Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter (så jeg kan bruke annet garn)

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-13, 11:18   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter (så jeg kan bruke annet garn)

Jeg har lyst til å strikke denne:
http://www.ravelry.com/patterns/libr...ess-for-babies

Og så har jeg dette garnet: http://www.etsy.com/listing/94276403...k-sport-weight

Men jeg er håpløs på å regne om med tanke på strikkefasthet osv. Hvordan gjør jeg det? Det er sikkert ikke bare til å følge en større størrelse? Jeg har strikket med garnet jeg skal bruke før, og tenker jeg bruker P 3 eller 3,5 på vrangborden og de rillestrikkede delene, og pinne 4 på glattstrikk-delene.
Jeg strikker litt løst. Tror jeg. Jeg vil at toppen skal passe omtrentlig til str 2 år.
Her er forøvrig oppskriften i større størrelser også: http://anadiomenadesigns.blogspot.co...rch?q=maxi+top

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 11:45   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter(så jeg kan bruke annet garn)

Begynner man på toppen eller i bunn å strikke denne? Iom at fasongen er som den er skulle jeg tro at om du finne riktig maskeantall å begynne med er det bare å følge oppskriften, mer eller mindre? Jeg har gjort det samme med en heklet kjole som var veldig lik i fasongen, og der regnet jeg om ved å bruke forholdstall. Så om jeg skulle ha nederste kant 0,8 av størrelsen i oppskriften, brukte jeg 0,8 som forholdstall mtp økinger og lengder ellers også. Også bare prøvde jeg meg frem da.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 11:45   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter(så jeg kan bruke annet garn)

Den var kjempesøt forresten, og er lagt inn i biblioteket mitt.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 11:52   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter(så jeg kan bruke annet garn)

Ser at den er strikket fra toppen, da vil jeg tro det er enda enklere å få til. Lengden tilpasser du som du vil.

Garnet du har er 50 g / 168 m, det øverste garnet som er foreslått i oppskriften er 50 g / 99 m. Kanskje prøve med en størrelse større, men med pinner som passer til garnet ditt? Og tilpasse lengden til barnet?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 11:53   #5
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter(så jeg kan bruke annet garn)

Man strikker den fra toppen og ned. Synes den er veldig søt, og praktisk å leke i om den ikke er for lang også. Jeg er ikke så dreven i strikking når det kommer til å prøve meg frem. Som regel følger jeg oppskriften med anbefalt garn.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 12:07   #6
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.598
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter (så jeg kan bruke annet garn)

Omregning av maskeantall:
1. Del antall masker i oppskriften på den oppgitte strikkefastheten.
2. Gang tallet du får med strikkefastheten på garnet du vil bruke.
3. Tallet du står igjen med er antall masker du må legge opp.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 11:26   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter (så jeg kan bruke annet garn)

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Omregning av maskeantall:
1. Del antall masker i oppskriften på den oppgitte strikkefastheten.
2. Gang tallet du får med strikkefastheten på garnet du vil bruke.
3. Tallet du står igjen med er antall masker du må legge opp.

Jeg må gjøre dette nå for jeg har en oppgitt strikkefasthet på 14 masker på 10 cm. Jeg måler 18 masker til 10 cm etter å ha strikket noen rader på prøvelapp. I utgangspunktet skal jeg legge opp 88 masker. Blir det da riktig med 88/14 = 6,29. 6,29 x 18 = 113 masker? Hva gjør jeg i resten av oppskriften med fellinger og økinger og sånt mon tro?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no