Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Ketogenbarn i bhg

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-09, 15:44   #21
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

dollypop - du kan jo gi henne nøtter og avocado? det er sunt fett og veldig godt. Og mer proteiner så får hun det hun skal ha til sunne og friske muskler.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:46   #22
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Jeg tror nok det er forskjell på medisinsk ketogen diett på et barn, og den slankeorienterte som overvektige velger å følge. Ihvertfall ville jeg vært forsiktig med å mene for mye om akkurat den hvis man ikke har eksplisitt kunnskap om dette.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:47   #23
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Jeg tror nok det er forskjell på medisinsk ketogen diett på et barn, og den slankeorienterte som overvektige velger å følge. Ihvertfall ville jeg vært forsiktig med å mene for mye om akkurat den.

det har du rett i. :lister meg ut:

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 16:02   #24
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

dollypop - jeg mente ikke å irritere deg. Og jeg tror ikke du skal si at det er så enkelt for meg å følge ketogen diett fordi jeg bare kan sprekke også gjør det ikke noe.

Det er en grunn til at jeg har valgt å ikke ta en eneste bitteliten sprekk på noe som helst vis - aldri. Det skjer ikke at jeg smaker en liten smak på en is eller spiser ett eneste eple. Ok? Jeg skjønner hva det er å leve på en streng diett, selvom jeg ikke dør om jeg lar det være.

Og jeg skjønner VELDIG godt at det siste du ser for deg at du klarer nå er om hun skulle hatt en matallergi på noe av det hun tross alt kan spise.

Jeg vet ikke nok om dietten hennes og hva slags forskjeller det er på den og min. Men om det er mange likheter så har jeg etterhvert samlet meg et knippe oppskrifter og ting man kan erstatte standardmaten med som ligner men som ikke inneholder stort av karbohydrater. Si fra hvis jeg kan bidra med noe.

Om konsekvensen av å bryte dietten er ulik så kan man jo uansett ha noen råd hvis det trengs dersom opplegget er noenlunde likt.

Ellers kan man lage brød med soyaprotein.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 16:17   #25
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Jeg tar forbehold om at dette er den maten jeg spiser og at det kan være andre regler eller hensyn for barn. I og med at dere skal bruke nøtter i bakingen ser det ut som hun får lov til å spise bittelitt karbohydrater da det er litt i nøtter. For voksne er de fleste i ketose om de spiser ned mot 20 gram karbohydrater i døgnet, vet du hva tallet dere er anbefalt å legge dere på er så kan jeg forsøke å tilpasse oppskriftene mine og sende over til deg etterhvert?

Jeg har noen oppskrifter som er grunnoppskrifter, også tilpasser jeg litt etterhvert. Det er typisk pizzabunn, iskrem, rundstykker og brød.

Skal det være mat med sukker bruker jeg sukrin. Det har overhode ingen blodsukkerpåvirkning og er naturlig i motsetning til splenda som jeg ikke ville gitt barn. Dessuten er det likt sukker i smak synes jeg. Splenda, stevia og en del av andre søtemidler smaker grusomt.

Jeg spiser som nevnt mest rent kjøtt, fisk eller egg med mye grønnsaker. Dessuten spiser jeg bringebær, multer og noe jirdbær. Jordbærene blir nok for mye karbohydrater for barnet ditt enda, men resten kan man bruke.

Hun kan bruke soyamelk, men pass på så du får den uten sukker i.
Etterhvert vil hun kunne spise en del typer ost som det ikke er karbohydrater i.

Hvis hun skal ha dessert kan hun kanskje tåle litt bringebær og heller få iskrem ved siden av? Sånn bruker jeg bær - som en smakstilsetning bare.

Det finnes et stort utvalg kakeoppskrifter også, du kan se litt i oppskriftsidene på lavkarbo.no. Bare tell over karbohydratene da noen av oppskriftene er beregnet på lavkarbo mat ikke nødvendigvis ketogen mat.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 16:18   #26
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Soyaprotein er protein fra soya. Ja, det er mye proteiner men man bruker ikke store mengden.

Grunnen til at hun ikke skal ha for mye protein er at kroppen begynner å danne karbohydrater av dem om tilgangen blir for stor.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 16:26   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Ojsann. La meg telle og se litt her.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 16:50   #28
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Nå har jeg ikke lest hele tråden. Men hvis det er en medisinsk grunn til at barnet må gå på diett så er barnehagene flinke til å fulge opp. Min eldste datter har gått på og må gå på lav protein diett hele livet sitt pga en kronisk sykdom. Det er mange utfordringer knyttet til diett, men det meste kan løses. God opplæring av de ansatte er veldig viktig.
Ta gjerne kontakt hvis du ønsker erfaring med diett i barnehage. Jeg har snart 6 års erfaring på det feltet. Både positiv og dessverre negativ erfaring.

Nå har jeg lest litt mer og ser at dere blir fulgt opp via lege og ernæringsfysiolog. Det blir vi også. Min eldste har gått på diett fra hun var 3 uker. Ser at hun har motsatt diett av ditt barn, vi skal ha en svært begrenset mengde proteiner og MYE frukt og grønt.
Jeg blir jo litt nyskjerrig, og spør pent hvorfor hun må gå på diett? Har hun en stoffskiftesykdom?

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 16:53   #29
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Dollypopp: jeg håper og tror det går greit med opplæring av både dere og barnehagepersonalet i dietten, og at hun ikke lider av nøtteallergi :krysse fingre:

Jeg er litt opptatt av dette med ketogen diett og epilepsi fordi min gode venninnes barn har tuberøs sklerose og har som en del av sykdomsforløpet veldig vanskelig epilepsi. Han går periodevis på ketogen diett.

Her fant jeg litt fra Norsk Epilepsiforbunds sider, i en spørsmål-og-svar-side:

Sitat:

Hei Ketogen diett er en etterligning av faste. Du må spise veldig mye fett, ved ketogen diett 90 energiprosent fett. Måltiden består av kjøtt/ fisk /egg, begrensede mengder grønnsaker og fett i form av smør, margarin, fløte, majones og/eller olje. Du kan ikke spise brød, poteter, ris eller pasta. Dietten er mest prøvd hos barn. Man er ikke helt sikker på virkningsmekanismene men når fettet forbrennes dannes det ketoner som hjernen bruker som energi i steden for sukker. Dette påvirker hjernens energiomsetning på forskjellige måter. Man regner med at ca 10% blir anfallfrie og at ytterligere minst 40% får mer enn 50% anfallsbedring. I tillegg er det vanlig med positive effekter på konsetrasjon og våkenhet. Bivirkninger i form av treg mage, nyrestein og høye kolesterolverdier kan forekomme

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 17:15   #30
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av Tonjemor, her.

Nå har jeg ikke lest hele tråden. Men hvis det er en medisinsk grunn til at barnet må gå på diett så er barnehagene flinke til å fulge opp. Min eldste datter har gått på og må gå på lav protein diett hele livet sitt pga en kronisk sykdom. Det er mange utfordringer knyttet til diett, men det meste kan løses. God opplæring av de ansatte er veldig viktig.
Ta gjerne kontakt hvis du ønsker erfaring med diett i barnehage. Jeg har snart 6 års erfaring på det feltet. Både positiv og dessverre negativ erfaring.

Nå har jeg lest litt mer og ser at dere blir fulgt opp via lege og ernæringsfysiolog. Det blir vi også. Min eldste har gått på diett fra hun var 3 uker. Ser at hun har motsatt diett av ditt barn, vi skal ha en svært begrenset mengde proteiner og MYE frukt og grønt.
Jeg blir jo litt nyskjerrig, og spør pent hvorfor hun må gå på diett? Har hun en stoffskiftesykdom?

PKU? Masse erfaring her og

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 17:16   #31
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Og til HI: med en så alvorlig diett bør det søkes ekstra resurser til bhg.

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 19:32   #32
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

PKU? Masse erfaring her og

Ja det stemmer det.. Nå ble jeg jo supernyskjerrig. Hvordan har du erfaring med PKU?

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 19:34   #33
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

Og til HI: med en så alvorlig diett bør det søkes ekstra resurser til bhg.

Ja enig her, det å barn på streng diett i barnehage krever utrolig mye av personalet. Da er det greit å ha noen tilgjengelig som kan det skikkelig. Jeg har prøvd å lære opp mange personer, men folk tolker ting ulikt. I barnehage er det også gjerne hyppige utskiftninger i personalet, det kan komplisere ting.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 19:55   #34
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av Tonjemor, her.

Ja det stemmer det.. Nå ble jeg jo supernyskjerrig. Hvordan har du erfaring med PKU?

Sendte deg PM jeg

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:21   #35
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av dollypopp, her.

Hadde legen fått ut fingern før fristen gikk ut hadde jeg søkt plass på grunnlag av sykdommen og det som trengs av ekstra oppfølging,men han sendte desverre aldri de papirene han lovet.
Nå har hun fått en annen lege og han sa i dag at jeg bare kunne sendt en av epikrisene hennes,og at jeg fortsatt kan gjøre det,men de i kommunen mente noe annet.Møtte en gretten dame der i dag som bare så dumt på meg og mente de fleste barnehager hadde vært borti det meste.
Plassene var allerede fordelt men hun kunne ikke fortelle hvilken bhg vi hadde fått plass i.Alt for å ikke gjøre ting lettvint...

Jenta vår har noe som heter Glut1-mangel,er 1 av 2 i Norge som har denne sykdommen,så det finnes så og si ikke noe litteratur om det.Er det som gjør det så vanskelig.

Men får bare satse på at de ansatte gjør som de får beskjed om under opplæring,hvis ikke må vi bare få plass et sted som de har kapasitet til å følge henne opp.

det er ikke for sent å søke om ekstra resurser, og det sier seg nesten selv at dere burde få det. Ikke en hel assistent altså, men noen timer pr uke som er øremerket tilrettelegging for barnet ditt.

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:23   #36
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Jeg kan ingenting om dietten, men ut fra erfaring med barnehager ville jeg absolutt tenkt at dere trenger ekstra ressurser. Jeg er fornøyd med barnehagen, men jeg synes alt av spesiell særbehandling nærmest er bare å glemme - det er jo helt håpløst å si hva de skal ha på seg for eksempel, og alt som trenger noe ekstra virker veldig vanskelig.
Jeg kan ikke forstå at det ikke går an å søke om ekstra ressurser nå.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:29   #37
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Det bruker jo å være rimelig greit å få ekstra ressurser med den typen diagnoser? Ikke bruker kommunen å være interessert i alle epikrisene heller, de ønsker seg oftest en legeattest hvor det står på norsk hva problemet er. Og hvor mye oppfølging som kreves. Og den magiske setningen om at det er vanlig at et barn med den diagnosen i den aldersgruppen tildeles assistent. Etterhvert går det vel greiere, men sånne veie-alt-man-spiser og telle proteiner og karbohydrater til hvert måltid-dietter tar tid både å lære seg og å gjennomføre hver dag. Håper dere får plass i en god barnehage med lærevillig personale.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:31   #38
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av dollypopp, her.

Hun trenger tilsyn under alle måltider,ellers er hun jo helt frisk,så ikke noe utover det.
Men nå var jeg jo på rådhuset i ste og dama sa jo rett til meg at det var for sent.

Men skal tilbake til legen i morgen så kan prøve å få han til å kontakte dem.
Hadde jeg vært 10 år eldre hadde jeg sikkert fått et helt annet svar av den duste dama.
Er styr nok som det er med syke barn så synes det er unødvendig å måtte krangle for å få det man har rett på.

Men det er ikke det altså. Kanskje for sent til å ha klart til barnehagestart, men slike midler kan søkes gjennom hele året.

Hun trenger ikke bare tilsyn under maten, men sansynligvis også planlegging, tilrettelegging, tilbereding, oppfølging og i det hele tatt - noen som kan være i tett samarbeid med foreldrene.

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 21:06   #39
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av dollypopp, her.

Ja det er sant.
Får høre med legen igjen i morgen.
Takk for hjelpen alle sammen.
Blir helt forvirra av alt papirarbeidet ol som følger med dette jeg.

Du må bare stå på, for det er desverre sånn i slike tilfeller at det er de barna som har mest ressurssterke foreldre som får det beste tilbudet. De som har foreldre som orker og makter og forstår nok av byråkratiet til å holde ut..

Lykke til!

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 21:47   #40
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.319
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Enig med de andre her, du har helt klart rett til ekstra ressurs for barnet ditt i barnehagen, det skulle bare mangle!

Ellers så er jeg helt sikker på at personalet vil ta dette alvorlig. Jeg har selv jobbet med barn med diett (PKU) i barnehage, og vi ble kurset masse i det. Vi hadde en vernepleier som ekstra ressurs, og hun hadde hovedansvaret for planlegging, veiing, måling og tilbereding.

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no