Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når får man en husmor-tittel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-07, 20:26   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Når får man en husmor-tittel?

Hva må til for å få tittelen husmor?
Hva legger du i det begrepet?
Ei som er flink til å passe huset? Vaske, rydde, lage mat, bake, pusse vinduer osv?
Hjemme med barn?

  Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:33   #2
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Det lurer jeg også på. For mener jeg så den tittelen på noen på enkelte valglister.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:34   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

En husmor er hjemmeværende. Dvs. ikke i arbeidslivet.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:38   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

En husmor er hjemmeværende. Dvs. ikke i arbeidslivet.

Hva gjør hun da? Er bare hjemme? Om en enslig kvinne ikke er yrkesaktiv, er hun da husmor?

  Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:42   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Hun gjør vel husarbeid. Slik som alle yrkeskvinner gjør i tillegg til jobben.

Det har het husmor fra gammelt av. Hun trenger jo ikke opplyse hvorfor hun ikke jobber.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:43   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hva gjør hun da? Er bare hjemme? Om en enslig kvinne ikke er yrkesaktiv, er hun da husmor?

Godt spørsmål. Umiddelbart tenker jeg at man jo må forsørges på en eller annen måte, og at yrkestittelen (eller "yrkestittelen") angir hva man lever av. Det er vel ikke så mange ikke-yrkesaktive enslige som ikke har inntekt noe sted fra, så de fleste av dem vil antagelig være registrert som "arbeidsledig", "uføretrygdet", "pensjonist" eller lignende. (Man kan jo ha stor nok formue til at man ikke trenger å jobbe, men da tviler jeg på at man vil definere seg som "husmor".) Jeg ville synes det var merkelig om en enslig dame ble omtalt som "husmor", og i alle fall hvis hun ikke hadde barn boende hjemme.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:43   #7
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Husmor tok seg av matlaging, vasking, innkjøp og barneoppdragelse.

Men i dag har men jo vaskehjelp.


her kan du lese litt om den gamle husmoren: http://www.nrk.no/torget/1292_hva-er-en-husmor

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:55   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Ja i tidligere tider var den rollen ganske godt definert, men i dag? Hva må til i dag for å få tittelen?
Eller er det ingen som med rette kan kalle seg husmor lenger?
Jeg er egentlig mest interessert i hva folk legger i begrepet.

  Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:57   #9
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

De fleste som er hakket flinkere enn meg, får betegnelsen svært god husmor av undertegnede.........
Ergo, det skal svært lite etter min standard.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 20:58   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Jeg ville ikke brukt "husmor" for å referere til noens "yrke" - jeg kaller det "hjemmeværende" dersom noen ikke jobber utenfor hjemmet, men bruker tiden sin på å ha hånd om barn og husarbeid. Men ordet "husmor" kan jeg bruke med kvalifikasjoner ("en god husmor", evt. en dårlig en) for å beskrive det å ha kompetanse og interesser når det gjelder tradisjonelle husmorting - matlaging, holde huset rent og ryddig og slikt. Uavhengig av yrkesstatus, i så fall. (Selv er jeg helt klart en temmelig dårlig husmor.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 21:03   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Jeg definerer meg selv som fulltidsstudent, men grunnen til at jeg spurte, var at en venninne påsto at jeg var blitt helt husmor
Jeg fortalte henne hva jeg hadde gjort etter skolen i dag - vasket 2 maskiner med tøy, strøket et lass med t-skjorter til ungene, brettet tøy og ryddet vekk, laget masse hjemmelaget fiskegrateng samtidig som jeg laget middag i dag (kokt fisk), og frøs ned.
I tillegg har jeg støvsuget i stua, vasket kjøkkengulvet - og stekt vafler til to sultne gutter

Da var jeg plutselig blitt husmor visst?

  Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 21:05   #12
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg definerer meg selv som fulltidsstudent, men grunnen til at jeg spurte, var at en venninne påsto at jeg var blitt helt husmor
Jeg fortalte henne hva jeg hadde gjort etter skolen i dag - vasket 2 maskiner med tøy, strøket et lass med t-skjorter til ungene, brettet tøy og ryddet vekk, laget masse hjemmelaget fiskegrateng samtidig som jeg laget middag i dag (kokt fisk), og frøs ned.
I tillegg har jeg støvsuget i stua, vasket kjøkkengulvet - og stekt vafler til to sultne gutter

Da var jeg plutselig blitt husmor visst?

Du ER husmor, ingen tvil om det!

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 21:18   #13
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Jeg har strøket julegardiner i dag og handlet ingredienser til fårikål. Det nærmer seg, det?

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 21:20   #14
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

I følge venninnen er jeg ikke husmor, men sprøyte gal.

  Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 21:29   #15
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Jeg tenker litt som Skilpadda. Den grønne, altså.

Opprinnelig lagt inn av kisha

Hun gjør vel husarbeid. Slik som alle yrkeskvinner gjør i tillegg til jobben.

Du virker litt nedlatende i dine uttalelser, kisha. Jeg irriterer meg hvertfall over svarene dine. (Og jada, jeg vet at dette er en tråd om hva vi selv legger i begrepet.)

Jeg er hjemmeværende (og etter din definisjon "husmor"), men det betyr ikke at jeg stryker klær og vasker gulv hele dagen. Her er dagen fulle av utendørsaktiviteter, og jeg kommer hjem en halv time før mannen slutter på jobb, som jeg da bruker på å lage middag. Så ettermiddagen og kvelden brukes på husarbeid ...

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 21:38   #16
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tenker litt som Skilpadda. Den grønne, altså.


Du virker litt nedlatende i dine uttalelser, kisha. Jeg irriterer meg hvertfall over svarene dine. (Og jada, jeg vet at dette er en tråd om hva vi selv legger i begrepet.)

Jeg er hjemmeværende (og etter din definisjon "husmor"), men det betyr ikke at jeg stryker klær og vasker gulv hele dagen. Her er dagen fulle av utendørsaktiviteter, og jeg kommer hjem en halv time før mannen slutter på jobb, som jeg da bruker på å lage middag. Så ettermiddagen og kvelden brukes på husarbeid ...

Jeg er ikke hjemmeværende, men allikevel husmor? Da er det vel ikke så mye det at man er hjemmeværende, men hva man gjør - ja i huset altså?
Kanskje jeg er husmorstudent? Eller studenthusmor?

  Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 21:39   #17
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg er ikke hjemmeværende, men allikevel husmor? Da er det vel ikke så mye det at man er hjemmeværende, men hva man gjør - ja i huset altså?
Kanskje jeg er husmorstudent? Eller studenthusmor?

Alle som gjør noe i huset er vel husmødre, og av den grunn er det tydelig at begrepet stammer fra gammelt av. Nå er det jo vanlig at mannfolka tar i et tak også. De hjelper ikke til, og er "flinke", de gjør sin del.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 21:41   #18
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Ja,ja uansett hva man velger å legge i begrepet husmor vil jeg nok aldri bli en bra en. Jeg er for lat og for lite intressert. Det mangler ikke på evnene, men på lysten til å bedrive husmoderlige syssler.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 21:44   #19
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Min svigermor er husmor. Hun er hjemmeværende med en skokk, (ja, en skokk!) unger, og gjør ikke annet enn å lage mat, vaske og dulle med unger. Hun har faktisk ikke TID til å gjøre noe annet, så det var ikke negativt ment, bare en definisjon av det for meg, ultimate husmorbegrepet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 21:44   #20
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når får man en husmor-tittel?

Vel - i min digre leilighet på vel 50 kvm er det ikke så veldig vanskelig å ha det ryddig og greit. Og det må være et visst system i galskapen på så liten plass. Jeg er ikke like ryddig på andre områder.....
Du skulle sett bilen......Grønmo 2.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no