Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bruk av Stevia

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-14, 18:17   #1
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Bruk av Stevia

Jeg ble litt nysgjerrig. Broren min ønsket seg kanelboller, men jeg er på sukkerfri diett, så det blir fryktelig kjedelig å lage det uten å smake. Han vil egentlig heller ikke ha for mye sukker. Derfor begynte jeg å tenke tanken på å lage sukkerfrie kaker og gjærbakst. Det kryr av bursdager og andre lag fremover.
Har noen prøvd dette? I kaker og boller? Smaker det kunstig?

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 18:56   #2
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Har ikke prøvd meg så mye på baking, men i matlaging bruker jeg det. Bruker det også som sukkeerstatning i te o.l. Der funker det fint.

Henger meg litt på denne tråden, for jeg vil gjerne høre resultatet. Kan ikke bruke sukker lenger pga. diabetesen.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 20:15   #3
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Jeg har hørt at Sukrin Gold skal være bedre, da det er sammensatt av flere forskjellige søtningsmidler.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 20:44   #4
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Tipper du finner mange fine oppskrifter om du søker på det, spesielt om det bare er sukker du skal unngå så er det nok veldig lett å lage gode

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 20:47   #5
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Jeg bruker ikke Stevia, men lager kanelboller uten sukker i deigen, søtet med vaniljeekstrakt eller vaniljepulver (ikke vaniljesukker). Strør med kokossukker og kanel, det fungerer bra for meg i hvert fall. Sukrin synes jeg smaker ganske kjipt, men har skjønt at Gold er litt bedre.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 21:32   #6
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Men da snakker vi aspartam eller sukkeralkoholer igjen? Sukrin gold altså.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 21:51   #7
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Men du kan spise gjær og hvete?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 23:10   #8
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.097
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Jeg lager en kjempegod brownie hvor 15 dadler og litt agavesirup eller lønnesirup gir søtsmaken. Den har i tillegg mandelmel i stedet for hvetemel. Til og med ungene elsker den.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 07:41   #9
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg lager en kjempegod brownie hvor 15 dadler og litt agavesirup eller lønnesirup gir søtsmaken. Den har i tillegg mandelmel i stedet for hvetemel. Til og med ungene elsker den.

Oppskrift?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 08:31   #10
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Sukrin gold! Helt klart, smaker som brunt sukker. Jeg har en gutt som ikke skal ha sukker og fett sammen, derfor baker jeg alt sukkerfritt. Julekakene til og med. Har prøvd det meste av sukkererstatninger (naturlige!) og havnet på at Sukrin gold er det som smaker best. Når jeg baker bare til ungene og ikke bryr meg om kaloriene bruker jeg også Kokos-sukker, som i muffins ol. Den gir mild og nydelig søtsmak, men like mye kalorier som sukker.

Misteri.:http://www.funksjonellmat.no/sukrin-gold/om/

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 11:36   #11
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Men du kan spise gjær og hvete?

Jada, det er ikke noe grunn til at jeg ikke kan det.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 16:56   #12
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Sukrin gold! Helt klart, smaker som brunt sukker. Jeg har en gutt som ikke skal ha sukker og fett sammen, derfor baker jeg alt sukkerfritt. Julekakene til og med. Har prøvd det meste av sukkererstatninger (naturlige!) og havnet på at Sukrin gold er det som smaker best. Når jeg baker bare til ungene og ikke bryr meg om kaloriene bruker jeg også Kokos-sukker, som i muffins ol. Den gir mild og nydelig søtsmak, men like mye kalorier som sukker.

Misteri.:http://www.funksjonellmat.no/sukrin-gold/om/

Takk for link. Den skal prøves.

Hvor kjøper jeg den? Vanlig matbutikk?

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 16:59   #13
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Kan være de har den på større Meny-butikker ol. jeg har kjøpt på helsekosten.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 11:47   #14
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.097
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Oppskrift?

Klarer du å lese? Den er fra boken Mat til sinns, av Berit Nordstrand.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (492,6 KB, 18 visninger)
__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 11:56   #15
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Ja, takk!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 19:20   #16
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Bruk av Stevia

De hadde masse forskjellige søtningsmiddel på Coop, så det er visst ikke vanskelig å få tak i.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 19:36   #17
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Vil berre skyte inn at ei kake med dadler og lønnesirup har jo masse, masse sukker, så om poenget er at ein diabetiker ikkje skal ha sukker, så hjelper det ikkje med honning og frukt altså - sjølv om kaka er god

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 19:55   #18
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.097
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Vil berre skyte inn at ei kake med dadler og lønnesirup har jo masse, masse sukker, så om poenget er at ein diabetiker ikkje skal ha sukker, så hjelper det ikkje med honning og frukt altså - sjølv om kaka er god

Der har du forsåvidt et poeng.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 22:02   #19
Nefertiti
Aktiv
 
Nefertiti sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 170
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Sv: Bruk av Stevia

Kanskje denne bakeblogg har noen tips: http://bakekona.blogg.no/

Jeg har ikke prøvd meg på oppskriftene selv men vet at mange av dem er bakst med sukrin eller andre sukkerfrie alternativer. Bildene er ihvertfall flotte, det ser godt ut

__________________
Lesehesten 03 og Sportyturbo 06
Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no