Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Jeg er en sånn hønemor, jeg, skjønner du"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-08, 14:03   #21
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er en sånn hønemor, jeg, skjønner du"

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Er det så greit å være overbeskyttende?

Altså, overbeskyttende betyr jo for beskyttende. Det er aldri "greit" å være for mye noe som helst - det er det "for mye" betyr.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 14:13   #22
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Jeg er en sånn hønemor, jeg, skjønner du"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Altså, overbeskyttende betyr jo for beskyttende. Det er aldri "greit" å være for mye noe som helst - det er det "for mye" betyr.

Men hvem har fasiten for hva som er overbeskyttende?

Foreldre har forskjellige grenser for barna sine, men kan vel neppe påberope seg å ha fasiten. De fleste av oss prøver oss fram, og gjør det vi mener er best for barna våre.

Jeg lar av og til 5-åringen min gå til bhg alene fordi jeg synes hun er moden nok til det, og fordi hun har lyst. Andre synes det er lite passende, og kunne aldri tenke seg å sende sitt barna alene den samme strekningen.

Er jeg for lite beskyttende i denne situasjonen, eller er den andre forelderen overbeskyttende? Eller har begge rett i forhold til sitt eget barn?

Det finnes jo ingen fasit for når det er riktig for den enkelte å få lov til ting.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 14:17   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er en sånn hønemor, jeg, skjønner du"

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Men hvem har fasiten for hva som er overbeskyttende?

Ingen har det, selvsagt. Det er jo en subjektiv vurdering.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 14:20   #24
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Jeg er en sånn hønemor, jeg, skjønner du"

I min verden er også det å være overbeskyttende nettopp en adferd som kommer til uttrykk ved å være mer enn nok beskyttende. Altså beskytte barna mot endel potensielle farer som barna normalt burde/kunne ha vært utsatt for ved normal beskyttelse. Eksempelet med bruk av kniv for en 5 åringen fordi barnet skal hjelpe til med matlagingen, er slik jeg ser det helt greit. Jeg vil beskytte barnet ved å ikke velge at barnet får bruke en kniv som er for stor for han/henne å mestre, men heller tilby en kniv som barnet har mulighet til å håndtere.

Overbeskyttelse er ikke å passe på bilsikring eller gange over fotgjengerfelt, men heller det å nekte barnet å kjøre bil når det er glatt, eller å gå på besøk til en venn fordi barnet da må gå langs veien et stykke.

Sunn fornuft holder lenge.

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 14:21   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er en sånn hønemor, jeg, skjønner du"

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg foretrekker blåmerker og skrubbsår fremfor brudd på hjerneskallen.

Hysterisk hønemor, med andre ord.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 14:56   #26
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Jeg er en sånn hønemor, jeg, skjønner du"

Jeg tenker litt sånn som Skilpadda. Jeg har kalt meg selv hønemor når jeg uttallige ganger har fått foreslått den gode idèen å finne en 14 åring til å passe mine barn og jeg må forklare hvorfor jeg ikke vil det. Jeg vil jo ikke beskylde de som lar 14 åringer passe barna sine for å være uforsvarlige så istedenfor å legge ut i det vide og breie om mine grunner, kan jeg finne på å avfeie hele temaet ved å si at jeg er en hønemor eller noe i den duren.

Jeg har forøvrig ikke samme negative assosiasjoner til begrepet hønemor som til det å være overbeskyttende. For meg så er en hønemor en som pusler og steller og klukker så det blir vel mye av det gode, mens en som overbeskytter nekter ungene å få være med på ting og tør ikke la de "lære av egne feil".

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 15:01   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er en sånn hønemor, jeg, skjønner du"

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Jeg har forøvrig ikke samme negative assosiasjoner til begrepet hønemor som til det å være overbeskyttende. For meg så er en hønemor en som pusler og steller og klukker så det blir vel mye av det gode, mens en som overbeskytter nekter ungene å få være med på ting og tør ikke la de "lære av egne feil".

"Hønemor" er absolutt ikke like negativt som "overbeskyttende", nei. Mer litt i overkant klukkende enn en faktisk hemsko for barnet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 18:44   #28
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Jeg er en sånn hønemor, jeg, skjønner du"

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nure! Du kan DØ!

Nesten!

Hu der lo jeg godt av! (Spesielt den episoden hvor Nure tok mamman med seg på høyfjellshotell! )

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no