Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan få barn til å spise fisk?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-08, 00:21   #21
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Greia her er vel egentlig at begge to har spist mye fisk tidligere, for plutselig å sette på kjevelåsen. Lillemor totalt, og storemor 95%. I og med at jeg er veldig glad i fisk selv, så "irriterer" det meg at de har sluttet å spise dette. Og spesielt irriterer det meg at det blir sure miner når fisk kommer på bordet i "fersk" form.

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 00:25   #22
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Dersom de har likt det før, så er det vel kanskje bare en "greie" nå? Hvor lenge har de holdt på?
Jeg hadde nok fortsatt med fisk i ulike variasjoner.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 00:28   #23
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Mye som ungene har likt før her i huset som de nekter å spise nå.
Mellomste nekter å spise pannekaker, det var livretten hans for 1 år siden.
Det samme gjelder kjøttboller for den eldste.
Smaksløkene hos barn forandrer seg hele tiden, derfor kan slik skje sa en lege til meg.
Mye jeg hatet tidligere som jeg spiser idag med stor apetitt og noe som jeg likte tidligere takler jeg ikke nå.

Som oftest er det en periode hos barn og det går over andre ganger ikke.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 00:32   #24
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Lillemor har nok adopert noe fra storemor, men det begynte vel for et års tid siden? Det begynte med å ikke like den, eller den, fisken frem til nå hvor de ikke spiser noen typer. Annet enn preparerte former...

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 01:15   #25
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Jeg husker selv fra da jeg var liten. Jeg var kjempeglad i fisk jeg, helt til "alle" i klassen etc. begynte å si at fisk var vondt. Er det noe sånt som kan ha skjedd? Da hadde jeg ikke nølt med å servere fisk til middag som vanlig.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 01:20   #26
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Vi sa til min bror at den var fabrikklaget på samme måte som fiskepinner og fiskekaker. Gikk ned på høykant.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 08:55   #27
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Try elsker hjemmelagede fiskepinner. Jeg bruker seifilét som jeg deler i fingetykke striper, vender i krydret mel (paprika, cumin, hvitløkspulver, curry. Kan evt erstattes med tacopulver) deretter vispet egg, og så mel og sesamfrø.

For å få ham til å smake på laks, har vi funnet noen snutter på YouTube med bjørner som fanger laks i en elv. Nå må riktignok hele familiem gå med på å leke at vi er bjørner under måltidet, men det er greit for oss og poden glefser i seg laks.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 21:08   #28
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Eg panerer lakse eller ørret fileter. Då går det ned hjå ungane mine. Og fiskegrateng. Der bruker eg som regel sei.

Er noko med den paneringa som gjer at ungane vil ha det.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 21:22   #29
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Kom på noe som vi elsker, store som små. Seifilet i fløtesaus med grønnsaker til. Bare stek seifileten med salt og pepper, og evt litt mel. Ha oppi fløte ok kok den litt tykk. Nammis!

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 21:46   #30
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Jeg elsker fisk og er oppvokst med fersk fisk som min far fisket selv.
Søsteren min ikke fordra fisk, og hun ble tvunget til å spise fisk, ikke egentlig så greit.Hun brakk seg og hadde det ugreit.
Nå i voksen alder liker hun fisk.

Hun tvinger ikke sine barn til å spise fisk , men serverer fisk på en litt utradisjonell måte
Bruker pitabrød, salat og gode hjemmelagde fiskekarbonadekaker kjøpt i en fiskebutikk i Tønsberg.Barna bruker dressing sammen dette, og spiser mye fisk.Hun varierer fisketype karbonadene er laget av, og bruker sunt pitabrød.




Jeg ble forøvrig tvunget til å spise lungemos som gadde ligget så lenge på min tallerken at den hadde stivnet helt .....URK.
IKKE GODT!!! Og jeg blir kvalm den dag i dag når jegtenker på det

__________________
Angelique

Sist redigert av Angelique : 03-02-08 kl 22:09. Årsak: skrivefeil
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 21:59   #31
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg elsker fiks

Jeg likte igrunnen Politimester Fiks bedre da jeg var yngre .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 23:01   #32
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Kanskje det er en greie ja... Kutte opp råsa fisk i terninger, marinere, og ha i pitabrød sammen med grønnsaker?
Jeg vet i alle fall at i morgen blir det tomatsausfisken jeg ble tipset om her.

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 12:08   #33
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Dere som dypper mat i "ting"


Er det ren yogurt naturell og ren kesam?
*for om det er det som dere bruker så kan jeg bare gi opp den tanken turbo fnyser at kesam, enig med han det smaker herk*

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 12:54   #34
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.397
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg er så enkel at om de ikke vil ha fisk, så ville jeg latt være å stresse så voldsomt med det i en periode. Men jeg er sikkert farget av at jeg ble tvunget til å smake på all fisk som ble servert da jeg var yngre, og det var ikke før jeg kastet opp hele måltidet at foreldrene mine innså at jeg faktisk blir fysisk dårlig av fisk.

Jeg var veldig glad i lyserød fisk aka laks som barn, men jeg ble alltid kvalm av det. Og det er jo ikke noe særlig. Mener å ha hørt at mange barn har problemer med å fordøye fisk. Så lenge de spiser fiskepinner, så syns jeg det nesten burde holde jeg ... :fiskepinneelsker:

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 13:01   #35
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Dere som dypper mat i "ting"


Er det ren yogurt naturell og ren kesam?
*for om det er det som dere bruker så kan jeg bare gi opp den tanken turbo fnyser at kesam, enig med han det smaker herk*

Liker han noe annet da? Lettrømme, soyasaus, sweet chili, guacamole, ketchup, mild sennep, mangochutney? Blander du feks litt kesam (rømme, om dere liker det bedre) med honeydijonsennep, får du en mild og barnevennlig dip, samme med sweet chili.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 13:15   #36
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Hjemmelagt fiskregrateng?
Hjemmelagt fiskepinner?

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 13:17   #37
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Jeg likte ikke fisk da jeg var liten. Skulle jeg få i meg noe måtte det være fiskeboller, fiskepudding, fiskepinner etc. Den eneste "ordentlig" fisken jeg spiste var røkt laks.

Nå derimot spiser jeg makrell, torsk, røkt ørret osv.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 13:53   #38
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Liker han noe annet da? Lettrømme, soyasaus, sweet chili, guacamole, ketchup, mild sennep, mangochutney? Blander du feks litt kesam (rømme, om dere liker det bedre) med honeydijonsennep, får du en mild og barnevennlig dip, samme med sweet chili.

Takk for tips.


Jeg har før innrømmet at jeg er ikke verdens beste kok, men er lærevillig og med en ss hjelp så går ting så mye bedre hehe


Turbo spiser ketchup på alt nesten
I går skulle han tilogmed ha det på makaronisuppa men der sa mammaen "nei" hehe


sweet chili har vi aldri prøvd.
Er det sånne glass flasker med oransj innhol eller?
*mener jeg har sett no flasker på butikken*


Vi bruker svært lite sause og sånt.

Så er svært dårlig på å tenke ut nye triks å eks finne saus som passer til.
:jeg liker ikke brunsauser og sånt så er vel derfor vi har lite sauser og for at mann slanker seg hehe:

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 14:35   #39
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Jeg har lurt på det samme en stund, gutten har vært inne i en nekte å spise fisk periode, etter at en kamerat i barnehagen fikk knekkebrød når de andre fikk fisk. Før det elsket han fisk i alle varianter. Men i går så det ut til at han tok hintet igjen, spiste seiefilet som om det var noe helt annet, bestikkelsen var biola da riktig nok, men det er greit.

Forøvrig vil han ikke ha tomatsaus heller for tiden eller kjøtt (eller mange andre ting), men har merket at denne fasen er på vei til å gå over. Så regner med det går seg til. Forøvrig er jeg tilhenger av en middag, og man skal få alt på tallerkenen og helst smake litt av det. Om ikke alt blir spist opp får så være, det går nok over.
Vi hadde foresten pannekakenekt også en 6 mnd tid, men det er en av favorittene nå for tiden.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 16:49   #40
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få barn til å spise fisk?

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Server laks og si det er kylling Har en fireåring som spiser masse laks når jeg sier det er kylling men ingenting hvis vi sier det er fisk.

...jeg sier bare at det er nydelig kjøtt

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no