Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Å plante stueplanter rett i terracotta

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-23, 18:02   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å plante stueplanter rett i terracotta

Jeg har alltid hatt inneplanter i pastpotter og potteskjulere utenpå. Men for et lar år siden ble jeg tipset om å plante rett i terracotta med fat under. Det skulle være bra for plantene, for terracotta holder på fuktigheten. Såkalte planteeksperter «lovpriste» dette og påstod at planene aldri hadde hatt det bedre.

Vel, jeg synes terracotta kan være pent, og dette hørtes jo fint ut. Så alle mine stueplanter står i ulike typer terracottakrukker nå. Med fat under, selvsagt.

Jeg har merket to ting: Det ene er at jorden tørker vanvittig fort ut. Kan det hende at terracottaen suger fuktighet fra jorda? Det gir litt mening, synes jeg.

Det andre er at parketten får fuktskader. Det liker jeg enda mindre. Fatene er ikke glasert (heller ikke krukkene), men jeg har møbelknotter under, egentlig mest av hensyn til riper. Men fuktigheten går gjennom alt og ødelegger golvet.

Jeg skjønner jo at det er fordi terracottaen ikke er glasert. Men dette irriterer meg sånn! På hagesenteret der jeg handler mest, sa personalet at fatene skal være vanntette, faktisk. Men de anbefalte samtidig møbelknotter.

Er det noen måte å løse dette på? Jeg har mange store planter. Pluss noen mindre. Jeg har ikke kjempelyst å legge aluminiumsfolie under krukkene slik at det synes. Vet ikke om det hjelper så mye heller.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-23, 18:17   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å plante stueplanter rett i terracotta

Det finnes fat som er glasert oppi slik at fukten ikke trekker ned gjennom det. Men du bør allikevel ha knotter under på grunn av kondens.

Og ja, det blir tørrere raskere i terrakotta siden de ikke er vanntette. Og av samme grunn: mindre råte og mugg. Jeg har litt begge deler: noe rett i terrakotta, noe i plast som står i ulike potteskjulere.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-23, 18:44   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å plante stueplanter rett i terracotta

Jeg får stadig slike lite pene hvite (kalk?) Utslag på utsiden av terracotta pottene når jeg planter rett i dem.

Men jeg har jo noen sånn. Har fat som er glassert oppi men det ble ødelagt vinduskarmen likevel (nå var jo vinduet punktert og karmen en anelse råtten så det gjorde ikke så mye. Men nå har jeg nye vinduer og vinduskarmer så vil ikke gjenta det )

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-23, 19:38   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å plante stueplanter rett i terracotta

Takk for svar!

Jeg vil helst slippe å kjøpe nye fat. Kanskje jeg kan glasere dem jeg har?

Malama: Ja, det kommer kalk og annen misfarging (og skjolder) på terracotta. Spesielt ute. Men det synes jeg er litt av sjarmen. Det er jo et «levende» materiale. Jeg synes det ser rustikt ut. Forresten er det ikke så mye kalkflekker her. Men vi bor et sted med forholdsvis lite kalk i vannet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no