Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-17, 12:57   #1
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 41
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Har vi lagd en sånn tråd ennå i år?

Jeg har bestilt masse frø og skulle ha sådd chili og en del annet for lenge siden, men det har vært så travelt både på jobb og på kveldstid den siste tida, så jeg har ikke hatt sjans. Jeg er hjemme med halvsjuk lillebror i dag, så jeg tenkte vi skulle så litt etterpå. Planen er chili og pelargonier, og sikkert noen klatrere, om jeg har frø fra i fjor. Jeg venter nok til månedsskiftet med det meste annet, og så har jeg en del som skal ut i kaldbenk og på friland utover våren. Kan hende jeg sår noe av det i pluggbrett først.

Er dere i gang? Hva har dere sådd, og hva planlegger dere?

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda

Sist redigert av Matilda : 15-02-17 kl 13:47.
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 13:44   #2
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.661
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Her må jeg henge for vi er relativt ferske hagefolk og jeg har lyst til masse med hagen, men vet ikke hva ennå.
Vi sådde løk i høst og jeg husker ikke hva jeg har sådd og så skal jeg ha en peonbusk. Det er alt jeg vet nå.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 14:13   #3
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.104
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Jeg har sådd kjempemye! Jeg har vintersådd mye ute (i plastkasser med lokk): solsikker, koriander, purre, sommergulrot, med mer (har heldigvis skrevet det opp i boksene). I drivhuset har jeg sådd solsikker, sukkererter og spinat.
Inne har jeg sådd paprika (spirer dårlig), koriander og basilikum (dør!?), og jeg tenker at jeg skulle sådd noe blomster, men finner ikke igjen frøene.

Det er såkveld med hagelaget i neste uke, gleder meg.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 14:44   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Har sådd tomater, verbena, blodbeger, kuletistel og skal snart så solhatt. Gadd ikke chili og paprika i år.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 11:23   #5
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Skal så tomater, chili og paprika i dag.

Men så har jeg glemt hva jeg gjorde i fjor. Ett til to frø i såjord i minipotte, i minidrivhus, og så på varmematte døgnet rundt til det spirer?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 11:46   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Jeg har sådd chilli og snackspaprika, men så har brettet blitt veltet av noen unger.

Så det spørs om jeg ikke må kjøpe de to på hagemessa i år (igjen). Ellers tenkte jeg å så første runde tomat i dag, og så en runde til når den nye ladningen med frø kommer fra Inpecta. Skal prøve flere typer busktomat i år, det funka så bra i fjor. Teller på knappene pm jeg gidder å så noe aubergine, det ble mye dulling for lite mat i fjor.

Planlegger først og fremst å forkultivere sommerblomster i år, tror jeg. De direktesådde grønnsakene klarte seg stort sett bedre enn de innesådde, mest sannsynlig fordi jeg hadde valgt verdigere typer. Det er unektelig et styr med den e herdinga.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 11:47   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Eowyn: Du kan iallfall gjøre det sånn.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-17, 22:10   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.483
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg har sådd chilli og snackspaprika, men så har brettet blitt veltet av noen unger.

Så det spørs om jeg ikke må kjøpe de to på hagemessa i år (igjen). Ellers tenkte jeg å så første runde tomat i dag, og så en runde til når den nye ladningen med frø kommer fra Inpecta. Skal prøve flere typer busktomat i år, det funka så bra i fjor. Teller på knappene pm jeg gidder å så noe aubergine, det ble mye dulling for lite mat i fjor.

Planlegger først og fremst å forkultivere sommerblomster i år, tror jeg. De direktesådde grønnsakene klarte seg stort sett bedre enn de innesådde, mest sannsynlig fordi jeg hadde valgt verdigere typer. Det er unektelig et styr med den e herdinga.

Veltet av unger. Jepp, der gikk mitt første forsøk på chili og blodbeger. Chili sådde jeg på nytt, blodbeger derimot får bli neste år. Kanskje. Er visst ikke meningen at jeg skal få til det

Paprika har jeg visst glemt, men tomatene hadde jeg tenkt å vente litt med, jeg har jo ikke drivhus. Men snart. Mars? Jordbær er det HØYST på tide vi får sådd, de vokser så ufattelig sakte....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-03-17, 12:40   #9
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Sådde diverse tomater i går. Chili og paprika har kommet opp og fått 1 bladpar hver. Må vel snart putte dem over i hver sin potte?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-17, 09:20   #10
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.909
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Jeg husker aldri på å forkultivere, så i går sådde jeg tomate rett i drivhuset. Og dermed gjør jeg meg skyldig i å skrive i feil tråd.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-17, 09:27   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.136
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Bare solsikker så langt. Blomstererter skal jeg også så. Blir nok bare blomster i år tenker jeg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-17, 09:29   #12
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.810
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Jeg satser på at det går fint å så nå. Jeg har egentlig mest blomster. Solsikker, blomstereerter og sånt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-17, 09:30   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.136
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Og urter må jeg jo ha!
Rosmarin, basilikum, timian og persille i hvert fall. Noe mer? Salvie, gressløk og dill bruker jeg så lite så det trenger jeg ikke. Koriander er jeg glad i, men den er jo så sart.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-17, 09:34   #14
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.810
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Jeg pleier å ha potter med urter uansett. Jeg planter dem ofte ut når det blir varmt og fint. Nå har jeg fiks ferdig basilikum, mynte og kruspersille.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-17, 09:38   #15
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.204
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

I år har jeg sådd i plastkasse med lokk ute. Både salat og reddiker er kommet godt i gang.

Inne står det tomater, paprika, chili, og agurk. Og cobaea scandens. Blodbegerplanten fra i fjor har overlevd i parkeringskjelleren, det samme ser det ut som alle engletrompetene har gjort.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-17, 12:04   #16
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 41
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg husker aldri på å forkultivere, så i går sådde jeg tomate rett i drivhuset. Og dermed gjør jeg meg skyldig i å skrive i feil tråd.

Æh, det må da være hensiktsmessig å bruke samme tråd til direktesådd. Vi kan heller få endra navn på den, om vi vil!

Jeg har ikke sådd noe mer enn den ene runden min, og der har ting brukt laaaaang tid på å komme opp, tross varmematter før spiring og lys etterpå. Plantene som har kommet opp er fine, i det minste. Jeg skal så mer i påsken.

Kjøkkenhageprosjektet mitt er mer usikkert i år, jeg har bestilt drivhus som skal hentes i slutten av måneden, og vi må gjøre en del endringer i hagen. Blant annet må kjøkkenhagen flyttes, og vi må leie gravemaskin for å forberede grunnen der drivhuset skal stå. I går bestemte vi oss for å få sanert den gamle oljetanken som ligger her i samme slengen, så før jeg får flytta kjøkkenhagen, må vi grave litt og finne ut sikkert hvor den ligger. Og så må det bestilles tid med folk som gjør sånt. Mulig det ikke blir stort med grønnsaker i år, utover det jeg kan så i krukker. Mamma har sådd tomater, så det får jeg av henne!

Urter og mer sommerblomster sår jeg i løpet av påsken.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-17, 12:13   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Jeg har sådd tomater, agurker og chili som spirer i kjøkkenvinduet, og så skal jeg så lavendel og paprika i dag tenkte jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-17, 12:47   #18
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

I fjor høst plukket jeg frø fra alle sommerblomstene og i dag skal jeg så. Er spent på om det kommer noen?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-17, 15:29   #19
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.104
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

I fjor høst plukket jeg frø fra alle sommerblomstene og i dag skal jeg så. Er spent på om det kommer noen?

Spennende. Jeg gjorde det samme med Cosmos (pyntekorg) og tester det samme.

Jeg har ellers tomater, mais, blodbeger som spirer villig, + persille og basilikum og korianter.

Jeg har også sådd spinat rett i drivhuset i mars, og den kan jeg høste av nå allerede.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-17, 21:17   #20
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2017

Her er tomater rukket å bli store bengler, og chilli og paprika går framover det også. I tillegg har jeg et brett med maisplanter, et pluggbrett i stor størrelse med sommerblomster (sommerasters, zinnia, cosmos, sommerlevkøye, tagetes). Jeg har også noen månedsjordbær, to auberginer, og noen purpuramaranter.

Nytt av året er at jeg har prøvd å så litt utendørs i teltdrivhus på et lunt sted på balkongen. Har sådd bondebønner, agurk, squash, gresskar og solsikker og noen kålplanter der.

Avhengig av spiringen på utesådden, skal jeg nok så kålplanter og agurk & co inne i løpet av en ukes tid. De blir bare så groteskt store så raskt, at jeg venter så lenge jeg kan.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no