Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Brev og poststed

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-07, 18:56   #1
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Brev og poststed

Da jeg gikk H&K på videregående lærte vi at poststedet i brev/adresser skulle skrives med store bokstaver, eks 0852 OSLO, iflg NS-etellerannet.

Er dette endret? Synes jeg de fleste steder ser at poststedet skrives med små bokstaver jeg (altså 0852 Oslo).

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 19:24   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brev og poststed

Jeg har også lært at poststedet skal skrives med store bokstaver - og at det skal være to mellomrom mellom postnummeret og poststedet: 0123 OSLO

Hvor jeg lærte det, husker jeg ikke, og ikke vet jeg om det er flere enn meg som fortsatt praktiserer det.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 19:26   #3
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brev og poststed

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Da jeg gikk H&K på videregående lærte vi at poststedet i brev/adresser skulle skrives med store bokstaver, eks 0852 OSLO, iflg NS-etellerannet.

Er dette endret? Synes jeg de fleste steder ser at poststedet skrives med små bokstaver jeg (altså 0852 Oslo).

I følge NS 4129 (norsk standard) mener jeg fortsatt at poststedet skal skrives med store bokstaver.

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.

Sist redigert av Sue : 07-05-07 kl 19:27. Årsak: glemte noe...
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 19:26   #4
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brev og poststed

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

, og ikke vet jeg om det er flere enn meg som fortsatt praktiserer det.

Jeg .

Kan noen oppklare om Elinblu og Beathe må fornye seg eller om vi har rett?

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 19:26   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brev og poststed

NS?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 19:31   #6
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brev og poststed

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

NS?

Norsk Standard

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 19:32   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brev og poststed

Jeg lærte meg det samme i Sverige. Og om det er til utlandet skal man skrive landskoden med to bokstaver: SE-118 43 STOCKHOLM osv.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 20:09   #8
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brev og poststed

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Jeg .

Kan noen oppklare om Elinblu og Beathe må fornye seg eller om vi har rett?

Jeg tør ikke garantere at dere har rett, men dette lærte jeg også for hundre år siden.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 20:17   #9
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brev og poststed

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

og ikke vet jeg om det er flere enn meg som fortsatt praktiserer det.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 20:24   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brev og poststed

Ns sier jo fortsatt at vi skal skrive med store bokstaver, men flere og flere lar det vær.

Jeg jobber i det offentlige og sender ut store bunker med brev hver dag, og bruker selv små bokstaver.
Det ser rett og slett penere ut.

Jeg tror jeg skal lage mitt eget parti som er mot NS 4129.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 20:28   #11
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brev og poststed

Her påstås det at Posten har fjernet regelen om to mellomrom foran poststedet fra sine adresseringsregler. Det vites ikke hvordan det har gått med regelen om store bokstaver, men det går kanskje an å grave det fram på Postens sider?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 20:32   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brev og poststed

Det kan se ut som om Posten fortsatt vil ha store bokstaver i postadressene, se Postens adresseringseksempler.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 20:53   #13
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brev og poststed

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Her påstås det at Posten har fjernet regelen om to mellomrom foran poststedet fra sine adresseringsregler. Det vites ikke hvordan det har gått med regelen om store bokstaver, men det går kanskje an å grave det fram på Postens sider?


Ok. Da får vel jeg også slutte med to mellomrom foran poststedet da. Den regelen har jeg trofast fulgt siden jeg lærte det i 1986

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 20:59   #14
linka-mor
Aquarist
 
linka-mor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 689
linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Sv: Brev og poststed

Skriver alltid poststed med store bokstaver, men dette med to mellomrom mellom nummer og sted har jeg ikke fått med meg.

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 21:52   #15
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brev og poststed

Jeg skriver poststedet med store bokstaver såfremt jeg bruker dette oppsettet:

Kari Normann
Villaveien 1
0123 OSLO

Om jeg skriver alt på en linje (f.eks. avsender bak på konvolutten) bruker jeg ikke store bokstaver (K. Normann, Villaveien 1, 0123 Oslo).


Sist redigert av ~TM~ : 08-05-07 kl 11:54.
~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 21:57   #16
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brev og poststed

Jeg er den eneste jeg kjenner som bruker store bokstaver i poststedet. Men prinsippfast som jeg er, så gir jeg meg ikke.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 22:02   #17
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brev og poststed

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Her påstås det at Posten har fjernet regelen om to mellomrom foran poststedet fra sine adresseringsregler. Det vites ikke hvordan det har gått med regelen om store bokstaver, men det går kanskje an å grave det fram på Postens sider?

Men på Språkrådets side står det:

Sitat:

Spørsmål:
Er det korrekt at det skal være to mellomrom mellom postnummer og -sted, f.eks. 5400 STORD
Svar:
Ja.

Jeg skriver forøvrig også store bokstaver i poststed. Vet egentlig ikke hvorfor, har bare "alltid" gjort det. Jeg skriver faktisk som regel hele navnet og adressen med store bokstaver.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 22:16   #18
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brev og poststed

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Ns sier jo fortsatt at vi skal skrive med store bokstaver

Har du link?

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 22:17   #19
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brev og poststed

Der lærte jeg noe nytt.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 22:22   #20
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brev og poststed

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Har du link?

Standardene ligger ikke åpent på nett, de må kjøpes (se standard.no).

Men jeg trodde NS4129 omhandlet dokumentbehandling på kontorer o.l. - den setter vel ikke retningslinjer for allmenne brev?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no