Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Bærbare spill for barn og ungdom?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 22:33   #1
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Bærbare spill for barn og ungdom?

Jeg er mor til en nybakt skoleelev som ønsker seg Nintendo DS. Jeg mumler noe om å ønske seg til jul.

Jeg kan null og niks om sånt og lurer - Er det en OK spilltype for en 6-åring? Er ikke det ganske dyrt? Jeg observerer unger på SFO med slike spill.

Hva er forskjellen på:
Nintendo DS
Nintendo DS Lite
Gameboy
Gamecube
PSP

Finnes det andre små spill?

Vi har PS2 hjemme.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:53   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bærbare spill for barn og ungdom?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg er mor til en nybakt skoleelev som ønsker seg Nintendo DS. Jeg mumler noe om å ønske seg til jul.

Jeg kan null og niks om sånt og lurer - Er det en OK spilltype for en 6-åring? Er ikke det ganske dyrt? Jeg observerer unger på SFO med slike spill.


Hva er forskjellen på:
Nintendo DS
Nintendo DS Lite
Gameboy
Gamecube
PSP

Finnes det andre små spill?

http://no.wikipedia.org/wiki/Nintendo_DS_Lite tar for seg litt av forskjellene mellom DS og DS Lite. Gameboy er en eldre greie som vel ikke er aktuel lengre. Gamecube er en eldre konsoll i likhet med PS2, og heller ikke den er aktuell lengre (Wii har overtatt for denne).

PSP egner seg vel mer for eldre barn/ungdom/voksne, mens DS har større utvalg av spill som kan passe for 5-6-7-8 åringer. Ingen erfaring med det selv, men i hvert fall inntrykket jeg har. Hvilke spill som er aktuell til denne nå tør jeg ikke svare på.

Selve enheten er vel ikke så dyr, men nyutgitte spill er vel også for DS ganske dyre.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:08   #3
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bærbare spill for barn og ungdom?

Forskjellen på DS og DS Lite er at DS LIte er den nyeste varianten - og selve maskinen har fått en litt mindre størrelse.

Det ble ikke annonsert noen ny DS-maskin på siste produktlansering fra Nintendo, men det mange spekulerer i er at i neste generasjons maskin vil man kunne spille ved å bevege selve maskinen.

Vi har nå DS til alle barna i huset og etter noen heftige sommeruker hvor de spilte hele tiden, er de nå nede på en knapp halvtime per dag. Mange dager hender det at de ikke rører DS-maskinen men heller tar fram Ludo og yatsee. Spesielt synes nok minstemann dette er bra, han synes ikke han er flink nok...

Det er mange gode spill til DS - de minste gutta mine har kun et spill - Super Mario BROS. Storesøster har litt flere - Sims pets, zelda, super mario, nintendodogs.

Det er lurt å investere i skjermbeskyttere - spesielt om man kjøper spill som nintendodogs og sims pets med mye "klapping" og "kosing" av dyrene. Storesøsters skjerm er godt ripet opp etter daglig spill av nintendodogs det første halvåret hun hadde sin DS.

  Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:12   #4
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bærbare spill for barn og ungdom?

våre to eldste fikk DS lite til jul (en på deling). Tror den kostet rundt 1100-1200 kr. De nyeste og mest poulære spillene koster mellom 3 og 400 kr. Vi kjøpte selve DSen til de, og de fikk et par spill av besteforeldre/onkler.

Jeg trodde minsten (4 år) ikke ville få det til, men hun klarer seg bra (til stor fortvilelse for storesøstrene, for den er jo deres, men pappaen er egentlig verre til å låne den)

Ser det er mange som spiler i timesvis, men det får ikke våre lov til. En time om dagen (ca...) får de, men de spiller nesten aldri så lenge (heldigvis). De ser gjerne på hverandre (og pappaen...) når den andre spiller.

Bilturer har blitt lettere nå. De hater å kjøre bil mer enn 15-20 minutter (alle har vært bilsyke som små, så jeg skjønner de. Har stort set vokst bilsyken av seg, men ikke motstanden mot å kjøre bil). Med litt DS-spilling innimellom blir de nå overrasket når vi er fremme

Er veldig mange typer spill, så du finner sikkert noe for en 6 åring.
Mine jenter har nå SuperMario, Dogz, Rottatouille og MySims (siste lite brukt, litt vanskelig for de)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:18   #5
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Bærbare spill for barn og ungdom?

Her har størstesnuppa DS, og det er ett helt ok spill samt at det er lett å lære

Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 22:50   #6
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bærbare spill for barn og ungdom?

Takk for info. Poden får nok til jul.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 22:56   #7
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bærbare spill for barn og ungdom?

Da har jeg visst julegaven til 8-åringen klar også. HUn har lenge ønsket seg noe sånt, men jeg har vært like blank som Karamell. Føler meg nå litt mer opplyst.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 22:58   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bærbare spill for barn og ungdom?

ming: Hva sier lillebror om bare støresøster får? Jeg er redd min 05-gutt vil ha "behov" for samme som storebroren. Din lillebror er jo noe eldre.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 23:32   #9
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bærbare spill for barn og ungdom?

Hmm... Der sier du noe... Han er jo omtrent seks når jula kommer. Mulig vi må slå til med to, da? Eller at de får en sammen, men da er det nok duket for litt krangling, vil jeg tro.

:går i tenkeboksen:

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 11:17   #10
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.885
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bærbare spill for barn og ungdom?

LilleVenn fikk en Nintendo DS Lite til 4-årsdagen, og det er nok den mest populære gaven hun har fått så langt. Den er helt genial å ha på reiser og gjør oss til og med i stand til å nyte en god middag når vi er på ferie

LilleVenn spiller mye i perioder, men det har heldigvis aldri blitt så mye at vi må regulere det. Hun har mange spill, men Super Mario (diverse forskjellige) og Disney Friends har sålangt vært de mest populære.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 11:21   #11
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.112
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bærbare spill for barn og ungdom?

Tror 4-åringer mestrer DS ja.

Men mine barn får ikke... enda. De har en gammel Gameboy.
Begge mine, særlig han på 7 blir helt hekta på sånt, og jeg orker ikke kampen, og det vet han.
Vi har PC og PS2 som de kan bruke hjemme, syns det er lettere å regulere jeg.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 12:16   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bærbare spill for barn og ungdom?

4+ mestrerer det helt sikkert, i hvert fall etter å ha sett litt på søsken som bruker den.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 14:15   #13
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bærbare spill for barn og ungdom?

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Hmm... Der sier du noe... Han er jo omtrent seks når jula kommer. Mulig vi må slå til med to, da? Eller at de får en sammen, men da er det nok duket for litt krangling, vil jeg tro.

:går i tenkeboksen:

Jeg tror faktisk at deling kan fungere. Mine fikk en hver, men de tilbringer mye tid rundt et spill sammen hvor de hjelper hverandre gjennom de ulike banene! Og fra venninner hvor ungene har spleiset på spill sammen, fungerer det visst ganske bra!

  Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 17:36   #14
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bærbare spill for barn og ungdom?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg tror faktisk at deling kan fungere. Mine fikk en hver, men de tilbringer mye tid rundt et spill sammen hvor de hjelper hverandre gjennom de ulike banene! Og fra venninner hvor ungene har spleiset på spill sammen, fungerer det visst ganske bra!

fungerer utmerket her. Hvis en synes den andre spiller for lenge må vi ta tida, og gi de beskjed ca 5 minutter før tida er ute. Hvis flere vil spille gir jeg de ca 30 minutter hver. Det fungerer her.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no