Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kolakaker/Colakaker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-10, 10:12   #161
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Deigen min flyter også veldig utover, og pinnene blir ikke kjempetykke, altså. Men de skal ikke være så flate at det ikke er noe seighet i dem.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 10:30   #162
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Mine ble et par cm tykke tror jeg, de blir sikkert litt tykkere når man bare lager to stenger. Men det var altså såå godt, venninna mi som var på besøk ville ha oppskriften og var himmelfallen, det samme var kollegene mine på jobb. Dette er de beste småkakene ever, og de eneste jeg faktisk kan sitte og momse på utover kvelden, for jeg (ja tro det eller ei) er virkelig ikke noen kakemoms. Jeg elsker å bake og liker jo å smake på verket (det holder med en smak), men jeg gir som regel alt bort. Unntatt disse.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 10:48   #163
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Er Karamellkakene bedre enn Kolakakene?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 10:54   #164
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Er ikke det det samme da?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 11:02   #165
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Lagde på fredag, må lage flere i dag. Ble litt mye stekt, kantene ble mørke og de ble ikke seige. Skal steke de kortere og ikke dele opp deigen denne gangen, tenkte jeg. Bare bre alt utover ett brett og ha det inne 10-12 minutter.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:45   #166
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er ikke det det samme da?


Neei, er ikke oppskriftene litt ulike etter det jeg har forstått? Ene med natron og ene med bakepulver bla? noe annet også? Har dem ikke foran meg i farten, så beklager om jeg husker feil akkurat nå..

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:46   #167
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Aha. Jeg tror egentlig det er samme greia bare med ørlite forskjell i ingrediensene altså. Man smaker ikke forskjell på natron og bakepulver, og i noen er det 1-2 ss sirup mens i denne er det mye mer.
Kolakaker og karamellkaker betyr akkurat det samme. Kola = karamell.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:48   #168
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Aha. Jeg tror egentlig det er samme greia bare med ørlite forskjell i ingrediensene altså. Man smaker ikke forskjell på natron og bakepulver, og i noen er det 1-2 ss sirup mens i denne er det mye mer.
Kolakaker og karamellkaker betyr akkurat det samme. Kola = karamell.


Ja, jeg vet at det er det samme.

Ok da er det samme hva jeg bruker. Skal prøve meg på en ny porsjon til helgen, om ikke tid før. Og ikke lage "boller"

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 17:20   #169
VisiliA
Brenner seg ut
 
VisiliA sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
Innlegg: 161
VisiliA er litt kul
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Her i huset er karamellkaker favoritten. Lagde etter begge oppskriftene et år, alle fem i familien var enige om at karamellkaker var bedre enn kolakaker. De smakte ikke helt likt selv om oppskriftene ligner. Viktig å ikke steke de for lenge da....

__________________
Storebror -87
Lillebror -91
Attpåklatten -99
VisiliA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 19:03   #170
cecix
Blekksprut
 
cecix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 336
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Nå har jeg lagd en porsjon og stekt den som 1 stor "kake" - type avlang og bred "stang". Milde himmel for en kake! Stekte den på 175c i 15min og resultatet er helt ubeskrivelig! Litt crunchy og veeeldig god og seig. Og så slipper jeg alle de litt harde kantene ved å gjøre det slik. Har allerede spist opp forrige ladning som jeg lagde i forrige uke, og som ble etter min smak altfor hard (tror det har med for sterk varme i allefall i ovnen min og at stenger har så mange "kanter"). Forsøkte en vri i dag, og det ble intet mindre enn knallgodt (og fryktelig lettvint da)!

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 19:30   #171
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Har laget et brett med kaker nå...uten gluten og med melkefritt smør. Strødde noen av kakene med perlesukker og hakkede mandler... nam nam!!

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 19:55   #172
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av VisiliA, her.

Her i huset er karamellkaker favoritten. Lagde etter begge oppskriftene et år, alle fem i familien var enige om at karamellkaker var bedre enn kolakaker. De smakte ikke helt likt selv om oppskriftene ligner. Viktig å ikke steke de for lenge da....

Hvilken oppskrift brukte du på karamellkaker da?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 20:05   #173
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Laget disse i går, men må lage ny i morgen......De ble helt perfekt, litt sprø utenpå og seig inni. Jeg skulle ha dem for å bytte med noen venninner i andre kaker, men det gikk jo ikke når mannen spiste opp nesten alt.(OK, jeg var bort på dem jeg også. )

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 20:15   #174
VisiliA
Brenner seg ut
 
VisiliA sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
Innlegg: 161
VisiliA er litt kul
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvilken oppskrift brukte du på karamellkaker da?

Denne: 200 g smør
2,5 dl sukker
2 ss sirup ( jeg bruker 6-7 ss)
2 ts bakepulver
1 ss vaniljesukker ( jeg bruker Thørlef's)
ca 6 dl hvetemel

Lag pølser som klemmes flate. Stekes på 200 gr ca 15 min. Skjæres i 2 cm brede remser på skrå før de avkjøles.

Veldig lik oppskrifta jeg har på kolakaker, bortsett fra der står det 200 g sukker, 1 ss sirup, 1 ts vaniljesukker og 2 ts natron og 300 g hvetemel...

__________________
Storebror -87
Lillebror -91
Attpåklatten -99
VisiliA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 20:19   #175
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Det er mer mel i den ja. Jeg bruker forresten også alltid Tørrleffs vaniljesukker, synes disse billige vanillin-sukrene er grusomme.
Takk for oppskriften, må prøves!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 11:53   #176
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg bruker forresten også alltid Tørrleffs vaniljesukker, synes disse billige vanillin-sukrene er grusomme.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 20:51   #177
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 242
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Må bare poste min familieoppskrift på disse kakene. Hos oss kaller vi de Kolapinner. Jeg har ikke prøvd Divine eller andres oppskrift her, *skal bake mer etter flytting*, men dette er det jeg har vokst opp med. Men er ikke fremmed for å prøve andre varianter altså.. Og er generelt litt svak for kjeks med seig kjerne.

Mormors Kolapinner

200 g sukker
200 g smør (IKKE MARGARIN!)
1 stor ss sirup

røres hvitt

1 ts natron
250 g mel
2 ts vaniljesukker

Stekes på 180 grader til de faller sammen. Skjær skrå snipper mens de er varme og nyt...

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 20:13   #178
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Jeg prøvde meg på disse i går. Uten å ha lest annet enn oppskriften. Deigen var selvsagt kul umulig å kjevle så i rent raseri havnet deigen i kjøleskapet. Kom på den nå for en time siden og tenkte at jeg fikk da prøve. Nå var konsistensen mer som marsipan så jeg klarte å kjevle ut. Den este opp i ovnen og poffet ned med en gang jeg tok de ut av ovnen. Så nå er de supertynne, men fremdeles - seige og veldig gode.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 20:24   #179
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Kjevle? Jeg kjevler ikke, deigen er altfor klissete til det. Jeg knar den utover bakepapiret med fingrene.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 20:42   #180
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Har noen spørsmål ang denne oppskriften...Tenåringen laget disse kolakakene her en dag, jeg var ikke hjemme, og hun ringte meg lettere fortvilet; Deigen bare rant utover og nedover brettet inni ovnen. Når de var ferdigstekt, oppskjært ov avkjølt ble de jo steinharde!

Hva, hvor og når kan det ha gått feil?

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
himmelske julekaker, syndig lykke


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no