Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne > Twenty-four shades of glue

[2012] 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Twenty-four shades of glue En overambisiøs hobbyjulekalender i Shanes ånd der limpistolene er ladde, planene er store, entusiasmen påtrengende og resultatet høyst usikkert.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-12, 00:02   #1
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[2012] 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Mr. Kwanzaanissen og Kjøpesenter-Kjell sitter på trammen til Kwanzaanissens hus. Kjell henger med hodet og sukker tungt.

– Det er så lett for deg, Kwanz. Du trenger bare å hive pårei en kafftan og tralle litt på swahili, så erru i julestemning. Men tenk på meg. Her tasser jeg rundt på kjøpesenteret og svetter i nissedrakta og juger for unga og hører på meningsløs boksemussikk hele dagen lang. Å er det for slags liv?
– Du vet, swahilien er bare en av mange tjenester jeg tilbyr, sier Kwanzanissen varmt, og stryker Kjell over hodet. – Jeg er veldig åpen for å prate litt om de jødisk-kristne tradisjonene også. Kanskje det vil hjelpe med en aldri så liten julekrybbe? I hvert fall tre vise menn?

Kjell hoster en dyp, rallende hoste og skuler skeptisk på Mr. Kwanzaanissen, som allerede er i ferd med å sanke alt som skal til til en fullverdig julekrybbe. Eller i hvert fall tre vise menn. Og mens han bygger, foreleser han ustoppelig, til Kjells bunnløse fortvilelse.


Du trenger:
minst tre champagnekorker (eller annet som kan illudere kropp med hode)
svart tusj
tøyrester i forskjellige farger (fint om noe er hvitt)
en knappenål
masse lim (men Mr. Kwanzaanissen klarte seg fint uten limpistol!)
et stykke svart tråd
metallfolie i flere nyanser (gjerne fra champagneflasker)
toppmetallkorker fra champagneflasker (kan erstattes av aluminiumsfolie)
gullpaljetter
smågodt i flere farger
(eventuelt bomull om du ender opp med hyrder og sauer også)

Jeg sier tre vise menn, men det er jo ingen sikre kilder som tilsier at de var tre. Det står i Matteus 2 at de ga tre gaver, ja, men ikke noe om at de selv var tre. Ikke står det hva de het heller, og selv om den gjengse tradisjonen vi er vant til, er at de går som Kaspar, Balthasar og Melchior, så finnes det andre tradisjoner som opererer med f.eks. Kagpha, Badadakharida and Badadilma. Men la oss gå for Kaspar, Balthasar og Melchior. I tillegg aner man slettes ikke hvor de kom fra, annet enn at det var apo anatolōn, fra øst. Men la oss velge den versjonen hvor Kaspar er indisk konge (Gondophares?), Balthasar arabisk konge og Melchior persisk konge, og tegne ansikter på champagnekorkene våre deretter.


Fra venstre Kaspar, Balthasar og Melchior

Kaspar må selvsagt ha turban. Surr en tøystrimmel rundt hodet hans og fest den med en knappenål på toppen. (Liberal omgang med limpistol sikkert en mulighet her.)





Legg store mengder lim på en smal tøystrimmel, og surr denne rundt kroppen på Kaspar.



Ta-ta!



For Balthasar har vi gått for en riktignok arabisk, men kanskje noe anakronistisk look. Det er selvsagt opp til dere å gå for et mer tidsriktig opplegg.

Balthasar har hvit kjortel.



Klæsj godt med lim på toppen av hodet så du får festet hans hvite keffiyeh.



Og så knytter du en svart tråd rundt for full effekt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 04-12-12 kl 00:25.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:03   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Til persiske konger har vi et noe vagere forhold, men vi går for et antrekk i gull og rød fløyel. Klipp til en remse gullfolie i kroneformasjon og en strimmel passende kongekappemateriale.



Klæsj kappen på med plenty lim, pynt med en remse gullbånd om halsen, og bøy gullfolien til en passende krone.



Så er det også viktig å huske at kongene kom med gaver – gull, røkelse (nærmere bestemt virak) og myrra. Siden de to sistnevnte begge er kvaeprodukter, kan sikkert knuste kamferdrops funke bra for begge, men vi gikk nå for to nyanser av gult gelégodteri. Og gullet er en enkelt gullpaljett. Her burde selvsagt alle tre kongene hatt en original champagnetoppskål hver, men stakkars Melchior måtte nøye seg med aluminiumsfolie.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 04-12-12 kl 00:13.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:03   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Hvis du nå har hatt en niårig assistent ved din side, er det godt mulig hun har supplert deg så du nå har en komplett julekrybbe. Josef, Maria og Jesusbarnet er også fine å lage av vinkorker.



Og det kan også ha kommet til hyrder, en sau og en betlehemsstjerne.



Følg med, følg med! Vil Kjøpesenter-Kjell komme i julesteming av dette? Eller må det hardere lut til?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:06   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Champagne-Jesus! Jeg dauer!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:08   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Fantastisk! Jeg er veldig stolt over å ha bidratt, på mitt lille vis, til dagens luke. Da er det jo nesten som om jeg er med i hobbyjulekalenderen jeg også!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:08   #6
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Fantastisk!

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:09   #7
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Det er rett og slett vakkert!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:10   #8
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.271
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

So much fun!

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:12   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Vakkert.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:15   #10
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Fantastisk!

Og jeg ser at luke 10 må endres. For denne historien må jo bare følges.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:15   #11
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Sinnsyk kule figurer! Og for en fantasi!!
Digger det!

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:17   #12
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Fantastisk! Jeg er veldig stolt over å ha bidratt, på mitt lille vis, til dagens luke. Da er det jo nesten som om jeg er med i hobbyjulekalenderen jeg også!

Er du den 9-åringen toffskij prater om?


__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:17   #13
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Fantastisk! Jeg er veldig stolt over å ha bidratt, på mitt lille vis, til dagens luke. Da er det jo nesten som om jeg er med i hobbyjulekalenderen jeg også!

Jeg ble så opphengt i den historiske tilnærmingen, hvis jeg hadde vært litt mer i Love Actually-modus, kunne jeg sikkert fått inn champagnewireskilpadda di i stallen.

Jeg donerer ellers 10 kr til Redd Barna pr vismann, Josef, Maria, jesusbarn, hyrde, sau, Herrens engel osv. som blir produsert og framvist i denne tråden i løpet av 4. desember.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:23   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Utrolig bra!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:31   #15
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Fantastisk!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:31   #16
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

&

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:47   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:48   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg ble så opphengt i den historiske tilnærmingen, hvis jeg hadde vært litt mer i Love Actually-modus, kunne jeg sikkert fått inn champagnewireskilpadda di i stallen.

There was a turtle present at the birth of Jesus?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:51   #19
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:59   #20
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: 4. desember: «Og tel og med tre vise menn …»

For en fantastisk gjeng!

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no