Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-09, 10:28   #1
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Denne artikkelen har jeg gått og fundert over den siste uka. Hva tenker dere oppegående FP brukere om disse funnene?

Jeg har kommet til at jeg mener at foreldrene viser tildels en grad av omsorgssvikt ved å la dette utarte seg. Det at barna på denne måten blir skadelidende i sin skolehverdag og ikke minst dersom de utvikle psykiske lidelser så er det klart at foreldrene svikter på dette området.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 10:28   #2
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker.

http://www.bt.no/forbruker/helse/article818459.ece

  Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 14:02   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Jeg har lest artikkelen og de andre i serien, deriblant den om forsinket søvnfasesyndrom.
For meg er det klinkende klart at foreldre har et ansvar for at ungene kommer seg i seng, og om det betyr ut av soverom med tv, data og mobiltelefoner, så får man ta den kampen.

(Du kan jo diskutere fenomenet på quiz-en, en av søvn-stipendiatene pleier å gå der. )

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 14:07   #4
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Ja, det er en interessant artikkelserie. Når man arbeider i skolen ser man jo dette på nært hold og det er skremende hvor lite kontroll de fleste foreldre har.

(men på quiz skal man være sosial og ikke fagidiot jo. )

  Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 14:18   #5
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Sitat:

Psykolog Thomas Nordhagen ber foreldre ta mer ansvar for barnas søvn. Han har sett hva søvnmangel kan gjør med den psykiske helsen til barn og unge.

Jeg tviler ikke på dette, altså, men jeg skulle gjerne sett noen tall på hvor utbrakt dette problemet er.

Dere nevner noen andre artikler i samme serie, er det noen tall i noen av disse? :lete:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 14:27   #6
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg tviler ikke på dette, altså, men jeg skulle gjerne sett noen tall på hvor utbrakt dette problemet er.

Dere nevner noen andre artikler i samme serie, er det noen tall i noen av disse? :lete:

http://www.bt.no/meninger/kronikk/article821067.ece
I denne ligger det flere linker.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 14:29   #7
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

For å finne noen tall fant jeg denne artikkelen. Her er det en god del data og ikke minst litteratur.

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=257197

  Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 14:34   #8
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Ah, takk. :noterer for lesing senere i dag:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 14:59   #9
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Her i huset må eldstemann på femten skru av pc (og tv når han ligger i kjellerstua) kl 23, det tar jo fortsatt litt tid før han har stelt seg og er i seng. Jeg er fortsatt ikke sikker på om det er uvanlig tidlig eller ikke, har inntrykk av at mange er oppe lenger enn det i hverdagen.
Datteren min på snart 14 må av pc'n kl 22, da er hun ofte en av de første til å logge seg av msn. I seng er hun ofte ikke før nærmere 23.
Hva er vanlig rundt omkring? Jeg har inntrykk av at jeg er streng ift til leggetider, men syns ikke det selv. Min eldste har i perioder slitt med psyken sin, og har i tillegg hatt vasnkelig for å sove i mange år. Tidligere kunne han ligge våken til både ett og to om natta, i tillegg til at han våknet flere ganger i løpet av natta. Dette har heldigvis rettet seg.
I fjor (i niende) ble det sendt ut en generell bekymring til foreldrene om at mange i klassen var altfor trøtte til å klare å konsentrere seg. Om ungdommene får lov til å være på pc og tv til langt på natt syns jeg det er en type omsorgssvikt. Og kontroll på dette bør ikke være umulig (f.eks har jeg aldri skjønt hvorfor i all verden unger skal ha egen tv på rommet, men der er jeg visst sær - omtrent alle har jo det, mange allerede fra tidlig alder).

  Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 16:21   #10
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Jeg har ikke så store barn som deg frøken Rattata, men elsdtejenta her er 13,5 år, så ikke så langt unna heller. Hun må skru av tv/pc og gå på badet kl. 21.45. I seng til 22. Vi er visstnok veldig strenge, men vi er ikke så redd for akkurat det, så vi holder på vårt.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 17:28   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Nå har ikke jeg heller barn som er så store at dette er en aktuell problemstilling, men for meg er det en selvfølge å ha div. ord med i laget så lenge de velger å bo hjemme. En 8-klassing hadde nok ikke fått vært oppe halve natta når det var skoledag dagen etter uansett hvor uenig han var i det.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 17:37   #12
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Hadde min 15-åring fått bestemme, og min 12-åring - så hadde de nok kunne sitte på internett halve natten. Dermed mener jeg at det er min plikt som forelder å sette grenser.

Så lenge de bor i mitt hus så får de ikke tilgang til internett på natten. Når ungene skal legge seg stenges tilgangen også - og internettilgang er et av de første godene som ryker om de bryter diverse regler vi har. Det har vist seg å være det mest effektive middelet her i hus.

De får heller ikke surfe ubegrenset, og vi har foreldrekontroll og alle kontakter til feks msn må godkjennes manuelt av meg.


Tv får de heller ikke fri tilgang til, det er jo også en ting som holder mange unge oppe halve natten.

Jeg synes søvn er såpass viktig at de har faste, strenge rutiner å forholde seg til. Tross alt skal de jo fungere på skolen, da må man ha søvn.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 18:00   #13
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Etter hva jeg har hørt, så kan man jo bli rett og slett psykotisk om man går over tid med alt for lite søvn, så det er jo ikke så usannsynlig at det kan føre til psykiske lidelser hos ungdom, hvor det ikke blir så ekstremt kanskje?
For å bli psykotisk skal man vel gå ganske lenge på under minimum?

  Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 18:01   #14
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.088
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Vi fikk dette tidsskriftet om søvn på jobben her om dagen, der er det bl.a. en artikkel om forsinket søvnfasesyndrom hos ungdom.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 19:01   #15
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Nå har ikke jeg så store barn men her i huset legger vi oss tidlig. Jeg og mannen må opp 06.00 og slukker lyset 22.00. Tiåringen må slukke lyset 21.30. Den siste halvtimen får han ikke spille, se på tv eller pc, den er satt av til lesing i seng. I følge ham er vi de strengeste foreldrene i klassen

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 20:08   #16
Katarina
Aktiv
 
Katarina sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 136
Katarina er litt kul
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Nå har ikke jeg så store barn men her i huset legger vi oss tidlig. Jeg og mannen må opp 06.00 og slukker lyset 22.00. Tiåringen må slukke lyset 21.30. Den siste halvtimen får han ikke spille, se på tv eller pc, den er satt av til lesing i seng. I følge ham er vi de strengeste foreldrene i klassen

Men det tror jeg alle barn sier til sine foreldre! Det er uttesting av grenser hele veien tror jeg. Jeg har heller ikke store barn, men det med søvn er kjempeviktig! Jeg selv tåler ikke å sove lite, jeg blir helt i ubalanse Foreløpig har vi bare syvåringer, og de må være i seng til kl 20. Vi prøver å holde oss til den tiden på sommeren også, selv om det kan bli litt senere da. Det er rett og slett vanskeligere å sove når det er lyst ute.

Dere som har barn som sier at "alle de andre" får lov til ditt og datt, hva om dere foreldre kunne ha et møte, og spørre de andre om hvor lenge de får lov til å være oppe? Da vil dere få sannheten, se'!

__________________
Katarina, mamma til H & S f. 2002
Katarina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 20:43   #17
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

For meg spiller det igrunnen ingen rolle hva "alle andre" får lov til - det er mange ulike praksiser rundt omkring og for meg er det argument godt nok at jeg har ansvaret for at ungene mine får nok søvn. Selv syns de etterhvert at de bør kunne styre det selv - men de er ikke store nok til å skjønne at det å velge fornuftig krever mer enn bare fjorten-femten år på baken.
Det kan godt hende det vil hjelpe for noen å ha felles avtaler med andre foreldre - min erfaring når dette prøves er at diskusjonene blir både himmelhøye og tildels tåpelige.
Jeg velger å forholde meg til min egen (forhåpentlig) sunne fornuft.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 22:33   #18
Katarina
Aktiv
 
Katarina sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 136
Katarina er litt kul
Standard

Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

For meg spiller det igrunnen ingen rolle hva "alle andre" får lov til - det er mange ulike praksiser rundt omkring og for meg er det argument godt nok at jeg har ansvaret for at ungene mine får nok søvn. Selv syns de etterhvert at de bør kunne styre det selv - men de er ikke store nok til å skjønne at det å velge fornuftig krever mer enn bare fjorten-femten år på baken.
Det kan godt hende det vil hjelpe for noen å ha felles avtaler med andre foreldre - min erfaring når dette prøves er at diskusjonene blir både himmelhøye og tildels tåpelige.
Jeg velger å forholde meg til min egen (forhåpentlig) sunne fornuft.

Det er jeg helt enig i. Men det kan være lettere å "arrestere" ungene om de kommer med påstander at "alle andre får lov og ikke jeg", hvis du vet at ikke "alle andre" får lov. Og da tenkte jeg ikke ikke på at man må lage felles kjøreregler, men bare forhøre seg litt. Forøvrig er jeg også tilhenger av egne kjøreregler - hvis jeg mener at andres er helt på bærtur. Men balansen mellom å være passe streng og passe grei kan være vanskelig syns jeg

Mye kan kanskje snakkes om - hvis barna er tilsnakkendes. Forklare hvorfor det er så viktig med søvn, osv. Men ofte vil de jo ikke høre på det øret, og da er det vel bare å skjære gjennom med det man selv synes er best - og forklare hvorfor.

__________________
Katarina, mamma til H & S f. 2002
Katarina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no