Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Lavvo eller telt?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-09, 22:11   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Lavvo eller telt?

Vi er en familie på fem som gjerne reiser på fjelltur, kanotur, telttur.
Hittil har vi brukt to telt, et 3-manns og et 2-manns. Det ene teltet er nærmere 30 år gammelt, og vi erfarte i fjor sommer at det ikke var tett lenger (gikk en liten bekk mellon liggeunderlagene våre etter at himmelens sluser åpnet seg...). Ser ikke helt for meg å reimpregnere den, har vel gjort sitt.

Da er vi litt usikre... Skal vi kjøpe et 3-mannstelt til, et 5-6mannstelt eller lavvo?... Jeg har ingen erfaring med lavvo, men synes det ser ganske praktisk og koselig ut, men det er mulig jeg er helt på bærtur!

Er det noen med erfaring med lavvo? og hvis en har bunn i, trenger en fortsatt liggeunderlag?

Ser denne bra ut? Eller andre ideer? Er litt opptatt av lav vekt, for de gangene vi skal gå langt og ikke bare slenge i kanoen. Og vi har ikke lyst til å bruke flerfoldige tusen hvis vi finner ut av lavvo ikke er noe for oss...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:17   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Min begrensede, men temmelig nylige telterfaring tilsier at man må tenke kubikk i tillegg til kvm når det gjelder telt. (Sånn sett høres lavvo genialt ut. Det er ikke noe særlig å sove med ørten kropper tett inntil deg (begrenset kvm) i tillegg til teltduk tett inntil nesen (begrenset kubikk). :fremdeles traumatisert: )

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:19   #3
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: lavvo eller telt?

Vi kjøpte oss lavvo nå, og gleder oss til overnattingstur med den. Den har blitt testet litt i hagen, og første kommentaren til mannen var hvor utrolig enkel den var å sette opp.

Det jeg likte, er at det er ståhøyde i en lavvo. Du kan henge opp snorer inni hvor du kan tørke våte klær. Du har mulighet for å tenne bål inni lavvoen - men det går også an å få kjøpt en vedovn man kan feste i midten. Ikke så praktisk om man skal gå langt på tur da. En lavvo er overraskende romslig.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:20   #4
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Lavvo! Jeg er ingen camper, men jeg har nettopp vært i en lavvo og det må da være ypperlig for en familie. Genialt egentlig.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:20   #5
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Min begrensede, men temmelig nylige telterfaring tilsier at man må tenke kubikk i tillegg til kvm når det gjelder telt. (Sånn sett høres lavvo genialt ut. )

det er jo det som er problemet vårt ja, at ting tar plass... og det er begrenset hva en 5, 8 og 10 åring bærer, selv om de to eldste er flinke.
Derfor gjør vi det ofte litt enkelt, med selvbetjeningshytter (evt betjent, men det koster flesk for en familie på fem), men det er så fint å kunne bestemme dagsetapper selv.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:24   #6
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Me kjøpte oss stort telt i fjor sommer. Eit med 3 soverom og oppholdsrom i midten. Der er det full ståhøyde.
Me foretrakk telt framfor lavo sidan me ville dele av soveroms biten litt. Me har små trollunger, så me voksne sitter gjerne oppe nokre timar lengre enn dei.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:32   #7
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Me kjøpte oss stort telt i fjor sommer. Eit med 3 soverom og oppholdsrom i midten. Der er det full ståhøyde.
Me foretrakk telt framfor lavo sidan me ville dele av soveroms biten litt. Me har små trollunger, så me voksne sitter gjerne oppe nokre timar lengre enn dei.

Hvor tung er teltet deres? Er det slikt en kan bære med seg i flere timer?...
Har tenkt litt på det med adskilt rom, men så det i fjor på kanotur at vi la oss omtrent samtidig ( i to telt), så jeg vet ikke hvor lenge vi får det "problemet" med barn som skal sove før oss.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:37   #8
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Du har jo unger som er større enn mine ( 04-05-07 modeller )
Eg husker ikkje kor tungt teltet er. For oss var ikkje det ein faktor sidan det blir frakta i bil. Kjøpte det i Sverige til ein brøkdel av kva det ville kosta i Norge.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:39   #9
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Hvor tungt kan man bære med seg? :uerfaren og bruker sykkelvogn til befordring:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:42   #10
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvor tungt kan man bære med seg? :uerfaren og bruker sykkelvogn til befordring:

nå er det lenge siden jeg egentlig har veid det jeg har hatt med meg, men 20 kg mener jeg sekkene våre veide da jeg og mor mi gikk Dovre-Trondheim (men det er over 15 år siden, så det er mulig jeg husker helt feil...).

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:44   #11
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Eit lignande dette var det me kjøpte

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 22:45   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Etter min traumatiserende telttur med telt kjøpt av min mor da Prototypen var mini (nå har vi 2 barn) så kjøpte min mor enda et telt til oss (overkompenserende mor ):




Det kostet latterlige 999,- en-eller-annen plass - det koster visst ca. 2000 til vanlig.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:09   #13
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Jeg ønsker meg lavvo, men er litt pinglete med bålbrenninga inne i lavvoen. Ser for meg at teltduken tar fyr eller smelter, men det er kanskje bare hysteri?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:38   #14
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Kaija, du får kjøpe sånn ovn da.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:47   #15
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Det var jo meningen å ha med linken da...

http://www.flust.no/sport-og-fritid/...id=_kelkoo_cpc

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:57   #16
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Kaija, du får kjøpe sånn ovn da.

Ikke hvis jeg skal dra med meg unger og mann på lavvotur i villmarken.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 10:20   #17
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Jeg ønsker meg lavvo, men er litt pinglete med bålbrenninga inne i lavvoen. Ser for meg at teltduken tar fyr eller smelter, men det er kanskje bare hysteri?

Mulig jeg er litt pinglete slik og... Ville iallefall ha noen til å vise meg først. Men en trenger vel strengt tatt ikke fyre der i det hele tatt om en ikke vil....

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 11:33   #18
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

En kan fyre i bål utenfor , eller ha en sånn hengende bålsak inne, liten og fin, og ikke skummel.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 16:16   #19
knøttet
liksom sporty
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
Innlegg: 329
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Sv: Lavvo eller telt?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Du har jo unger som er større enn mine ( 04-05-07 modeller )
Eg husker ikkje kor tungt teltet er. For oss var ikkje det ein faktor sidan det blir frakta i bil. Kjøpte det i Sverige til ein brøkdel av kva det ville kosta i Norge.

Hvis det teltet minner om det vi selger i butikken der jeg jobber http://www.gsport.no/Misc/Product/?p...id=706594(BC_7) , så veier det bortimot 20 kg - og passer til å ha med seg i bilen, ikke ryggsekken

Jeg har aldri prøvd lavvo, men er veldig sugen på å teste dette, så følger spent med på tråden.

__________________
Gutta mine: '05 og '07
knøttet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no