Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Film til 14-årsdag?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-16, 21:36   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Film til 14-årsdag?

Poden skal ha guttene i klassen hjemme hos oss i bursdagen sin om et par uker, og mannen og jeg spekulerer på filmer å foreslå at de kan se. Den kan ikke være altfor lang, for det er planer om å bruke en del tid på spilling, så helst tenker jeg meg noe på rundt halvannen time. Jeg tror "morsomt" er tryggere i en sånn setting enn "dramatisk", og så kunne det være gøy om ikke alle nylig har sett filmen, så en blockbuster fra de seneste årene tror jeg ikke det blir. De er veldig hyggelige, greie og ikke "overtøffe" gutter.

Vi har tenkt på en rekke alternativer blant ting vi allerede har, men kan fint skaffe en vi ikke har også. Her er noen ting vi har vært inne på:

Gremlins (det er jo til og med en slags julefilm!)
The Nightmare Before Christmas
(eller hva som helst av animasjonsfilm, forsåvidt, vi har haugevis)
Man with the Naked Gun eller Top Secret (usikker på om disse er morsomme fremdeles, for dagens tenåringer?)
Coraline (ikke så morsom, men veldig bra)
The Fantastic Mister Fox (for barnslig, kanskje, hvis de ikke får med seg de voksnere poengene)
Spy (to timer lang, ellers et supert valg; tror sikkert Poden kunne tenke seg å se den igjen)
A Hard Day's Night (faktisk veldig morsom, men vil de se en seksti år gammel svarthvittfilm?)
Buster Keaton-kortfilmer (enda eldre, men veldig korte, og morsomme)
Monty Python and the Holy Grail
Mars Attacks! (inspirert av Tallulah-sønnen)

... Litt odde blanding, altså. Noen som har flere forslag?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 21:40   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.028
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

School of rock, eller er den litt barnslig kanskje?

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 21:49   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.387
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Jeg tror mange har sett A nightmare before Christmas (og den er nok kanskje litt aquired taste). Mars Attacks! var en stor hit her (og ingen hadde sett den), Fantastic Mr Fox tror jeg man enten bør være yngre eller eldre for, Coraline kan selv 14-åringer bli redd for, Spy er jo gøyal (skal dere se dick pic-scenen sammen med dem? ), Hiawata og kompisene elkser Man with the naked gun og dess like (jeg har aldri likt dem, og kan ikke bedømme), Hard Days Night er kanskje litt nerdete? Monty Python tror jeg også kan fenge.

Så jeg holder en knapp på Mars Attacks!, Spy eller MP.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 21:51   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Jeg tenker mye det samme som deg her, Tally. (Bortsett fra at jeg likte de åttitallskomediene da de var nye, da. ) Vi har sett Spy sammen med Poden, men jeg hadde ikke akkurat tenkt å sitte i stuen sammen med gjengen nå (det er det neppe plass til heller).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 21:52   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

School of rock, eller er den litt barnslig kanskje?

Jeg var inne på tanken. Den var bare ikke på listen fordi vi ikke har den hjemme nå.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 22:10   #6
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.804
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Home Alone har kanskje alle sett? Hva med Hot Shots eller Back to the Future? Freaky Friday?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 22:13   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Flere av disse har vel 15-årsgrense? Jeg vet ikke hvor nøye man er på sånt i bursdagssammenheng i den alderen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 22:16   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Flere av disse har vel 15-årsgrense? Jeg vet ikke hvor nøye man er på sånt i bursdagssammenheng i den alderen.

Flere på listen min, mener du, eller av de andre forslagene?

Uansett: Jeg ville gjort en egen vurdering; noen filmer synes jeg har fått ufortjent høy aldersgrense (f.eks. den andre Captain America-filmen), mens mange 15-årsfilmer ville være totalt uaktuelle i en 14-årsdag.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 22:17   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Flere på listen min, mener du, eller av de andre forslagene?

Uansett: Jeg ville gjort en egen vurdering; noen filmer synes jeg har fått ufortjent høy aldersgrense (f.eks. den andre Captain America-filmen), mens mange 15-årsfilmer ville være totalt uaktuelle i en 14-årsdag.

Spy, Gremlins, Man with the naked gun og Top Gun, hvertfall.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 22:19   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.387
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Mars Attacks! hadde 15-årsgrense, men er såpass gammel at den virkelig ikke var en 15-årsfilm i dag. Den finnes ikke skummel, men har en sex-scene. Så vidt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 22:19   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Gremlins, Man with the naked gun og Top Gun, hvertfall.

Ja, jammen! Vel, det er mange år siden de ble vurdert, og jeg mistenker i grunnen at de ville fått en "mildere" dom i dag. (Life of Brian fikk jo for eksempel 18-årsgrense i sin tid. Den kunne jeg også fint vist til 14-åringer.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 22:20   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Og Spy, som er temmelig ny, fikk (fornuftig nok) justert ned grensen til 12 år etter et par måneder.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 23:42   #13
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Deadpool så jeg med fjortisen og hans venner, stor suksess. Ellers anbefaler jeg en morsom film som antageligvis ikke er så lett å få tak i annet enn via samsøk på biblioteket, men det er den til gjengjeld verdt: De tre idiotene (Three stooges i ny versjon, kom for et par år siden og gikk ikke på kino, så få som har sett den).

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 23:44   #14
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Deadpool synes jeg er kjempemorsom, og vi tok med Poden på den på kino, men jeg vil ikke vise den til andre fjortenåringer jeg ikke kjenner - den er såpass brutal, og jeg vet ikke hvordan alle håndterer det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 23:53   #15
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Jeg ser at både Gremlins og Top Secret faktisk har aldersgrense 16 år, men de ble vurdert i 1984, samme år som The Terminator måtte klippes for å bli tillatt vist med aldergrense 18 år i Norge. Så gamle vurderinger fra den norske filmsensuren må man bare se bort fra. Det er helt umulig å vite hva de innbilte seg på den tiden. Så her må man finne andre kilder eller bruke egne vurderinger for å avgjøre om filmen er egnet. Og jeg ville i utgangspuntket ikke hatt betenkeligheter med å vise noen av disse tre for en 14-åring i dag.

Ben "for fri film" Murphy


Sist redigert av Benmurphy : 18-11-16 kl 00:07.
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-16, 00:00   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.934
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Film til 14-årsdag?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Deadpool synes jeg er kjempemorsom, og vi tok med Poden på den på kino, men jeg vil ikke vise den til andre fjortenåringer jeg ikke kjenner - den er såpass brutal, og jeg vet ikke hvordan alle håndterer det.

Absolutt enig. Gladvoldfaktoren er ekstremt høy.

Våre barn digger katastrofefilmer, og f.eks. The Day After Tomorrow kom før det var aktuelt for dem å se. San Andreas er av nyere dato, men mulig flere har sett den. Går man for langt tilbake så blir spesialeffektene kjipe ift hva de er vant til i dag, og det rynker barna her på nesen over.

Pacific Rim er det ikke så mange som har sett har vi lagt merke til av podens venner. Så den ble vist under bursdagen i fjor.

Ocean's filmene fenger gjerne i den alderen, men mange har nok ikke sett de da de er litt for "gamle". The Italian Job har også de rette elementene for en kul aften.

Men jeg tror dere vil slite med å holde dere til 1,5 t. Hva med å utvide tidspunktet slik at både spilling og en film på 2 t går? Evt så kan dere kjøre spilling og så en time, halvannen med morsomme YouTube snutter på tv. Det er jo gjerne midt i blinken

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no