Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2014

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-14, 17:33   #421
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

1. Donna Tartt: The Goldfinch. Storslagen bok, men jeg var nok ikke helt i sinnsstemning til å nyte den fullt ut.

2. Terry Pratchett: Feet of Clay. Morsom! Vimes:

3. Haruki Murakami: 1Q84 - bok 3. Helt fabelaktig. En sånn bok det er leit å bli ferdig med, og vanskelig å beskrive.

4. Terry Pratchett: Monstrous Regiment. Pro likestilling, anti krig. God bok, men ganske dyster til Pratchett å være.

5. John Green: Looking for Alaska. Ya-bok med likandes karakterer og troverdig plott. Lettlest, men ikke enkel.

6. Terry Pratchett: Truckers: The First Book of the Nomes. Utrolig morsom!

7. Håkan Nesser: De ensamma: God, guffen og ublodig krim.

8. Annik Saxegaard: Ina i Innsbruck. Nostalgitripp. Morsom gjenlesing, men kjære vene så eplekjekke de er alle sammen.

9. Annik Saxegaard: Ina stepper inn og Ina og Ingolf. I tillegg til eplekjekke, kan jeg føye til moralistiske og gammeldagse.

10. Kathleen O'Dell: The Aviary. En ordentlig magisk fortelling med både spenning og mystikk. Herlig.

11. Jojo Moyes: Me before You. Gripende og lettlest.

12. Michael Chabon: The Amazing Adventures of Kavalier and Clay. Denne har jeg brukt lang tid på. Ikke fordi den er langtekkelig, men fordi den er så lang, og så detaljert. Litt Irvingsk til tider. Om to jødiske unge menn før og etter andre verdenskrig i N.Y. og Praha, som gjør suksess som tegneserieskapere. Og om mye mer.

13. Derek Miller: Norwegian by Night. En amerikansk, aldrende jøde som motvillig flytter til Norge, og som uforvarende blir en del av en kriminalsak. Veldig mye bra og interessant, men den blir dårligere og dårligere mot slutten - for mye action og massakre der.

14. Karen Joy Fowler: We are All Completely Besides Ourselves. Uvanlig oppvekstroman, gripende og spennende fortalt. Anbefales.

15. Jodi Taylor: Just One Damned Thing After Another. Artig og råbillig (kindleutgave) tidsreisebok. Mye bra, men ikke på nivå med Connie Willis.

16. Liane Moriarti: The Husband's Secret. Page-turner. Spennende og til dels gripende, men jeg er ikke helt frelst.

17. Gabrielle Zevin: The Storied Life of A.J.Fikry. Bøker, bokhandel, litterære referanser. Feelgood.

18. Don Tillman: The Rosie Project. Sheldon/Adrian Mole/Elling på jakt etter kjæreste. Morsom.

19. Jodi Taylor: A Symphony of Echoes. Mer actionpreget tidsreising. Artig.

20. Grace McCleen: The Land of Decoration. Denne gjorde sterkt inntrykk. Vond barndomsskildring, allikevel ikke helt uten håp.

21. Jodi Taylor: A Second Chance. Litt mer tidsreiseavslappingslitteratur måtte til etter den triste forrige boken.

22. Sofi Oksanen: Stalins Kyr. Veldig bra om identitet, spiseforstyrrelser og Sovjet/Estland.

23. Robert Galbraith (J.K.Rowling): The Cuckoo's Calling. Grei krim, og jeg kommer nok til å lese mer om Cormoran Strike.

24. Deborah Harkness: The Book of Life. Siste i trilogien om Matthew og Sarah- vampyr og heks. God fantasy!

25. Wally Lamb: Wishin' and Hopin'. Kort liten bok om førjulstiden på en katolsk skole i Connecticut på 60-tallet. Fin periodeskildring, humoristisk.

26. Lars Mytting: Svøm med dem som drukner. En både hverdagslig og storslått roman om å grave i fortiden og å leve i nåtiden. Bygdenorge, Shetland og Frankrike. Jeg likte den veldig godt.

27. Suzanne Collins: The Hunger Games. Jeg lot meg overtale, og ble positivt overrasket! I gang med nr 2 allerede.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-14, 00:39   #422
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

1. Boris Pasternak: Doktor Zjivago
Jeg pleier å nevne dette som en av yndlingsbøkene mine, så det var litt spennende å gjenlese den, det er vel drøye 15 år siden sist. Men den er fortsatt storslagen på mange måter, selv om jeg er atskillig mer kritisk til hovedpersonen enn da (HVORFOR, Jurij Andrejevitsj!?), er den skumlere enn mang en dystopi og storslagen som kjærlighetshistorie også. Og siden Pasternak er fantastisk som lyriker, er jo doktoren det også.

2. Ransom Riggs: Hollow City
Njaaa, ikke like bra som den første Miss Peregrine-boka – men imponerede om enn ikke aldeles uventet twist på slutten. Og mer cliffhanger, så klart.

3. Thomas Pynchon: Bleeding Edge
Uventet og åpenbart overlagt forvirrende noir-konspirasjonsteoribonanza som er tidvis veldig vittig og noen ganger skremmende, og hvor de fleste trådene er løse på slutten. Kul heltinne.

4. Elmore Leonard: Out of Sight
Korthogd, vittig dialog, både slemme og nyanserte skurker, og en heftig, inderlig og umulig kjærlighetshistorie i sentrum.

5. Alice Munro: Runaway
Fantastiske noveller med så komplekse sujetter at de færreste ville hatt selvbeherskelse til å ikke skrive romaner av dem.

6. Helene Wecker: The Golem and the Djinni
Jeg har ikke vanskelig for å forstå hvorfor folk liker denne, men jeg fikk litt neller av Weckers voldsomt polariserte hovedpersoneksperiment.

7. Donna Tartt: The Secret History
Jeg hadde glemt hvor ille det gikk, men ble slått av hvor lik Richard Papen er Theo Decker i The Goldfinch. Det er en strålende bok, intenst ubehagelig og hylende morsom som den er.

8. William Shakespeare: Romeo and Juliet
Det er ikke for Romeos personlighet vi fortsatt leser denne, men talene, talene!

9. Douglas Adams: Dirk Gently's Holistic Detective Agency
«By means of an ingenious series of strategically deployed denials of the most exciting and exotic things, he was able to create the myth that he was a psychic, mystic, telepathic, fey, clairvoyant, psychosassic vampire bat.» Say no more.

10. Christopher Marlowe: Doctor Faustus
Marlowe koser seg fælt med å beskrive både Faustus' kunnskapsgrådighet og fruktene av handelen med djevelen, og Faustus angrer da også bare bittelitt i aller siste øyeblikk. Fortapelse på deg, gutt!

11. Magnus Mills: The Restraint of Beasts
En roman som handler nesten utelukkende om gjerdebygging, og som klarer å være både ustyrtelig morsom og Kafka-aktig nifs og underlig samtidig.

12. Douglas Adams: The Long, Dark Tea-Time of the Soul
Mer kaotisk og utflytende enn den forrige, men fortsatt mer enn nok å le høyt av, og jeg liker Adams’ Tor og Odin (selv om de kom nokså overraskende på).

13. Michael Chabon: The Final Solution
Enda bedre på andre gjennomlesning, for sporene er så fint og nennsomt integrert i den kjærlige beskrivelsen av den gamle mannen. Og papegøyen Bruno er fortsatt fiksjonens beste fugl.

14. Robert Galbraith: The Cuckoo’s Calling
Noe klønete start, men J.K. Rowlings nye detektivantihelt viste seg å være mer enn en velbrukt sjablong, men fint innvevd i et gjennomgripende gjøkungetema. Veldig spennende også.

15. China Miéville: Un Lun Dun
Unlondon er et dårligere og mer anstrengt vrengebilde av London enn Neil Gaimans London Below. Boka er i overkant moralistisk også. Men jeg liker hovedpersonen og bokas tilnærming til profetier og utvalgte redningskvinner.

16. Dorothy L. Sayers: Whose Body?
Datert på noen måter, men lord Peter Wimsey springer ut av sidene fiks ferdig i denne aller første Wimsey-boka, og jeg elsker ham virkelig.

17. J.M. Coetzee: The Childhood of Jesus
Snedig, irriterende, frustrerende, intens og mangetydig allegori (og jeg er ikke glad i allegorier). Men hva er bilde på hva? Og ifølge hvem? Tenker fortsatt.

18. William Shakespeare: Twelfth Night
Odsbodikins! There’s that girl again!

19. P.G. Wodehouse: The Mating Season
Det var jo ikke som om engelskmennene sluttet med forvekslingskomedier de første tre–fire hundre årene etter Shakespeare.

20. Terry Pratchett: Night Watch
Den årlige syrinblomstringsgjenlesningen.

21. Eleanor Catton: The Luminaries
Denne er helt utilgivelig lang, selv om det er mye bra i dette innfløkte gullgravermysteriet. Særlig stilskiftet mot slutten, der boka glir over til overnaturlig kjærlighetshistorie i stedet.

22. Robert Galbraith: The Silkworm
Rowling er som vanlig nokså tung på hånda, men forlagssatiren er virkelig morsom, og plottet er virkelig bra (i all sin grufullhet). Dessuten har jeg en svakhet for Cormoran Strike.

23. Fjodor Dostojevskij: Spilleren
Jeg kom plutselig på hvor mye overspente Dostojevskij-helter irriterer meg, men så kom den makeløst trassige gamblerbestemoren inn på scenen, og Aleksej Ivanovitsj raste ned i spillergalskapen, og den er jo fantastisk, naturligvis. Dostojevskij kler korthogd fokus.

24. Rob Thomas og Jennifer Graham: The Thousand-Dollar Tan Line
Veronica Mars i bokform! Det er lov å la seg friste, og den var ikke så aller verst heller. Bra plott, mørk nok, men for lite vidd og for lite Logan.

25. Eimear McBride: A Girl Is a Half-Formed Thing
Eksperimentell og opprivende oppvekstroman som kretser om vanskelig, men symbiotisk søskenkjærlighet. Magnetisk, men svært ubehagelig leseopplevelse.

26. Terry Pratchett: Thud!
Ikke den beste Vimes-boka, og altfor lang, men Vimes som øm og panikkslagen småbarnsfar er jo veldig sjarmerende.

27. Karen Joy Fowler: We Are All Completely Beside Ourselves
Enda en bok som primært dreier seg om søskenkjærlighet, med en sjeldent interessant og sjarmerende forteller. Den kunne vært grunn og spekulativ, men i stedet er den morsom og øm og veldig trist, og full av meditasjoner (med vitenskapelige referanser!) over hukommelse og personlighetsdannelse, annerledeshet og menneskelighet.

28. William Shakespeare: Richard III
Obligatorisk opplesning før London-tur for å se Martin Freeman i rollen. Det var bra å bli minnet om hvor umiddelbart aktuell grunnteksten er som satire over maktsyke, renkespill og paranoia.

29. Anne Brontë: The Tenant of Wildfell Hall
Jeg har lest begge søstrene i filler, men aldri kommet meg til Anne. Jeg likte den langt over forventning godt også, et virkelig smertefullt realististisk bilde av et ekteskap som antagelig må ha vært ganske gjengs, uten noen outrert ondskap, men i et samfunn hvor kvinner var og ble krøtter. Dessuten er Helen en meget verdig Brontë-heltinne.

30. Sarah Rees Brennan: The Demon’s Lexicon
31. Sarah Rees Brennan: The Demon’s Covenant
32. Sarah Rees Brennan: The Demon’s Surrender

Plutselig og uplanlagt binge-gjenlesning av disse tre. Det var like gøy som sist. Den første er fiffigst, den andre er morsomst, og den tredje gir oss de nødvendige siste bitene av portrettet av hovedpersonen.

33. Ruth Ozeki: A Tale for the Time Being
Denne minnet meg om McEwans Atonement, fordi den leker med fiksjon og sannhet og utfallsrom på lignende måter. Jeg er usikker på om jeg synes det er helt vellykket, men historien om Naoko er enestående god og hjerteskjærende og full av fantastiske personer, særlig den gamle zen-nonneoldemoren.

34. William Shakespeare: King Lear
Stadig levende og aktuell for maktsykemotivet, men enda mer for foreldre–barn-relasjonene, særlig Edgar som bærer den blindede Gloucester over heia. (Man må dog bemerke at folk er ualminnelig dårlige til kjenne hverandre igjen hos Shakespeare.) Også et skattkammer av elisabetanske invektiver («A plague upon your epileptic visage!»).

35. Sarah Rees Brennan: Unspoken
36. Sarah Rees Brennan: Untold
37. Sarah Rees Brennan: Unmade

Enda en runde med uansvarlig og søvndeprivert bingelesing av Brennan, denne gangen i anledning av at Unmade, tredje bind i Lynburn Legacy-trilogien, ENDELIG kom ut 23. september. Skamløst underholdende, ulidelig spennende og ustyrtelig morsomme bøker, fikst komponert og med ubeskjedne mengder kjemitung romanse. What's not to like? Dessuten handler de om kjærlighet, tillit, likeverd og respekt både mellom kjærester, venner og familiemedlemmer på en fin og nennsom måte. All mulig grunn til å gi unga disse i stedet for Twilight.

38. Dorothy Sayers: Busman’s Honeymoon
Jeg måtte lese den om igjen pga. Lear. En skamløs orgie i Harriet- og Peter-piffle.

39. David Mitchell: The Bone Clocks
Minner til tider om en ekstra komplisert story arc i Doctor Who (en skummel dame fra en annen dimensjon!), men her kan ikke de magiske kreftene redde oss fra oss selv i det lange løp. Særdeles fin livsløphistorie, skummel dystopi og en interessant serie villains blotched with virtue.

40. William Shakespeare: Hamlet
Jeg måtte tilbake til teksten etter å ha sett Det norske teatrets fine oppsetning, som nydelig setter Hamlets svarte fortvilelse opp mot Shakespeares lavkomikk.

41. Ali Smith: How to Be Both
Nydelig, intelligent bok som er nennsomt skrevet så den kan leses i to rekkefølger (som papirbok selges den i begge, i e-boka kan du velge). Og når du velger, kan det hende rekkefølgen likevel ikke er som du tror. Jeg gleder meg allerede til å lese den om igjen i motsatt rekkefølge om en stund.

42. Caitlin Moran: How to Build a Girl
Dette er langt på vei de oppvekstromanaktige partiene i How to Be a Woman bygd ut til en full roman. Den er ikke noe mesterverk, men den er tidvis hysterisk morsom, veldig sjarmerende, og til og med ganske rørende.

43. James Herriot: All Creatures Great and Small
Ekstremt tilfredsstillende nostalgigjenlesning av oppvekstfavoritt. All sjarmen er der fortsatt, og særlig gjensynet med den karismatiske, men vilt uberegnelige Siegfried Farnon var hjertelig. (Det er definitivt herfra jeg har ideen om at veterinæryrket primært består av armoppslukende vaginalundersøkelser av ku.)

44. Colm Tóibin: The Testament of Mary
Johannesevangeliet gjenfortalt av en bitter, tvilende og fragmentert jomfru Maria, som ikke setter det minste pris på den indirekte berømmelsen.

45. Ben Aaronovitch: Foxglove Summer
Peter Grant er London-gutt på sin hals, men han kler riktig godt å bli sendt på på landet og har godt av en liten ferie fra mesteparten av bipersonene og ikke minst den overgripende historielinja. Jeg lo masse.

46. M.R. Carey: The Girl with All the Gifts
Jeg leste denne helt uforberedt på hva den handlet om, og jeg tror man setter mest pris på den finurlige synsvinkelbruken og personcocktailen på den måten. Men la meg samtidig advare om at den er griseskummel.

47. David Mitchell: The Thousand Autumns of Jacob de Zoet
Skjelmsk forspill til The Bone Clocks forkledd som røverhistorie fra Japan i shoguntida. Og veldig morsomt fokus på tolker, oversettelsesproblemer og språk som maktmiddel, handicap og svøpe.

48. Terry Pratchett: Hogfather
HO. HO. HO.

49. Charles Dickens: A Christmas Carol
Jeg hadde faktisk aldri lest den før, men det var jo ikke akkurat noen overraskelser igjen å avsløre. Dickens på sitt mest sentimentale, men den er jo både morsom og skummel også.

50. Jhumpa Lahiri: The Lowland
Noe så sjelden som en knapp og økonomisk indisk slektsroman. Veldig bra er den også, forenkler aldri, er aldri sentimental.

51. Baronesse Orczy: The Scarlet Pimpernel
Selvfølgelig er dette en røverhistorie helt på randen av ukebladroman, men Percy Blakeney (og hans skandaløst underutnyttede kone) fortjener klassikerstatusen for virtuos bruk av engelsk adelsfjompmaske.

52. Lars Iyer: Wittgenstein Jr.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om denne: Cambridge-satiren er til dels hylende morsom, men jeg har vondt for å svelge den tilsynelatende oppriktige sansen Iyer har for den forstyrrede filosofiforeleserens dypt selvsentrerte og fruktesløse prosjekt og ikke minst misbruk av profetposisjonen sin.

53. Nick Hornby: Funny Girl
Hornbys siste er en svært sjarmerende lovsang til magien som ligger i kreative arbeidsfellesskap i et livlig Swinging London. Den minner kraftig om The Amazing Adventures of Kavalier and Clay, men er (på godt og vondt) 100 ganger mer lettlest.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 13:21   #423
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Januar
1.Sarah Lark - Den lange, hvite skyens land.
2. Marieke van der Pol - Rampelys.
3. Linwood Barclay - Ute av syne.
4. Sophie Kinsella - Bryllupsnatten.
5. Harlan Coben - Når noen bare forsvinner.
6. Mariann Aaland - Det var stille, det snødde.
7. Harlan Coben - I den skogen.
8. Sara Shepard - Morder.
9. Sara Shepard - Hjerteløs.
10. Sara Shepard - Etterlyst.
11. Harlan Coben - Den uskyldige.
12. Kim Leine - Kalak; en erindringsroman.
13. Harlan Coben - På grunn av et løfte.
14. Gunn-Helen Øye - Elsk meg; avlogget.
15. Jonas Gardell - En komikers oppvekst.
16. Joe Peters - Cry silent tears.

Februar
17. Khaled Hosseini - Tusen strålende soler.
18. Sara Shepard - Forvrengt.
19. Sara Shepard - Nådeløs.
20. Maria Børja - Ny by.
21. Jussi Adler-Olsen - Flaskepost fra P.
22. Cecilie Enger - Nødvendigheten.
23. Jussi Adler-Olsen - Journal 64.
24. Merice Briffa - Mine drømmers land.
25. Tore Renberg - Vi ses i morgen.
26. Benedicte Meyer Kronberg - Hvis noen ser meg nå.
27. Jonas Hassen Khemiri - JEg ringer mine brødre.
28. Synne Sun Løes - Stille, stille, stille.
29. Kajsa Imgemarsson - Bare vanlig vann.
30. Jonas Gardell - En UFO gjør entré.
31. Jonas Gardell - Jenny.

Mars
32. Merete Morken Andersen - Hva av tid.
33. Diane Ackerman - Huset under den forrykte stjerne.
34. Karin Fossum - Evas øye.
35. Margaret Skjelbred - Mors bok.
36. Natasha Solomons - En oversikt over forsvunne ektemenn.
37. Karin Fossum - Se deg ikke tilbake!
38. Naoki Higashida - Hvorfor hopper jeg.
39. Karin Fossum - Den som frykter ulven.
40. Vinterhjerter - noveller.
41. Karin Fossum - Djevelen holder lyset.
42. Khaled Hosseini - Og fjellene ga gjenlyd.
43. Karin Fossum - Elskede Poona.
44. Daphne Du Maurier - Rebecca.
45. Karin Fossum - Svarte sekunder.
46. Sofi Oksanen - Utrenskning.
47. Karin Fossum - Drapet på Harriet Krohn.

April
48. Finn Skårderud - Sterk svak, håndboken om spiseforstyrrelser.
49. Karin Fossum - Den som elsker noe annet.
50. Jonas Jonasson - Analfabeten som kunne regne.
51. Karin Fossum - Den onde viljen.
52. Karin Fossum - Varsleren.
53. Nicholas Sparks - Kjærlighetens kraft.
54. Diane Setterfield - Den trettende fortellingen.
55. Erlend Loe - Vareopptelling.
56. Cecilie Enger - Mors gaver.
57. Åke Edwardson - Rop fra langt av sted.
58. D.H. Lawrence - Regnbuen.
59. Katarina Mazetti - Tarzans tårer.
60. Nicholas Sparks - Minnenes makt.
61. Sadie Jones - De ubudne gjestene.
62. Karin Fossum - Natt til fjerde november.
63. Karin Fossum - Brudd.
64. Christian Jungersen - Du forsvinner.
65. Margaret Skjelbred - Andrea D.

Mai
66. Eric-Emmanuel Schmitt - Noas barn.
67. Amy Tan - Lykke og glede.
68. Rachel Joyce - Harold Frys utrolige pilgrimsferd.
69. Karin Fossum - Jeg kan se i mørket.
70. Jamie Ford - Sanger til Willow Frost.
71. Yiyun Li -Tusen års inderlig bønn
72. Harper Lee - Drep ikke en sangfugl.
73. Nicholas Sparks - Tre uker med min bror.
74. Guro Jabulisile Johnsen Sibeko - Krigerhjerte: min fars reise.
75. Linda Boström Knausgård - Helioskatastrofen.
76. Yvette Manessis Corporon - Når sypressene hvisker.
77. John M Coetzee - Jesu barndom.
78. Joy Fielding - Skyggenes gate.

Juni
79. Karin Slaughter - Snikende frykt.
80. Kristin Harmel - Så lenge det er stjerner på himmelen.
81. Agnes Martin-Lugand - Lykkelige mennesker leser og drikker kaffe.
82. Niels Fredrik Dahl - I fjor sommer.
83. Sonja Holterman - Presteskapet.
84. Samuel Bjørk - Det henger en engel alene i skogen.
85. Gaute Heivoll - Over det kinesiske hav.
86. Lauren Weisberger - En hevner i Prada.
87. Michelle Cohen Corasanti - Mandeltreet.
88. Karin Fossum - Helvetesilden.
89. Daniel Kehlmann - F.
90. Linda Fairstein - Dødelig fortid.
91. Natasa Dragnic - Hver dag, hver time.
92. Rebecca Rasmussen - Det skjedde i Evergreen.

Juli
93. Tove Jansson - Den ærlige bedrageren.
94. Christos Tsiolkas - Et slag i ansiktet.
95. Sarah-Kate Lynch - Bryllupsbiene.
96. Boris Starling - Død manns hemmelighet.
97. Ross W Greene - Eksplosive barn.
98. Judith Schalansky - Sjiraffens hals.
99. Kitty Sewell - Mørke skyer.
100. Amy Tan - Forundringens dal.
101. Gard Sveen - Den siste pilegrim.
102. Robert Galbraith - Når gjøken galer.
103. Siri Hustvedt - Denne flammende verden. (nå har jeg lært, ingen flere bøker av henne, ga meg litt over halvveis i boka)
104. Marjan Kamali - Te med mr. Dashti.
105. Amalie Kasin Lerstang - Europa.
106. Monika Peetz - Tirsdagsdamene: mellom ugress og roser.

August
107. Lucinda Riley - Den italienske jenta.
108. Julian Barnes - Fornemmelse for slutten.
109. Helga Weiss - Helgas dagbok.
110. Elisabeth Gifford - Historien om huset ved havet.
111. Deon Meyer - Syv dager.
112. Karin Bjørset Persen - Nedlagte brudepiker.
113. Sara Blædel - Dødssporet.
114. Jojo Moyes - Hemmeligheten.
115. Alyson Richman - Hele livet på en dag.
116. Sissel Værøyvik - Rakels bok.
117. Katherine Webb - Det forbudte barnet.
118. Hanne Kristin Rohde - Mørke hjerter.

September
119. William Landay - Til Jacobs forsvar.
120. Lucy Clarke - Du elsket alltid havet.
121. Sven Järverud - Din hund: som valp og unghund.
122. M.J. Arlidge - Elle melle.
123. Laila Ibrahim - Gule krokus om våren.
124. Jacqueline Rayner - Hva kan jeg fortelle deg om ME?
125. Jan-Philipp Sendker - Kunsten å være den man er.
126. Harlan Coben - Seks år.
127. Liane Moriarty - Ektemannens hemmelighet.
128. Jodi Picoult - Ensom ulv.
129. Jeanette Walls - Sølvstjernen.
130. Katharina Hagena - Smaken av eplekjerner.
131. Julie Kibler - Kom hjem.
132. Tatiana de Rosnay - Den andre historien.

Oktober
133. Karin Wahlberg - Ennå finnes det håp.
134. Marlen Suyapa Bodden - Bryllupsgaven.
135. Sarah McCoy - Bakerens datter.
136. Maria McCann - Villeplet.
137. Beatriz Williams - En lang, varm sommer.
138. Kristina Ohlsson - Askepott.
139. Kathleen Macmahon - Og så kom du.
140. Sarah-Kate Lynch - Hustruen i Toscana.
141. Christina Baker Kline - Barna fra toget.
142. Karin Wahlberg - jenta med maiblomstene.

November
143. Trude Teige - Noen vet.
144. Arto Paasilinna - Kollektivt selvmord.
145. Mo Hayder - Fuglemannen.
146. Regina O'Melveny - Boken om galskap og helbredelse.
147. Trude Teige - En hjelpende hånd.
148. Trude Teige - Svik.
149. Susan Crandall - Å slentre plystrende forbi kirkegården.
150. Anne B Ragde - Jeg har et teppe i tusen farger.
151. Kristina Ohlsson - Tusenfryd.
152. Stig Sæterbakken - Gjennom natten.
153. Sue Monk Kidd - Bursdagsgaven.
154. Deborah Rodriguez - Den lille kafeen i Kabul.
155. Randy Susan Meyers - Sannhetens løgner.

Desember
156. Thrity Umrigar - Den verden vi fant.
157. Sarah Jio - Morgengry.
158. Håkan Nesser - Carambole.
159. Chris Tvedt - Av jord er du kommet.
160. Catharina Ingelman-Sundberg - Svindel og multelikør.
161. Jessie Burton - Miniatyrmakeren.
162. Håkan Nesser - De sørgende.
163. Sarah Lark - Maorienes sang.
164. Gøril Emilie Hellen - Veien over klippene.
165. Sylvia Day - Grepet av deg.
166. Trude Teige - Jenta som sluttet å snakke.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 19:52   #424
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Jeg klarte 28 bøker i 2013. Satser på omkring det samme i år.

Januar:
1. Cassandra Clare. Skyggejegerne 2, Demonenes by. Helt grei ungdomsbok.
2. Khaled Hosseini. Og fjellene ga gjenlyd. Han skriver så vakkert, det er som at man deltar i handlingen.

Februar:
3. John Hart. Ved elven. Fin bok.

Mars:
4. Cassandra Clare. Skyggejegerne 3, Glassbyen. Ganske spennende.

April:
5. Christie Watson. Solfuglen. Veldig rørende bok.
6. Cassandra Clare. Skyggejegerne 4, De falne englers by. Underholdende.
7. Karin Brunk Holmquist. Rapsgubbene. Jeg humret ofte, morsom bok.
8. Susan Abdulhawa. Morgen i Jenin. Jeg gråt så snørr og tårer rant. Huff, for en grusom bok.
9. Lee Child. 61 timer. Spennende thriller. Han skriver godt.
10. Jeffery Deaver. Det knuste vinduet. Ganske spennende.
11. Lee Child. Haikeren. Spennende.

Mai:
12. Jeffrey Deaver: Korsene. Helt ok på grensen til kjedelig.

Juni:
13. Lee Child. Livvakten. Tung start, men tok seg kraftig opp mot slutten.
14. Lee Child. Ett skudd. Spennende. Denne er filmatisert, men Tom Cruise er virkelig ikkke Jack Reacher.

Juli:
15. Lee Child. Hardt mot hardt. Veldig nervepirrende.
16. Lee Child. En hemmelig affære. Spennende.

August:
17. Jo Nesbø. Sønnen. Spennende! Digibok.
18. Helga Flatland. Det finnes ingen helhet. Rørende og fin.
19. Jojo Moyes. Et helt halvt år. Kiosklitteratur som jeg faktisk ble veldig rørt av. Godt skrevet.
20. Alyson Richman. Hele livet på en dag. Gripende bok.

September:
21. Tatiana de Rosnay. Bumerang. Kjedelig og skuffende.

Oktober:
22. Jørn Lier Horst. Jakthundene. Spennende. Digikort.

Desember:
23. Jorunn Thørring. Mørketid. Gripende og høyst uventet. Digikort.
24. Johan Theorin. Gravrøys. Ok. Digikort.
25. Jørn Lier Horst. Hulemannen. Spennende. Digikort.
26. Jørn Lier Horst. Når havet stilner. Ok. Digibok.
27. Gunnar Staalesen. Ingen er så trygg i fare. Helt ok. Løste mysteriet litt for tidlig! Digikort.
28. Leif G W Persson. Samfunnsbærerne. Litt merkelig, men jeg mistenker at det var fordi jeg ikke likte leseren. Digikort.

28 bøker i 2014 også.
Ingen store høydepunkter, men Helga Flatland sin bok er nok årets favoritt.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-14, 01:32   #425
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Jeg lager meg en plass her, og liker denne tråden best, hvor man lager nytt innlegg for hver nye bok. Det er eneste måten jeg får med meg nye innlegg på. Skriv gjerne hva du syntes om boka også i korte trekk, for jeg bruker deres innlegg som inspirasjon til videre lesning!
Januar:
1. Lydbok: Helene Uri - Den rettferdige: Sterk bok om hvordan man kan bli dømt for noe man ikke har gjort.
2. Lydbok: John Boyne - Gutten i den stripete pysjamasen: Enkel, kort og letthørt bok, i kategorien ungdom, men jeg synes den var helt grei for voksne også.
3. Barne/ungdomsbok: Sigbjørn Mostue - Zombie-Bjarne: Leste denne fordi det er en lokal forfatter som også har skrevet meget gode voksenbøker og jeg var nysgjerrig på barneboka. Synes den var helt grei, men ikke noe mer heller.
4. Bok: Jonas Gardell - Tørk aldri tårer uten hansker 3, Døden: Trist, vond, vanskelig, fin og utrolig sterk slutt på trilogien. Endelig skal jeg se serien som er laget også! Gikk for øvrig forbløffende enkelt å lese den på svensk, siden den ikke er kommet på norsk ennå.
5. Bok: Jonas Gardell - En komikers oppvekst: Jeg liker virkelig Gardells måte å skrive på. Og denne romanen beskriver hvor rå barndommen kan være for enkelte, men med mye humor også. Gleder meg til å lese fortsettelsen.
6. Bok: Jonas Gardell - En ufo gjør entré: Om barndommen var rå så kan ungdomsårene være enda mer brutale. Et innblikk i å være utenfor, forsøke å tilpasse seg, et hint om at om overflaten virker bra så kan det lure anorexi, overgrep og selvskading bak fasaden. Fy søren som han skriver denne mannen.
7. Lydbok: Tatiana de Rosnay - Mokka: En fin liten bok om frykt for å miste, bedrag og sorg.
8. Bok: Jonas Gardell - Slik går nok en dag fra våre liv for aldri mer å komme igjen. Hva kan jeg si, dette er en svenske som treffer meg, ved å beskrive andres noe miserable hverdag på en lun og humoristisk måte så ser man med ett lysere på sin egen.
9. E-bok: Heidi Linde - Agnes i senga: Dette var en lettlest bok, kommer nok til å lese mer av denne forfatteren.
Februar:
10. Bok: Jonas Gardell - Jenny: Fortsettelsen av en ufo gjør entre. Denne mannen har hatt en trist barndom om man skal lese som om den er selvbiografisk, og det gir han jo inntrykk av at den er selv om jeg ikke alltid vet hva som er fiksjon og fakta. Og andre triste skjebner blir beskrevet i detalj i denne boken. Trist, tankevekkende og godt skrevet.
11. Lydbok: Torkil Damhaug - Døden ved vann: Likte denne forfatteren, og måten jeg lot meg lure på, jeg var jo helt sikker på hvem som var morderen...not!
12. Bok: Jørn Lier Horst - Gravrøvergåten: Ungdomskrim, lest sammen med snart-tolvåringen (leste litt hver). Denne serien anbefales!
13. Lydbok: Torkil Damhaug - Ildmannen: Her ble jeg lurt et par ganger, likte denne boka også, men veldig brå slutt!? Måtte sjekke om jeg faktisk hadde fått lastet ned hele lydboka.
14: Lydbok: Torkil Damhaug - Sikre tegn på din død: Rimelig spesielt å lese om kriminelle handlinger som foregår på min egen arbeidsplass. Forfatteren er da også tidligere lege ved Ahus, så alt er gjenkjennelig og troverdig skrevet. Og boken var bra!
15: E-bok: Heidi Linde - Nu jævler: Denne var lettlest og fengende. Hverdagen i flere sammenknyttede personers liv, hvordan ulike mennesker kan oppleve det samme på helt ulik måte.
Mars
16. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Kvinnen i buret: Spennende bok, gleder meg til fortsettelsen!
17. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Fasandreperne: Litt "over-the-top", men spennende bok med driv.
18. E-bok: Per Petterson - Jeg nekter: Fin bok, liker måten hans å skrive på.
19. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Flaskepost fra P: Denne var spennende, og det var litt krise når jeg oppdaget at jeg hadde glemt å rippe cd 13 og måtte låne den fra biblioteket på nytt (med en ukes ventetid!). Ble endelig ferdig i dag. Klar for neste!
April
20. Bok: Naoki Higashida - Hvorfor hopper jeg?: En annerledes og tankevekkende bok skrevet av en trettenårig autist.
21. Bok: Mary Higgins Clark - Drømmer dreper ikke: En av mine favorittforfattere gjennom tidene.
22. E-bok: Helene Uri - Rydde ut: Ganske spesiell bok hvor forfatteren forteller om sitt eget tap, samtidig som hun skriver om en karakter som også opplever et tap.
23. E-bok: Agnes Ravatn - Fugletribunalet: Lest etter anbefaling her inne. Ganske ok bok igrunn, selv om den var på nynorsk.
24. E-bok: Jan-Erik Fjell - Tysteren: Spennende og drivende lettlest bok. Klar for mer!
25. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Journal 64: Innfløkt, lang og spennende.
26. Bok: Jan-Erik Fjell - Skyggerom: Han skriver utrolig lett og spennende samtidig. Spennende bok, gleder meg til å starte på siste.
27. Bok: Jan-Erik Fjell - Hevneren: Gud bedre, denne var sykt spennende, ble lite søvn på meg i natt da jeg ikke klarte å legge den fra meg.
Mai
28. Bok: Samuel Bjørk - Det henger en engel alene i skogen: Dette var en meget lovende debut, jeg skal definitivt lese oppfølgeren(e) om det kommer noen!
29. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Marco-effekten: Spennende bok med mye driv! Nå er jeg helt up to date med Carl Mørck, så nå er jeg klar for Kepler, før Jørn Lier Horst. Masse spennende lesning foran meg!
30. Lydbok: Lars Kepler - Paganinikontrakten: Ikke så god som hypnotisøren, men grei nok. Synes hovedpersonen er litt for svakt portrettert.
31. Bok: Jonas Jonasson - Analfabeten som kunne regne: Ikke så morsom som Hundreåringen, men allikevel fengende og morsom nok. Liker skrivestilen veldig godt!
32. Lydbok: Lars Kepler - Ildvitnet: Denne var spennende fra start til slutt! Spesielt på slutten egentlig, må nok straks i gang med bok nr 4, slutten ble litt i løse luften.
Juni
33. Lydbok: Lars Kepler - Sandmannen: Rett og slett konstant spennende!
34. Bok: Kajsa Ingemarson - På det fjerde skal det skje: Koselig bok, liker hennes skrivestil.
35. Bok: Kajsa Ingemarsson - Bare vanlig vann: Siste bok av henne enn så lenge. Skal definitivt følge med om flere dukker opp.
36. Lydbok: Jørn Lier Horst - Nøkkelvitnet: Bra start, klar for mer!
37. E-Bok: Hanne Kristin Rohde - Mørke hjerter: Spennende bok, leste nettopp at hun planlegger å gjøre det til en trilogi, det blir bra!
38. Lydbok: Jørn Lier Horst - Felicia forsvant: Denne var enda bedre enn den første.
Juli
39. Lydbok: Jørn Lier Horst - Når havet stilner: Denne var også spennende! Liker både forfatteren, karakteren Wisting og Helge Winther-Larsen som leser.
40. Bok: Erik Grønner - En mann, en bro og Felicia Wang: Står at dette garantert er årets morsomste bok! Det er den garantert ikke, den var ikke det minste morsom. Jeg tenkte at den kunne være litt som hundreåringen eller Ove, men det var feil. Men den var ikke verst allikevel, men altså ikke morsom!
41. Lydbok: Jørn Lier Horst - Den eneste ene: Litt skuffende med ny og litt treg oppleser, men boka var bra.
42. Bok: Catharina Ingelman-Sundberg - Svindel og multelikør: Denne var virkelig morsom, om en pensjonistliga som heller vil i fengsel enn å være på aldershjemmet. Om dette blir film så skal jeg se den. En lightversjon av 100- åringen.
43. Lydbok: Jørn Lier Horst - Nattmannen: Spennende om narkotika, barnekurerer og en tur til Afghanistan, starter rett på neste bok!
44. Lydbok: Jørn Lier Horst - Bunnfall: Litt mer grotesk om avkappede føtter som dukker opp, men likte spenningen i å finne ut hvem den skyldige var på en annen måte enn tidligere bøker.
45. Lydbok: Jørn Lier Horst - Vinterstengt: Denne var litt kjedeligere enn de andre, men i helt greit driv.
46. Lydbok: Jørn Lier Horst - Jakthundene: Denne var skikkelig spennende igjen!
47. Lydbok: Jørn Lier Horst - Hulemannen: Skikkelig bra denne også, men det var siste så langt dessverre!
48. Bok: Levi Henriksen - Dagen skal komme med blå vind: En perle av en bok! Han skriver på en veldig behagelig måte!
49. Lydbok: Arto Paasilinna - Den klønete skytsengelen: småmorsom, men veldig typisk finsk føler jeg.
August
50. Lydbok: Jo Nesbø - Sønnen: Fantastisk bok i ekte Nesbø stil. Også kommer sorgen over å ha avsluttet en bok og vite at han ikke har skrevet fler du ikke har lest enda.
51. Lydbok: Frederick Backmann - Mormor hilser og sier unnskyld: Denne var litt tung, pga måten den var skrevet på. Og dessuten irriterte jeg meg kraftig over at hovedpersonen liksom bare skulle være en snart-åtteåring. Hjelper ikke hvor spesiell man er, noe ble bare "too much"!
52. Bok: Jojo Moyes - Et helt halvt år: Så nydelig, så morsom, så grusom og så herlig, alt på en gang!
53. Lydbok: Robert Galbraith - Når gjøken galer: Litt for britisk og kjedelig for meg, men jeg leser alltid ferdig uansett. Ganske forutsigbar da!
54. Lydbok: Thomas Enger - Skinndød: Helt ok norsk krim.
September
55. Ebok: Thomas Enger - Fantomsmerte: Kommet godt inn i historien om journalisten Henning Juul nå, liker bøkene godt.
56. Lydbok: Thomas Enger - Blodtåke: Henger med, og ble veldig positivt overrasket når jeg nettopp fant ut at det kom en fjerde bok i serien akkurat nå i høst. Er i gang!
57. Lydbok: Thomas Enger - Våpenskjold: Veldig bra. Ferdig med serien så langt, men her kommer det tydeligvis flere etter hvert!
Oktober
58. E-bok: Cecilie Enger - Mors gaver: Veldig fin bok, en litt annerledes tilnærming til temaet Alzheimer, for øvrig en grusom sykdom!
59. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Alfabethuset: Begynte med handling fra krigen og fenget meg ikke noe særlig. Holdt på å gi opp. Men den tok seg bra opp heldigvis!
60. Bok: Jojo Moyes - Den ene pluss en: Lettlest og fin bok, liker skrivestilen.
61. Bok: Jan-Erik Fjell - Rovdyret: Han er en drivende god krimforfatter, jeg pløyer gjennom bøkene hans, og det må bare bli en oppfølger her også ser jeg!
62. Bok: Jørn Lier Horst - Esmeraldagåten: Ungdomsbok, men like fullt en god forfatter som jeg liker å lese sammen med eldste.
63. Bok: Trude Teige - Noen vet: Spennende krim som jeg kom inn i med en gang.
64. Bok: Trude Teige - En hjelpende hånd: Veldig spennende oppfølger. Ventetid på neste bok!
65. E-bok: Trude Teige - Svik: Fant denne som e-bok heldigvis. Skikkelig spennende denne også!
66. E-bok: Åsa Linderborg - Meg eier ingen: Sterk debutroman, selvbiografisk. Gir et innblikk i hvordan det kan oppleves å vokse opp med en alkoholisert far.
November
67. Bok: Karin Brunk Holmquist - Høyt henger de og søte er de. Søt, feelgood-roman.
68. Bok: Sylvia Day - Syv år til synd: Ekte husmorporno!
69. Bok: Unni Lindell - Brudekisten: En ny bok i serien om Cato Isaksen, denne var spennende den, men jeg gjennomskuet den faktisk litt for tidlig.
70. E-bok: John Green - Faen ta skjebnen: God bok, felte et par tårer. Spent på å se filmen.
71. Bok: Anne og Even Holt - Sudden Death: Spennende oppfølger.
72. Bok: Lars Kepler - Stalker: Veldig driv, kontinuerlig handling og spenning. Fikk nærmest litt paranoia selv innimellom, da jeg våknet av lyder etter å ha drømt om boka!

Desember

73. Bok: Sylvia Day - Forskjelv - Etterskjelv: Mer husmorporno mens jeg venter på oppfølgeren til Crossfire-serien.
74. E-bok: Trude Teige - Jenta som sluttet å snakke: Jeg liker virkelig hennes skrivestil og håper på mer.
75. Lydbok: Thomas Enger - Ondt blod: Egentlig en ungdomsbok, men siden jeg har lest hans voksenbøler ville jeg høre denne selv først før tolvåringen skulle lese den. Tror han vil like den, det gjorde jeg i hvertfall, selv om det var litt for mye fantasi for min del.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-14, 15:20   #426
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

54 bøker i 2014, slo målet mitt med fire bøker!

1. Boris Pasternak: Doktor Zjivago
Jeg pleier å nevne dette som en av yndlingsbøkene mine, så det var litt spennende å gjenlese den, det er vel drøye 15 år siden sist. Men den er fortsatt storslagen på mange måter, selv om jeg er atskillig mer kritisk til hovedpersonen enn da (HVORFOR, Jurij Andrejevitsj!?), er den skumlere enn mang en dystopi og storslagen som kjærlighetshistorie også. Og siden Pasternak er fantastisk som lyriker, er jo doktoren det også.

2. Ransom Riggs: Hollow City
Njaaa, ikke like bra som den første Miss Peregrine-boka – men imponerede om enn ikke aldeles uventet twist på slutten. Og mer cliffhanger, så klart.

3. Thomas Pynchon: Bleeding Edge
Uventet og åpenbart overlagt forvirrende noir-konspirasjonsteoribonanza som er tidvis veldig vittig og noen ganger skremmende, og hvor de fleste trådene er løse på slutten. Kul heltinne.

4. Elmore Leonard: Out of Sight
Korthogd, vittig dialog, både slemme og nyanserte skurker, og en heftig, inderlig og umulig kjærlighetshistorie i sentrum.

5. Alice Munro: Runaway
Fantastiske noveller med så komplekse sujetter at de færreste ville hatt selvbeherskelse til å ikke skrive romaner av dem.

6. Helene Wecker: The Golem and the Djinni
Jeg har ikke vanskelig for å forstå hvorfor folk liker denne, men jeg fikk litt neller av Weckers voldsomt polariserte hovedpersoneksperiment.

7. Donna Tartt: The Secret History
Jeg hadde glemt hvor ille det gikk, men ble slått av hvor lik Richard Papen er Theo Decker i The Goldfinch. Det er en strålende bok, intenst ubehagelig og hylende morsom som den er.

8. William Shakespeare: Romeo and Juliet
Det er ikke for Romeos personlighet vi fortsatt leser denne, men talene, talene!

9. Douglas Adams: Dirk Gently's Holistic Detective Agency
«By means of an ingenious series of strategically deployed denials of the most exciting and exotic things, he was able to create the myth that he was a psychic, mystic, telepathic, fey, clairvoyant, psychosassic vampire bat.» Say no more.

10. Christopher Marlowe: Doctor Faustus
Marlowe koser seg fælt med å beskrive både Faustus' kunnskapsgrådighet og fruktene av handelen med djevelen, og Faustus angrer da også bare bittelitt i aller siste øyeblikk. Fortapelse på deg, gutt!

11. Magnus Mills: The Restraint of Beasts
En roman som handler nesten utelukkende om gjerdebygging, og som klarer å være både ustyrtelig morsom og Kafka-aktig nifs og underlig samtidig.

12. Douglas Adams: The Long, Dark Tea-Time of the Soul
Mer kaotisk og utflytende enn den forrige, men fortsatt mer enn nok å le høyt av, og jeg liker Adams’ Tor og Odin (selv om de kom nokså overraskende på).

13. Michael Chabon: The Final Solution
Enda bedre på andre gjennomlesning, for sporene er så fint og nennsomt integrert i den kjærlige beskrivelsen av den gamle mannen. Og papegøyen Bruno er fortsatt fiksjonens beste fugl.

14. Robert Galbraith: The Cuckoo’s Calling
Noe klønete start, men J.K. Rowlings nye detektivantihelt viste seg å være mer enn en velbrukt sjablong, men fint innvevd i et gjennomgripende gjøkungetema. Veldig spennende også.

15. China Miéville: Un Lun Dun
Unlondon er et dårligere og mer anstrengt vrengebilde av London enn Neil Gaimans London Below. Boka er i overkant moralistisk også. Men jeg liker hovedpersonen og bokas tilnærming til profetier og utvalgte redningskvinner.

16. Dorothy L. Sayers: Whose Body?
Datert på noen måter, men lord Peter Wimsey springer ut av sidene fiks ferdig i denne aller første Wimsey-boka, og jeg elsker ham virkelig.

17. J.M. Coetzee: The Childhood of Jesus
Snedig, irriterende, frustrerende, intens og mangetydig allegori (og jeg er ikke glad i allegorier). Men hva er bilde på hva? Og ifølge hvem? Tenker fortsatt.

18. William Shakespeare: Twelfth Night
Odsbodikins! There’s that girl again!

19. P.G. Wodehouse: The Mating Season
Det var jo ikke som om engelskmennene sluttet med forvekslingskomedier de første tre–fire hundre årene etter Shakespeare.

20. Terry Pratchett: Night Watch
Den årlige syrinblomstringsgjenlesningen.

21. Eleanor Catton: The Luminaries
Denne er helt utilgivelig lang, selv om det er mye bra i dette innfløkte gullgravermysteriet. Særlig stilskiftet mot slutten, der boka glir over til overnaturlig kjærlighetshistorie i stedet.

22. Robert Galbraith: The Silkworm
Rowling er som vanlig nokså tung på hånda, men forlagssatiren er virkelig morsom, og plottet er virkelig bra (i all sin grufullhet). Dessuten har jeg en svakhet for Cormoran Strike.

23. Fjodor Dostojevskij: Spilleren
Jeg kom plutselig på hvor mye overspente Dostojevskij-helter irriterer meg, men så kom den makeløst trassige gamblerbestemoren inn på scenen, og Aleksej Ivanovitsj raste ned i spillergalskapen, og den er jo fantastisk, naturligvis. Dostojevskij kler korthogd fokus.

24. Rob Thomas og Jennifer Graham: The Thousand-Dollar Tan Line
Veronica Mars i bokform! Det er lov å la seg friste, og den var ikke så aller verst heller. Bra plott, mørk nok, men for lite vidd og for lite Logan.

25. Eimear McBride: A Girl Is a Half-Formed Thing
Eksperimentell og opprivende oppvekstroman som kretser om vanskelig, men symbiotisk søskenkjærlighet. Magnetisk, men svært ubehagelig leseopplevelse.

26. Terry Pratchett: Thud!
Ikke den beste Vimes-boka, og altfor lang, men Vimes som øm og panikkslagen småbarnsfar er jo veldig sjarmerende.

27. Karen Joy Fowler: We Are All Completely Beside Ourselves
Enda en bok som primært dreier seg om søskenkjærlighet, med en sjeldent interessant og sjarmerende forteller. Den kunne vært grunn og spekulativ, men i stedet er den morsom og øm og veldig trist, og full av meditasjoner (med vitenskapelige referanser!) over hukommelse og personlighetsdannelse, annerledeshet og menneskelighet.

28. William Shakespeare: Richard III
Obligatorisk opplesning før London-tur for å se Martin Freeman i rollen. Det var bra å bli minnet om hvor umiddelbart aktuell grunnteksten er som satire over maktsyke, renkespill og paranoia.

29. Anne Brontë: The Tenant of Wildfell Hall
Jeg har lest begge søstrene i filler, men aldri kommet meg til Anne. Jeg likte den langt over forventning godt også, et virkelig smertefullt realististisk bilde av et ekteskap som antagelig må ha vært ganske gjengs, uten noen outrert ondskap, men i et samfunn hvor kvinner var og ble krøtter. Dessuten er Helen en meget verdig Brontë-heltinne.

30. Sarah Rees Brennan: The Demon’s Lexicon
31. Sarah Rees Brennan: The Demon’s Covenant
32. Sarah Rees Brennan: The Demon’s Surrender

Plutselig og uplanlagt binge-gjenlesning av disse tre. Det var like gøy som sist. Den første er fiffigst, den andre er morsomst, og den tredje gir oss de nødvendige siste bitene av portrettet av hovedpersonen.

33. Ruth Ozeki: A Tale for the Time Being
Denne minnet meg om McEwans Atonement, fordi den leker med fiksjon og sannhet og utfallsrom på lignende måter. Jeg er usikker på om jeg synes det er helt vellykket, men historien om Naoko er enestående god og hjerteskjærende og full av fantastiske personer, særlig den gamle zen-nonneoldemoren.

34. William Shakespeare: King Lear
Stadig levende og aktuell for maktsykemotivet, men enda mer for foreldre–barn-relasjonene, særlig Edgar som bærer den blindede Gloucester over heia. (Man må dog bemerke at folk er ualminnelig dårlige til kjenne hverandre igjen hos Shakespeare.) Også et skattkammer av elisabetanske invektiver («A plague upon your epileptic visage!»).

35. Sarah Rees Brennan: Unspoken
36. Sarah Rees Brennan: Untold
37. Sarah Rees Brennan: Unmade

Enda en runde med uansvarlig og søvndeprivert bingelesing av Brennan, denne gangen i anledning av at Unmade, tredje bind i Lynburn Legacy-trilogien, ENDELIG kom ut 23. september. Skamløst underholdende, ulidelig spennende og ustyrtelig morsomme bøker, fikst komponert og med ubeskjedne mengder kjemitung romanse. What's not to like? Dessuten handler de om kjærlighet, tillit, likeverd og respekt både mellom kjærester, venner og familiemedlemmer på en fin og nennsom måte. All mulig grunn til å gi unga disse i stedet for Twilight.

38. Dorothy Sayers: Busman’s Honeymoon
Jeg måtte lese den om igjen pga. Lear. En skamløs orgie i Harriet- og Peter-piffle.

39. David Mitchell: The Bone Clocks
Minner til tider om en ekstra komplisert story arc i Doctor Who (en skummel dame fra en annen dimensjon!), men her kan ikke de magiske kreftene redde oss fra oss selv i det lange løp. Særdeles fin livsløphistorie, skummel dystopi og en interessant serie villains blotched with virtue.

40. William Shakespeare: Hamlet
Jeg måtte tilbake til teksten etter å ha sett Det norske teatrets fine oppsetning, som nydelig setter Hamlets svarte fortvilelse opp mot Shakespeares lavkomikk.

41. Ali Smith: How to Be Both
Nydelig, intelligent bok som er nennsomt skrevet så den kan leses i to rekkefølger (som papirbok selges den i begge, i e-boka kan du velge). Og når du velger, kan det hende rekkefølgen likevel ikke er som du tror. Jeg gleder meg allerede til å lese den om igjen i motsatt rekkefølge om en stund.

42. Caitlin Moran: How to Build a Girl
Dette er langt på vei de oppvekstromanaktige partiene i How to Be a Woman bygd ut til en full roman. Den er ikke noe mesterverk, men den er tidvis hysterisk morsom, veldig sjarmerende, og til og med ganske rørende.

43. James Herriot: All Creatures Great and Small
Ekstremt tilfredsstillende nostalgigjenlesning av oppvekstfavoritt. All sjarmen er der fortsatt, og særlig gjensynet med den karismatiske, men vilt uberegnelige Siegfried Farnon var hjertelig. (Det er definitivt herfra jeg har ideen om at veterinæryrket primært består av armoppslukende vaginalundersøkelser av ku.)

44. Colm Tóibin: The Testament of Mary
Johannesevangeliet gjenfortalt av en bitter, tvilende og fragmentert jomfru Maria, som ikke setter det minste pris på den indirekte berømmelsen.

45. Ben Aaronovitch: Foxglove Summer
Peter Grant er London-gutt på sin hals, men han kler riktig godt å bli sendt på på landet og har godt av en liten ferie fra mesteparten av bipersonene og ikke minst den overgripende historielinja. Jeg lo masse.

46. M.R. Carey: The Girl with All the Gifts
Jeg leste denne helt uforberedt på hva den handlet om, og jeg tror man setter mest pris på den finurlige synsvinkelbruken og personcocktailen på den måten. Men la meg samtidig advare om at den er griseskummel.

47. David Mitchell: The Thousand Autumns of Jacob de Zoet
Skjelmsk forspill til The Bone Clocks forkledd som røverhistorie fra Japan i shoguntida. Og veldig morsomt fokus på tolker, oversettelsesproblemer og språk som maktmiddel, handicap og svøpe.

48. Terry Pratchett: Hogfather
HO. HO. HO.

49. Charles Dickens: A Christmas Carol
Jeg hadde faktisk aldri lest den før, men det var jo ikke akkurat noen overraskelser igjen å avsløre. Dickens på sitt mest sentimentale, men den er jo både morsom og skummel også.

50. Jhumpa Lahiri: The Lowland
Noe så sjelden som en knapp og økonomisk indisk slektsroman. Veldig bra er den også, forenkler aldri, er aldri sentimental.

51. Baronesse Orczy: The Scarlet Pimpernel
Selvfølgelig er dette en røverhistorie helt på randen av ukebladroman, men Percy Blakeney (og hans skandaløst underutnyttede kone) fortjener klassikerstatusen for virtuos bruk av engelsk adelsfjompmaske.

52. Lars Iyer: Wittgenstein Jr.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om denne: Cambridge-satiren er til dels hylende morsom, men jeg har vondt for å svelge den tilsynelatende oppriktige sansen Iyer har for den forstyrrede filosofiforeleserens dypt selvsentrerte og fruktesløse prosjekt og ikke minst misbruk av profetposisjonen sin.

53. Nick Hornby: Funny Girl
Hornbys siste er en svært sjarmerende lovsang til magien som ligger i kreative arbeidsfellesskap i et livlig Swinging London. Den minner kraftig om The Amazing Adventures of Kavalier and Clay, men er (på godt og vondt) 100 ganger mer lettlest.

54. Sue Townsend: The Secret Diary of Adrian Mole, Aged 13 3/4
Jeg husket den som enda morsommere, men bevares, det er fortsatt nok å le av i Adrians svimlende og ufunderte arroganse og selvsentrerthet. Spør meg igjen om 1 1/4 år.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-15, 19:06   #427
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

1. Donna Tartt: The Goldfinch. Storslagen bok, men jeg var nok ikke helt i sinnsstemning til å nyte den fullt ut.

2. Terry Pratchett: Feet of Clay. Morsom! Vimes:

3. Haruki Murakami: 1Q84 - bok 3. Helt fabelaktig. En sånn bok det er leit å bli ferdig med, og vanskelig å beskrive.

4. Terry Pratchett: Monstrous Regiment. Pro likestilling, anti krig. God bok, men ganske dyster til Pratchett å være.

5. John Green: Looking for Alaska. Ya-bok med likandes karakterer og troverdig plott. Lettlest, men ikke enkel.

6. Terry Pratchett: Truckers: The First Book of the Nomes. Utrolig morsom!

7. Håkan Nesser: De ensamma: God, guffen og ublodig krim.

8. Annik Saxegaard: Ina i Innsbruck. Nostalgitripp. Morsom gjenlesing, men kjære vene så eplekjekke de er alle sammen.

9. Annik Saxegaard: Ina stepper inn og Ina og Ingolf. I tillegg til eplekjekke, kan jeg føye til moralistiske og gammeldagse.

10. Kathleen O'Dell: The Aviary. En ordentlig magisk fortelling med både spenning og mystikk. Herlig.

11. Jojo Moyes: Me before You. Gripende og lettlest.

12. Michael Chabon: The Amazing Adventures of Kavalier and Clay. Denne har jeg brukt lang tid på. Ikke fordi den er langtekkelig, men fordi den er så lang, og så detaljert. Litt Irvingsk til tider. Om to jødiske unge menn før og etter andre verdenskrig i N.Y. og Praha, som gjør suksess som tegneserieskapere. Og om mye mer.

13. Derek Miller: Norwegian by Night. En amerikansk, aldrende jøde som motvillig flytter til Norge, og som uforvarende blir en del av en kriminalsak. Veldig mye bra og interessant, men den blir dårligere og dårligere mot slutten - for mye action og massakre der.

14. Karen Joy Fowler: We are All Completely Besides Ourselves. Uvanlig oppvekstroman, gripende og spennende fortalt. Anbefales.

15. Jodi Taylor: Just One Damned Thing After Another. Artig og råbillig (kindleutgave) tidsreisebok. Mye bra, men ikke på nivå med Connie Willis.

16. Liane Moriarti: The Husband's Secret. Page-turner. Spennende og til dels gripende, men jeg er ikke helt frelst.

17. Gabrielle Zevin: The Storied Life of A.J.Fikry. Bøker, bokhandel, litterære referanser. Feelgood.

18. Don Tillman: The Rosie Project. Sheldon/Adrian Mole/Elling på jakt etter kjæreste. Morsom.

19. Jodi Taylor: A Symphony of Echoes. Mer actionpreget tidsreising. Artig.

20. Grace McCleen: The Land of Decoration. Denne gjorde sterkt inntrykk. Vond barndomsskildring, allikevel ikke helt uten håp.

21. Jodi Taylor: A Second Chance. Litt mer tidsreiseavslappingslitteratur måtte til etter den triste forrige boken.

22. Sofi Oksanen: Stalins Kyr. Veldig bra om identitet, spiseforstyrrelser og Sovjet/Estland.

23. Robert Galbraith (J.K.Rowling): The Cuckoo's Calling. Grei krim, og jeg kommer nok til å lese mer om Cormoran Strike.

24. Deborah Harkness: The Book of Life. Siste i trilogien om Matthew og Sarah- vampyr og heks. God fantasy!

25. Wally Lamb: Wishin' and Hopin'. Kort liten bok om førjulstiden på en katolsk skole i Connecticut på 60-tallet. Fin periodeskildring, humoristisk.

26. Lars Mytting: Svøm med dem som drukner. En både hverdagslig og storslått roman om å grave i fortiden og å leve i nåtiden. Bygdenorge, Shetland og Frankrike. Jeg likte den veldig godt.

27. Suzanne Collins: The Hunger Games. Jeg lot meg overtale, og ble positivt overrasket! I gang med nr 2 allerede.

28. Suzanne Collins: Catching Fire. I godt driv, så jeg slukte denne og, og er i gang med nr 3.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 18:54   #428
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Januar
1. Kristina Ohlsson: Tusenfryd
2. George R.R. Martin: Kongens kamp
3. George R.R. Martin: Dragenes dronning

Februar
4. George R.R. Martin: Stål og snø
5. George R.R. Martin: Blod og gull

Mars
6. Fabrizio Gatti: Bilal - med de papirløse til festning Europa. Brutal, sann og viktig bok, anbefales!
7. George R.R Martin: Kråkenes gilde

April
8. Erlend Loe: Vareopptelling
9. Jo Nesbø: Sønnen
10. Eystein Hanssen: Åtseldyr

Mai

11. Kristina Ohlsson: Englevaktene
12. Johan Theorin: Gravrøys
13. Kristina Ohlsson: Paradisoffer
14. Gaute Heivoll: Over det kinesiske hav

Juni
15. Arne Garvang: En helt tilfeldig forbrytelse
16. Jonas Jonassen: Analfabeten som kunne regne
17. Jørgen Brekke: Doktor Fredrikis kabinett
18. Karin Fossum: Carmen Zita og døden
19. Gry H. Strøm: Ordsamleren

Juli
20. Morten Frich: Kronvitnet
21. George R.R Martin: Jern og sand
22. Joe Abercrombie: Sverdet alene
23. Sam Barone: Imperium - Rikets begynnelse
24. Julie Kibler: Kom hjem
25. Kristina Ohlsson: Papirgutten

August
26. Piper Kerman: Orange is the new black
27. Paul Hoffman: Guds venstre hånd
28. Anne B. Ragde: Jeg har et teppe i tusen farger

September
29. Lori Lansens: Aldri alene

Oktober

30. Paul Hoffman: De fire siste ting
31. Trude Teige: Jenta som sluttet å snakke
32. Naoki Higashida: Hvorfor hopper jeg

November
33. Kjell Westø: Svik 1938

Desember
34. Lars Mytting: Svøm med dem som drukner
35. Paul Hoffman: Dødens engel
36. Hanne Kristin Rohde: Mørke hjerter
37: Marte Michelet: Den største forbrytelsen

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-15, 09:24   #429
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

1. John Irving: "Hotel New Hampshire"

2. Øystein Wiik: "Casanovasyndromet"

3. Sidsel Dalen: "21 dager"

4. Helen Fielding: "Bridget Jones - Mad about the boy"

5. Torkil Damhaug: "Sikre tegn på din død"

6. Khaled Hosseini: "Og fjellene gav gjenlyd"

7. Merethe Lindstrøm: "Arkitekt"

8. Liza Marklund: "Fasadefall"

9. Mons Kallentoft: "Engler i vann"

10. Gillian Flynn: "Flink pike"

11. Åsa Larsson: "Et offer til Molok"

12. Chris Tvedt og Elisabeth Guldbrandsen: "Den blinde guden"

13. Merethe Lindstrøm: "Dager i stillhetens historie"

14. Jojo Moyes: "Et helt halvt år"

15. Abraham Verghese: "Alene sammen"

16. Agnes Ravatn: "Fugletribunalet"

17. Helene Uri: "Rydde ut"

18. Samuel Bjørk: "Det henger en engel alene i skogen"

19. Anne B. Ragde: "Jeg har et teppe i tusen farger"

20. Unni Lindell: "Brudekisten"

21. Jo Nesbø: "Sønnen"

22. Sarah Lark: "Den lange, hvite skyens land"

23. Hilde Hagerup: "Lysthuset"

24. Mo Hayder: "Dukkene"

25. J. K. Rowling: "Den tomme stolen"

26. M.J. Arlidge: "Elle Melle"

27. Dan Brown: "Inferno"

28. Pierre Lemaître: "Alex" (halve)

Status er ca. som i 2013.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no