Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-23, 08:47   #41
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Jeg har lært at det er viktig å få ut fukt. Jeg lufter derfor på soverommet hver morgen. Trekker fra gardinene og åpner vinduet noen minutter. Lufteluka er alltid åpen.

Ellers liker jeg tankene til Hyacinth rundt gardiner. Ikea har takskinner. Jeg har ikke disse, men andre gardinstenger fra Ikea som fungerer fint. Vi har tykke gardiner derfra også.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 08:51   #42
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Det jeg synes er fint å gjøre med gardiner, er nettopp det å henge dem ved siden av vinduet i stedet at det dekker til noe av vinduet. Jeg har aldri skjønt hvorfor de færreste gjør dette når det er en mulighet. Det slipper mer lys inn, men det viktigste er at det visuelt sett skaper en illusjon om et større vindu.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 10:18   #43
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det jeg synes er fint å gjøre med gardiner, er nettopp det å henge dem ved siden av vinduet i stedet at det dekker til noe av vinduet. Jeg har aldri skjønt hvorfor de færreste gjør dette når det er en mulighet. Det slipper mer lys inn, men det viktigste er at det visuelt sett skaper en illusjon om et større vindu.

Jeg må innrømme at jeg ikke kan se en eneste fordel med dette og når jeg ser det på interiørbilder synes jeg det ser veldig teit ut. Sover du med gardinene trukket fra? Jeg er nok ikke estetisk anlagt nok til å bry meg om dette. Og som nevnt før er varmetapet fra selve vinduet veldig stort. Eller var det i den andre tråden jeg skrev om kuldestråling, kanskje? I stua har vi ikke gardiner i det hele tatt og savner det ikke, men der har vi jo da svære vinduer som sikkert gir alt for mye kuldestråling.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 12:35   #44
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Hvis rommet er ganske smalt, evt at vindu er så bredt at det ikke er så mye vegg igjen, så syns jeg tipset til Hyacinth er bra.

Jeg har heller ikke gardiner i stua, men der er det ingen som kan se inn, og jeg trenger heller ikke å få det mørkt om sommeren.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 13:31   #45
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg må innrømme at jeg ikke kan se en eneste fordel med dette og når jeg ser det på interiørbilder synes jeg det ser veldig teit ut. Sover du med gardinene trukket fra? Jeg er nok ikke estetisk anlagt nok til å bry meg om dette. Og som nevnt før er varmetapet fra selve vinduet veldig stort. Eller var det i den andre tråden jeg skrev om kuldestråling, kanskje? I stua har vi ikke gardiner i det hele tatt og savner det ikke, men der har vi jo da svære vinduer som sikkert gir alt for mye kuldestråling.

Høh? Selvsagt sover jeg ikke med gardinene trukket fra?

Hvorfor ser det teit ut? Man kan jo ikke SE at gardinene henger (mest) ved siden av og ikke oppå glasset? Vinduet ser jo bare bredere ut.

Og dette har ikke bare med estetikk å gjøre. Det er en objektiv sannhet at hvordan man innreder hus mtp lysinnslipp, farger etc påvirker folks trivsel.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 13:46   #46
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Høh? Selvsagt sover jeg ikke med gardinene trukket fra?

Hvorfor ser det teit ut? Man kan jo ikke SE at gardinene henger (mest) ved siden av og ikke oppå glasset? Vinduet ser jo bare bredere ut.

Og dette har ikke bare med estetikk å gjøre. Det er en objektiv sannhet at hvordan man innreder hus mtp lysinnslipp, farger etc påvirker folks trivsel.

Man ser jo veldig godt at det ikke er vindu bak gardinene. Hvis man ikke man har veldig lystette gardiner. Det har jeg jo på soverommet, men det er uforståelig for meg hvorfor jeg skulle trenge å skape noen illusjon av større vinduer på soverommet. Soverommet vårt er skap, seng, kommode og ferdig med det. Vi rer opp senga hver morgen, men har tre dyner/puter med ulikt sengetøy på, og to ulike ullpledd oppå der igjen. Vi har ikke noe behov for at soverommet er koselig, hyggelig, pent, dekorativt eller noe som helst. Vi er aldri på soverommet annet enn når vi sover eller har sex, og da har vi åpenbart ikke noe behov for lys inn eller ser oss rundt i rommet.

I en stue synes jeg det ser veldig "tett" (eller hvilket ord jeg skal bruke, dystert kanskje?) ut med lystette gardiner og har man ikke lystette gardiner ser man som sagt at det ikke er vindu bak. Noen ganger må praktiske hensyn veie tyngst, da jeg hadde soverom på stua, hadde jeg lystette gardiner der.

Jeg må nok innrømme at jeg er tilbøyelig til å synes mye pynte- og interiørtrender er rart/teit/skjønner-ikke-at-folk-orker. Beklager det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 13:50   #47
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Det er ikke min erfaring. Mulig jeg barw henger gardinene «tett», da. Det synes iallfall ikke hos meg. Hvis man henger dem så langt ute at karmene viser (det har jeg også sett), synes jeg ikke det er fint.

Nå snakker jeg om vinduer generelt, ikke spesifikt på soverom. Vi bor også i et hus med (for) liten vindusflate totalt sett, så det vi har av vinduer er viktig.

Jeg forstår heller ikke hva du mener med det pynte- og trendutsagnet i denne sammenheng. Slik har jeg hengt opp gardiner (i den grad jeg har gardiner) siden jeg fikk mitt eget hjem. Jeg tviler på at det er noen trend, akkurat. At ting man gjør i huset har en eller annen form for effekt, er jo udiskutabelt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 13:51   #48
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Input, men du rer altså opp senga?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 14:32   #49
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Det spiller jo ingen rolle om du (eller jeg) er opptatt av interiør eller ei, all den tid Timar faktisk ber om et interiørråd (i tillegg til et praktisk råd). Hun sier jo at hun (også) er opptatt av hvordan det kommer til å se ut.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 16:29   #50
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Input, men du rer altså opp senga?

Ja, fordi jeg deler seng med to stykker som sover veldig urolig og derfor ville dynene våre blitt en klump inni lakenet om de ikke ble ristet hver morgen. Men nå føler jeg meg litt dum, for jeg skjønner ikke hvorfor det er morsomt eller om jeg har brukt feil ord.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 16:36   #51
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg forstår heller ikke hva du mener med det pynte- og trendutsagnet i denne sammenheng. Slik har jeg hengt opp gardiner (i den grad jeg har gardiner) siden jeg fikk mitt eget hjem. Jeg tviler på at det er noen trend, akkurat. At ting man gjør i huset har en eller annen form for effekt, er jo udiskutabelt.

Ok, jeg har aldri sett eller hørt om det før nå nylig, og da har det vært først på et reklamebilde og så i en artikkel om oppussing. Som jeg skummet kun fordi jeg kjenner den som er omtalt. Så jeg trodde det var en ny greie. Da du så sa «jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle gjør det sånn!» ble det for meg litt som at du sa «jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle har HOME-bokstaver på enhver ledige hylle!» Men jeg har jo null peiling eller interesse, som sagt. Jeg bare svarte på hvorfor jeg IKKE har gardinene sånn.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 17:20   #52
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Vi har tunge og tette gardiner i stue og soverom. Stue for å bedre lydbildet, og soverom for å ikke bli vekket så tidlig av sola.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 17:50   #53
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ja, fordi jeg deler seng med to stykker som sover veldig urolig og derfor ville dynene våre blitt en klump inni lakenet om de ikke ble ristet hver morgen. Men nå føler jeg meg litt dum, for jeg skjønner ikke hvorfor det er morsomt eller om jeg har brukt feil ord.

For meg er å re opp en seng noe man kun gjør for å pynte på soverommet, så det hang liksom ikke på greip i det hele tatt med resten av innlegget hvor du påpekte hvor lite viktig det var hvordan det ser ut på soverommet.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 19:08   #54
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Jeg googlet litt og fant en side om oppheng av gardiner. Den forklarer på en enkel og kjapp måte hvordan man kan få ulike effekter. Det har jo ingenting med trender å gjøre, det er bare fakta. (Det betyr likevel ikke at man gjøre det slik eller like det.)

https://www.kid.no/inspirasjon/inter...e-opp-gardiner

Litt ned på denne siden kan man se en tegning av to vinduer med samme størrelse, men som virker utrolig ulike i størrelsen pga gardinplasseringen:

https://www.oslodeco.no/blogs/magasi...u-opp-gardiner


Sist redigert av Hyacinth : 31-01-23 kl 19:14.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 19:13   #55
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.444
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Sov med ullbuff

Høns er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-23, 21:15   #56
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seng under stort, kaldt vindu - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Spalteventil i vinduet bør vel være (litt) åpen for å gi sirkulasjon og dermed hindre kondens og sopp?

Absolutt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no