Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-11, 08:30   #21
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg bruker 6 egg, en liter melk, mel etter skjønn, litt salt og en spiseskje smelta smør i røra. Jeg lar gjerne røra stå fra morgen av jeg da.....

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:34   #22
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Det gleder også å ha en panne som ikke har for høye kanter, slik at det er lett å smyge stekespaden innunder for å snu den.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 09:04   #23
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.247
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg syns disse eggrike oppskriftene minner for mye om omelett. Vi hadde samme problem som hovedinnlegger.

Etter at det ble investert i egen pannekake-stekepanne går det som en lek, og vi trenger nesten ikke bruke smøring. Spesialpannen er nesten uten kanter, så å snu er mye lettere.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 09:15   #24
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Oppskrift kan jeg ikke bidra med, her i huset er det mannen og Propellen som fikser det.
Steking av pannekaker er ikke min greie, det fanget svigermor opp og ga meg ett pannekakejern. Helt genialt for meg!

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 10:09   #25
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Vi har ikke fancy steikepanne, men det funker flott med stekinga her alikevel. Vi tar ett egg per persjon og like mange dl mel og jevner ut med melk til passelig tykkelse. Det er sjelden det blir tid til svelling. Det har ikke så mye og si.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 10:11   #26
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Pannekakejern

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 10:13   #27
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Pannekakejern

Det er heelt genialt.
Perfekte pannekaker bestandig.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 10:17   #28
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Hmm... for lite egg?

Jeg pleier å ta
- 6 egg
- 7-8 dl melk
- en te-skje salt
- mel til røren er passe tykk. For tynn røre vil også falle sammen.

(og så bruker jeg 2 dæsjer med kanel og 2 dæsjer med kardemumme i jeg da, siden vi ikke har sukker eller smør i)

Pannekakene er ikke i nærheten av omelett i alle fall. Jeg bytter ofte ut hvetemel med sammalt hvete og speltmel.


Sist redigert av Dronningen : 20-01-11 kl 11:19.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 10:19   #29
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg pleier å bruke varme 7 av 9. Snur pannekaken når den er helt tørr. Om det er en røre som faller litt frahverandre lager jeg pannekakene mindre.

Men etter jeg gikk over til å steke på takke ble alt mye lettere.

Jeg fikk jo takke til jul! Det skal jeg prøve neste gang. Du må smøre med smør før du steker på takke?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 10:48   #30
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg tar ett egg pr person og lager eggedosis (uten sukker). Smelter en god del smør (100 gr?), har oppi havregryn og hvetemel. Sukker trengs ikke.

Lurt å bruke teflonstekepanne, og den bør være uten sår/skader etc. Da setter det seg bare fast. Jeg bruker å ha platen på 7-8 (den går fra 1-9, der 9 er varmest).

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 10:53   #31
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg kan ikke lage pannekaker og jeg har da fulgt oppskrift i den rutete kokoboka. Det funker ikke. Mannen lager gode pannekaker og største tulla mi på 8 år har sikkert lært det av han, for i går lagde største tulla mi pannekaker helt alene og klarte det perfekt. Så jeg får lære av henne.
3 egg
7-8 dl melk
vaniljesukker en god slump
litt sukker
mel til røra er passe

Hun lot bare røra svelle i 5 minutter før hun stekte. Varmer opp panna på full varme og skrur ned plata til 3/4 av full varme når hun har i smøret til første pannekaka. Så velling trenger ikke nødvendigvis være det kritiske punkt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:22   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Det finnes jo forskjellige pannekaker. Det er slike tradisjonelle norske pannekaker som er helt tynne og amerikanske pannekaker slike som på bildet til Isolde. De steker ganske forskjellig. De amerikanske er enklere, synes jeg.

Jeg steker alltid tynne pannekaker i jernpanne. (To stykker for ellers tar det en evighet å lage til hele familien.)

Jeg har funnet en oppskrift på grove pannekaker her på FP med både sammalt mel og havregryn og masse egg. Det blir veldig bra. Hvis pannekakene uansett skal spises med syltetøy tar jeg litt sukker og kardemomme i røra.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:34   #33
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg har funnet en oppskrift som gir de beste og mest lettstekte pannekakene jeg har vært borti; jeg skal skrive ned oppskriften når jeg kommer hjem - jeg pleier forøvrig å doble den når jeg steker pannekaker til alle fire. Og ja, den trenger den halvtimen med svelling i kjøleskapet!

Jeg mener grunnoppskriften er denne, men jeg skal dobbeltsjekke så snart jeg kommer hjem fra jobb:

3 egg
4 dl melk
150 gram hvetemel
4 ss sukker
1 ts salt
2 ss smør/olje

Pisk eggene. Bland alt det tørre før du rører ut melken litt etter litt for å unngå klumper. Tilsett de piskete eggene til slutt. Ta plast over bollen og la stå i 30 minutter i kjøleskap. Disse har en veldig god smak og en røre som gjør pannekaker lettere å steke enn alt annet jeg har prøvd. Det kan dog nevnes at vi fikk ny stekepanne, fra Tefal, til jul og den er også helt fantastisk - så den bidrar vel til sitt den også. Men pannekaker går som en lek - ny runde i morgen!

Jeg lar forøvrig pannen bli skikkelig god og varm før jeg heller skrur den ned.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.

Sist redigert av Bomull : 20-01-11 kl 11:40.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 12:18   #34
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Isolde, steker du pannekaker på takke? Eller mener du sveler, som det er bilde av? Vi har takke, og pannekaker er det umulig å steke på den. Med mindre man vil ha små pannekaker formet som hest/ku/stjerne eller hva fantasien måtte fortelle om det rare resultatet. De blir iallefall ikke runde med en såpass tynn røre som pannekakerøra. Svelerøre er gjerne tykkere, og da får vi fine små sveler.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 12:20   #35
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg steker i panne med slipp-belegg på litt under middels varme. Da blir de perfekte.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 12:22   #36
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jøss. Jeg har alltid brukt 1 egg pr. 3 dl melk og tilpasset med mel til ønsket konsistens jeg. Ingen svelling eller noe. Bare stekt i vei fra røren er ferdig. Og mine blir kjempefine.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 12:23   #37
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg har glemt å si at jeg steker i 365+panne fra IKEA. Den typen som er for induksjon, og som finnes i 3 størrelser.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 12:34   #38
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Jeg sveller aldri røren, og har aldri opplevd at noe faller fra hverandre. Jeg bruker derimot ett egg per person som skal spise, + ett til. Stekes i jernpanne med smør, på 6-7, skrudd ned fra full guff (9) når smøret tas oppi.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 12:34   #39
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Dere som lager pannekaker uten egg: Har dere i eggerstatning i stedet, eller lager dere røre av bare mel og melk? Jeg klarer liksom ikke helt å se for meg at det vil henge sammen eller smake noe særlig...

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 12:55   #40
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å steke pannekaker! :gaah:

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Dere som lager pannekaker uten egg: Har dere i eggerstatning i stedet, eller lager dere røre av bare mel og melk? Jeg klarer liksom ikke helt å se for meg at det vil henge sammen eller smake noe særlig...

Jeg lager pannekaker av speltmel/rismel/havremel, havremelk eller rismelk, olje og vann. Bruker eggerstatning hvis jeg har, og det blir absolutt best, men det går fint uten også. Henger sammen og smaker utmerket.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no