Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-17, 19:31   #101
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.459
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Blir jeg nødt til å bytte'n ut nå og gå for nummer fire?


Funket ikke for meg, har to døtre med èn mann. Byttet mann og fikk to døtre til. :erRÅFLINK:

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 19:33   #102
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Det er sterk overvekt av gutter i min manns familie. I andre deler av verden hadde vi vært misunnelsesverdige.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 19:40   #103
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Mine unger kaller besteforeldrene på farssida for Nenne og Dedde. Det var 07-modellen som begynte med det da han var ett år, og nå kaller hele familien de for det.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 20:05   #104
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Virket ikke for meg. Bare nevner det.

Jeg tenkte på deg etter at jeg skreiv det...

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Funket ikke for meg, har to døtre med èn mann. Byttet mann og fikk to døtre til. :erRÅFLINK:

Du og, ja. Det ser ut som om jeg bare skal innse nederlaget, da.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 20:28   #105
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg startet med jenta, bare for å være helt sikker. :flink:

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 21:13   #106
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg er vokst opp med farmor og mormor. (ja, morfar og farfar også altså, men de to har jeg dessverre aldri opplevd). Mannen er oppvokst med bestemor og bestefar.

Våre barn sier mormor og morfar til mine foreldre, og bestemor og bestefar til de to andre. Mine foreldre er bare mormor og morfar, all den tid vi er bare jenter. Mannens foreldre er foreldre til både gutter og jenter, og ønsket selv å bli bestemor og bestefar av "praktiske årsaker".

Jeg er spent på hva våre fremtidige barnebarn vi kalle oss. Selv håper jeg jo på mormor og farmor, siden det er hva jeg er vant til, og jeg føler de titlene mer personlig enn bestemor. Men skal nok klare å venne meg til det også da.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 21:55   #107
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Mine svigers tok et underlig valg syns jeg. Mine barn (eldste er 16) er eneste barnebarn til mine foreldre og for ørten år siden ble de omtalt som Mimmi og Offa av min eldste sønn, og ble derfor hetende det.

Når mine svigerforeldre ble besteforeldre for første gang for 10 år siden så adopterte de å bli kalt Mimmi og offa! Så da jeg og min mann fikk felles barn, så kunne vi jo ikke la henne ha to sett Mimmi og offa, og måtte finne andre navn for svigers. Tullete syns jeg, men men. De BOR i tillegg sammen med barnebarna sine og er både Mimmi og farmor i anhver setning når vi er der på besøk, for jenta vår kaller henne farmor (vi som introduserte dette). Svigerfar kalles ved navn (han er stefar), mens min manns far kalles bestefar og han treffer vi ikke så ofte.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 21:57   #108
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg kalte forresten bestemor for bestebusta i ny og ne, et ganske rufsete navn hun egentlig kledde.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 22:33   #109
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Virket ikke for meg. Bare nevner det.

Noen skal da alltid være negative! Verd litt prøving og feiling spør du meg.

Seriøst: Antar at jeg blir kalt mormor siden det er vanlig i min familie (jeg liker godt de gamle betegnelsene som faster og moster også, men min familie steilet ved et noe - nølende - forsøk på å innføre det ). Skulle ikke forundre meg om de blir å kalle meg "besta" Mor, kjenner jeg også det sitter langt inne å bli kalt.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 22:44   #110
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Det har jeg i grunn ikke tenkt så mye over. Mine farforeldre har alltid vært bestemor og bestefar og mine morforeldre heter Morte (fordi jeg ikke kunne si mormor da jeg var bittelita) og morfar. �� Ungene sier mor og bestefar om mine foreldre og farmor og farfar om sambos foreldre.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 22:49   #111
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Mine svigers tok et underlig valg syns jeg. Mine barn (eldste er 16) er eneste barnebarn til mine foreldre og for ørten år siden ble de omtalt som Mimmi og Offa av min eldste sønn, og ble derfor hetende det.

Da min mann var liten, så kalte han sine morforeldre for mormor og offar. Han klarte rett og slett ikke å si morfar.

Dette ble noe hans to andre søsken også adopterte, og de forble mormor og offar for hele gjengen. Selv de som de ble farforeldre for kalte han for offar.

Og da de ble oldeforeldre, så ble offar atter en gang brukt. Passet jo godt inn for oldefar også liksom.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 22:52   #112
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

På morsida av vår familie har besteforeldre i generasjoner blitt kalt Mor og Far. Nordnorsk tradisjon vil jeg tro.

Kan godt hende, men en venninne kalte sin mormor og morfar for mor og far.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 23:15   #113
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Blir jeg nødt til å bytte'n ut nå og gå for nummer fire?

For svigerinna mi virka det da hun gikk for ny mann og nummer fem.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 23:15   #114
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg vil tro jeg mest sannsynlig blir mormor, men usikker på om mannen foretrekker morfar eller bestefar. Ungene er 4 og 6, så vi har ikke tenkt så mye på det ennå. Ellers tror jeg barn takler kombinasjoner og alt veldig greit. Mine sier mormor og morfar (eller sa, faren min er død), farmor og navnet på samboeren hennes, farfar og navnet på konen hans. Jeg tror ikke det har slått dem at farmor eller farfar egentlig hører sammen. Det forvirrer dem noe at søskenbarna kaller farmoren mommo, også hun som hun egentlig er farmor til, men de takler det fint. Vi får se hva vi blir etterhvert, håper jo det blir barnebarn selv om det virker ganske fjernt nå.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 23:16   #115
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Nesten bare gutter i slekta til mannen også så jeg regnet nesten med at det ville bli gutter på meg også. Selv om jeg var litt i tvil med minsten for jeg hadde så lav mage og brukte helt vanlige bukser langt uti den graviditeten også. Jeg visste ikke kjønn på noen av graviditetene.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 23:17   #116
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg tror heller ikke det er noe problem at samme person har flere navn. Svigerfar (som har tre sønner) blir kalt farfar av alle sine barnebarn unntatt den yngste som kaller ham bestefar. Ingen forvirring av den grunn.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 23:24   #117
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg er den eneste i min søskenflokk som sier mor og far om våre foreldre. De andre sier mamma og pappa. Det er litt pussig.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 23:34   #118
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg kalte forresten bestemor for bestebusta i ny og ne, et ganske rufsete navn hun egentlig kledde.

Ok, denne må jeg huske, for det tror jeg blir perfekt.



Jeg hadde en intrikat og nøye uttenkt plan for dette da vi fikk vår første: både mine svigers og mine foreldre har barn av begge kjønn, så det ville blitt mormor/farmor kaos på begge sider. Men min bror var langt tidligere ute enn meg og søsters, OG bodde på en annen kant av landet, så der burde mormor/morfar fungere fint og med relativt lite forvirring. På svigersiden var det mer sannsynlig med jevnaldrende søskenbarn i samme by som oss, med farmor/mormor i annenhver setning, så jeg tenkte at de skulle bli bestefar/bestemor til hele den gjengen. Men så var det bare jeg som mente det. Svigersfolket hadde ikke-så-hyggelige minner om en sprutgæren besta, så de ville ABSOLUTT ikke ha noe av det.

Personlig syns jeg bestemor/bestefar er det "næreste" og kommer nok til å ønske meg det, men i hodet mitt så kan man som besteforeldre ytre ønske, men barna bestemmer.

Svigers går mye for marmor/marfar, sånn halvt på tull, forresten.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 23:35   #119
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er trønder og er vokst opp med at "bestemor" og "bestefar" var noe man bare sa på TV. Jeg har bare sønner, så om de får barn, vil jeg kalles "farmor". Alt annet vil ikke føles naturlig for meg.

Mens jeg er trønder opp oppvokst med at "farmor" er noe bare de fra Oslo sier jeg har gutter og håper å få være bestemor. Om (mine gutter har selv mormor og bestemor) det blir sånn at foreldrene til det evt kommende barnebarnet ønsker å kalle meg farmor, så vil sikkert også det føles helt strålende. Min mor er Hhv farmor og mormor hun "angrer" på at hun ikke uttrykte ønske om å kalles bestemor av alle - mest av praktiske årsaker.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 23:47   #120
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Besteforeldreportalen? Mormorportalen? Besteportalen?

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no