Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Jeg har operert meg

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-07, 11:42   #21
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Når "leppestift" er subjekt, framhever man at det er noe ved leppestiften som gjør at man kler det. Det er mange verb som har flere iscenesettingsmuligheter i aktivkonstruksjoner, som f.eks. den klassiske "Han knuste vasen" vs. "Vasen knuste".

Hmm, prøver å tenke her:

Rød leppestift er kjempeflott, men når jeg tar det på meg, ser den ikke ut. Stakkars rød leppestift. Den trenger til et nytt fjes.

Blir nok aldri norsk jeg .

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 11:46   #22
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Hmm, prøver å tenke her:

Rød leppestift er kjempeflott, men når jeg tar det på meg, ser den ikke ut. Stakkars rød leppestift. Den trenger til et nytt fjes.

Blir nok aldri norsk jeg .



Blir det like vanskelig med klær - jeg kler ikke gult versus gult kler meg ikke?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 12:01   #23
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.



Blir det like vanskelig med klær - jeg kler ikke gult versus gult kler meg ikke?

jo. "Yellow doesn't suit me" høres jo helt greit ut, men "I don't suit yellow" ?

Kanskje det lyder litt bedre med "jeg klær høye hæle" men da bikker vi over i min støvlettfetisj og det er det vel ikke så mange folk som har.

Hvordan skelner man mellom å ha vært til frisør og å ha tatt fatt i saksen selv ?

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 12:03   #24
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Hvordan skelner man mellom å ha vært til frisør og å ha tatt fatt i saksen selv ?

For min del ville det ha blitt slik:

Jeg har klipt meg (underforstått: hos frisøren).
Jeg har klipt meg sjøl.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 12:50   #25
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Jeg har vært hos frisøren! Eller skal snart da.

Jeg ble opperert for et år siden. Rød lebestift er ikke pent på meg.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:01   #26
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Nå er jeg alt annet en kyndig på dette.

Om jeg sier "jeg har operert meg" høres det ut som en plastisk operasjon. Sier nok heller "jeg ble operert" eller "jeg skal gjennom en operasjon." "Jeg har operert ankelen" høres også helt greit ut for meg, men det blir kanskje feil?
"Jeg har klipt meg" høres helt rett ut.
"Jeg kler rød leppestift" høres veldig rett ut, hva skal man ellers si?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:09   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg burde ha klipt meg for lenge siden.

Jeg, derimot, har klippet meg for lenge siden. Men jeg ser lurvete ut likevel.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:14   #28
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

"Frisøren så lite tillitvekkende ut, og sto dessuten klar med en hagesaks, men likevel lot jeg meg klippe" låter vel ikke så aller verst.

Å, jeg vet ikke. Jeg synes det låter ganske ille.

Jeg bruker helt klart "å klippe seg" som standardform. "Har du klippet deg/klippet håret?" spør jeg, og "jeg skal klippe meg i morgen" sier jeg. "Å operere seg" er litt mindre opplagt for meg, men muntlig vil jeg kunne bruke det, tror jeg. "Han har operert ryggen" - joda, jeg kan si det.

("Å sykemelde seg" sier jeg derimot ikke, jeg kaller det for "å få en sykemelding" eller "å bli sykemeldt". Men det tror jeg kanskje jeg gjør som en demonstrasjon av at jeg faktisk vet at det er legen, og ikke pasienten, som avgjør om pasienten skal sykemeldes. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:19   #29
Nasse Nøff
Oslojente i eksil
 
Nasse Nøff sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 202
Nasse Nøff er litt kul
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ærlig talt, sier dere aldri "Jeg har klipt meg" eller "Ser du at jeg har klipt meg" når dere har vært hos frisøren? Tenk dere godt om, nå.

Jo, det gjør i hvert fall jeg. Men jeg skriver "Jeg har klippet meg", men det er kanskje gammeldags?

Nasse Nøff er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:20   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Jeg har klipt meg (gjorde det i går faktisk). Dette har jeg ingen problemer med å si og ser på det som selvforstått at det er frisøren som har gjort det. Alle som ser meg nå spør "Har du klipt deg?" Egentlig er det et idiotisk spørsmål, for jeg har fjernet 20 cm rundt hele så der innlysende for alle som spør.

Jeg vil imidlertid aldri sagt "jeg har opereret meg". Jeg ble operert for 2 måneder siden, og det er måten jeg ville sagt det på.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:40   #31
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Opprinnelig lagt inn av Nasse Nøff, her.

Men jeg skriver "Jeg har klippet meg", men det er kanskje gammeldags?

Næhæi så.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:48   #32
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Næhæi så.

Så, så. Begge deler er helt lov.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:51   #33
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Jeg klippet meg på mandag. For det fikk frisøren 450 kroner.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 15:08   #34
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg klippet meg på mandag. For det fikk frisøren 450 kroner.

Æsj, min frisør tar mye mer penger enn som så. Jæskla dyrt å klippe seg! Jada, hadde nok ikke behøvd å gå til de mest trendy frisørene, men har ikke funnet noen andre jeg blir fornøyd hos.
Jeg får vel takke meg selv.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 15:27   #35
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Hm. Jeg ville absolutt ikke sagt det første, men definitivt de to siste. Venter spent.

Samme her, på min dialekt.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 16:25   #36
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.818
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg burde ha klipt meg for lenge siden.

Jeg skal klippe meg i morgen. :gleder meg:

Jeg har aldri operert meg. Det overlater jeg til andre.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 17:24   #37
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Når jeg skal klippe meg, kommer frisøren hjem til meg, og det betaler jeg 200 kr for. Hehe, her sier jeg jo at jeg betaler 200 kr for å få besøk av frisøren min mens jeg selv klipper meg. Morsomt.

Jeg kler ikke rød leppestift jeg heller, heller mere mot brunfarger.

Også er jeg operert for blindtarmbetennelse. Når jeg tenker meg om, så tror jeg faktisk at jeg sier at jeg har operert bort blindtarmen. Hjelp, enda godt jeg var i narkose da så jeg ikke så eller kjente hva jeg holdt på med!

Enn når man spør om noen skal døpe barna sine, det er vel heller ikke riktig, såfremt den de spør er prest?

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 17:28   #38
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Da syns jeg det er verre med de som påstår de skal døpe ungene slik at de får navn.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 21:39   #39
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Fiffig, Skilpadda. Jeg ville ikke sagt "han har operert seg", men jeg kunne helt klart sagt at "han har operert". Selv om han var pasienten, og ikke legen.

:fascinert:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-07, 05:59   #40
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg har operert meg

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ærlig talt, sier dere aldri "Jeg har klipt meg" eller "Ser du at jeg har klipt meg" når dere har vært hos frisøren? Tenk dere godt om, nå.

Jeg sier i hvert fall det, men jeg sier nok ikke at jeg har operert meg. Det tror jeg hadde blitt vondt. Foretrekker nok helst at en kirurg gjør det.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no