Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Noen spørsmål om Kolonihagen

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-07, 19:48   #21
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Vi er straks igjennom første uken med mixkasse og har igjen nok grønt til middag i morgen og torsdag (hvor vi får ny ladning). Jeg har måttet suplere litt med sopp og squash som vi bruker mye av, ellers har vi fått brukt det meste. Jeg har igjen en eske med bønnespirer som jeg lurer litt på hvordan jeg skal få brukt opp, men jeg finner sikkert på noe. Og eggene er jo helt fantastiske! Jeg var ikke helt fornøyd med brødet og lurer på å sjekke om jeg kan få frukt- og grøntmix + egg. For det hadde sannsynligvis vært en genial løsning for oss.

De bygger eget bakeri nå, som de håper skal være ferdig i mai. Da skal de visstnok bytte ut hvete med spelt i brødene.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 20:35   #22
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg har igjen en eske med bønnespirer som jeg lurer litt på hvordan jeg skal få brukt opp, men jeg finner sikkert på noe.

Bønnespirer er veldig godt på skive. Når vi får det, pynter jeg kjøttpålegg, leverpostei og gulost med spirer. Jeg tar det i salat og oppå omelett.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 13:12   #23
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

Det var visst ikke mulig å bestille egg ved siden av. Men hvis mange nok spør så kommer det kanskje etterhvert en frukt- og grøntkasse med egg men uten brød? Foreløpig holder jeg meg derfor til mixkassen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 15:06   #24
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om kolonihagen

Vi var abonnenter når de startet opp og fikk da gjerne en haug løk, to store kålhoder, og en haug grønnsaker vi ikke en gang kunne navnet på, og det ble for sært for oss.

Vi er glade i grønnsaker her i heimen, men jeg får ikke mine menn til å spise jordskokk for eksempel. Vi vil ha salater, tomater, agurk, paprika, kålrot, brokkoli og blomkål HVER uke, for det er vi veldig glade i. Jeg endte opp med en masse som enten ikke ble tilberedt elle ikke spist med glede og måtte ut i butikken og kjøpe grønnsaker vi vil ha.

Er innholdet endret nå?

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 15:30   #25
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om kolonihagen

Jeg "slåss" litt med mannen om www.kolonihagen.no. Han syns det er bedre vi kjøper grønnsaker selv, da kan vi plukke ut det vi vil ha etc. Jeg sendte også linken oven til ham og fikk til svar:

Sitat:

For øvrig er artiklen i Aftenposten tendensiøs. Gjødsel har ingen ting med doping å gjøre. Det er nettopp for å tilføre jord og planter den næring de trenger. Uten gjødsel ville 80% av innbyggerne i den 3 verden sultet i hjel. Det er de, ikke oss i de rike landene, som ville tape. Det er ikke nok areale til å dyrke mat for alle uten tilførsel av gjødsel.


Noen kloke damer som har kommentarer til det?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 15:39   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Er innholdet endret nå?

Det står på websiden deres hva som var i kassen i inneværende og forrige uke. Vi har stor mixkasse, og der var det:

Opprinnelig lagt inn av kolonihagen.no

Kasseinnhold uke 7:
Salat, ingefær, agurk, tomater, paprika, cherrytomat, avokado, blomkål, poteter, kålrot, bananer, epler, kiwi, ferskt brød, lettstekt brød, egg.
Kasseinnhold uke 8:
Brokkoli, rødbeter, salat, savoykål, tomater, agurk, cherrytomater, poteter, bananer, epler, appelsiner, ferskt brød, lettstekt speltbrød, egg, frokostblanding.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 15:46   #27
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

Ser ut til at de har gjort det mer tilgjengelig.
Kanskje vi skulle vurdere det igjen?

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 17:51   #28
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det var visst ikke mulig å bestille egg ved siden av. Men hvis mange nok spør så kommer det kanskje etterhvert en frukt- og grøntkasse med egg men uten brød? Foreløpig holder jeg meg derfor til mixkassen.

Snodig.. jeg har nemlig to brød og 3 pakker egg ved siden av grønnsakskassen min

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 18:13   #29
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

Pelen, det er nok mannen din som er på tur. Det er nemlig stor forskjell på kunstgjødsel og naturgjødsel. Kunstgjødsel medfører utarming av jorda og øker erosjon og minsker næringsinnholdet og smaken i grønnsakene fordi de må vokse for fort.

Les mer på oikos.no

Det andre har jeg spurt om, og regner med å få svar på snart.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 18:30   #30
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål om kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Vi vil ha salater, tomater, agurk, paprika, kålrot, brokkoli og blomkål HVER uke, for det er vi veldig glade i. Jeg endte opp med en masse som enten ikke ble tilberedt elle ikke spist med glede og måtte ut i butikken og kjøpe grønnsaker vi vil ha.

Er innholdet endret nå?

Ja mesteparten av det du nevner får vi hver uke .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 19:08   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg "slåss" litt med mannen om www.kolonihagen.no. Han syns det er bedre vi kjøper grønnsaker selv, da kan vi plukke ut det vi vil ha etc. Jeg sendte også linken oven til ham og fikk til svar:


Noen kloke damer som har kommentarer til det?

Jeg er helt enig i at kunstgjødsel er en "gave" for verden i forhold til at det faktisk gjør at man kan produsere nok mat.

Men det er relativt ensidig og mangelfullt, og hvis det stemmer at næringsinnholdet har gått så mye ned så må da det være dramatisk?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 19:45   #32
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Pelen, det er nok mannen din som er på tur. Det er nemlig stor forskjell på kunstgjødsel og naturgjødsel. Kunstgjødsel medfører utarming av jorda og øker erosjon og minsker næringsinnholdet og smaken i grønnsakene fordi de må vokse for fort.

Les mer på oikos.no

Det andre har jeg spurt om, og regner med å få svar på snart.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er helt enig i at kunstgjødsel er en "gave" for verden i forhold til at det faktisk gjør at man kan produsere nok mat.

Men det er relativt ensidig og mangelfullt, og hvis det stemmer at næringsinnholdet har gått så mye ned så må da det være dramatisk?

Takk for innspill! Denne "kampen" vil jeg nemlig vinne

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 19:57   #33
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

Kunstgjødsel er en gave for å kunne ha et intensivt landbruk som ikke krever noe særlig arbeidskraft og for å kunne ha større enheter enn hva den enkelte gården egentlig er bærekraftig for. I økolandbruket er det meningen at hver enhet skal være selvforsynt, at man har nok jord til beite og matproduksjon (både til dyr og mennesker) og nok gjødsel til sine egne jorder. Ikke mer enn det.

Mye jord i verden ligger brakk pga fraflytting, pga nedbygging og pga erosjon. Jeg er temmelig sikker på at med en mer fornuftig og langsiktig tenking, kretsløpstankegang og rettferdig fordeling vil det være mulig å få til nok mat til alle. Det er jo ofte idiotiske ideer a'la Stalins indistrielle bomullsprosjekter i sentralasia som medfører mindre landbruksproduksjon, der ideen var mer. Fordi man ikke har respekt for jorda og jordsmonnet, hva man kan dyrke hvor osv.

Det forskes mye innen økolandbruket nå, og jeg er sikker på at det å få til et mer effektivt landbruk som produserer bra UTEN å gå på bekostning av bærekraft er en av de tingene.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 21:57   #34
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

Pelen:

Jeg har fått svar fra Oikos:

Det er ulike meninger om dette, men slik situasjonen er i dag er det
definitivt et fordelingsspørsmål. Med de politiske systemer som finnes i
mange land, vil det ta lang tid før fordelingen kan bli bedre. Med den
økonomiske verdensorden vi har i tillegg, der det ikke blir tatt
miljøhensyn i økonomiske beregninger, fører det til vanskeliggjøring for
miljøvennlige alternativer.

Hvor i verden man er, har også betydning for resultatene i økologisk
landbruk. der behover for mat er størst, nemlig i u-land i tropiske
strøk, finnes det beviser for at økologisk drift fører til avlingsøkning
heller enn nedgang. Vårt eget prosjekt i Zambia og andre i Uganda,
Tanzania, Egypt, India og Etiopia viser det samme. Avlingene øker mellom
10- og 50%. Man kan drive bærekraftig og samtidig forsyne alle, blant
annet ved å få mer matproduksjon i utviklingslandene og mindre i de
industrilandene som har overproduksjon. Overproduksjon i bl.a.USA har
ofte ført til dumping i afrikanske land, som dermed ikke får bygget opp
sitt eget landbruk og den sysselsettingen det kan medføre, + at
matsikkerheten vil være mye bedre ved en egen produksjon som er stabil
og stor.

Du kan finne mer info hos den internasjonale paraplyorganisasjonen som
Oikos er en del av, www.ifoam.org eller på www.fibl.org.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 22:01   #35
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

En kompis av meg er forresten utdannet ressursøkonom fra Ås, og han gjorde feltarbeid på Sumatra, på økoomlegging, og det ga veldig positive resultater.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:02   #36
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen



Mim, du er super! Mail er sendt til mannen

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 20:29   #37
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

Første kasse ankommet; Frukt og grøntmix, og dette ser lovende ut. Mannen meget fornøyd enda han var mest skeptisk i utgangspunktet . Pærene smakt og de var nydelige. Middagsplan satt opp, og vi sliter vel bare med rødbetene, ellers var alt meget anvendelig. Rødbet sikkert også anvendelig, men vi er ikke så erfarne. De holder seg kanskje en stund?
Blir mye frukt og grønt framover ser jeg, men det var jo hele poenget.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 21:01   #38
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

Her har vi fått mixkasse nr. 2 og jeg jobber nå med middagsplan. Jeg trenger gode oppskrifter med rødbetter. Spiser ofte syltede rødbetter på brødskive, så jeg liker det. Er bare ikke vant til å bruke det i maten jeg heller. Dessuten, noen som har oppskrift på kålruletter? Tenkte det var en fin måte å bruke spisskålen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 21:08   #39
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

Det er jo en egen rødbet-tråd her inne idag, men litt magert med forslag ennå. Mannen skal være hjemmefar imorgen (sykt barn igjen ja), og sier han skal forsøke den som en slags råkost i tillegg til å forsøke å sylte noe av den. Får se hva det blir til.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 21:53   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om Kolonihagen

Skal vi lage en egen oppskriftstipstråd for oss som skal lage mat fra ukas kasse? Vi er jo mange som sitter og klør oss i hodet over samme råvarer?

Jeg har fått kassa i dag, men har for mye kynnere til å reise meg fra sofaen og gå gjennom den.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no