Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fastelavnsboller anyone?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Ja, vi elsker fastelavnsboller - eller? (flere valg er mulig)
Ja selvsagt - hjemmelagete boller og krem! 109 69,87%
Jadda - kjøper bollene og dytter kremen i selv! 8 5,13%
Nei, er på slankekur selvsagt - det er da bare februar... 7 4,49%
Barna får i barnehagen/på skolen, det får holde. 8 5,13%
Som ekte bergenser spiser vi selvsagt Heitevegger! 6 3,85%
Hvetemel??? Sukker??? IIIIIK! 7 4,49%
Nei, det gidder vi ikke her. 27 17,31%
Dustepoll. 4 2,56%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-08, 20:48   #161
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Jaggu ble det ikke boller hos pappa i dag. Og siden lillemor ikke orket hele sin, og jeg hadde "lavt blodsukker", ofret jeg meg og spiste resten av hennes også. Gikk derfra lettere kvalm, men hva gjør man ikke for å (for)bli en helgen...

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 20:55   #162
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Jeg har mer igjen av både boller og saus da. Imorgen?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 21:07   #163
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Bollene ble veldig gode i år. Oppskrift på tv2 - wenche. Med skummet melk og kesam.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 21:56   #164
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Det vart heimelaga bollar her og. Vi gjorde det enkelt då dei skulle nytast; bollar i ei korg for seg, krem i ein bolle, vaniljekrem i ein annan, og to sortar syltetøy i kvar si skål. Ver så god og forsyn dykk som de ynskjer.

Hemmelegheita er å ha mest vaniljekrem og syltetøy og berre bittelitt krem, då går det bra. Mannen hadde ikkje lært det, og var både kvalm og bleik då han gjekk frå bordet. Men godt var det!

Olvina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 23:07   #165
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Jeg har aldri helt skjønt de som heller vil spise simler enn boller på fastelavn. :konservativ:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 23:17   #166
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Simler? Må jeg lese hele tråden for å få med meg hva det er?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 23:24   #167
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Sjokobollene ble en suksess! Det var en deilig oppskrift, som jeg tror jeg skal bruke hver gang vi (les: mannen) baker boller. Den var med fint speltmel, appelsinsaft og melk, og ble veldig saftig og god.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 23:27   #168
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Dette er en simle, altså et reinsdyr av hunnkjønn. Vi har aldri spist det til fastelavn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 23:42   #169
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sjokobollene ble en suksess! Det var en deilig oppskrift, som jeg tror jeg skal bruke hver gang vi (les: mannen) baker boller. Den var med fint speltmel, appelsinsaft og melk, og ble veldig saftig og god.

Oppskrift?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 00:13   #170
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Stemte feil. Jeg stemte kjøpte boller som vi dytter krem i. Det burde vært hjemmebakte bolle med krem.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 00:53   #171
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Det ble ikke baking på oss i helga. Men imorgen så skal vi få bake litt!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 01:19   #172
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Jeg hadde visst litt lavt blodsukker ikveld jeg også og dytta i meg to lunkne boller med melisglasur.
Hadde glemt å kjøpe vaniljekrem og vanlig krem i boller er ikke favoritten.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 09:57   #173
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Jeg lagde halvparten på vanlig vis med krem og halvparten med innbakt vaniljekrem. De siste var definitivt favoritten hos alle 10 som var på besøk, så neste år holder jeg meg til det. Nam!

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 10:02   #174
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Simler? Må jeg lese hele tråden for å få med meg hva det er?

Ikke simle, men semle.



Bolle med krem og mandelmasse i stedet for syltetøy. Den svenske varianten.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 10:04   #175
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Oppskrift?

Bolleoppskriften sto på posen med Møllerens siktet speltmel, jeg bare tilsatte sjokoladen.

600 g siktet speltmel (funker likedan som siktet vanlig hvetemel)
100 g sukker (jeg brukte det innmari gode lyse rårørsukkeret fra Helios, det smaker litt mer enn vanlig raffinert)
1 pose tørrgjær, eller 50 g fersk gjær
1 ts salt
1 ts kardemomme
2 ss appelsinjuice
100 g flytende/smeltet smør
3,5 lunkent vann eller melk (jeg brukte melk)

2 plater lys melkesjokolade, grovhakket

Bland alt det tørre og sjokoladen, også tørrgjæren hvis du bruker det. Smelt smøret og hell i melken og juicen, varm opp til det er lunkent og bland i det tørre. Bruker du fersk gjær blander du den i væsken før du heller oppi.

Elt i 5 minutter, og spe med mel hvis deigen blir våt (det ble vår). Hev i 1 time.
Del deigen i 16 deler og trill i vei. Hev i en ny time. Pensle med litt vispet egg, og stek på 200 g midt i ovnen i 10-15 minutter. Steketiden kan variere fra ovn til ovn.

Jeg har nettopp spist en til frokost også!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 10:15   #176
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Som det superefektive mennesket jeg er, feiret vi fastelaven på lørdag.

Dete hele var et anfall av GodMorSyndromet. Bollene ble bakt og satt til heving, imens var vi i akebakken. Da vi kom hjem ble bollene puttet i ovnen og vips så hadde vi nydelige nystekte boller, krem og kakao 20 minutter etter at vi kom inn.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 11:26   #177
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Hjemmelaga boller med krem ja! Det er jo fastelavn bare en gang i året.

Men er pannekaker med bacon noe dere forbinner med fastelavn og fasten? Jeg synes bestemt å huske det var ett eller annet med fleskepannekaker og fasten, men jeg husker ikke.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 11:31   #178
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Men er pannekaker med bacon noe dere forbinner med fastelavn og fasten? Jeg synes bestemt å huske det var ett eller annet med fleskepannekaker og fasten, men jeg husker ikke.

Fleskepannekakene passer nok best i morgen:

Sitat:

Fetetirsdag

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Fetetirsdag er dagen før fasten begynner. Fasten starter altså på askeonsdag. (Askeonsdag blir ofte feilaktig benevnt som dagen før skjærtorsdag.) Denne tirsdagen var det skikk å fylle opp med kraftig kost, som melkemat, egg og melmat, før de magre fastedagene kom. Fastelavnsbollen er rester av denne tradisjonen.
I mange land er fetetirsdagen kjent som mardi gras (fra fransk) og er den siste dagen i karnevalet. Den mest kjente mardi gras-feiringen er karnevalet i Rio de Janeiro.
Fetetirsdagen er en folkelig fest som ikke har noen plass i liturgiske kalendrer eller kirkeårsliturgier. Den er heller ikke del av fastetiden. Men dagen har antitetisk tilknytning til fastetiden ved sitt iboende budskap om den tilskyndende faste.
Fetetirsdag faller på 5. februar i 2008, og på 24. februar i 2009

  Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 12:05   #179
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Ingen som passet. Vi var på hytta og glemte hele fastelaven Men jeg bakte mine gode boller til dem på fredag, det for være en kompansasjon (sikkert feil skrevet; anyone) for fastelaven inni hodet mitt...

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no