Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brødet?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-14, 11:10   #1
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brødet?

Jeg er helt nybegynner på brødbakefronten. Alle tidligere forsøk har endt opp med flate, harde brød. Nå har jeg tatt opp igjen forsøket, og enn så lenge føler jeg det har vært ganske vellykket. Alt takket være inspirasjon fra NRK Beta om brød som ikke behøver å eltes. Problemet er bare at det smaker litt lite. Derfor vil jeg gjerne høre hva du putter i brøddeigen?

Nøtter er ikke aktuelt, siden jeg er allergisk.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 11:12   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Jeg bruker linfrø og solsikkefrø, og både ungene og jeg synes i hvert fall brødene mine smaker nydelig.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 11:22   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Man kan putte oppi det meste i grunnen. Løk, revet gulrot, ost, krydder, oliven osv.
Høstbrød med ost, purre og paprika for eksempel.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 11:31   #4
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Jeg liker smaken på de vanlige grovbrødene jeg lager, uten noe hokkuspokkus i, dvs hvetemel fint og grov, rugmel, havregryn, 4-korn, linfrø, gresskarkjerner, solsikkefrø. Jeg kjøpe en krydderblanding på butikken for en stund siden, brødkrydder tror jeg den heter ( i pose), den gir litt ekstra smak, som kanskje kan være ett alternativ.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 11:36   #5
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Jeg kjøpe en krydderblanding på butikken for en stund siden, brødkrydder tror jeg den heter ( i pose), den gir litt ekstra smak, som kanskje kan være ett alternativ.


Hva slags krydder er det i den blandingen?

Jeg sverger også til linfrø og solsikkefrø i tillegg til blanding av fint og grovt mel for å få mer smak på hverdagsbrødet

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 11:56   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Brød trenger også litt salt for å få smak, men det har du kanskje? En spiseskje sirup er også godt. Så klart.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 12:12   #7
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

+1 herfra for nok salt. Jeg er ikke så hard på saltet ellers i matlagingen, men brød syns jeg trenger litt mer salt enn det ofte står i brødoppskrifter.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 12:12   #8
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Hva slags krydder er det i den blandingen?

Jeg sverger også til linfrø og solsikkefrø i tillegg til blanding av fint og grovt mel for å få mer smak på hverdagsbrødet

Fennikel, anis og karve ( finmalt).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 13:36   #9
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Surmelk, sirup eller honning. Linfrø, solsikkekjerner og sesamfrø.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 14:07   #10
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Tusen takk for gode tips, Alle sammen

Ole Brumm: Din ikke så hokuspokusliste inneholder mer enn hva min brøddeig gjør pr. i dag

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Brød trenger også litt salt for å få smak, men det har du kanskje? En spiseskje sirup er også godt. Så klart.

Ja, salt er med. I dag forsøkte jeg faktisk med litt sirup, men jeg skjønner at mitt "litt" mål er større enn andres for det ble visst litt for søtt

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 14:17   #11
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Jeg er fan av revet gulrøt i brød.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 14:23   #12
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Jeg liker smaken på de vanlige grovbrødene jeg lager, uten noe hokkuspokkus i, dvs hvetemel fint og grov, rugmel, havregryn, 4-korn, linfrø, gresskarkjerner, solsikkefrø. Jeg kjøpe en krydderblanding på butikken for en stund siden, brødkrydder tror jeg den heter ( i pose), den gir litt ekstra smak, som kanskje kan være ett alternativ.

Gresskarkjerner er yummy!
Solsikkekjerner også!

Jeg strør ofte litt Maldonsalt på toppen!

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 15:24   #13
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Helt enig i det med salt. Jeg synes brødene mine ble veldig mye bedre på smak da jeg sluttet å være gnien på saltet i brøddeigen. I tillegg synes jeg brødene henger mye bedre sammen (smuler ikke) når det er nok salt i deigen; jeg mener å ha lest at salt er viktig for bedre glutenstuktur i deigen.

Ellers bruker jeg solsikkekjerner, linfrø, helkorn hvete, sesamfrø, hvetekim, kruskakli, grov sammalt rug og spelt el. hvete i brødene.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 15:34   #14
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Ca1ss sukker i deigen får brødet til å heve bedre.
Ellers bruker jeg havregryn, sesamfrø, linfrø, solsikkekjerner og gresskarkjerner som tilsetning i brøddeigen. Ikke nødvendigvis alle i samme deigen.

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 15:42   #15
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Jeg liker å ha i sesamfrø, gresskarfrø, solsikkefrø, linfrø (50 g av hvert til 2 brød) og 100 g helkorn hvete. Jeg pleier å helle kokende vann over frøene og la de svelle i fred, før jeg blander inn resten, for at de skal få svelle, bli myke og blande seg godt med deigen.

Jeg har i litt olje, havremel eller havregryn, litt sirup eller brunt sukker, havsalt og grovt rugmel, grovt hvetemel og vanlig hvetemel.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 16:15   #16
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Salt og honning.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 16:47   #17
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Jeg er en stor fan av hampfrø i brød.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 17:13   #18
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Jeg liker smaken på de vanlige grovbrødene jeg lager, uten noe hokkuspokkus i, dvs hvetemel fint og grov, rugmel, havregryn, 4-korn, linfrø, gresskarkjerner, solsikkefrø.

Ja, blande ulike meltyper er også lurt; jeg blander også ulike typer hvete, rug og havregryn.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 19:17   #19
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Nok salt.

Ellers bruker jeg både frø, honning, sukker osv, men det er kun når det er for lite salt at smaken ikke er tilfredsstillende, synes jeg.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 20:48   #20
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny brødbaker lurer på hva putter du i brøddeigen for å få litt ekstra smak på brø

Da har nok kanskje dette med smaken aller mest med det at jeg har vært ganske forsiktig med saltet da? Jeg har vært redd for å bruke for mye

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
brødbaking

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no