Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på lett og luftig foccaccia?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 13:06   #1
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Oppskrift på lett og luftig foccaccia?

Jeg har bakt foccaccia flere ganger, forsåvidt med hell, men jeg synes alle andre får det til litt bedre enn meg. Jeg velger å tro at hemmeligheten ligger i oppskriften, og at det ikke skyldes mine bakeferdigheter.

Er det noen som har en oppskrift på foccaccia av det lette og luftige slaget, som de vil dele?

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:31   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på lett og luftig foccaccia?

Jeg husker ikke nøyaktig oppskrift, men sånn ca:

5-6 dl lunkent vann
1/2 pk gjær
7-800 g hvetemel

Eltes til en blør røre, og la heve en liten time.

Mens deigen hever har jeg maaaange fedd hvitløk i 2 dl olivenolje. Varmer det litt forsiktig på plate for å få ut mer smak av hvitløken.

Hell røra i langpanne, og dra den utover i alle kanter. Etterhev ca 30-40 minutt. Smør olivenoljen utover, trykk litt i deigen for å få noen søkk som oljen renner ned i. Salt med grovsalt - rikelig.

Stek på 200 grader i ca 20 minutt.

Tror cluet for å få det luftig er å ha våt deig, og heve nok. Lykke til!

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 15:19   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på lett og luftig foccaccia?

Focaccia:

1 liten langpanne:
30 g gjær
6 dl lunkent vann
800 g hvetemel
2 ss sukker
1 ts salt
1 kvist rosmarin
1 fedd hvitløk
olivenolje
grov salt

1: Løs opp gjæren i det lunkne vannet, ca. 37 *C. Tilsett mesteparten av hvetemelet, sukker og salt. Arbeid deigen til den blir glatt og fin. Tilsett mer hvetemel hvis deigen virker klissete og klever til fingrene.

2:La deigen heve under et kjøkkenhåndkle på et lunt sted i ca 1/2 t.

3: Arbeid deigen godt sammen. Kjevle den ut til en stor firkant. Legg den i en smurt, liten langpanne.

4: Bland rosmaring, hvitløk og litt olje i en morter. Fordel blandingen over deigfirkanten. Bruk fingrene til å lage de karakteristiske hullene i deigen.
Dryss litt grov salt over.

5:La brødene heve under kjøkkenhåndkle i ca 1/2 time.

6: Stek brødet i ovnen ved 200 *C i ca 25 minutter. Skjær brødet opp i firkanter.

------
Jeg pleier å heve den litt lengre både første og andre gang. Og noen ganger ikke andre gang.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 17:04   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på lett og luftig foccaccia?

Jeg har oppskriften til Anne-Lise - skal se om jeg rekker å skrive den inn seinere hvis du ikke trenger den med det samme. Det skal dog sies at jeg bare har prøvd denne én gang, med dårlig hell. Egentlig er jeg ikke så verst på gjærbakst heller, så det var fryktelig irriterende.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 17:36   #5
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppskrift på lett og luftig foccaccia?

Har prøvd denne med stort hell - tar lang tid med all hevingen, men resultatet var bra:
http://www.matsiden.no/kokebok_oppskrift.asp?id=24

Ingredienser
15 g gjær
2 3/4 dl romtemperert vann
3 ss olivenolje
ca 500 g hvetemel
2 ts havsalt
rosmarinkvister eller
tørket urtekrydder

Fremgangsmåte
Rør ut gjæren i halparten av vannet og tilsett olje,salt og resten av vannet. Bland inn mel gradvis og elt til en smidig og glatt deig (minst 10 min for hånd!) Legg deigen i en oljesmurt skål og snu den rundt så den blir smurt med olje. Dekk med plast og hev i 2 timer.

Slå deigen ned, form den til et rektangel og legg den i en smurt liten langpanne. Glatt overflaten forsiktig. Dekk med plast og hev i 1 time. Lag fordypninger i deigen med en melete finger. Hev 1 time til.

Pensle eller drypp olivenolje på brødet og strø over grovkvernet havsalt. Stikk rosmarinkvister i gropene eller dryss over urtekrydder. Stek brødet ved 230 grader i 20-25 minutter, eller til det er gyllent og sprøtt.

Brødet er litt tidkrevende, men lang heving gir brødet en suveren smak og et "boblende" utseende. Har du dårlig tid, kan du droppe mellomhevingen, og redusere forheven med 1 time.
Server brødet til ost, gryteretter, med aïoli eller sammen med gode oliven.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:26   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på lett og luftig foccaccia?

Anne-Lises focaccia

1 liter hvetemel
1 pose tørrgjær
1 ts salt
1 ss mild, flytende honning
ca. 3,5 dl vann
0,5 dl olivenolje

Bland sammen mel, gjær, salt og honning i en bolle. Ha i vann og olje og arbeid deigen sammen med hendene. Deigen skal være løs. Dekk til bollen med plast og la deigen heve i 1 time på et lunt sted. Hell den på en smurt bakeplate og bruk fingrene til å trykke den ut til ca. 2 cm tykkelse. Dekk leiven med plast og la den etterheve i 30 minutter. Pensle med olje og strø havsalt og tørkede urter over leiven før steking. Stekes i ovn ved 180 grader i 20-30 minutter.

Da jeg prøvde oppskriften, ble deigen altfor fast og brødet heller tørt, dessverre.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:44   #7
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på lett og luftig foccaccia?

Tusen takk, alle sammen! Jeg kunne ha forsøkt meg på plukke litt fra hver oppskrift for å perfeksjonere foccacciaen, men har alt for stor respekt for gjærbakst til at jeg tør være eksperimentell.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:51   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på lett og luftig foccaccia?

Min oppskrift er fra Trond Moi sin bittelille kokebok. Den er veldig enkel og grei, og man kan vel strengt tatt ikke gjøre noen feil.
Jeg hevet den til og med i 3 timer, og likevel ble det bra. :noen glemte hva de holdt på med ja:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 14:18   #9
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppskrift på lett og luftig foccaccia?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Focaccia:

1 liten langpanne:
30 g gjær
6 dl lunkent vann
800 g hvetemel
2 ss sukker
1 ts salt
1 kvist rosmarin
1 fedd hvitløk
olivenolje
grov salt

1: Løs opp gjæren i det lunkne vannet, ca. 37 *C. Tilsett mesteparten av hvetemelet, sukker og salt. Arbeid deigen til den blir glatt og fin. Tilsett mer hvetemel hvis deigen virker klissete og klever til fingrene.

2:La deigen heve under et kjøkkenhåndkle på et lunt sted i ca 1/2 t.

3: Arbeid deigen godt sammen. Kjevle den ut til en stor firkant. Legg den i en smurt, liten langpanne.

4: Bland rosmaring, hvitløk og litt olje i en morter. Fordel blandingen over deigfirkanten. Bruk fingrene til å lage de karakteristiske hullene i deigen.
Dryss litt grov salt over.

5:La brødene heve under kjøkkenhåndkle i ca 1/2 time.

6: Stek brødet i ovnen ved 200 *C i ca 25 minutter. Skjær brødet opp i firkanter.

------
Jeg pleier å heve den litt lengre både første og andre gang. Og noen ganger ikke andre gang.


Denne bakte jeg til venninnelunsj i dag. Kjempegodt!

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 14:22   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på lett og luftig foccaccia?

Jeg kan spise focaccia m/aïoli til det tyter ut ørene ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 14:23   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på lett og luftig foccaccia?

Lille Rus anbefales.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 14:27   #12
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppskrift på lett og luftig foccaccia?

Jeg byttet ut rosmarin med soltørkede tomater.
Man kan også skjære cherrytomater i to og legge på toppen før man steker.

Kjempegodt fyll:

Filadelfiaost, salatblad, egg, salami og rødløk.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no