Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Vil du være med på en religionslekse?

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-12, 19:08   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil du være med på en religionslekse?

Femteklassingen har fått en litt i overkant ambisiøs lekse, synes jeg, og jeg ber pent om hjelp fra dere. Han skal stille følgende tre spørsmål til ti personer:

1. Hva er favoritteksten (eller historien) din i Bibelen?
2. Hvorfor liker du den best?
3. Nevn en situasjon der den har vært viktig for deg.


Veldig hyggelig hvis flere av dere tar dere bryet med å svare. Særlig hvis dere greier å gi korte svar. Jeg skal prøve å svare selv, for å komme i gang.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:11   #2
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Størst av alt er kjærligheten-teksten. Men jeg må Google for å se om jeg liker det som står i forkant.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:11   #3
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Her er i alle fall teksten:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kjærlighetens_høysang

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:11   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Jeg kan jo svare fra den tiden jeg regnet meg sjøl som kristen:

Favoritteksten min fra Bibelen var/er Joh 3.16 - for så høyt har Gud elsket verden at han ga oss sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Jeg liker den best, fordi den oppsummerer hele Bibelens- og kristendommens essens, godt og enkelt. Den manifisterer kjærligheten Gud har til sitt folk - så høyt elsker han oss, at han ofret sin eneste sønn for at vi skulle gå fri.

Da jeg anså meg som kristen var dette noe jeg bar med meg hver dag og fant styrke i om livet butta.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:11   #5
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

1) Juleevangeliet
2) Fordi det gir meg julestemning
3) Hver eneste julaften

Sånn. I enkleste laget, kanskje.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:20   #6
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

1. Kapittel 13 i Paulus' første brev til korinterne, Kjørlighetens høysang.
2. Jeg liker den best fordi den er så bra skrevet, og jeg blir rørt og glad av den. Og fordi kjærlighet er utrolig viktig på mange plan.
3. Hm. Jeg leste det da jeg giftet meg. Giftet meg ikke i kirken, forøvrig.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:24   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Limpalot: Jeg tror ikke det er snakk om vanlig, offentlig skole.

Dessverre kan jeg ikke hjelpe poden.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:22   #8
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Oj, det var en ambisiøs lekse å gjennomføre på en ettermiddag, ja. Jeg hjelper gjerne.

1. Den barmhjertige samaritan.
2. Fordi den handler om at alle har muligheten til å gjøre noe godt for andre.
3. Da jeg samlet mot til å hjelpe et barn som andre ikke turte å hjelpe.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:16   #9
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Hæ? Ikke helt sikker på om vesla har 10 personer i omgangskretsen som KAN en tekst fra bibelen, langt mindre har vært i situasjoner hvor de har føltes viktige...
På tross av at faget nå heter RLE legges det tydeligvis til grunn at barna skal kjenne mange kristne.
I overkant ambisiøst? Ja, men lurer på om de får den samme leksen til andre religiøse tekster?

Tror kanskje mine barn hadde havnet med en del sånne svar:
1. Aner ikke.
2. Ikke relevant.
3. Ikke relevant.

Lykke til! :hjelpsom som få:

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:21   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Det er visstnok flere klassekamerater som har endt opp med sånne svar, Limpalot. Men jeg tenkte han kunne få litt trening i å oppsummere litt mer kompliserte svar. (Det er ellers mange historier i Bibelen jeg liker godt, selv om jeg ikke er kristen - jeg endte i dette tilfellet opp med kong Salomo som skulle bestemme hvem av to kvinner som var den virkelige moren til et spedbarn.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:28   #11
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er visstnok flere klassekamerater som har endt opp med sånne svar, Limpalot. Men jeg tenkte han kunne få litt trening i å oppsummere litt mer kompliserte svar. (Det er ellers mange historier i Bibelen jeg liker godt, selv om jeg ikke er kristen - jeg endte i dette tilfellet opp med kong Salomo som skulle bestemme hvem av to kvinner som var den virkelige moren til et spedbarn.)

Berthold Brecht.

Selv lurte jeg sånn på hvordan det gikk med fru Lot etter at hun ble saltstøtte, for jeg hadde sett at geiter elsket sånne saltblokker og lurte på om det var det som ble hennes bane også. Helt sant.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 23:05   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Hæ? Ikke helt sikker på om vesla har 10 personer i omgangskretsen som KAN en tekst fra bibelen, langt mindre har vært i situasjoner hvor de har føltes viktige...
På tross av at faget nå heter RLE legges det tydeligvis til grunn at barna skal kjenne mange kristne.
I overkant ambisiøst? Ja, men lurer på om de får den samme leksen til andre religiøse tekster?

Tror kanskje mine barn hadde havnet med en del sånne svar:
1. Aner ikke.
2. Ikke relevant.
3. Ikke relevant.

Lykke til! :hjelpsom som få:

Det går fint an å ha kjennskap til Bibelen selv om man er ateist eller tilhører annen trosretning. Jeg vil til og med anbefale å ha det, også for mine barn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 00:32   #13
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det går fint an å ha kjennskap til Bibelen selv om man er ateist eller tilhører annen trosretning. Jeg vil til og med anbefale å ha det, også for mine barn.

Jepp. Jeg er ateist, men har faktisk lest hele bibelen og store deler av Koranen.

__________________
Gutt 03

Sist redigert av D'Arcy : 18-09-12 kl 00:38. Årsak: Koranen, faktisk. IKKE Koreanen, eller koreaneren....
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:21   #14
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Det var utrolig ambisiøst!



1. Favoritteksten min er fra Johannes åpenbaring kap 21,

Sitat:


En ny himmel og en ny jord
21Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer. 2 Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom. 3 Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa:
«Se, Guds bolig er hos menneskene.
Han skal bo hos dem,
og de skal være hans folk,
og Gud selv skal være hos dem.
Han skal være deres Gud.

4 Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne,
og døden skal ikke være mer,
heller ikke sorg eller skrik eller smerte.
For det som en gang var, er borte.»
5 Han som sitter på tronen, sa: «Se, jeg gjør alle ting nye.» Og han la til: «Skriv det ned, for dette er troverdige og sanne ord.» 6 Så sa han til meg: «Det er skjedd! Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann som gave. 7 Den som seirer, skal få dette i arv, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min sønn. 8 Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.»

2. Jeg liker den veldig godt fordi det er et fint poetisk språk, det er en tekst som handler om livet og døden og som har en sånn vanvittig evne til å dra ut det mest vanvittige fra kristendommen på veldig kort og oppsummerende måte.

3. Vi brukte deler av denne teksten i begravelsen til bestemoren min, den passet hennes livvsyn og hennes måte å leve på.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:25   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Jeg liker best, elsk din neste som deg selv.
Man må være glad i seg selv for å kunne være glad i andre.

Da jeg ble voksen og innså at jeg måtte bli glad i meg selv.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:43   #16
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

1. Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. (eller noe sånt, ikke stø i bibelvers)
2. For meg er dette en god leveregel.
3. Jeg har ingen gode enkelteksempler, men prøver å ha dette i bakhodet i hvordan jeg er mot andre.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:28   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Ja, jeg kan jo ta min litt mer systematisk også:

1. Historien om da kong Salomo skulle avgjøre hvem av to kvinner som var moren til et spedbarn. Han sa at de skulle hugge barnet i to, så kvinnene fikk en halvdel hver. Den kvinnen som vettskremt sa "nei, nei, gi ham heller til den andre!" var den virkelige moren.

2. Jeg liker historien fordi den handler om at det noen ganger er viktigere å være glad i og ta hensyn til folk enn det er å vinne en diskusjon.

3. Ikke en spesiell situasjon, men det er en tanke jeg prøver å huske på iblant.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:30   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Jeg kunne skrevet mange, men prologen i Joh 1 betyr mye for meg.

Jeg liker denne teksten fordi den beskriver Guds forhold til verden i en fantastisk språkdrakt.

Det var blant annet dette som fikk meg på veien fra en slags ateisme til en voksen kristentro.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:43   #19
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

1. Hva er favoritteksten (eller historien) din i Bibelen? Min favoritt er Paulus 1. brev til korinterne. Dette er den som sitatet "Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten. "

2. Hvorfor liker du den best? Jeg liker denne teksten fordi den beskriver kjærligheten på en annerledes måte.

3. Nevn en situasjon der den har vært viktig for deg. Vi hadde denne i bryllupet vårt. Veldig koselig og spesielt når min tante leste den. Hun hadde skikkelig innlevelse for hun er veldig personlig kristen... (i motsetning til oss)

__________________
Mamman til S-03 og A-08
med bloggen livetsdrom.blogspot.com
Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:43   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.


1. Hva er favoritteksten (eller historien) din i Bibelen?
2. Hvorfor liker du den best?
3. Nevn en situasjon der den har vært viktig for deg.

Jeg har lest store deler av Det gamle Testamentet som tegneserie, og det var så spennende og skummelt at en del av historiene måtte jeg hoppe over fordi bildene var så stygge.

1: Yndlingshistorien er historien om Josef, sønn av Jakob, som blir utstøtt av sine 11 brødre og solgt som slave til egypterne. Josef viser seg å være en god og flink person, og avanserer snart fra slave til drømmetyder. En av drømmene han tydet fortalte at det ville bli matkrise i landet, og på grunn av Josefs drømmetyding rakk de å samle og lagre mat for å klare seg igjennom uårene. Josef ble da også leder for matlageret under matkrisen i landet.

Brødrene til Josef kom til Egypt for å kjøpe korn. De trodde at han var død og kjente ikke igjen Josef. Etter en del forviklinger ga Josef seg til kjenne for brødrene sine, og han tilga dem. Etter dette flyttet alle brødrene med faren Jakob og resten av slekten til Egypt.

[En veldig forenklet versjon. ]

2: Jeg likte den historien best fordi den var spennende, det var en typisk kamp mellom det gode og det onde, og Josef som var ren i tanker og handling kom langt og klarte seg godt. På grunn av hans godhet klarte også resten av familien hans seg, fordi han klarte å tilgi og mulig også forstå hvorfor brødrene var så slemme.

3: Jeg er ikke kristen på den tradisjonelle måten. Men jeg har alltid satt godhet og ektehet høyt. Denne historien underbygger på en måte mine egne verdier.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no