Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Brudd på barnerettighetene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-09, 09:03   #1
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Brudd på barnerettighetene

Det er jo desverre mange brudd på barnerettighetene og dette kunne vi diskutert i det uendelige. Denne saken her synes jeg er ekstra grov fordi vi anser Japan som et av de landene i Asia som tross alt har kommet lengst i å bedre både menneskettigheter og ikke minst barns rettigheter. Dette her derimot tyder på det motsatte.

  Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 09:03   #2
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Brudd på barnerettighetene

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=552411

  Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 09:08   #3
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Brudd på barnerettighetene

Utrolig trist at barn skal havne i en slik situasjon som dette.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 09:30   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brudd på barnerettighetene

Slike situasjoner har vi i Norge også.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 09:42   #5
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Brudd på barnerettighetene

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Slike situasjoner har vi i Norge også.

Ja, ikke sant. Det forunderlige er at høyt industrialiserte vestlige sammfunn er i stand til å praktisere slikt uten at det blir annet enn en avisside eller to ut av det.

  Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 11:27   #6
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brudd på barnerettighetene

Mener du at barns oppholdstid uansett omstendigheter skal føre til at foreldre innvilges opphold?

Dette vektlegges jo allerde i Norge, men UDI har faktisk et poeng når de hevder at en fast regel om at "har barnet vært her så og så lenge skal familien ha opphold" vil føre til både en økning i antall enslige mindreårige asylsøkere og en økning i åpenbart grunnløse asylsøknader som blir trenert i det uendelige for å nå denne grensen.

Saken i Japan er selvsagt ekstrem.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 14:24   #7
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Brudd på barnerettighetene

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Mener du at barns oppholdstid uansett omstendigheter skal føre til at foreldre innvilges opphold?

Dette vektlegges jo allerde i Norge, men UDI har faktisk et poeng når de hevder at en fast regel om at "har barnet vært her så og så lenge skal familien ha opphold" vil føre til både en økning i antall enslige mindreårige asylsøkere og en økning i åpenbart grunnløse asylsøknader som blir trenert i det uendelige for å nå denne grensen.

Saken i Japan er selvsagt ekstrem.

Selv ser jeg ikke for meg at en fast regel vil være en god ting. Men heller et skjønn som kan utøves. Det er stor forskjell på de sakene du nevner og denne meget godt integrerte familien i Japan. Det er to vidt forskjellige verdener for å si det mildt. Dersom en innvandrerfamilie hadde bosatt seg i vårt land ulovlig, vært totalt integrert i samfunnet, hatt et barn som var over 12 år bare for å ta et tall, ja så er det ikke tvil i mitt sinn om at denen familien burde få bli. Når det gjelder den typen illegal innvandring du snakker om blir det et så ulikt bilde at det ikke er sammnlignbart.

  Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 14:41   #8
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brudd på barnerettighetene

Altså, jeg har ikke egentlig gjort meg opp noen sterk mening om det. I hvert fall ikke de sakene som er i gråsonen.

Men altså, det er jo ikke en rettighet for et barn å være i det samme landet i hele oppveksten. Det står jo foreldrene fritt å flytte til andre land og ta barnet med seg. Og jeg tenker at så lenge et barn har begge foreldrene med seg, så er ikke det nok grunn til at en familie som har kommet ulovlig inn i landet kan bruke barnet som argument for å ikke flytte ut igjen. Et barn som kommer alene derimot er en helt annen sak.

Jeg tester ut argumenter her altså.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 14:57   #9
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Brudd på barnerettighetene

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Altså, jeg har ikke egentlig gjort meg opp noen sterk mening om det. I hvert fall ikke de sakene som er i gråsonen.

Men altså, det er jo ikke en rettighet for et barn å være i det samme landet i hele oppveksten. Det står jo foreldrene fritt å flytte til andre land og ta barnet med seg. Og jeg tenker at så lenge et barn har begge foreldrene med seg, så er ikke det nok grunn til at en familie som har kommet ulovlig inn i landet kan bruke barnet som argument for å ikke flytte ut igjen. Et barn som kommer alene derimot er en helt annen sak.

Jeg tester ut argumenter her altså.

Om de velger å flytte frivillig, det er jo ikke saken her. Ikke det at jeg applauderer illegal innvandring heller tvert i mot. Men når integreringsgraden er så høy osm i denne saken har jeg problemer med å skjønne hvorfor man velger å gjøre som man gjør.

Et barn som kommer alene har i veldig mange tilfeller blitt sendt avgårde med fullt overlegg og falske papirer, disse har fra starten av en lav grad av integrering og desverre er statistikken ofte dyster for denne gruppen. Hadde barnet derimot kommet sammen med sine foreldre som spedbarn eller blitt født av en illegal innvandrer som på forhånd enten var integrert ved fødselstidspunktet til barnet eller som var det i rimelig tid etter innvandringen ser jeg ikke problemet.

  Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 15:04   #10
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brudd på barnerettighetene

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Om de velger å flytte frivillig, det er jo ikke saken her. Ikke det at jeg applauderer illegal innvandring heller tvert i mot. Men når integreringsgraden er så høy osm i denne saken har jeg problemer med å skjønne hvorfor man velger å gjøre som man gjør.

Et barn som kommer alene har i veldig mange tilfeller blitt sendt avgårde med fullt overlegg og falske papirer, disse har fra starten av en lav grad av integrering og desverre er statistikken ofte dyster for denne gruppen. Hadde barnet derimot kommet sammen med sine foreldre som spedbarn eller blitt født av en illegal innvandrer som på forhånd enten var integrert ved fødselstidspunktet til barnet eller som var det i rimelig tid etter innvandringen ser jeg ikke problemet.

Forstår jeg deg riktig nå, du mener altså at det er integreringsgraden til barnet som skal avgjøre om en familie skal få være eller ei?

Poenget mitt var at siden et barn ikke har som rettighet å vokse opp i bare ett land så kan ikke det at foreldrene ikke har lyst å flytte frivillig brukes som argument. Altså, et par foreldre som ønsker permanent oppholdstillatelse kan ikke bruke det at barnet er så integrert som argument siden de har frihet til å flytte frivillig med eller uten barnets velsignelse. Enten så skal barn ha rett til å si hvor de vil bo uavhengig av foreldrene, eller så er det nok at barnet er sammen med foreldrene.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 15:18   #11
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Brudd på barnerettighetene

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Forstår jeg deg riktig nå, du mener altså at det er integreringsgraden til barnet som skal avgjøre om en familie skal få være eller ei?

Poenget mitt var at siden et barn ikke har som rettighet å vokse opp i bare ett land så kan ikke det at foreldrene ikke har lyst å flytte frivillig brukes som argument. Altså, et par foreldre som ønsker permanent oppholdstillatelse kan ikke bruke det at barnet er så integrert som argument siden de har frihet til å flytte frivillig med eller uten barnets velsignelse. Enten så skal barn ha rett til å si hvor de vil bo uavhengig av foreldrene, eller så er det nok at barnet er sammen med foreldrene.

Nei, ikke til barnet, til familien. En godt integrert familie er det da lite hensiktsmessig å rykke opp enten den har innvandret illegalt eller legalt. Det er noe med måten som jeg reagerer på. Dersom en familie har bodd i vårt land i mange år og familiemedlemmene er godt integrert i form av språk, skole, arbeid, nettverk mv. synes jeg det er mer naturlig å la dem få bli enn om de sultestreiker for opphold. Men for alt i verden misforstå meg rett her: jeg er for innvandring, det trenger et land som vårt.

  Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 17:41   #12
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brudd på barnerettighetene

Jeg mener at det ikke bør være noe automatikk i å få lov å bli i et land (hvor man oppholder seg ulovlig) at man har barn som har integrert seg i samfunnet.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no