Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Dialektskriving gjør vondt i øynene

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-12, 21:18   #81
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Næsj. I Stavanger sier man "I hytt og pine".

I Kristiansand også.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 00:50   #82
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.820
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

I Kristiansand også.

I Haugesund også, tror jeg. :litt rusten når det gjelder ord og uttrykk i min egen dialekt: Jeg liker heller ikke å lese tekste skrevet på dialekt. Hverken min egen eller andres, og hopper ofte over meldinger på FB som er skrevet på dialekt. Vanlig nynorsk eller bokmål fungerer best.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 01:05   #83
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Dialektskriving er veldig vanlig hos Stavangerfolk. Selv skriver jeg som regel bokmål, men svarer på dialekt om noen Stavangerfolk skriver på dialekt til meg, og jeg chatter med andre Stavangerfolk på dialekt (om de gjør det) osv. Hadde føltes vanvittig kunstig å feks. chatte eller skrive en sms til Fibi eller min mor eller lignende på bokmål, så det skjer ikke. Men jeg skriver aldri statusoppdateringer og slikt på dialekt. Om noen sletter meg fra FB fordi jeg skriver på dialekt med noen venner, så er det helt greit for meg.

Samme her. Og her forleden tror jeg at jeg hadde en halv statusoppdatering på dialekt, helt uten at Missa slettet meg! Jeg kan fint chatte på dialekt, og om noen skriver på dialekt til meg på statusoppdatering på dialekt, så svarer jeg ofte på dialekt. Og tilsvarende kommenterer jeg gjerne på dialekt om statusoppdatering er på dialekt. Men så forstår jeg jo hva det står.

Trøndere derimot!


__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 01:08   #84
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Noe av det verste jeg ser er jærdialekt hvor alle kj-ord skrives med sj.

I tale er det nok langt mer utbredt at folk fra Stavanger og Sandnes bytter ut kj-lyden med skj/sj enn folk fra Jæren som i stor grad er flinke til å uttale ki/kj-ord på riktig måte. Selv om Jæren strekker seg helt til Stavanger brukes det jo ofte til å referere til kommunene sør for Sandnes så da følte jeg for å rette litt på dette.

Jeg skriver nesten bare dialekt på fjesboka (med unntak av om jeg skriver til/med folk med en annen dialekt). Faktisk er det slik at det blir litt snakkis ut av det om noen plutselig begynner å skrive på bokmål, for det er tydeligvis ikke kutymen her. I andre settinger, og da særskilt så formelle som reklame, ect finner jeg det veldig ubehagelig å lese dialekt. Ikke nødvendigvis på grunn av dialekten i seg selv, men fordi det er brudd på uskrevne regler.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 01:09   #85
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Næsj. I Stavanger sier man "I hytt og pine".

Ja, det gjør man. I hytt og pine.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 07:41   #86
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

I tale er det nok langt mer utbredt at folk fra Stavanger og Sandnes bytter ut kj-lyden med skj/sj enn folk fra Jæren som i stor grad er flinke til å uttale ki/kj-ord på riktig måte. Selv om Jæren strekker seg helt til Stavanger brukes det jo ofte til å referere til kommunene sør for Sandnes så da følte jeg for å rette litt på dette.

Jeg skriver nesten bare dialekt på fjesboka (med unntak av om jeg skriver til/med folk med en annen dialekt). Faktisk er det slik at det blir litt snakkis ut av det om noen plutselig begynner å skrive på bokmål, for det er tydeligvis ikke kutymen her. I andre settinger, og da særskilt så formelle som reklame, ect finner jeg det veldig ubehagelig å lese dialekt. Ikke nødvendigvis på grunn av dialekten i seg selv, men fordi det er brudd på uskrevne regler.

Etter nesten 9 år i Stavanger og med slekt på Jæren er jeg klar over forskjellene. Det jeg legger merke til er at sj-galskapen må ha spredt seg sørover.
Rogalansk ser ikke bra ut skriftlig, men verst av alt er jærske (da snakker jeg Jæren sør for Sandnes) diftonger i kombinasjon med sj-galskap.

Sj-galskapen hadde spredt seg langt ut fra Stavanger allerede i tida jeg bodde der.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 09:10   #87
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

"I hytt og pine" er et veldig vanlig uttrykk på sørlandet, og det har det vært siden jeg var liten. Hvis det er feil på noen måte så er det ihvertfall en veldig innarbeidet feil.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 09:59   #88
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

"I hytt og pine" er et veldig vanlig uttrykk på sørlandet, og det har det vært siden jeg var liten. Hvis det er feil på noen måte så er det ihvertfall en veldig innarbeidet feil.

Feilen er så innarbeidet at den til og med står i Bokmålsordboka - merket som feil. Den er nok helt dialektuavhengig.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-12, 09:33   #89
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Ah, på Bryne hadde de nydelig kj-lyd inntil for noen år siden.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-12, 09:50   #90
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Aj, den var ikke bra :angst:

Hilsen hun som gjerne skriver på dialekt på statusen på FB, men ikke ellers.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-12, 12:08   #91
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Og så heter det enten "hytt og vær" eller "død og pine".

*øker fordommene mot legeutdannelsen*

Sjeftepine!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 16:52   #92
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Feilen er så innarbeidet at den til og med står i Bokmålsordboka - merket som feil. Den er nok helt dialektuavhengig.

Ja jøss, ALLE sier jo feil, det er ikke det! Forurensningen er komplett.

http://tux.aftenposten.no/spraak/spr...estion&id=1600

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 09:52   #93
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Hm.. Om annonsen tenker jeg at dialekt er én ting - konsekvens og skrivefeil noe helt annet. Likevel henger jeg meg mer opp i de holdningene noen av dere kommer med i tråden. Mener dere virkelig at dere blir så opprørt av folk som skriver dialekt på fb at enkelte av dere faktisk sletter dem? I mine ører høres det utrolig snobbete ut. Sannsynligvis reagerer jeg fordi jeg er nordlenning, og har landets mest sjarmerende dialekt, som brukes utelukkende i uformelle sammenhenger som for eksempel fb og sms.

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:32   #94
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Opprinnelig lagt inn av Alias, her.

Hm.. Om annonsen tenker jeg at dialekt er én ting - konsekvens og skrivefeil noe helt annet. Likevel henger jeg meg mer opp i de holdningene noen av dere kommer med i tråden. Mener dere virkelig at dere blir så opprørt av folk som skriver dialekt på fb at enkelte av dere faktisk sletter dem? I mine ører høres det utrolig snobbete ut. Sannsynligvis reagerer jeg fordi jeg er nordlenning, og har landets mest sjarmerende dialekt, som brukes utelukkende i uformelle sammenhenger som for eksempel fb og sms.

Det som irriterer meg, noe helt hemningsløst faktisk, er at voksnes bruk av dialekt skriftlig i noen fora legitimerer ungdoms bruk av "skriv som jeg tror jeg skulle ha skrevet det hvis jeg skulle ha skrevet det sånn som jeg sier det"-skriving både der og andre steder.
Dialekt er ikke et skriftspråk, ergo er det ikke regler for hvordan man skriver, så det å skrive på dialekt er egentlig bare å skrive akkurat som man føler for, og gi fullstendig blaffen i alt som heter rettskriving.
Praktisk for folk som ikke gidder å lære seg å skrive, og de blir det fler og fler av.
Jeg sletter ikke folk som skriver dialekt på FB, men jeg gidder ikke å svare dem, når jeg må bruke tid på å tyde hva de skriver, fordi de er for late/kule til å forholde seg til grammatikk, kan det være det samme.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:36   #95
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

E itj det bærre sharmerannes derre da?



Var i Vennesla i sommer en tur, men gikk desverre glipp av den annonsen der.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 21:03   #96
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Jeg er fullstendig enig i problematikken rundt ungdom og rettskriving, men at voksne folk ikke makter å forholde seg til dialekt på fb o.l. forundrer meg. Skulle jeg skrevet en statusoppdatering på bokmål ville nok de fleste lurt på om hele greia var sarkastisk ment. Men igjen, jeg er fra nord, og det er veldig sjelden jeg leser oppdateringer som ikke er på dialekt. Det er interessant at dere "søringer" ikke praktiserer samme fb-kultur..

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 21:14   #97
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.875
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Opprinnelig lagt inn av Alias, her.

Men igjen, jeg er fra nord, og det er veldig sjelden jeg leser oppdateringer som ikke er på dialekt. Det er interessant at dere "søringer" ikke praktiserer samme fb-kultur..

Jeg er også nordfra og ser sjelden andre nordlendinger skrive FB-oppdateringer på dialekt (skriver selv aldri på dialekt). Tror jeg har 2-3 på lista som gjør det innimellom. Jeg liker ikke å lese tekst skrevet på nordnorske dialekter, selv om jeg altså er derfra selv. Jeg synes det er slitsomt.
De aller fleste (kanskje alle, husker ikke i farten) jeg kjenner fra Stavanger derimot skriver nesten alltid på dialekt. Rart det der.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 23:05   #98
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Opprinnelig lagt inn av Alias, her.

Mener dere virkelig at dere blir så opprørt av folk som skriver dialekt på fb at enkelte av dere faktisk sletter dem? I mine ører høres det utrolig snobbete ut.

Jeg tror det bare var Miss Norway som sa det, altså. Det gjelder nok ikke så mange andre.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 23:16   #99
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Når jeg skriver dialekt på fb regner jeg med de andre skjønner at det er til mednordlendinger. (spm når skolen begynner, når en butikk stenger o.l)

Og jeg sier også hytt og pine.

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no