Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

1700 nordmenn døde av influensa i 2016?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-17, 13:57   #21
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1700 nordmenn døde av influensa i 2016?

Det er hovedsakelig de med nedsatt immunforsvar og andre sykdommer som dør av influensa, men alle kan være uheldig.

Jeg fikk influensa for snart tre år siden og ble dau-sjuk. Bokstavelig talt.
I utgangspunktet frisk og rask, den gang helt i slutten av 30-årene.
Fikk heldigvis hjelp i tide og kroppen responderte raskt på behandling, så jeg slapp med skrekken.
Men vet om andre i tilsvarende form og alder som har endt opp med multiorgansvikt og påfølgende dialyse og fasciotomi på arm eller ben. Av de som blir så syke vil noen dø.

Jeg jobber på nyfødtintensiv og vi får vaksinen på jobben. Tilfeldigheter gjorde at jeg ikke vaksinerte meg det året jeg ble syk, og det var helt forferdelig å vite at jeg hadde vært på jobb hele dagen og passet på en liten baby som var kritisk syk som ikke ville tålt en influensa på toppen. Barnet ble heldigvis ikke smittet, og jeg står nå først i køen når sesongens vaksine kommer (har allerede tatt sesongens vaksine ).

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 14:00   #22
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1700 nordmenn døde av influensa i 2016?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes ikke man kan forvente at alle skal vaksinere seg. Og det er jo heller ikke det som anbefales, det er folk i risikogruppene som anbefales vaksine. Men det jeg synes folk kan bli flinkere til er å holde seg hjemme når de faktisk er syke. Alle skal være så himla eplekjekke og regelrett «trene» av seg sykdom. Hold dere hjemme, forgrømmade smittebærere.

I tillegg til folk i risikogruppene anbefales også folk som jobber med folk i risikogruppene å vaksineres.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 15:47   #23
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Spørsmål

Sv: 1700 nordmenn døde av influensa i 2016?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes ikke man kan forvente at alle skal vaksinere seg. Og det er jo heller ikke det som anbefales, det er folk i risikogruppene som anbefales vaksine. Men det jeg synes folk kan bli flinkere til er å holde seg hjemme når de faktisk er syke. Alle skal være så himla eplekjekke og regelrett «trene» av seg sykdom. Hold dere hjemme, forgrømmade smittebærere.

Enig! «Jeg har bare litt influensa, men tok noen Paracet.» aka se hvor flink jeg er! Nei, du er ikke flink, bare dum!

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 16:05   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1700 nordmenn døde av influensa i 2016?

Jeg har aldri hatt influensa, så jeg syns det blir litt overkill å vaksinere meg, jeg som bare sitter på kontor og er omgitt ellers av friske folk.

Jeg tok vaksine en gang, da den dukket opp kort tid før eksamen og jeg fikk hetta av tanken på å få den da. Kanskje det er den som virker enda.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 18:44   #25
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: 1700 nordmenn døde av influensa i 2016?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Bergensis: Mener du at alle burde vaksinere seg mot influensa uansett?

Neida, på ingen måte. Men eg tenker at folk som jobbar tett på andre (barnehage, skule, eldreomsorg, spesialomsorg) kanskje burde oppmodast enda litt sterkare til å ta den.

Og eg deler Niobes tankar om at folk bør lære seg å holde seg heime når dei faktisk er sjuke. Sitter du heilt isolert på eit kontor, så er det vel likegyldig. Men eg blir muggen når folk nærmast skryter av at dei er på jobb sjølv om formen er sjaber. Ikkje berre er dei smittebærande, dei legger ubevisst/bevisst til rette for ein holdning om at "alle" burde tenke og gjere slik.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 19:18   #26
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1700 nordmenn døde av influensa i 2016?

Jeg tror ikke det fra fagfolk oppfordres til å ta vaksiner en strengt tatt ikke trenger.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -

Sist redigert av Pebbles : 26-10-17 kl 21:03. Årsak: Skrivefeil
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-17, 19:59   #27
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1700 nordmenn døde av influensa i 2016?

Det kan nok stemme - Lillemann sin ofissielle dødsårsak er influensa B. (2015) - jeg antar det kommer av at det var den siste diagnosen han fikk, rundt 2 uker før han døde. Han var frisk av influensaen, men kom seg aldri helt til hektene igjen og endte opp med status epilepticus og respirasjons-/organsvikt, antakelig fordi en sliten kropp ble enda mer sliten av influensaen.

Lillemann fikk influensavaksinen i alle år - med et unntak, og det var vinteren 2014-/15 - det gikk i glemmeboka, rett og slett, da han var så utrolig mye dårlig den vinteren, så det kokte bort i alle sykehusinnleggelsene og medisinene. Jeg jobber aktivt med å la være gruble på «what if...»

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-10-17, 01:46   #28
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 1700 nordmenn døde av influensa i 2016?

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Jeg tror ikke det fra fagfolk oppfordres til å ta vaksiner en strengt tatt ikke trenger.

Jeg jobber med slike fagfolk, og de har ingen skrupler ihvertfall. Alle som vil Ha, får.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-10-17, 10:31   #29
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: 1700 nordmenn døde av influensa i 2016?

Vi får gratis influensavaksine på jobb, jobber ikke med helse e.l. Antakelig motivert av at de ikke vil ha mye sykefravær. Jeg har hatt influensa og vært helt elendig, pluss at jeg har vært så mye sjuk ellers det siste året at jeg like godt kan prøve å beskytte meg der det er mulig. Så jeg tar den. Moren min på 74 tar vaksine mot både influensa og lungebetennelse, etter noen skikkelig heftige runder de siste årene.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-17, 10:33   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1700 nordmenn døde av influensa i 2016?

En gang hadde jeg en kollega (og han var medeier i firmaet) som også var almennlege på deltid, og han tok med vaksine på jobb og spanderte villig vekk. Han hadde direkte økonomiske insentiver for å redusere sykefravær. Nå tror jeg aldri det var mange som faktisk hadde influensa, da, vi hadde generelt ekstremt lavt sykefravær. Kanskje reseptblokka hans bidro.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 22:33   #31
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: 1700 nordmenn døde av influensa i 2016?

Jeg har minnet mamma på å ta den og sagt hun burde snakke med legen om den mot lungebetennelse også i mange år. I år husket hun av seg selv å få den mot influensa OG den mot lungebetennelse (etter en heftig dobbeltsidig lungebetennelse og et par døgn innlagt pga den i vår...)

Selv har jeg tatt vaksine mot influensa de årene jeg har vært ridikogruppe, dvs gravid med jentene (eldste er født før svineinfluensaen så da var ikke gravide i risikogruppe og anbefalt vaksine)

Det er en del som dør av det ja. Og den i fjor var hissig. Mange av dem hadde nok dødd uansett, men "ei årsak skal dauda ha" som det sies.

Men altså, folk må slutte å tro at forkjølelse med feber er influensa, og de må sutte å gå på jobb sjuke.

Joda, vi hadde årets første "influensa" på jobb mandag forrige uke, hun var borte tirsdagen også... (og hoster fortsatt så stygt at hun setter seg i andre enden av bordet til lunsj.)

Jeg har stort sett en skikkelig kraftig forkjølelse med feber og kroppsverk hver vinter jeg. Forkjøla. Man har nemlig faktisk ikke influensa hvert år.

Men det får man ikke kollegaer til å forstå. Forkjøla=kan nemlig gå på jobb da har man bare litt tett nese da. er man sykere enn som så er det influensa, minst.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no