Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-07, 15:00   #1
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Har i flere måneder hatt heftige fantasier om steketakke. Er lei av at det tar så lang tid å steke pannekaker, rislapper og lignende. I dag gikk drømmen i oppfyllelse. Kjøpte en 60 cm bred Meteor Steketakke:



Noen som har forslag til hva vi kan lage, og oppskrifter å dele? Alt fra medisterkaker til nanbrød og sveler er interessant.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 15:01   #2
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Å, du har mange gode sveler å sjå fram mot!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 15:02   #3
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Dette er visst den ekte oppskrifta på sveler vi har på fergane til MRF her i fylket.

  • 4-5 egg
  • 250 g sukker
  • 1 l kulturmjølk
  • 25 g smelta margarin
  • 500 g kveitemjøl
  • 1 ts natron
  • 1 ts hjortesalt
Visp egg og sukker. Rør inn kulturmjølk og smelta margarin. Rør raskt inn kveitemjøl (røra skal ikkje vera seig), og til slutt natron og hjortesalt. Svela skal steikjast på varm takke, steikjepanne el.l. Røra skal fresa litt når du heller henne på plata. Snu svela når ho boblar, før røra stivnar. Avkjøl på rist.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 15:03   #4
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Å, du har mange gode sveler å sjå fram mot!

Min kjære er allerede i gang med svelene. Eller muffeluffer som jeg kaller det. (Hm... sveler, lapper og muffeluffer - det er det samme?)

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 15:04   #5
Blush
Aktiv
 
Blush sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 144
Blush er litt kul
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Hjemmelagde lomper og lefser! Spesielt til jul.
Hm, mamma har takke - brukes kun til jul. Kanskje jeg skal adoptere den resten av året....

Blush er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 15:11   #6
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Har ingen oppskrifter, men må bare si at mannen min er nok litt misunnelig. Han går og sikler på en slik steketakke, og når han får en slik skal han gå på lefsekurs hos moren.

Hvor og hvor mye, om jeg kan spørre?

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 15:16   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Grattis med takke! Jeg syns hjemmelagde potetlomper er supergodt. Har en oppskrift, men den er ikke sånn veldig nøyaktig. Husker det er poteter og byggmel.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 15:31   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Har ingen oppskrifter, men må bare si at mannen min er nok litt misunnelig. Han går og sikler på en slik steketakke, og når han får en slik skal han gå på lefsekurs hos moren.

Hvor og hvor mye, om jeg kan spørre?

Nå har vi prøvd den ut, og den virker knallbra. Helt jevnt stekt flotte og luftige lapper laget på kulturmelk. Resultatet blir senere lagt inn i Irmas kokebok tenker jeg.

Vi holdt å å kjøpe på Elkjøp (etter å ha lett flere andre steder uten hell) til 2395,-. Vi ombestemte oss, og jeg sjekket litt nøyere på nett. Da fant jeg ut at Elprice selger den samme til 1995,-. Men den er veldig stor, man får 45 cm rimeligere. Elprice mener jeg hadde en rimelig 50 cm av et annet merke også, til rundt 1100,-.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 15:34   #9
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Gratulerer med takke.
Selv har jeg vært så heldig å arve.

Her går det mest i sveler må jeg innrømme, men har oppskrift på lefser (blir aldri til at jeg lager pga all den utkjevlingen).

Nordfjord lefser

1 stor kopp sukker
3/4 l kefir
1/4 l rømme
125 g margarin (smeltes)
6 ts hjortetakksalt
3 ts bakepulver
Hvetemel til passe deig.

Lykke til

Vet om mange som steker fiskekaker på takka også.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 20:05   #10
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.936
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Jeg lager tortilla på takke, se et annet innleg i forumet
http://www.foreldreportalen.no/forum...t=18986&page=2
Håper lenken virker

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 20:14   #11
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Potetkaker er jo så godt.
Dessverre døde bestemor før jeg var gammel og glup nok til å be om oppskriften. Hun lagde nydelige potetkaker.

Jeg skal ønske meg takke til bursdagen min!

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 20:15   #12
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Takk SiwH, tortilla skal vi definitivt prøve. Men kan man erstatte delfiafett med annet fett? Bare jeg hører ordet delfiafett blir jeg kvalm, jeg tenker på delfiakake.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 20:16   #13
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Potetkaker er jo så godt.
Dessverre døde bestemor før jeg var gammel og glup nok til å be om oppskriften. Hun lagde nydelige potetkaker.

Jeg skal ønske meg takke til bursdagen min!

Potetkaker? Hva er det? Kake-kaker, tilbehør til middag...eller noe annet?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 20:19   #14
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Potetkaker? Hva er det? Kake-kaker, tilbehør til middag...eller noe annet?

Potetkake er vel det samme som lefse/lompe det. Det er jo bare potet og mel, men mer vet jeg ikke. Jeg har en bestemor som lager verdens beste potetkaker, og det er tradisjon hos oss å få det lille julaften hos henne. Utrolig deilig med nystekte potetkaker med smør og sirup. (nei sunt er det ikke:-) )

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 20:19   #15
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Potetkaker? Hva er det? Kake-kaker, tilbehør til middag...eller noe annet?

Det er runde lefser, man får kjøpt i butikkene (ligger ved siden av pølselomper - ser like ut men smaker helt annerledes). Det er jo naturligvis poteter i, så jeg innbiller meg at det er litt sunt. Smaker nydelig med brunost på. Jeg gir det av og til til guttene når de er brød-lei.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 20:21   #16
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Potetkake er vel det samme som lefse/lompe det. Det er jo bare potet og mel, men mer vet jeg ikke. Jeg har en bestemor som lager verdens beste potetkaker, og det er tradisjon hos oss å få det lille julaften hos henne. Utrolig deilig med nystekte potetkaker med smør og sirup. (nei sunt er det ikke:-) )

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Det er runde lefser, man får kjøpt i butikkene (ligger ved siden av pølselomper - ser like ut men smaker helt annerledes). Det er jo naturligvis poteter i, så jeg innbiller meg at det er litt sunt. Smaker nydelig med brunost på. Jeg gir det av og til til guttene når de er brød-lei.

Ok.

Men 3barns, kan du ikke få oppskriften, da? Din bestemor er sikkert like flink som min.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 20:51   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Her er oppskrift på potetkaker, jeg tror det er den bestemor brukte. Mye bedre enn de i butikken!

Poteter
Byggmel
Hvetemel
Salt

Kok poteter og knus dem godt. Bland inn litt mel, halvparten av hver sort + litt salt. Det skal ikke være mer enn at deigen blir grei å kjevle ut til ganske tynne kaker i lompestørrelse. Stek på varm takke.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 20:53   #18
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Aha, potetkaker ja. Heter de tykke lompene man kjøper i butikken det altså? Takk for oppskrift Maximillia, skal se om jeg får prøvd ut oppskriften.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 20:53   #19
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.936
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Takk SiwH, tortilla skal vi definitivt prøve. Men kan man erstatte delfiafett med annet fett? Bare jeg hører ordet delfiafett blir jeg kvalm, jeg tenker på delfiakake.

Enig i det der med delfiakake... Jeg ble så usikker at jeg gikk i kjøleskapet for å hente pakken jeg bruker og dessverre, det er "Delfia" jeg bruker. Men det er jo bare bittelitt til den store porsjonen, jeg har aldri blitt kvalm. Du kan sikkert bytte ut med maisolje e.l., men da må det arbeides inn på enn annen måte enn ved smuldring. Og en ting til, jeg har skrevet feil mål, tviler på at jeg bruker mer enn ca 25 gram i den porsjonen. Lykke til!

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 21:05   #20
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har kjøpt steketakke, oppskrifter å dele?

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Ok.

Men 3barns, kan du ikke få oppskriften, da? Din bestemor er sikkert like flink som min.

Skal høre med min bestemor jeg - men jeg tror den er ganske lik maximillias bestemor sin oppskrift. Mao med byggmel og uten mengdemål.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no