Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tips til ukemeny

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-19, 14:47   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Tips til ukemeny

Jeg er matlei, og har bestemt meg for å lage noen menyer jeg kan veksle mellom slik at jeg slipper å tenke for mye på hva vi skal spise.
Har dere forslag til middager + lunsj på lørdag og søndag?
Bør være enkelt, og vi kan godt ha det samme to dager.

1.
Mandag: Rester
Tirsdag: Kjøttboller/kjøttkaker
Onsdag: Plukkfisk
Torsdag: Rester
Fredag: Pizza
Lørdag: Grove pannekaker/vafler og Laksetaco
Søndag: Omelett og Gryterett

2.
Mandag: Rester
Tirsdag: Fiskekaker/fiskepinner
Onsdag: Suppe
Torsdag: Rester
Fredag: Nachos
Lørdag: Grove pannekaker/vafler og Hamburger
Søndag: Omelett og Fiskegrateng

3.
Mandag: Rester
Tirsdag: Spaghetti carbonara
Onsdag: Pai med røkelaks
Torsdag: Rester
Fredag: Pizza
Lørdag: ? ?
Søndag: ? og Kyllingfrikassé/Kyllinggryte

Lasagne, pizzahorn, ovnsbakt kylling og grønnsaker, lapskaus, stavmiksersuppe, fish pie, cottage pie, spaghetti bolognese, spaghetti carbonara, steik, andebryst, kyllinggryte, kyllingfrikassé, grøt, pai med røkelaks, risotto,

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson

Sist redigert av frukt : 10-01-19 kl 20:47.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 14:50   #2
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Dette ser jo veldig godt ut.

Du har jo allerede ganske mye fisk her, men mine barn har alltid vært glade i fiskegrateng, så det kan være en variasjon fra plukkfisken kanskje.

Grønnsaker og kyllingfilet stekt i ovn med ris til er en enkel slager og da får du inn noe rent kjøtt også.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 14:50   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Jeg synes Rema1000 sine egne ferdiglagde supper er gode, det har vi innimellom når det skal være lettvint. Pimper opp med litt mer fisk i fiskesuppen, eller biter av stekt kylling i thai-suppen (er de to suppene vi bruker mest, ungene er glad i disse), og en eller annen form for brød til. Blomkålsuppe har vi også forholdsvis ofte, men den lager jeg selv. Jeg synes fyldige supper funker både til helgelunsj og til hverdagsmiddag.

Anbefaler å bake noen grove ost- og skinkehorn, og/eller pizzasnurrer, og ha i fryseren, som du kan ta opp når dere vil ta lørdags- eller søndagslunsjen ute, eller når du ikke har energi til å smøre matpakker. Fint å ha med jentene på å lage horn, siden det er enkelt for dem å få til. Du kjevler leivene, og kutter opp i "pizzastykker", de legger på en osteskive og en skinkeskive, og ruller dem sammen. Dere gjør noe sammen, og du får noe enkelt å hive i matpakka i en og samme operasjon.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 07-01-19 kl 14:58.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 15:00   #4
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Jeg liker å lage det jeg kaller stavmiksersupper. Altså, kokte grønnsaker som stavmikses til puré sammen med en proteinkilde (linser/bønner/kikerter i andre supper) også brød til. Bruker ofte opp rester på den måten, har som regel alltid i poteter, løk og gulrot, også lager jeg både blomkålsuppe og brokkolisuppe på den måten. Kan gjerne smaksette med f.eks curry(mild så ungene spiser det) eller litt grønnsaksbuljong.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 15:13   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Takk for gode tips.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 15:38   #6
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Jeg er også på jakt etter tips, gjerne med oppskrifter! F.eks vegetar?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 15:42   #7
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg er også på jakt etter tips, gjerne med oppskrifter! F.eks vegetar?


Anbefaler flyttesuppe på det varmeste, og forøvrig er det bare å lese på den bloggen jeg linker til, for der er det mye bra vegetarmat!

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 15:44   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg er også på jakt etter tips, gjerne med oppskrifter! F.eks vegetar?

Blomkålbiff er godt. Om man liker blomkål såklart. Det er ikke så mye arbeid som det ser ut som.
https://coop.no/mega/kjokkenhagen/gr...tisk-tilbehor/

Denne paien er også veldig god. Jeg lagde bare vanlig ostesaus (melkefri).
http://www.veganmisjonen.com/2015/10...-ostesaus.html

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 16:23   #9
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Blondie:

Grønnsakskarbonader

Du rasper kålerabi, gulrøtter, rødbete, hvitost og pepperrot og blander det med hakket rødløk og sylteagurk, most kokt potet, egg og potetmel. Og steker som vanlige kaker. Helt nydelig. Litt jobb med all raspingen, men jeg har en kjøkkenmaskin som rasper og da går det fort.
Dette var fast vegetarkost i julen og fungerte som tilbehør til de som spiste kjøtt og alle likte det. Jeg tror at det er rødbeten og sylteagurken som gir det lille ekstra.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 16:24   #10
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg er matlei, og har bestemt meg for å lage noen menyer jeg kan veksle mellom slik at jeg slipper å tenke for mye på hva vi skal spise.
Har dere forslag til middager + lunsj på lørdag og søndag?
Bør være enkelt, og vi kan godt ha det samme to dager.

Den jeg har laget allerede ser slik ut:
Mandag:
Fiskekaker

Tirsdag:
Kjøttboller

Onsdag:
Plukkfisk

Torsdag:
Rester

Fredag:
Pizza

Lørdag:
Lunsj - Grove pannekaker/vafler
Laksetaco

Søndag:
Lunsj - Omelett
Hamburger


God ide! Jeg har prøvd slike opplegg tidligere, men falt av, kanskje på tide å prøve igjen? Kan jeg stjele/låne denne for en av ukene? (Var så utrolig deilig med en ukemeny hvor jeg faktisk vet hva alt er/hvordan jeg skal lage det uten å lete etter/bruke oppskrift, kanskje jeg legger lista mi for høyt når jeg prøver på egenhånd? Er kanskje ikke mandager man skal satse på å lære seg å lage vårruller feks... )

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 17:32   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

God ide! Jeg har prøvd slike opplegg tidligere, men falt av, kanskje på tide å prøve igjen? Kan jeg stjele/låne denne for en av ukene? (Var så utrolig deilig med en ukemeny hvor jeg faktisk vet hva alt er/hvordan jeg skal lage det uten å lete etter/bruke oppskrift, kanskje jeg legger lista mi for høyt når jeg prøver på egenhånd? Er kanskje ikke mandager man skal satse på å lære seg å lage vårruller feks... )

Klart du kan.
Det er veldig deilig å ha rn meny, og å ha handlet i det man trenger. Fatter ikke hvorfor jeg sluttet med det for det er jo bare stress uten.

Jeg har lagt lista altfor høyt utallige ganger så nå legger jeg den kjempelavt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 17:35   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Engelsk fish pie og cottage pie er jo også noe som man kan lage stor porsjon av.
Jeg har forresten en svineknoke i fryseren, hva kan jeg lage av den? Lapskaus?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 18:22   #13
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.336
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Ukesmenyen her bærer preg av at ungene er sære i kosten og noen dager må middagen lages kjapt.
Mandag: Risgrøt til barna, omelett til meg
Tirsdag: Fiskekaker
Onsdag: Tomatsuppe
Torsdag: Pølse og pommes frites (standard middag når jeg ikke er hjemme)
Fredag: Spaghetti og kjøttdeig
Lørdag: Pannekaker og taco
Søndag: Kjøttkaker

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 18:57   #14
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Engelsk fish pie og cottage pie er jo også noe som man kan lage stor porsjon av.
Jeg har forresten en svineknoke i fryseren, hva kan jeg lage av den? Lapskaus?

Lapskaus eller kjøttsuppe er godt av svineknoke.

Så er jeg enig med andre ang. Rema sine ferdige supper, de er fyldige og gode. Piffes opp med kyllingbiter eller ekstra fisk.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-19, 09:42   #15
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Da blir det lapskaus. Det er noe jeg aldri blir lei av. Sikkert fordi det er så lett å spise.

Har dere tips til en god søndagsmiddag? Da har jeg jo faktisk tid til å lage mat så det kan godt være litt mer avansert.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-19, 09:45   #16
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Kyllinggryte el. Lag stor posrjon slik at du har middag til mandagen? Jeg synes mandager er greiere dager når jeg kommer hjem fra jobb og har ferdig middag.......

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-19, 09:46   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til ukemeny

God ide.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-19, 09:54   #18
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.319
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Lasagne er greit å lage og ha i fryseren. Ta den opp dagen før og sett rett i ovnen når du kommer hjem. Lag salat mens den steker.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-19, 09:57   #19
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Jeg lager nesten alltid steik eller andebryst eller noe sånt på søndager og lager s mye at jeg har til mandagen!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-19, 23:16   #20
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til ukemeny

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Engelsk fish pie og cottage pie er jo også noe som man kan lage stor porsjon av.
Jeg har forresten en svineknoke i fryseren, hva kan jeg lage av den? Lapskaus?

Ja, sikkert. Lag en stor gryte en søndag så har du rester mandag.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no