Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-15, 13:21   #1
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Liten avsporing fra tråden om like barn leker best. Hva er vanskeligst å forholde seg til? Jeg må innrømme at jeg sliter mest med mennesker som er veldig fulle av seg selv. Sånne som snakker med veldig store bokstaver om seg selv og sine fantastiske egenskaper. Ikke på den amerikanske måten, for de er stort sett flinke til å også skryte av andre. Og ikke de som bare skryter litt av hva de kan og får til. Men de som støtt og stadig må fortelle hvor fantastisk flinke de er. Gjerne kombinert med å fortelle om hvor udugelige andre er, og hvor mye de må gjøre for å rette opp dette. Og som må understreke det hele med å fortelle hvor høyt alle rundt en applauderer en. Og som toppet det hele med "det er ikke mange som får sånn skryt av Sjefen Selv, altså". Sånn i tilfelle noen skulle tro at hvem som helst andre også kunne oppnådd det samme.

Jeg er grunnleggende skeptisk til mennesker som omtaler seg selv som Guds Gave Til Arbeidsplassen. Og særlig om de på toppen har mange historier om inkompetente kollegaer og tilbedelse fra ledelsen.

Men det er kanskje mer utslag av komplekser som gjør at man blir sånn?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 13:27   #2
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Jeg kjenner ikke så mange slike mennesker RL, de fleste gangene jeg har tenkt djeezzes over selvskryt, er faktisk her på FP. Men det kan selvsagt ha sammenheng med at jeg bare ser ordene, og ikke hvilken tone det evt. ville blitt sagt i hvis det samme ble uttalt muntlig. Vel, det er ikke så ofte jeg hører selvskryt, verken her eller der, men snikskryt er det mye av, framfor alt i SoMe.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 13:28   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Motsatt.
Åndssnobber kan man jo bare le av. Men slike som snakker ned seg selv, når det ikke er noen grunn. Det er teite folk det.
Uff, jeg er feit.
Nei, jeg kan IKKE lage mat.
Jeg jogger så langsomt/lite/whatever
Jeg er dødsstygg, gjerne fulgt opp av et bilde.

Hallo! Slutt!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 13:28   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Jeg vet ikke, jeg kan ikke komme på å ha møtt så mange av den typen. Jeg tror ikke det er vanlig?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 13:33   #5
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Jeg hadde en kollega som snakket i veldig store ord om det selv. Det viste seg senere at det ikke var snev av sannhet i det. Jeg har vært borti noen av typen jeg beskrev over, både i RL og på nettet. Og undres av og til om jeg er alene om å inni meg og Tenke MittTM når sånne slår ut i full blomst. Det trigger en lite sjarmerende side hos meg, og jeg blir ute av stand til å gi noen fornuftig tilbakemelding.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 13:34   #6
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Jeg tror aldri jeg har møtt et slikt menneske før. Tror jeg ville lurt på om det var skjult kamera eller noe.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 13:36   #7
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Folk som alltid snakker seg selv ned, er heller ikke bra. Det skal ikke være enkelt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 13:39   #8
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Men eksempelet er jo ikke åndssnobberi? Det er jo bare dårlig oppførsel og selvforherligelse.
Ellers irriterer jeg meg over de samme som Floksa, ser jeg.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 13:50   #9
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Nei, åndssnobberi er noe annet, egentlig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 13:52   #10
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg vet ikke, jeg kan ikke komme på å ha møtt så mange av den typen. Jeg tror ikke det er vanlig?

Jeg kjenner noen få, men fryktelig tydelige. Jeg kjenner dog veldig fåsom snakker seg selv ned. De aller fleste har et ganske realistisk bilde av deg selv og sine evner. Heldigvis.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 13:55   #11
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Men eksempelet er jo ikke åndssnobberi? Det er jo bare dårlig oppførsel og selvforherligelse.
Ellers irriterer jeg meg over de samme som Floksa, ser jeg.

Enig egentlig. Men jeg vet ikke helt hva man kaller det når folk snakker i ekstremt store ord om seg selv og sine evner og bragder. Jeg var borte i en her jobbmessig her forleden og h*n ble kraftig avkledd og avslørt og det hele ble bare pinlig. Det kan vel umulig bare være meg sol omgås mennesker som har det mer i kjeften enn andre stedet? ?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 13:57   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Er det operasjefen du har møtt på?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 13:59   #13
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

En grandios selvoppfatning? Åndssnobberi er jo å være, eller ville være, høykulturell på ulike områder, mat, musikk, litteratur, kunst...Jeg kjenner mange åndssnobber, og kan nok sneie litt borti åndssnobberiet på enkelte områder selv. Som f. eks når noen prøver å fortelle meg at jeg bør lekse 50 shades og sånn. Men stort sett er jeg ikke så veldig snobbete, verken på den ene eller andre måten.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 14:08   #14
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det operasjefen du har møtt på?

Nix. Er nok ikke det. Men kanskje en i samme liga?

Enig i at de ikke kan defineres som åndssnobberi. Mer snakk om oppblåst selvbilde. Eller kanskje det egentlig er et mindreverdighetskompleks man forsøker å kompensere for. Ikke vet jeg. Og jeg klarer ikke helt å sette fingen på hva som skiller slike fra de som bare skryter normalt av egen innsats. For jeg er jo stor tilhenger av at folk selv erkjenner at de er dyktige i det de gjør. Det er bare måten det sies på, og at det ofte kombineres med å fortelle om noen som ikke er dyktige. Og på en måte som gjør at det er tydelig at budskapet skal være at ingen andre kan måle seg med meg.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 16:41   #15
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.607
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Jeg tenker man godt kan være åndssnobb uten å skryte av seg selv. Jeg synes det er mye vanskeligere å forholde seg til store mindreverdighetskomplekser egentlig. Jeg kjenner ei som er sånn og hun snakker jevnt over i negativt ordelag om både seg selv og barna. Litt for å være på den sikre siden liksom.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 16:53   #16
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Liten avsporing fra tråden om like barn leker best. Hva er vanskeligst å forholde seg til? Jeg må innrømme at jeg sliter mest med mennesker som er veldig fulle av seg selv. Sånne som snakker med veldig store bokstaver om seg selv og sine fantastiske egenskaper. Ikke på den amerikanske måten, for de er stort sett flinke til å også skryte av andre. Og ikke de som bare skryter litt av hva de kan og får til. Men de som støtt og stadig må fortelle hvor fantastisk flinke de er. Gjerne kombinert med å fortelle om hvor udugelige andre er, og hvor mye de må gjøre for å rette opp dette. Og som må understreke det hele med å fortelle hvor høyt alle rundt en applauderer en. Og som toppet det hele med "det er ikke mange som får sånn skryt av Sjefen Selv, altså". Sånn i tilfelle noen skulle tro at hvem som helst andre også kunne oppnådd det samme.

Jeg er grunnleggende skeptisk til mennesker som omtaler seg selv som Guds Gave Til Arbeidsplassen. Og særlig om de på toppen har mange historier om inkompetente kollegaer og tilbedelse fra ledelsen.

Men det er kanskje mer utslag av komplekser som gjør at man blir sånn?


Jeg har aldri møtte noen mennesker som er sånn som det der, faktisk. Jeg tror ikke det er utbredt, i alle fall. Jeg synes godt at folk kan få skryte litt mer av seg selv.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 16:53   #17
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg tenker man godt kan være åndssnobb uten å skryte av seg selv. Jeg synes det er mye vanskeligere å forholde seg til store mindreverdighetskomplekser egentlig. Jeg kjenner ei som er sånn og hun snakker jevnt over i negativt ordelag om både seg selv og barna. Litt for å være på den sikre siden liksom.

Er nok også for å høste ros/skryt, som kanskje har vært mangelvare i oppveksten?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 17:45   #18
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg tenker man godt kan være åndssnobb uten å skryte av seg selv. Jeg synes det er mye vanskeligere å forholde seg til store mindreverdighetskomplekser egentlig. Jeg kjenner ei som er sånn og hun snakker jevnt over i negativt ordelag om både seg selv og barna. Litt for å være på den sikre siden liksom.

Sånne har jeg aldri møtt på, heldigvis.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 18:07   #19
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Åndssnobberi er å se ned på folk som ser på romantiske komedier (med mindre det er Woody Allen, da), og å ha problemer med å føre en samtale med andre dersom den ikke toucher innom Focault (er det sånn det skrives? :ikkeåndssnobb: ). Merk at jeg her mener at man opphøyer sin finkultur/intellektualisme til noe som er mer verd enn andres interesser, og at det blir et problem i sosiale settinger, ikke at man har disse interessene generelt sett.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 18:16   #20
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?

Åndssnobberi forbinder jeg med sånne som ser ned på andre for deres valg av lektyre, musikk, bøker og annen underholdning, men de er jo gjerne for "pene" til å si noe høyt. De tenker sitt.

Mindreverdighetskomplekser derimot, de kan komme til uttrykk på atskillig styggere måter. Der er det mye misunnelse og hakking på dem som er bedre stilt økonomisk og/eller med mer kulturell kapital.

Den eneste jeg kjenner som er som beskrevet i HI er skrekkelig usikker og ekstremt "high maintenance".

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no