Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Løk og chili

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-14, 12:36   #1
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Løk og chili

Jeg lurer litt på en ting, f.eks løk som man begynner å grine av når man kutter den opp - kroppen reagerer jo veldig på det. Og chili - når man kutter den opp, spiser den så brenner det i munn og kroppen. Sitron på hendene kan svi og alene smaker det jo utrolig surt…

Prøver egentlig kroppen vår å fortelle oss at vi ikke skal spise dette? Eller renser det bare kroppen?

Rare tanker fra meg?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 13:35   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

Chili og løk har jo bakteriedrepende egenskaper, noe som gjør godt i tarmen i spesielt utsatte strøk (plasser med mindre god hygiene enn her). Jeg tenker det er stor forskjell på å "putte det på huden"/ få det på øynene og spise det, og at det nok gjør godt for kroppen. Men at det muligens ikke er meningen vi skal spise det bart, men blande det inn i mat, selv om det går jo bra det også, selv om det er sterkt. Man kan jo lære seg til å spise sterkere mat også.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 13:56   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Løk og chili

Det er vel bevist at "sterk" mat er bra for hjerte-karsykdommer, tror jeg.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 13:58   #4
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.923
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

Av en eller annet grunn så er det fuktige steder løksafta lander, dvs. øynene våre er det som er fuktig når vi kutter løk, og hvorfor øynene begynner å renne av den vet jeg ikke. Nå når jeg kutter løk så stikker jeg ut tunga så brei den er og så langt jeg kan når jeg kutter løk, da er det den som er fuktig og ikke øynene som kommer først når en kutter, og øynene svir ikke. Merkelige greier, men hvorfor det er sånn aner jeg ikke. En merker ikke løksafta på tunga at det smaker noe, men øynene svir ikke fordi løksafta har et annet fuktig sted å havne før den treffer øynene.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 14:07   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Av en eller annet grunn så er det fuktige steder løksafta lander, dvs. øynene våre er det som er fuktig når vi kutter løk, og hvorfor øynene begynner å renne av den vet jeg ikke. Nå når jeg kutter løk så stikker jeg ut tunga så brei den er og så langt jeg kan når jeg kutter løk, da er det den som er fuktig og ikke øynene som kommer først når en kutter, og øynene svir ikke. Merkelige greier, men hvorfor det er sånn aner jeg ikke. En merker ikke løksafta på tunga at det smaker noe, men øynene svir ikke fordi løksafta har et annet fuktig sted å havne før den treffer øynene.

Ser meg levende for meg.

Ikke svømmebriller, altså?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 14:07   #6
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

Løksaften inneholder vel svovel som gjør at øynene renner?

http://www.forskning.no/artikler/200...r/1202311466.0

Jeg gråter sjelden når jeg skjærer løk, men jeg gjorde det oftere da jeg var yngre. Eldstejenta gråter når jeg skjærer løk og blir helt blindet om hun skjærer løk selv.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 14:26   #7
Sweetie
Prøver seg frem
 
Sweetie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 424
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Sv: Løk og chili

Løk er jo kjempesunt! Les f.eks. rapport fra Bioforsk:
http://www.bioforsk.no/ikbViewer/pag...nsion_id=16117

Rapporten ble også plukket opp i nyhetene og publisert bl.a. på Bramat sine sider:
http://bramat.no/kosthold/matvarer/4...r-du-spise-lok

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 14:53   #8
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Prøver egentlig kroppen vår å fortelle oss at vi ikke skal spise dette? Eller renser det bare kroppen?

Rare tanker fra meg?

Det renser i alle fall ikke kroppen, kroppen er selvrensende med mindre man har nyreproblemer eller annen organsvikt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 15:11   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

Jeg gråter ikke når jeg skjærer løk. Jeg gjorde det da jeg var yngre og en sjelden gang om løken er helt helt fersk. (Jeg gråter litt av min egen selvdyrkede økoløk, kan umulig være tegn på noe galt). Ellers tror jeg på Shabana Rehmans råd om å ikke onanere etter man har hakket chili.

Jeg tror ikke man skal tenke så mye eller kjenne så mye etter. Bare spise ting man har lyst på eller liker og nyte livet. Tralala.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 15:21   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

Det er mye mat som kan gi plager, men som er sunt og bra og godt.
Kål for eksempel er ikke det magen min setter mest pris på, men jeg tenker at det er bra likevel. Det samme gjelder løk og chili. Chili er krydder i min matlaging og ikke noe som inntas i store mengder. Hadde jeg tagget flere chilier hadde jeg nok blitt dårlig. Mye annet krydder kan være kjipt i stor mengder. Tenk bare på muskat og hallusinogene stoffer.


Kroppen renser seg selv ja. Den er fin sånn.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 16:27   #11
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Løk og chili

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det er mye mat som kan gi plager, men som er sunt og bra og godt.
Kål for eksempel er ikke det magen min setter mest pris på, men jeg tenker at det er bra likevel. Det samme gjelder løk og chili. Chili er krydder i min matlaging og ikke noe som inntas i store mengder. Hadde jeg tagget flere chilier hadde jeg nok blitt dårlig. Mye annet krydder kan være kjipt i stor mengder. Tenk bare på muskat og hallusinogene stoffer.


Kroppen renser seg selv ja. Den er fin sånn.

Er Muskat skummelt?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 16:39   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Er Muskat skummelt?

Ja i større mengder funker det lignende LSD og fleinsopp.
Det brukes også til det av enkelte desperate sjeler her til lands.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 17:12   #13
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Løk og chili

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja i større mengder funker det lignende LSD og fleinsopp.
Det brukes også til det av enkelte desperate sjeler her til lands.

Oi, det visste jeg ikke. Håper det er snakk om store mengder?

Er det best å bare kutte det ut i hvit saus eller?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 21:13   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

Det finnes mye som ikke er helt heldig i større mengder. Kanel, for eksempel. Et sterkt antioksidant, men ikke bra med for mye.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 21:19   #15
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

Man kan dø av å drikke for mye vann også. Alt med måte.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 21:21   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Man kan dø av å drikke for mye vann også. Alt med måte.

Ja, det er sant. Men akkurat med kanel er grensene temmelig lave.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 21:25   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

En nøtt muskat er heller ikke mye og der blir det advart siden ungdommer stadig forsøker seg med de uheldige konsekvensene det gir. Jeg tror det er mindre attraktivt å teste grensene med vann.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=530055

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 23:10   #18
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

Javisst. Poenget mitt var at man ikke skal være redd for å ha litt muskatkrydder i den hvite sausen sin, eller et dryss med kanel på maten sin, men man kan være obs på at om man spiser en spiseskje, av det, så kan det være uheldig. Men så mye får man jo ikke i seg, om man spiser normalt.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 23:23   #19
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Løk og chili

Jeg har lest at grunnen til at chili er sterkt er fordi fugler ikke har smakssans. Dermed unngår andre dyr planten, mens fuglene spiser den og sprer frøene over større områder.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 07:37   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løk og chili

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Javisst. Poenget mitt var at man ikke skal være redd for å ha litt muskatkrydder i den hvite sausen sin, eller et dryss med kanel på maten sin, men man kan være obs på at om man spiser en spiseskje, av det, så kan det være uheldig. Men så mye får man jo ikke i seg, om man spiser normalt.

Joda, men grunnen til at jeg nevnte akkurat kanel, er at selv forskerne ikke var sikre på hvor mye kanel som er normalt å ha på grøten. Et barn bør ikke ha i seg mer enn 0,2 g daglig, og det er nesten 3 g i en teskje.

Jeg er likevel ikke redd kanel, altså, jeg følte bare for å kommentere det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no