Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Egoistisk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-07, 15:15   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egoistisk

.....


Sist redigert av Guava : 28-11-12 kl 20:07.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 15:19   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistisk

Vanskelig...

Jeg tror jeg på en måte syns det er egoisme... og så er det egoisme...

Jeg ser på det som egoisme på en positiv måte om man realiserer drømmene sine, det være seg barn, dyrking av ulike hobbyer, prioriterer utdannelse - noe som gagner både en selv og sine omgivelser. Egoisme og egenkjærlighet på et positivt vis - å bli glad og sterk selv for å kunne gi noe godt til andre - barn, familie og venner - samfunnet.

Men å være egoist på måter som visse personer jeg kjenner er - det vil si at de svært gjerne ser at alle står på pinne for dem, men de legger ikke to pinner i kryss for å hjelpe til den andre veien - det er en form for egoisme jeg har vondt for å takle.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 15:39   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistisk

Jeg føler at selv voksne mennesker er veldig lite flinke på å skille mellom person og handling. Man er ikke en egoist selv om man gjør en egoistisk handling, og egoistiske handlinger må man gjøre i blant for å ta vare på seg selv. Problemet er at når noen andre stempler det en gjør som egoistisk, så blir de så redde for at andre ser på dem som egoistiske. At andre ikke skal se forbi den ene tingen og at de skal generalisere det til å gjelde hele dem som person. :der kommer NN som er så egoistisk, *hviske-tiske*:

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 15:46   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistisk

Jeg synes det er bra og riktig å ta hensyn til og ha respekt for seg selv, og å gjøre ting man selv har lyst til og glede av. Men å være generelt selvsentrert i den forstand at man ikke bryr seg om eller tar hensyn til andre, er ikke bra. Om dette er to ulike betydninger av "egoistisk", eller om det bare er snakk om balanse, er jeg ikke sikker på, eller kanskje heller: det kommer an på hvordan man bruker ordene. Som DM sier, så er det forskjell på å karakterisere en enkelthandling og en hel person.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 16:16   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistisk

Det er ingenting galt i å være egoist, så lenge det ikke går ut over andre mennesker. At andre ser på dine handlinger som egoistiske og ergo negative, trenger ikke nldvendigvis ha noen som helst betydning.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 16:28   #6
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistisk

Hm.. Kan man si at det finnes positiv og negativ egoisme? Med negativ mener jeg at egenhensyn i for stor grad går utover andre mennesker.

Noen vil vel uansett synes at det å reise fra barna en helg er en egoisme av arten som går for mye ut over andre mennesker. Andre ikke. Så da er vi vel tilbake til "start" ifht problemstillingen. Jeg tenker at dette også med etikk og holdninger å gjøre.

Egoisme som generelt begrep gir meg mer negative assosiasjoner enn når vi snakker om en egoistisk handling. Da da definerer man hele personen. Generelt i samfunnet tror jeg nok uansett begrepet egoisme oppfattes som noe negativt. Vi kan jo begynne å prøve og ufordre folk ifht begrepet framover, da blir det nok litt rabalder.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 18:15   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.636
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Egoistisk

Jeg kjenner jeg går litt i forsvarsposisjon om noen skulle kalt meg egoist, for meg er det et negativt ladet ord. Ja jeg ser den delen om at man må tenke på seg selv, eller ta vare på seg selv, men i de tilfellene bruker jeg flere ord for å forklare hva jeg mener.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 10:00   #8
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.386
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Egoistisk

Egoistisk er et negativt ladet ord, for meg. Jeg ønsker ikke å bli kalt det, selv om jeg sikker gjør noen valg som andre kan kalle egoistiske.

Jeg assosierer egoisme med Frp-tankegang, noe jeg holder meg laang unna. Egoisme blir da en form for selvhevdelse som ikke nødvendigvis går direkte utover andre, men som ihvertfall ikke gavner fellesskapet. Jeg vet at jeg innimellom må pleie meg selv, mine tanker og mine interesser for å fungere som mamma, kjæreste, venninne og kollega. Det er kanskje egoisme i øyeblikket når jeg sniker meg unna for å hvile og lese Harry Potter, men jeg kommer tilbake som en mer fornøyd og velfungerende del av fellesskapet.

Med egoisme tenker jeg også på spisse albuer og liten tanke for/respekt for andre mennesker rundt.

Det å stille retoriske spørsmål som "er jeg egoistisk når..." synes jeg vitner om litt dårlig samvittighet og kanskje dårlig selvbilde. Det er ikke alltid man trenger å påberope seg dårlig samvittighet for å stelle litt med seg selv, det blir litt martyr-aktig.

På en måte er jeg enig i Sitron, men så lenge det ikke går utover andre mennesker så tenker jeg at man ikke er egoister. Det bør da være naturlig for oss damer også å være midpunktet i eget liv.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 10:14   #9
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Egoistisk

Jeg synes også egoist eller egoisme er negativt ladet ord i utgangspunktet.
Men når det er sagt så gjør vi vel alle ting som vi synes er best for oss selv og kanskje ikke akkurat i øyeblikket tenker på det som særlig egoistisk.
I et parforhold er dette også greit, men for meg blir det mindre egoistisk hvis f.eks sambo sier han skal ut med venner og men spør meg først om det er greit, framfor at han bare hadde gjort det uten tanke på om det i det hele tatt passer at han gjør det.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 10:26   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistisk

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Problemet ligger i at jeg vil tolke andres utsagn om meg som egoistisk til å mene at min egoisme da går ut over noen andre. Det ligger på en måte underforstått.

Ja, enig. Det er langt mer sjelden folk føler seg nødsaget til å påpeke helt åpenbare og ikke negative ting.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 23:05   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.110
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistisk

I ordet "egoistisk" så legger jeg at det ikke bare er motivert ut av egeninteresse, men også uten hensyn til andre.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 14:24   #12
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Egoistisk

Jo for meg er det litt egoistisk å ikke snu om livet sitt litt annerledes etter at en får unger. Hvis en skal jobbe 7-17 hver dag selv med unger så går det på bekostning av ungene, de får ikke sett foreldrene sine så mye de vil/behøver.

Har et eksempel der moren er offshore, faren er hjemmearbeider, sender ungen 7-17 i barnehagen og kl. 18 er det natta. En time er denne ungen sammen med faren, mens moren er bortreist på jobb. Dette er meget egoistisk og går utover ungen her.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 18:07   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistisk

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Jo for meg er det litt egoistisk å ikke snu om livet sitt litt annerledes etter at en får unger. (...)

Nå var det vel ikke akkurat hva man synes er egoistisk som var spørsmålet her, men hva man legger i begrepet egoisme og om det (nødvendigvis) er negativt. (Ikke at jeg ikke ofte sporer av diskusjoner selv, altså.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 18:10   #14
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Egoistisk

Ok, men bare svarte jeg.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 18:58   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistisk

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det ikke først når egoismen går ut over andre at det er problematisk?

Det er mulig at min tolkning er gal, men for meg ligger det implisitt i uttrykket egoisme at egoismen går ut over andre. Egoistiske handlinger er handlinger der noens interesser veies foran andres, på bekostning av andre.

Etter min definisjon er ikke en kjærestehelg for foreldrene når ungene er hos trygge, gode barnevakter en egoistisk handling, men som sagt er det kanskje min definisjon det er noe i veien med.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 20:46   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.110
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistisk

Jeg er som du ser enig med Nenne. Jeg tror at et ord for "tjener meg selv", uten at det ligger noe negativt i ordet, er "egeninteresse".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 08:05   #17
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Sv: Egoistisk

Her var det en del om temaet:

http://egoist.info/

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 09:52   #18
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Egoistisk

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I ordet "egoistisk" så legger jeg at det ikke bare er motivert ut av egeninteresse, men også uten hensyn til andre.

Eg er einig med Polyanna.

Her har vi eit uttrykk som seier: "Først meg sjølv (og så meg sjølv) og så min neste. Dersom det er til mitt eige beste..." Det er egoisme for meg.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 10:41   #19
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.274
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Egoistisk

Jeg synes hele begrepet egoisme er litt vanskelig... Nettopp fordi det er så negativt ladet i dagligtalen.

Jeg mener vel innerst inne at alle er (og bør være?) grunnleggende egoistiske. Men sosialiseringen av et individ gjør at det etterhvert ser utover sine egne umiddelbare behov, og forstår at handlinger har konsekvenser.
Jeg tror ikke det finnes mange virkelige altruister, eller altruistiske handlinger for den saks skyld. Vi gir positivitet til omverdenen fordi vi behøver aksept, anerkjennelse, hjelp og kjærlighet tilbake.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no