Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor ble det av nypesuppa?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-08, 17:54   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.964
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor ble det av nypesuppa?

Snuppa og jeg gikk forbi en nypebusk her om dagen, og jeg fortalte om min barndoms dessert; nemlig lunken nypesuppe med vaniljeis. Jeg fikk vann i munnen mens jeg fortalte og vi ble begge ganske gira på å lage dette. Som all annen mat fra min barndom ble nypesuppen laget fra pose.

Men jeg har nå lett i veldig mange butikker, men nypesuppe er ikke å oppdrive noe sted. Jeg har også vært på et par av de velassorterte, men det hjalp ikke.

Er det noen som vet hvorfor nypesuppa er blitt borte? Eller hvor den er å få tak i?

Eventuelt; er det noen som har en oppskrift som ikke lages fra pose?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 18:02   #2
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Det produseres ikke i småpakninger lenger, se her.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 18:02   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Meeen - de finnes i Sverige.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 18:04   #4
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Jeg har sett det jeg. Ultra har det ihvertfall. En pappeske (typ lasagne fra toro størrelse) med svensk skrift. Står ved siden blåbærsuppe som er helt lik forpakning.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 18:05   #5
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Jeg har sett det jeg. Ultra har det ihvertfall. En pappeske (typ lasagne fra toro størrelse) med svensk skrift. Står ved siden blåbærsuppe som er helt lik forpakning.

Jippi!!

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 18:18   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.964
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Greit. Da får jeg lete på Ultra. Ellers er vi i Sverige med ujevne mellomrom, så da får jeg ta det neste gang vi er der.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 18:28   #7
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Nå fikk jeg lyst på det også. Selv om det ikke var favoritten min når jeg vokste opp så var det godt. :voksteoppiSverige:

__________________
Propella
Propella er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 18:33   #8
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Det finnes i mangfold i Sverige.
Jeg kan ikke fordra det men mamma hamstrer som en gal når det handles for hun elsker det.

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 23:33   #9
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Vi brukte også posenypesuppe i min barndom. Dessverre er ikke svenskesuppa like god, synes jeg, den skal røres ut i kokende vann, ikke putre i kjele (eller kanskje jeg husker barndommens suppe som bedre enn den egentlig var? )

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 23:47   #10
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Jeg leser nyresuppa hver gang jeg ser tråden. :kvalm:

Har forøvrig aldri smakt nypesuppe. Verdt en smak altså? Hvis man dumper over den....

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:00   #11
Tusenogtredve
Klar til innsats
 
Tusenogtredve sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 579
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Hvis du har tilgang til nyper, er det enkelt å lage selv. Bare kok nypene møre, mos dem gjennom en kjøkkenmaskin med seperator og spe ut med vann. Tillsett sukker etter behag. Det blir 3 ganger så godt som posesuppen.

Tusenogtredve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:11   #12
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.844
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Mamman min har kokt masse nypesuppe til meg i høst. Kjempegodt for såre halser.

Plukker du nyper kan du tørke de du ikke koker med en gang i ovnen og lagre. Så har du til nypesuppe hele vinteren om du vil. Mye mye bedre med hjemmelaget enn med kjøpesuppe. Det er lurt å sile suppa etter koking. Det kan væreuønskede proteiner blant nypene. Mamma tykner forresten suppa med litt potetmel. Serveres med krokanis. Mmm!

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:55   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.964
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Hvis den du kjøper i Sverige er sånn som blandes med kokende vann, så er den ikke noe god. Den skal jo putre i kjele.

Krokanis var en god ide. Vi har pleid å bruke vanilje.

Opprinnelig lagt inn av Tusenogtredve, her.

Hvis du har tilgang til nyper, er det enkelt å lage selv. Bare kok nypene møre, mos dem gjennom en kjøkkenmaskin med seperator og spe ut med vann. Tillsett sukker etter behag. Det blir 3 ganger så godt som posesuppen.

Hva mener du med seperator? Når jeg lager supper ellers så bruker jeg bare stavmikser rett i kjelen. Blir det feil?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:57   #14
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Åh! Gjett hva jeg skal ut og plukke i ettermiddag. Nå mimrer jeg om gamle dager, da søsteren min og jeg ble utkommandert på matauk i skog og grøftekant hver helg om høsten. Det var i de store dype frysernes tid.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 21:10   #15
Tusenogtredve
Klar til innsats
 
Tusenogtredve sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 579
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Hva mener du med seperator? Når jeg lager supper ellers så bruker jeg bare stavmikser rett i kjelen. Blir det feil?

Bruker det for å slippe å rense nypene. Kanskje det heter noe annet? Jeg har ikke selv, så de gangene jeg lager nypesuppe inkluderer oppskriften et besøk til mamma.

Tusenogtredve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 23:25   #16
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Vi fant ingen nyper, og det var kanskje likegreit siden vi ikke hadde separator og antakelig hadde sittet og renset ennå. (Men takk til Tjorven for indirekte puff ut på en fin tur. Vi utforsket krattskog, lekte en merkelig ny lek, spiste hyllebær, klappet en katt og danset Mikke Mus-dansen ved en byggeplass. )

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 23:31   #17
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Iiiik smaken på nype er veldig god, men sånn nypemarmelade er det "hår" i, og det er det sikkert i den suppa også. Kjenner det kiler i halsen.

  Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 09:14   #18
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.844
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Vi fant ingen nyper, og det var kanskje likegreit siden vi ikke hadde separator og antakelig hadde sittet og renset ennå. (Men takk til Tjorven for indirekte puff ut på en fin tur. Vi utforsket krattskog, lekte en merkelig ny lek, spiste hyllebær, klappet en katt og danset Mikke Mus-dansen ved en byggeplass. )

Du trenger da ingen separator. Napp av den visne blomsten og kok resten. Sil etterpå, så får du suppe uten grams i. Ingen hårsmak i den.


Sist redigert av Kaija : 07-10-08 kl 09:38.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 09:16   #19
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.320
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Nypesuppe.

Husker vi fikk nypesuppe med pisket krem.

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 09:46   #20
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor ble det av nypesuppa?

Nypesuppe satt vi å fablet om her en dag også. Lun nypesupppe med en kremdasj. For ikke å snakke om lunket, eller iskald, rabarbrasupppe. Og sviskekompott med fløte.

*må ringe mamma for å få noen oppskrifter*

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no