Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Opplys meg: Sukker

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-08, 21:47   #1
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opplys meg: Sukker

Jeg har ikke skjønt det helt, tror jeg ...

Vet at raffinert sukker er lite helsebringende, avhengighetsskapende og fetende, at man kan få hull i tennene av det og sånn der. Og at karbohydrater (raske?) er det samme som sukker for kroppen. Vet at fruktsukker også kan gi hull i tennene og at det får blodsukkeret opp.

Men er karbohydrater (i moderate mengder) og fruktsukker skadelig på samme måte som raffinert sukker? Er mye frukt en "synd" om man prøver å leve sunt?

Hva er egentlig greia a?

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 21:51   #2
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Selv om det er mye fruktsukker i en del frukt (banan og druer er vel blant verstingene?) så inneholder de jo mange bra stoffer som du ikke finner i smågodt og brus.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 21:53   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

frukt har mye fiber og vitaminer i tillegg til sukker, men ellers er jo sukker sukker, selv om det er fra frukt. 5 om dagen anbefaler 3 porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt eller juice. men frukt er jo uansett å foretrekke framfor godteri og annet med mye tilsatt sukker uten særlig annen næringsverdi. det er i alle fall slik jeg har forstått det.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 21:54   #4
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Så vitaminene og fiberet i frukten veier opp for sukkeret? Men det må jo også være en sunnere form for sukker det er snakk om, vel?

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 21:54   #5
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Sukker er raske karbohydrater, de gir en hurtig blodsukkerstigning. Fruktsukker er bedre da det ikke gir det samme hoppet i blodsukkeret som vanlig glukose. Det beste er at man får i seg mest mulig langsomme karbohydrater og gjerne fruktose fremfor glukose. Det er ikke fetende å spise frukt som inneholder fruktose.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:00   #6
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

jeg vet at mangr sier det er slik, men jeg skjønner det ikke helt. både fruktose og sukrose består av to glukose-molekyler, og spaltes til glukose når det tas opp av kroppen. er det noe med bindingen som er forskjellig? ellers inneholder jo frukt mye vann og fiber også, slik at konsentrasjonen av sukker blir mindre enn i godteri?

det er ikke farlig med sukker, det er jo hovedkilden vår til energi i kroppen. det er ikke bra med for mye av det, bare.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:04   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

det er ikke farlig med sukker, det er jo hovedkilden vår til energi i kroppen. det er ikke bra med for mye av det, bare.

Hvitt, raffinert sukker?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:07   #8
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvitt, raffinert sukker?

nei, men sukker er det cellene bruker til å utvinne energi, enten det kommer fra sukrose, fruktose, glukose eller stivelse.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:08   #9
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Om vi blir fete av sukker kommer an på veldig mange faktorer. Hvilken kropp/gener en har, hvilket aktivitetsnivå en har, om en røyker, om en stresser osv. Det som gjør oss fete er blodsukkerstigningen og påfølgende insulinutskillenle. Insulin øker fettlagringen. Så sukker alene er ikke særlig bra. Hvitt brød er ikke særlig bra. Hvitt brød med masse fett er ikke bra (insulinutskillelsen øker fettlagringen, og da skal det lagres både overskuddsenergien fra sukkeret/brødet og fettet, det blir dobbelt opp). Frukt inneholder fruktsukker, og vi blir fete av å spise for mye frukt også. Men frukt inneholder også fiber, vann og vitaminer / mineraler, noe som gjør at det er varierende glykemisk belastning (GB). Noen frukter som feks banan har høy GB, mens feks vannmelon har veldig lav GB (den inneholder så mye vann at det nesten ikke er sukker i den).

Det som er lurt for å unngå fettlagring er å holde blodsukkeret stabilt. Det kan man gjøre gjennom å velge matvarer med lav GB og langsomme karber, og ved å alltid ha proteiner med i måltidet (det trekker ned GB-en slik at man utskiller mindre insulin), og litt fett. Dvs at man skal ha balanserte måltid hver gang man spiser. I praksis vil det si at skal man spise en frukt, så gjør man lurt i å spise ca 10 mandler eller andre nøtter til, og ikke mer enn en halv til en enhet om gangen (halvt til ett eple feks). Til frokost innebærer det feks. grovt brød med litt smør og godt med proteinpålegg og litt grønt. Middag: Grønnsaker, kjøtt/fisk/egg/ost, smør/olje, og ingen eller en liten eller halv potet (øke opp på grønnsakene istedet) eller litt naturris. Balanserte måltider.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:09   #10
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Kanina:

Sukrose er et disakkarid: sukrose (vanlig bordsukker) = fruktose + glukose
Fruktose er et monosakkarid (og består derfor bare av fruktose)

Fruktose vil konverteres til glukose i kroppen, men det er energikrevende og foregår i flere trinn. Glukose er næringsstoffet for cellene.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:09   #11
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

nei, men sukker er det cellene bruker til å utvinne energi, enten det kommer fra sukrose, fruktose, glukose eller stivelse.

Men, det er ikke noen tvil noen steder om at det er best å velge langsomme karbohydrater. Grove kornprodukter og mye grønnsaker istedet for loff og boller.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:12   #12
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Men, det er ikke noen tvil noen steder om at det er best å velge langsomme karbohydrater. Grove kornprodukter og mye grønnsaker istedet for loff og boller.

ja, det er det vel ingen tvil om. Men når karbohydratene først er fordøyd og har nådd cellene, så spiller det ingen roller hvor de opprinnelig kom fra, de er uansett energikilden for cellene, også når de kommer fra langsomme karbohydrater som det altså tar lang tid å bryte ned til sukker. Mitt poeng var bare å påpeke at sukker ikke i seg selv er farlig.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:13   #13
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Kanina:

Sukrose er et disakkarid: sukrose (vanlig bordsukker) = fruktose + glukose
Fruktose er et monosakkarid (og består derfor bare av fruktose)

Fruktose vil konverteres til glukose i kroppen, men det er energikrevende og foregår i flere trinn. Glukose er næringsstoffet for cellene.

Takk for oppklaring, Veronal!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:15   #14
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

jeg vet at mangr sier det er slik, men jeg skjønner det ikke helt. både fruktose og sukrose består av to glukose-molekyler, og spaltes til glukose når det tas opp av kroppen. er det noe med bindingen som er forskjellig? ellers inneholder jo frukt mye vann og fiber også, slik at konsentrasjonen av sukker blir mindre enn i godteri?

det er ikke farlig med sukker, det er jo hovedkilden vår til energi i kroppen. det er ikke bra med for mye av det, bare.

Er sukker hovedkilden vår til energi???

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:20   #15
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

ja, det er det vel ingen tvil om. Men når karbohydratene først er fordøyd og har nådd cellene, så spiller det ingen roller hvor de opprinnelig kom fra, de er uansett energikilden for cellene, også når de kommer fra langsomme karbohydrater som det altså tar lang tid å bryte ned til sukker. Mitt poeng var bare å påpeke at sukker ikke i seg selv er farlig.

Jeg skjønner poenget ditt, men jeg synes ikke det ikke spiller noen rolle. For raske karber skiller ut mer insulin og øker fettlagringen, og de blir også tilgjengelig for cellene med en gang slik at de må lagre det, mens når man velger langsomme, så kommer de sakte inn og cellene rekker å forbruke mer før de velger å lagre, og like mye blir gjerne ikke lagret. Det er heller ikke like lett å få i seg like store mengder "sukker" gjennom å spise grønnsaker som rent sukker i mat og drikke (det er grenser for hva det er plass til i magen vår liksom).

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:22   #16
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Er sukker hovedkilden vår til energi???

Ja, hva skulle det ellers være? Jeg er ikke så veldig godt inne i dette, og jeg vet at cellene også kan bryte ned proteiner for å få energi, noe som er en mye mer energikostbar prosess, men jeg vet ikke om det til syvende og sist er sukker som kommer ut av den prosessen og som deretter brukes til energi-utvinning. Jeg snakker altså om sukker i kroppen, ikke sukker i kostholdet. I kostholdet er nok stivelse fra korn og grønnsaker hovedkilden til det sukkeret som cellene bruker for å få energi.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:23   #17
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Det begynner å demre.
Poenget er altså å gi kroppen noe å jobbe med, fordi den da bruker i steden for å lagre?

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:24   #18
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg skjønner poenget ditt, men jeg synes ikke det ikke spiller noen rolle. For raske karber skiller ut mer insulin og øker fettlagringen, og de blir også tilgjengelig for cellene med en gang slik at de må lagre det, mens når man velger langsomme, så kommer de sakte inn og cellene rekker å forbruke mer før de velger å lagre, og like mye blir gjerne ikke lagret. Det er heller ikke like lett å få i seg like store mengder "sukker" gjennom å spise grønnsaker som rent sukker i mat og drikke (det er grenser for hva det er plass til i magen vår liksom).

Jeg er jo helt enig med deg. OK, glem hele poenget mitt om at sukker ikke er farlig (eller giftig eller hva som helst). Jeg ville bare prøve å få fram poenget fordi jeg kjenner flere som ikke har diabetes eller overvekt, men som ser på sukker som gift.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 11:33   #19
mysan
Nybegynner
 
mysan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1
mysan har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

nei, men sukker er det cellene bruker til å utvinne energi, enten det kommer fra sukrose, fruktose, glukose eller stivelse.

Blodsukker.
Og dette er noe kroppen selv lager av karbohydratene du spiser. Raske karbohydrater hiver blodsukkeret ditt i taket, dermed setter kroppen inn kriseberedskap i form av insulin, som så sender deg rett i kjelleren, og så må du ha mer for å komme deg opp igjen.
Trege karbohydrater gir kroppen det den trenger av sukker.

mysan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 14:59   #20
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opplys meg: Sukker

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Det begynner å demre.
Poenget er altså å gi kroppen noe å jobbe med, fordi den da bruker i steden for å lagre?

Mer at kroppen holder blodsukkeret stabilt (og det er en god ting som påpekt over bla. av DM) fordi sukkeret fra "trege karbohydrater" utvinnes litt og litt i passe små drypp i stedet for å komme alt på en gang.

At trege karbohydrater pleier å kome fra ting som også har andre fordeler sånn som fiber, vitaminer, fettsyrer osv er teknisk sett en annen sak enn sukkeret i seg selv, men er i praksis et viktig tilleggsmoment.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no