Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Hvorfor drikker du ikke"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-10, 16:30   #1
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

"Hvorfor drikker du ikke"

Mange av mine kollegaer drikker ikke alkohol overhodet og dette var ett av temaene i dagens lunsjpause. De som ikke drikker alkohol forteller at når de sier at de er avholds så blir de som oftest møtt av spørsmål av typen, "hvorfor det? Erru relliøs? Var mora di alkis? Er du med en sånn der sekt? Er du tørrlagt?" og så videre.

Jeg ble både litt sjokkert og litt lattemild. Jeg har noen familiemedlemmer som glatt kunne ha bust ut med slike gullkorn (litt sånn medlidende; "åh, er noen av foreldrene dine alkiser kanskje?), men håpte at det ikke var vanlig.

Hva mener dere? Synes dere det er naturlig og spørre hvorfor folk velger å være avholds?

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 16:33   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Jeg drikker en gang i skuddåret, er 99 % avholds, men har aldri fått noe særlig kommentarer på det. Jeg kommer ikke på å spørre andre som ikke drikker om hvorfor heller, for det første har jeg ikke noe med det og for det andre ser jeg på det som like naturlig å være avholds som å ikke være det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 16:33   #3
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Jeg har fått utrolig mange sånne spørsmål.. I tillegg til at folk ikke gidder invitere meg på fest fordi vist jeg ikke drikker så kan jeg jo ikke feste heller?

Synes det er utrolig stort drikkepress i det norske samfunnet. Til og med når jeg var 16 måtte jeg forsvare at jeg ikke drikker.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 16:39   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.117
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Tja, synes egentlig ikke det er noe rarere å spørre om det - enn alle spørsmålene jeg får når jeg sier jeg ikke spiser reker/skalldyr/fisk.

Å mase og grave hvis man svarer vagt er selvsagt noe annet - og uhøflig.

I vår krets er det vel kun en person som ikke drikker, men det har aldri vært noen hindring for å ha noen festlige fester, og ikke noe som noen legger seg oppi.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 16:46   #5
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Har hørt det ja, men da blant folk som kjenner hverandre, og i en spøkefull tone.

Slike spørsmål kan være ufine og frekke, men det kommer mye an på hvordan det blir sagt. Jeg ser vel mest for meg slike kommentarer/spørsmål som en spøkefull sak.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 16:46   #6
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Ja, man blir lei. Jeg liker ikke smaken, ingen annen "skummel" grunn.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 16:47   #7
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Med det typiske norske drikkemønsteret som standard, mener jeg vel at det ikke er et helt unaturlig spørsmål. Ikke som første spørsmål til noen man nettopp har blitt introdusert for, selvsagt - men sånn etter hvert, greit nok.

Å lansere teorier som "er det fordi du er religiøs/alkoholiker/barn av alkoholikere" e.l. er frekt, likeså å insistere om noen kommer med et svevende svar. Men det gjelder jo på de fleste felt med potensielt veldig personlige årsaksforhold.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 16:47   #8
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Når folk beveger seg utenfor normalen, er det vel vanlig at andre stiller spørsmål. Ikke for å være uhøflige, men fordi de er nysgjerrige.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 16:48   #9
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Jeg er blitt så vant med det at jeg knapt registrerer det lenger. Har aldri opplevd det som frekt egentlig, mer i spøkefull tone. Jeg er også en av dem som rett og slett ikke liker smaken, så enkelt.
Kunne ikke falle meg inn å spørre andre om tilsvarende.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 16:48   #10
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Jeg var avholds i noen år, av ymse grunner, og måtte stadig forklare om ikke forsvare det i så godt som alle sammenhenger der alkohol ble server. Tenkte ofte på ironien i det, ja.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 17:10   #11
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Jeg drikker ytterst sjelden, litt pga at jeg ser ikke helt behovet og at
jeg ikke orker hodepinen dagen derpå, trenger ikke mye inntak av alkohol for å få det.
Men jeg liker rødvin og en iskald corona på en varm sommerdag,
siden jeg drikker sjelden så tåler jeg lite og drikker ikke i barnas nærvær.
Tenker ofte at til helgen skal jeg kjøpe ne flaske rødvin og kose meg med
ett glass når ungene er lagt, men det blir som regel med tanken

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 17:21   #12
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.117
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Tenker ofte at til helgen skal jeg kjøpe ne flaske rødvin og kose meg med
ett glass når ungene er lagt, men det blir som regel med tanken

Da ville jeg heller kjøpt sånne småflasker som de selger på flyet/halvflaske. Mindre å tømme ut, og bedre pris for deg.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 17:25   #13
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Tja.
Det er vel som med mange andre greier i samme leia.

Ikke kake? Er du på slankern? Allergisk?

Har du ikke vært i utlandet? Redd for å fly? Liker ikke å reise??

Skal du ikke ha barn? Whyyyy?

Om man sier nei til noe som andre synes er helt topp, så kommer spørsmålene. Det kan avgjort være plagsomt. Men jeg tror det er naturlig at folk blir nysgjerrige når noen velger litt utenfor normalen. Å være helt avholds er litt utenom normalen de fleste steder i landet.

Selv spør jeg aldri om hvorfor folk ikke drikker eller hvorfor folk ikke har barn - it's a potential minefield.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 17:27   #14
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.117
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Liiiiiiker du ikke reker???? Det som er såååååå godt!!!! Sikker på at du har smakt skikkelig ferske gode reker med godt tilbehør?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 17:29   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Jeg liker ikke alkohol, jordbær og skalldyr. Jeg må svare for meg rett som det er, ja.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 17:44   #16
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Jeg har fått spørsmålet såpass mange ganger at jeg tar meg selv i å bevisst unngå situasjoner der det serveres alkohol. Julebord for eksempel er en klassiker, gode, brisne kolleger kan ikke for sitt bare liv forstå hvordan noen kan takke nei til gratis alkohol Det er dessuten i situasjoner hvor andre drikker seg snydens (ikke tar et lite glass vin altså) at spørsmålet kommer opp, jeg tror fulle folk synes det er ubehagelig at ikke alle tar del i fylle-ritualet på samme premisser.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 19:33   #17
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Helt enig med Zoë.

Jeg tror det er nysjgerrigheten som tar overhånd når noen skiller seg ut på en eller annen måte.

I min egen hverdag hører jeg veldig ofte denne:

Spiser du ikke fisk? Tåler du det ikke eller liker du det ikke? Og fisk som er så sunt og godt! Alle burde spise fisk minst to ganger i uken! Du burde smake den nyyydelige lakseoppskriften jeg prøvde forleden dag.....

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 19:41   #18
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Får høre det innimellom ja.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 19:41   #19
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Jeg er drittlei av å måtte forklare til voksne folk at jeg foretrekker cola ligth enn alkohol. Jeg liker ikke smaken. Ferdig.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 19:50   #20
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.011
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Hvis jeg ikke drikker er jeg visst gravid. Nå er jeg steril så nå kan jo folk egentlig si hva de vil.

Hvorfor spiser du ikke kjøtt får jeg ofte da. Teeeenk på den deilige biffen du går glipp av. Hvor jeg ofte responderer: Er du glad i salat og andre grønnsaker. Personen svarer ofte nei, og da er jeg igang med: Teeeenk på hvor mye deilig du går glipp av! (Og håper at personen tar hintet).

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no