Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-13, 10:48   #1
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Vi skal ha endel gjester til pinnekjøtt i kveld, og på grunn av dagens øvrige program hadde det vært praktisk å kunne koke det nå på formiddagen. Jeg pleier å ta det i stekeovnen noen minutter før servering. Vil kvaliteten bli dårligere hvis jeg koker det på forhånd og varmer det rett før?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 10:58   #2
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Nei, det funker helt fint, det er slik det gjøres på restauranter f. eks.
Jeg ville nok dampet det litt opp før det skulle inn i stekeovnen, det vil kanskje bli i tørreste laget dersom du gjør all oppvarmingen i stekeovn.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 11:12   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Koke? KOKE?
Dampe.

Og dampe litt opp før varming i ovn, tenker jeg ja, så det ikke blir så tørt (nå liker jeg det helst bare dampet jeg da, ikke i ovn i et hele tatt, jeg syns det BLIR tørt da, men det er nok en smakssak)

Mamma pleier dampe det på formiddagen på julaften, forresten. Dvs, hun lar det dampe mens vi spiser frokost, så slår hun av plata (men lar det stå på varmen) mens vi besøker besteforeldre, så skrur hun på igjen varmen når vi kommer tilbake, og koker poteter og gjør resten. Funker fint.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 11:18   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Jaja, jeg vet at det er dampe og ikke koke. Jeg kalte det nå koke i farta.

Og jeg liker klart best å ha det en liten tur i ovnen før servering. Men ser poenget med å ikke ta hele oppvarmingen der.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 12:11   #5
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Det går kjempefint. Jeg gjorde det i fjor da vi skulle til fjells på julaften, og kom frem sent
Jeg tok med kraften og varmet forsiktig opp igjen (brukte bjørkepinnene også)

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 12:26   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Koke? KOKE?
Dampe.

Og dampe litt opp før varming i ovn, tenker jeg ja, så det ikke blir så tørt (nå liker jeg det helst bare dampet jeg da, ikke i ovn i et hele tatt, jeg syns det BLIR tørt da, men det er nok en smakssak)

Mamma pleier dampe det på formiddagen på julaften, forresten. Dvs, hun lar det dampe mens vi spiser frokost, så slår hun av plata (men lar det stå på varmen) mens vi besøker besteforeldre, så skrur hun på igjen varmen når vi kommer tilbake, og koker poteter og gjør resten. Funker fint.

Koking av pinnekjøtt er faktisk ganske vanlig, og f. eks Hellstrøm har en fremgagsmåte med koking i kraft som gir et utrolig smakfullt og porøst pinnekjøtt.
Jeg har dampet på tradisjonell måte tidligere, men har nå prøvd både å koke i kraft og med litt øl, og både jeg og middagsgjestene mine synes at det kokte kjøttet er best.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 12:48   #7
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Koking av pinnekjøtt er faktisk ganske vanlig, og f. eks Hellstrøm har en fremgagsmåte med koking i kraft som gir et utrolig smakfullt og porøst pinnekjøtt.
Jeg har dampet på tradisjonell måte tidligere, men har nå prøvd både å koke i kraft og med litt øl, og både jeg og middagsgjestene mine synes at det kokte kjøttet er best.

Og når du koker det, dekker du det med kraft/øl og dropper pinnene i bunn? Koker det lett i stykker, eller går det greit?

Ølvarianten synes jeg hørtes spennende ut

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 13:05   #8
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

Og når du koker det, dekker du det med kraft/øl og dropper pinnene i bunn? Koker det lett i stykker, eller går det greit?

Ølvarianten synes jeg hørtes spennende ut

Jepp, dropper pinnene og har i så mye kraft/øl at det såvidt dekker.
Det koker ikke i stkker, men jeg lar det bare syde, ikke fosskoke.
Jeg bruker mørkt øl, men jeg vet at noen bruker vørterøl.
Denne bloggen har en oppskrift der det dampes på øl, og med poteter i stedet for bjørkepinner. Har ikke prøvd den, men den var inspirasjonen min for å koke i øl.
http://kjoekkentjeneste.blogspot.no/...ov-rotmos.html

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 15:04   #9
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jepp, dropper pinnene og har i så mye kraft/øl at det såvidt dekker.
Det koker ikke i stkker, men jeg lar det bare syde, ikke fosskoke.
Jeg bruker mørkt øl, men jeg vet at noen bruker vørterøl.
Denne bloggen har en oppskrift der det dampes på øl, og med poteter i stedet for bjørkepinner. Har ikke prøvd den, men den var inspirasjonen min for å koke i øl.
http://kjoekkentjeneste.blogspot.no/...ov-rotmos.html

Hørtes godt ut, da har jeg middag til neste søndag i boks! Takk for tips

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 16:09   #10
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jepp, dropper pinnene og har i så mye kraft/øl at det såvidt dekker.
Det koker ikke i stkker, men jeg lar det bare syde, ikke fosskoke.
Jeg bruker mørkt øl, men jeg vet at noen bruker vørterøl.
Denne bloggen har en oppskrift der det dampes på øl, og med poteter i stedet for bjørkepinner. Har ikke prøvd den, men den var inspirasjonen min for å koke i øl.
http://kjoekkentjeneste.blogspot.no/...ov-rotmos.html

Mamma har laget med poteter istedefor pinner, blir veldig godt.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 16:22   #11
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Jeg koker og, det er myyyyye bedre enn den der hersens dampingen!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 16:38   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Jeg har kokt pinnekjøtt flere gsnger. Saftig og godt. Man får ikke den gode kraften da. Det er litt dumt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 22:58   #13
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har kokt pinnekjøtt flere gsnger. Saftig og godt. Man får ikke den gode kraften da. Det er litt dumt.

Det er knallgodt med smeltet smør.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 23:01   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Opprinnelig lagt inn av Enkelte, her.

Det er knallgodt med smeltet smør.

Mnjæh. Har fått det en gang. Nedtur.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 23:10   #15
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Så spennende utvikling i tråden! :abbonnerer:

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 23:39   #16
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt, koke på forhånd?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Mnjæh. Har fått det en gang. Nedtur.

Virkelig? Jeg fikk en real opptur og nekter å spise kraften etter det.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no