|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
13-08-11, 21:59 | #1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
|
Vår forbrukerhverdagJeg fant egentlig ikke et passende underforum, så jeg legger det her. Feel free to move it. |
13-08-11, 22:02 | #2 |
maler
|
Sv: Vår forbrukerhverdagJeg er veldig enig, jeg kjenner følelsen. Og jeg synes også mine egne barn er kvalmende til tider når de skal ha legosett nr 1 million og har skuffa full av lego som ikke er i bruk. Og de vil ha, vil ha, vil ha. Vi er jo ikke så mye bedre selv vi voksne, vi har alt for mye ting. Som ikke brukes. Av og til får jeg lyst til å hoppe av kjøpekarusellen, men det er ikke så lett å få til det heller.
13-08-11, 22:02 | #3 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
|
Sv: Vår forbrukerhverdagJeg har ryddet et barnerom i dag, rommet de to yngste deler, og hat tenkt samme tanken som deg i dag. Jeg syns det er for jævli, og skal i hvert fall selv gjøre en innsats for å forbedre oss. |
13-08-11, 22:10 | #4 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
|
Sv: Vår forbrukerhverdagAmen. Sitter i skrivende stund og skuler bort på gavehaugen som snuppas 18 små venninner har etterlatt seg etter seksårsdagen. Plastikkræl i masse embalasje. I morgen kan ikke frøkna gjøre rede for halvparten av det, og hun kommer garantert ikke til å leke med mer enn en femtedel.
13-08-11, 22:13 | #5 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
|
Sv: Vår forbrukerhverdagJeg holder på å rydde i Ungens gamle leker og jeg er helt med på det du skriver. Jeg skjønner ikke hvor alt kommer fra, massevis har aldri vært brukt og lykken er _alltid_ et nytt Lego-sett selv om han stort sett har nok lego til å holde en relativt stor barnehage i drift.
13-08-11, 22:19 | #6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
|
Sv: Vår forbrukerhverdagÅ vri hodet for å komme på noe ungene kan ønske seg til jul og bursdager føles rett og slett absurd.
13-08-11, 22:21 | #7 |
Medlem siden: Mar 2008
|
Sv: Vår forbrukerhverdagKjenner meg litt igjen, men forsøker å ikke kjøpe ting jeg ikke tror blir brukt. Leker som de er vokst fra gis til Ukraina og venners barn, samme med klær, så dermed har jeg litt bedre sammvittighet.
13-08-11, 22:27 | #8 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
|
Sv: Vår forbrukerhverdagJeg mener ikke at dette bare gjelder ungenes forbruk, eller kanskje bør jeg kalle det vårt forbruk på vegne av ungene, altså. Det gjelder også oss voksne. |
13-08-11, 22:29 | #9 |
Medlem siden: Dec 2006
|
Sv: Vår forbrukerhverdagMen banana, det er jo så gøy med noe nytt!
13-08-11, 22:34 | #10 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
Sv: Vår forbrukerhverdagSitter her ei knapp uke før vi skal feire treårsdag, og nikker gjenkjennende. Vi bedriver nemlig hodevridning for å finne ut hva vi skal gi ham.
13-08-11, 22:38 | #11 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
|
Sv: Vår forbrukerhverdagKjenner meg godt igjen, banana. Ungene har så mye "ræl" at de ikke klarer å leke med noe som helst. For øyeblikket har de omtrent ingen leker hjemme, da alt er pakket ned til flytting. Lillebror har Kaptein Sabeltann skuta og et lekekjøkken, storesøster noen barbiedokker og et par Pet shop. Nå leker de med det, sutrer litt over at de ikke har noen leker fremme, men de bruker det de har. Vurderer sterkt og ikke pakke opp de ørten kassene vi har i boden når vi flytter inn i det nye huset. |
13-08-11, 22:41 | #12 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
Sv: Vår forbrukerhverdagVi kjører ikke på dynga bokhylla vi fikk av en kollega av mannen som ikke hadde plass til den lenger engang, og slett ikke ikea-møblene våre, vi har ikke klart å kaste ut sofaen vi overtok etter mine besteforeldre heller. De hadde katt, og den har kloret ut noen tråder, og begge ungene har spydd i den. Og ja, vi har deretter vasket og vasket til vi fikk bort lukta da.
13-08-11, 22:41 | #13 |
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
|
Sv: Vår forbrukerhverdagVi må jo holde de økonomiske hjulene i gang.. ved å kjøpe masse skrot vi knapt bruker.
13-08-11, 22:53 | #14 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
|
Sv: Vår forbrukerhverdagReflekterer jevnlig over det samme. Prøver å være "flink", men synes det er vanskelig. Det jeg synes vi har fått til er en ønskeliste som fungerer. Når vi i løpet av året vurderer å kjøpe oss noe, diskuterer vi ofte om vi trenger å kjøpe det nå, eller om vi kan sette det på ønskelista. Fint for oss, for vi får ting vi faktisk trenger, og fint for de som skal gi oss gaver, for de får gi oss noe vi blir glade for. Jeg ser også at det smitter, flere rundt oss har blitt obs på at vi får så fine gaver, og at det er fordi vi er flinke med ønskelista, så blant annet søster har begynt med det samme. |
13-08-11, 23:09 | #15 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
|
Sv: Vår forbrukerhverdagJa, dette har jeg tenkt mye på. Det er veldig vanskelig å få "gjennomslag" for hos de som fortsatt er på "kjøpekjøret". Min mor og hele min svigerfamilie er der... |
13-08-11, 23:12 | #16 |
maler
|
Sv: Vår forbrukerhverdagToern skal ha bursdag i september. Da blir han åtte. Jeg har bestilt radiostyrt bil fra min far. Det er det eneste han ønsker seg i tillegg til penger. Svigers er et problem i så måte, de vil gi han en ting. Jeg aner ikke hva. Jeg har ofte fått penger og kjøpt noe han trenger, og han er grei sånn, han godtar det glatt. Men disse besteforeldrene vil liksom konkurrere om Den Kuleste Leken tror jeg.
14-08-11, 00:07 | #17 |
Vaklende
|
Sv: Vår forbrukerhverdagJeg bruker mye tankearbeid på disse problemstillingene for tiden. det gjør meg misfornøyd og kvalm at jeg bruker så mye tid og penger på å kjøpe når livet egentlig handler om helt andre ting. |
14-08-11, 00:25 | #18 |
Yes, we can!!
|
Sv: Vår forbrukerhverdagJeg ser også litt av det du beskriver, og prøver å bremse, men blir rett og slett for halvhjerta. Men ungene er ikke så halvgærne, faktisk. Eldsten maser aldri om å få noe, og mellomsøster lar seg stort sett stagge, selv om det kan mases. Så det er nok en del personlighet som slår inn også. Da de for en veldig sjelden gangs skyld skulle få velge en leke hver på lekebutikken, etter å ha klart noe de syns var veldig vanskelig, så valgte eldsten en billig ball. Som har blitt brukt masse.
14-08-11, 11:48 | #19 |
Dragedytteren
|
Sv: Vår forbrukerhverdagJeg er også der at jeg i teorien gjerne vil redusere forbruket, men i praksis sliter litt mer. Nå har Lille Ville fått dukkehus av oldeforeldrene (arvet etter en tante), så hun skal få ønske seg inventar til bursdagen. Vi prøver å sette opp klær og "langvarige" leker (puslespill, bøker o.l.) på ønskelista, men det varierer jo hvorvidt den blir fulgt.
14-08-11, 11:57 | #20 |
Einsam
|
Sv: Vår forbrukerhverdagJeg er helt enig! SPESIELT når det kommer til leker! |
|
|