Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

BeSafe, hode som ramler

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-12, 15:28   #1
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

BeSafe, hode som ramler

Vi og mange andre opplever at hodet til barnet ikke ligger godt bak i hodestøtta når barnet sovner på tur.

Jeg har funnet ut at det er to ting som er avgjørende for at dette ikke skjer:

1. at setet er montert der forankringsselene er strammet så til at man har støttebenet i den innerste posisjonen.

2. når man setter barnet i setet så sørger man for at rompa kommer langt ned i setet og ikke høyt opp. Litt vanskelig å forklare, men prøv å få underlivet så langt frem som mulig mot der man fester beltet mellom bena på barnet.

Jeg var fortvilet når jeg flyttet besafen over i den nye bilen, en avensis, hodet ramlet tilogmed når vi kjørte på en vannrett vei
Jeg har hele tiden vært nøye med å plassere han godt opp i setet og da sikkert litt for langt bak med rompa rett og slett.
Etter at jeg plasserte han litt lenger ned i setet ramler ikke hodet hans mere når han sovner i bilen

Er så glad i besafen og gruer meg til han blir 18 kg, om 2,3 kg.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 15:39   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Takk for tips!

Jeg har egentlig gitt opp jeg, kjøpte sånne som det her til bilturer i sommer, men ikke fått testet dem ut ennå:

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 16:29   #3
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Jeg opplevde også dette den gang vi hadde besafe.

Foretrekker heller å kjøpe andre seter som er bedre tilpasset min bil mitt barn. Britax Maxway møter mine krav. Et pluss er det at det går til 25 kg

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 16:33   #4
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.911
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Det samme skjer hos oss også. Men hendte oftere når hun var mindre. Nå har hun vendt seg til å legge hodet mot sidestøtta når hun er trøtt.

Har Besafe izi combi i Avensis. Sitter mye bedre i Britax TWE i svigermors Ford focus. Kommer til å selge setet når vi er ferdige med det om et års tid. Og heller kjøpe maxway eller lignende til nestemann.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 16:45   #5
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.840
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Borrelås og lue på er et must!

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 17:25   #6
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Er det farlig for barnet at hodet henger? Da ved en eventuelt kræsj, tenker jeg. Da vi byttet til stol fra Britax løste dette problemet seg for oss. Hodestøtta på Britax-setet er i en slik vinkel at den støtter hodet på en mye bedre måte enn BeSafe.

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 18:38   #7
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Borrelås og lue på er et must!



Om det er farlig aner jeg egentlig ikke, men det må være veldig ubehagelig iallefall.
Ja det er ett minus at hodet henger så lett og det kunne godt gått til 25 kg, ellers liker jeg veldig godt setet. Veldig praktisk med magnetene som gjør at selene henger fint til siden når barnet settes i.

Jeg kjøpte også en slik krage men han nektet å bruke den!

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 18:39   #8
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Vi har maxway i den andre bilen, ett greit sete men han har bedre plass til beina med besafen syns jeg.
Vurderer multitech når vi må skifte.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 18:41   #9
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Multitechen er super. Ekornungen satt bakovervendt i sin til han var over 4, i en liten Fiat Punto. Han hadde aldri noe problem med plass til beina, ryggen eller noen ting. Også kunne han sove i den pga. den fine nakkestøtten.

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 18:51   #10
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Takk for info, jeg har hørt at flere barn får vondt i rumpa av multitech- at den er hard i setet. Dette kunne løses med å legge noe mykt under stoffet da.
Hvordan er det i forhold til lengde på ryggen?
Knerten er så lang i ryggen så jeg ser for meg vi får ett problem etterhvert.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 18:52   #11
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Vi byttet fra mt til mw pga benplassen. Jentungen min får beina ned mellom bilstolen og seteryggen når hun sitter i mw.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 18:54   #12
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Vi byttet fra mt til mw pga benplassen. Jentungen min får beina ned mellom bilstolen og seteryggen når hun sitter i mw.

Hum, da må multitech være veldig smalt, eller kan det være forskjellig fra bil til bil?

Jeg syns ikke mw gir noe god plass til bena.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 19:12   #13
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Vi og mange andre opplever at hodet til barnet ikke ligger godt bak i hodestøtta når barnet sovner på tur.

Jeg har funnet ut at det er to ting som er avgjørende for at dette ikke skjer:

1. at setet er montert der forankringsselene er strammet så til at man har støttebenet i den innerste posisjonen.

2. når man setter barnet i setet så sørger man for at rompa kommer langt ned i setet og ikke høyt opp. Litt vanskelig å forklare, men prøv å få underlivet så langt frem som mulig mot der man fester beltet mellom bena på barnet.

Jeg var fortvilet når jeg flyttet besafen over i den nye bilen, en avensis, hodet ramlet tilogmed når vi kjørte på en vannrett vei
Jeg har hele tiden vært nøye med å plassere han godt opp i setet og da sikkert litt for langt bak med rompa rett og slett.
Etter at jeg plasserte han litt lenger ned i setet ramler ikke hodet hans mere når han sovner i bilen

Er så glad i besafen og gruer meg til han blir 18 kg, om 2,3 kg.

Vi har Akta Graco cosmic. Setet sitter som støpt i bilen og jenta vår på 19 måneder henger aldri med hodet. Hun sitter kjempefint om hun sover eller er våken.

Når det gjelder tipsene dine så er jeg litt betenkt. For det første vil vel plassering og innstilling på støttebenet variere fra bil til bil? Og det med og plassere rumpa langt fram på sete - Jeg gjør alltid det motsatte. Jeg setter ungen godt inntil storyggen, med rompa lengst inn på setet. Dette for at hun skal sitte godt og ikke få vondt i ryggen. Det er ikke godt å sitte med krum rygg i setet? Eller misforstår jeg deg nå?

På vårt sete er det en markør som viser om setet har riktig helning. Dvs. at setet ikke heller for mye. Dersom jenta vår hadde hengt med hodet ville jeg bygd opp med noe mykt i forkant av setet så det hellet litt mer, men ikke mer enn at pila peker på det grønne. Dette er er altså ikke nødvendig i vår bil med vårt sete.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 19:19   #14
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Takk for info, jeg har hørt at flere barn får vondt i rumpa av multitech- at den er hard i setet. Dette kunne løses med å legge noe mykt under stoffet da.
Hvordan er det i forhold til lengde på ryggen?
Knerten er så lang i ryggen så jeg ser for meg vi får ett problem etterhvert.

Ingen problem her i alle fall. Den blir ganske så lang når den er helt ute. Den kan også brukes fremovervendt med bilens egne belter fram til barnet er 36 kilo. Så med andre ord, den er lang i ryggen.

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 20:23   #15
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Å bygge opp under setet skal man vel ikke gjøre pga sikkerheten?
Selvfølgelig skal man ikke ha støttebenet så langt inn at det dingler i lufta eller er løst, men så langt som overhode råd. Greit å være to om dette; den ene presser ned setet mens den andre finner rett hull

Det er ikke snakk om mange cm forskjell når han sitter slik, det er ikke hulrom bak ryggen hans og han har fin støtte hele veien men det går faktisk an å plassere de på flere måter ja.
Samme som at selene ikke kan strammes ordentlig om rompa sitter mere til den ene siden

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 21:39   #16
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.739
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Vi har BeSafe og du nevnte nettopp det store minuset der. Heldigvis godtar snuppa her sånne nakkekrager når hun sover, så det går fint, men kjedelig hvis ungen ikke vil bruke det.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 23:00   #17
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.443
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Vi har hatt to BeSafe-seter samtidig i bilen. Et fra 2008 (x1) uten Isofix og et fra 2011 (x3) med Isofix og det var rart å se hvor forskjellig ungene satt i de. Eldste som satt i setet fra 2008, hengte med hodet når hun sovnet. Yngste henger svært sjeldent med hodet i sin stol. Begge stolene satt skikkelig fast, men likevel denne forskjellen. Om det er ungene eller stolene vet jeg ikke.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 23:05   #18
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Vi har uten isofix, 1 år etter vi kjøpte setet oppdaget jeg ved en tilfeldighet at vi hadde isofix
2002 modell og isofix var ikke merket ei heller sto det noe i hefte som fulgte med bilen. Litt ergelig men men.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 07:57   #19
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Det kan den IKKE nei. Den kan ikke brukes lenger enn til 25 kilo, og dermed må du ha beltestol likevel.

Ja, det stemmer. Går litt fort i svingene gitt. Det er 25 kilo ja. Nå har størsten en ren beltestol, og minsten har multitechen.

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 11:27   #20
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: BeSafe, hode som ramler

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Takk for tips!

Jeg har egentlig gitt opp jeg, kjøpte sånne som det her til bilturer i sommer, men ikke fått testet dem ut ennå:

Slike er jo så tykke bak i nakken og gjør det kanskje ikke bedre. Da kan man ha den på foran, slik at buen kommer under haken til barnet. Da ramler ikke hodet ned.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no