Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikke mønster fra vrangen

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-13, 00:48   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Strikke mønster fra vrangen

Jeg liker å strikke effektivt, uten å måtte styre så mye med de forskjellige trådene. Strikker derfor mønster med begge trådene på en finger, og veksler elegant mellom disse.

Men, noen ganger så må man strikke mønster frem og tilbake, som nå når jeg har kommet til hælen på en sokk. Og jeg sliter... De rette omgangene går som smurt, men på vranga så blir det bare rot. Pinner og tråder i alle retninger, og ikke får jeg til å strikke inn den tråden som bare "er med", når det trengs.

Noen som får til å strikke vrangomganger effektivt med begge tråder på fingeren? Lær meg...

*utålmodig*

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 01:33   #2
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

Jeg vimet tilfeldig rundt på garnbutikker på nettet, og så kom jeg over dette, rett etter at jeg hadde sett tråden din. Jeg er strikkenovise (les: har strikket i ca en uke ) selv, og aner virkelig ikke om det er noe som fungerer, men det kan jo hende?


Henger ellers litt i tråden din og sniker, siden jeg håper å kunne bli god nok til å kunne strikke mønster etterhvert, selv om jeg ser litt mørkt på det foreløpig.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 01:36   #3
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...&thumbnails=on

Vet ikke om dette kan være til hjelp.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 01:45   #4
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

Ai, den videoen må studeres og prøves. Hun fikk det jo til...

Nyx: Den dippedutten (duppeditten?) så egentlig kjekk ut, selv om jeg har full kontroll på trådene når jeg strikker fra retten.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 01:54   #5
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

Duppeditt.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 01:56   #6
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Ai, den videoen må studeres og prøves. Hun fikk det jo til...

Nyx: Den dippedutten (duppeditten?) så egentlig kjekk ut, selv om jeg har full kontroll på trådene når jeg strikker fra retten.

Var den bare til å strikke rett med, kanskje, ja. Der ser du, jeg aner ikke hva jeg driver med på strikkefronten.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 02:10   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Duppeditt.

Næh, dippedutt



nå har jeg studert video, og jeg har prøvd, og resultatet er at jeg sitter her og river meg i håret. Ikke for at jeg ikke fikk det til, men fordi jeg fikk det til, og det var jo så enkelt. Så enkelt at jeg gremmes over å ikke ha klart det på egenhånd.

Jaja, noen ganger så må man ha litt input utenfra, selv på de enkleste ting.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 06:20   #8
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.819
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg liker å strikke effektivt, uten å måtte styre så mye med de forskjellige trådene. Strikker derfor mønster med begge trådene på en finger, og veksler elegant mellom disse.

Men, noen ganger så må man strikke mønster frem og tilbake, som nå når jeg har kommet til hælen på en sokk. Og jeg sliter... De rette omgangene går som smurt, men på vranga så blir det bare rot. Pinner og tråder i alle retninger, og ikke får jeg til å strikke inn den tråden som bare "er med", når det trengs.

Noen som får til å strikke vrangomganger effektivt med begge tråder på fingeren? Lær meg...

*utålmodig*

Det letteste er å lære seg å strikke motsatt vei, så strikker du på retten både frem og tilbake.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 13:51   #9
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det letteste er å lære seg å strikke motsatt vei, så strikker du på retten både frem og tilbake.

Eh, jaha...?

Det hørtes jo fantastisk ut! Forklar meg!

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 18:48   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.819
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

Du bare gjør allebevegelser motsatt vei, strikker fra venstre mot høyre, med trådene over høyre pekefinger. Det er bare en tilvenningssak. Jeg gjør alltid sånn med mønsterstrikk etter at jeglærte meg dette for 20 år siden.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 20:28   #11
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

Jeg får vel bare prøve meg frem.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 21:44   #12
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

Mamma strikker frem og tilbake med mønster. Hun flytter masken som skal strikkes over på den andre pinnen og flytter den tilbake. Tror jeg...

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 22:08   #13
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...&thumbnails=on

Vet ikke om dette kan være til hjelp.

På denne videoen bytter hun på hvor trådene ligger når hun strikker. Det anbefaler jeg ikke. Hold bunnfargen alltid på samme sted, enten det er ytterst eller innerst på pekefingeren.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 23:09   #14
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

På denne videoen bytter hun på hvor trådene ligger når hun strikker. Det anbefaler jeg ikke. Hold bunnfargen alltid på samme sted, enten det er ytterst eller innerst på pekefingeren.

Jeg bytter alltid på plassering av fargene. Om det er en omgang hvor det er mange masker med feks hvitt, og så bare en og annen med svart, så har jeg den svarte nærmest meg, og den hvite lengst fra. Da får jeg lett strikket den svarte inn med jevne mellomrom.

Om det så på neste omgang er motsatt, altså lengre strekk med svart, så bytter jeg plass på trådene, slik at jeg får strikket den hvite inn.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-13, 11:06   #15
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikke mønster fra vrangen

Jeg lar fargene ligge på samme sted hele tiden, hvis ikke kan det ende opp slik. Disse vottene er strikket forskjellig. Den ene votten er strikket med den grønne fargen holdt til venstre og den andre med den grønne fargen hold til høyre.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no