Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Tove grytekluter, hvilket garn?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-19, 15:06   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Tove grytekluter, hvilket garn?

Jeg vil strikke og tove grytekluter. Hvilket garn skal jeg bruke, og hvor mange masker trenger jeg? Og hvilken pinnestørrelse? Strikker man rundt så den blir dobbelt når man tover, eller strikker man fram og tilbake?

Jeg er ikke spesiellt god til å strikke, jeg gjør det mest når jeg slanker meg, for da kan jeg ikke spise samtidig. Men jeg trenger noen grytekluter.

Og hvordan vasker man tovet ull? (Altså etter at det er tovet).

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-19, 15:42   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tove grytekluter, hvilket garn?

Denne oppskriften er fin; https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=4344&cid=1

Hvis du ikke vil strikke bobler kan du strikke riller/glatt frem og tilbake etter samme mål. Eskimogarn på pinne 8 (eller 9). Legg opp 33-40 masker alt etter hvor store grytekluter du vil ha. Vaskes på ullprogram etter toving.

Alt garn som kan toves funker forøvrig. Strikk en firkantet lapp og vask med et par håndduker m grønnsåpe på 40 graders kortprogram.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-19, 16:12   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tove grytekluter, hvilket garn?

Bare et spørsmål: Hvordan vil tovede ullprodukter egne seg som grytekluter? Ull er jo varmeoverførende, så jeg innbiller meg at de må være skikkelig tykke for at det skulle være noen nytte i dem. Er det ikke bedre med gryteklutter strikket i skikkelig tykt bomullsgarn?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-19, 16:35   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tove grytekluter, hvilket garn?

Godt poeng, tjorven! Jeg aner ikke, jeg vet bare at jeg hater bomullsgarn.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-19, 16:38   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tove grytekluter, hvilket garn?

Har aldri førsøkt ull som grytekluter, kun som underlag som oppskriften. Bomullsgrytekluter (doble ) er veldig gode. Ligger også oppskrift på Drops. Liker at de kan kokevaskes.

Kan du ikke strikke tøfler eller noe annet tovbart?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-19, 17:05   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tove grytekluter, hvilket garn?

Joa. Men jeg trengte grytekluter. Men gode poenger. Finnes det et bomullsgarn som er godt å strikke med?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-19, 18:41   #7
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.336
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Tove grytekluter, hvilket garn?

Jeg har strikket grytekluter i ull og tovet, og de funker som de skal Strikket de store, og tovet to ganger. Er mange år siden, så jeg husker ikke hvilket garn jeg brukte.

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-19, 18:59   #8
Shun
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.206
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Tove grytekluter, hvilket garn?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Joa. Men jeg trengte grytekluter. Men gode poenger. Finnes det et bomullsgarn som er godt å strikke med?

Nei, ikke godt å strikke med, men jeg liker resultatet så godt at jeg strikker med Drops Bomull-lin, likevel.

Disse gryteklutene er enkle og greie.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no