Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skal man bare være glad til å få sykehjemsplass?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-09, 18:27   #1
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Skal man bare være glad til å få sykehjemsplass?

I Østlandets blad er det en artikkel om sykehjem. Skal man bare være glad til for å få en plass? Er hvilket sykehjem man får plass på underordnet?

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 18:27   #2
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal man bare være glad til å få sykehjemsplass?

http://www.oblad.no/article/20090408...4/1001/NYHETER
http://www.oblad.no/article/20090408...7/1001/NYHETER

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 18:40   #3
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal man bare være glad til å få sykehjemsplass?

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

I Østlandets blad er det en artikkel om sykehjem. Skal man bare være glad til for å få en plass? Er hvilket sykehjem man får plass på underordnet?

Etter å ha jobbet 8 år innen eldreomsorgen: ja!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 18:50   #4
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal man bare være glad til å få sykehjemsplass?

Ja. Dessverre. Svaret er nok ja. Eldreomsorgen er et tragisk kapittel. Når man er blitt gammel og avhengig av omsorg fra andre for å kunne få vareta sine egne omsorgsbehov, må man ta til takke med det man blir tilbudt. Kommunen har plikt til å yte hjelp til sine innbyggere, men kvaliteten er jo så vanskelig å måle.... Jeg er faktisk dypt rystet over samfunnets behandling av sine gamle. Jevnt over. Visst finnes det solskinnshistorier. Jeg skulle bare ønske at det var en selvfølge og ikke unntak.

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 18:53   #5
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal man bare være glad til å få sykehjemsplass?

Hvis situasjonen er slik at man virkelig trenger en sykehjemsplass synes jeg man bør være glad man får plass, så får heller stedet man havner ha annen pri. Man kan fortsatt stå på venteliste til ønsket sykehjem.

Men i min tid innen eldreomsorgen på et sted som var en mellomstasjon mellom hjem og sykehjem, må jeg allikevel si at det er et par plasser jeg ikke umiddelbart har anbefalt pårørende å søke sine til.

Med hjemmeboende er behovet ofte akutt og det er også krav om at man skal ha en plass innen 2-3 uker etter vedtak og da må alle forstå at man ikke alltid kan få plass på ønsket sykehjem. Det må faktisk dø noen for at en annen kan få plass, og akkurat det er det ikke så mye å gjøre med. Ihvertfall ikke hvis man ikke vil komme i fengsel.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 18:57   #6
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal man bare være glad til å få sykehjemsplass?

Jeg syns også at det blir feil å kreve at man skal komme på "riktig" sykehjem med en gang. Her har man blitt tilbudt en sykehjemsplass som dessverre ligger utenfor kommunen. Vanlig praksis er da at man henter hjem sykehjemspasienter så fort det blir ledig plass i hjemmekommunen. Det koster mye å leie en plass enn å bruke det lokale sykehjemmet.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 19:23   #7
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skal man bare være glad til å få sykehjemsplass?

Det er nok desverre blitt slik at man bør bli glad når man får plass.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 19:31   #8
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal man bare være glad til å få sykehjemsplass?

Jeg har tenkt litt på det at man desverre må være glad for å få plass.
For noen år siden var det slik at man kunne ta trikken/bussen til sykehjemmet og be om en plass, også fikk man det.
Var det noe bedre?
mange flyttet på sykehjem fordi de var ensomme, trodde det var mye bedre på sykehjem, man slapp å lage maten sin selv osv osv. Ikke fordi de nødvendigvis reelt trengte det.

Ikke at jeg sier det er bedre i dag, men for å se det litt i perspektiv.

Jeg er fortsatt for flere aldersplasser og heldøgnsbemannede omsorgsboliger og bokollektiv. Ikke nødvendigvis rene sykehjmsplasser. Og jeg er også veldig for mange flere skjermede plasser kombinert med alderspsykiatri.
Så kan de få sykehjemsplassene man har i dag forbeholdes de som virkelig trenger det.
:avsporing og egentlig en helt annen diskusjon:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 20:42   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skal man bare være glad til å få sykehjemsplass?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg har tenkt litt på det at man desverre må være glad for å få plass.
For noen år siden var det slik at man kunne ta trikken/bussen til sykehjemmet og be om en plass, også fikk man det.
Var det noe bedre?
mange flyttet på sykehjem fordi de var ensomme, trodde det var mye bedre på sykehjem, man slapp å lage maten sin selv osv osv. Ikke fordi de nødvendigvis reelt trengte det.

Ikke at jeg sier det er bedre i dag, men for å se det litt i perspektiv.

Jeg er fortsatt for flere aldersplasser og heldøgnsbemannede omsorgsboliger og bokollektiv. Ikke nødvendigvis rene sykehjmsplasser. Og jeg er også veldig for mange flere skjermede plasser kombinert med alderspsykiatri.
Så kan de få sykehjemsplassene man har i dag forbeholdes de som virkelig trenger det.
:avsporing og egentlig en helt annen diskusjon:

Jeg er helt enig. Skrev en lang avhandling som bygger på innlegget ditt, men fant ut at det var en helt annen sak hehe - så jeg slettet den igjen. Det er desverre slik i dag, at man være glad til om man i det hele tatt får plass når man trenger det.

  Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 20:58   #10
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skal man bare være glad til å få sykehjemsplass?

De som er så heldige og får plass burde jo være glade, for det finnes fortsatt mange steder hvor det ikke finnes nok plasser til de som trenger det desverre.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no