Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Denne bloggen... Hva tenker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-12, 15:15   #241
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Helt klart og selv for meg, som selv har sittet ganske godt i gjørma og fortsatt lever helt i grenseland (og langt utenfor normen) er det vanskelig å skjønne at folk lar det gå dit. Men folk gjør det. Man skal ikke undervurdere evnen til å stikke hodet i sanden.

Haha, nei, det gjør jeg da virkelig ikke. Det hadde vært historieløst av meg.

Poenget var dog at det ikke er så overkommerlig å få hjelp, og også da hjelp som kan samkjøre etater, inkassoselskaper og i det hele tatt.

At "folk gjør det" bør ikke være en unnskyldning for å gjøre det selv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 19:09   #242
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg har lang erfaring med inkassoer, SI (Statens Innkrevingssentral for de av dere som ikke kjenner igjen forkortelsen... ), namsfogden og fandens oldemor.

Jo, det finnes gjeldsrådgivere tilknyttet sosialkontor, det er ikke et problem med taushetsplikt siden man så klart lager skriftlige erklæringer som gir godkjennelse, og jo, selvfølgelig er det mye lettere å utsette en faktura før den har gått til inkasso enn etter.

Men at det er enkelt å ta jobben med å ringe rundt og få The Despiccable Truth klart for seg? Ikke i det hele tatt. Det er allikevel veldig mye bedre enn å gå personlig konkurs.

Nemlig.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 19:39   #243
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Nå er kontonr hans begynte å bli delt ut.. Ser det på fbsiden hans.

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 20:03   #244
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Jeg er også veldig skeptisk til denne bloggen, selv om historiene i seg selv kunne vært hentet rett ut fra virkeligheten.

Det er likevel ikke det jeg vil kommentere i tråden nå. Jeg synes f.eks Harriet Vane skriver godt om andre muligheter som fins, mens andre igjen påpeker at en ting er at løsningene fins, en annen er å bruke dem.

Fattigdomsproblematikken er dessverre en svært ond, nedadgående spiral hvor det ikke er lett å ta grep for å komme videre. Et eksempel som jeg regner med er nevnt i noen av de linkene som er lagt ut tidligere i tråden er dette med å handle inn stort for å kunne lage billige middager.
Om det du har av penger er 500,- så er det faktisk svært vanskelig å bruke 480,- kr på en gang, fordi man er livredd for å stå helt uten noe. Det blir vanskeligere og vanskeligere å tenke langsiktig, fordi fokuset blir skrudd over på å klare seg fra dag til dag.

Dette er selvsagt en veldig forenklet fremstilling, og det er sikkert andre som har poengtert det bedre enn meg.
Til slutt vil jeg si noe om hva man kan forvente av NAV/sosialtjenesten i dag. NAV er fortsatt pålagt å drive råd og veiledning etter loven, men dette er i stor grad ikke spesifisert hva skal bestå i (et hederlig unntak er økonomisk rådgivning).
Sosialt arbeid har ikke vært prioritert i Norge på mange tiår, og er ytterligere redusert i NAV-reformen. Veiledning til budsjettering, boveiledning, kursing i matlaging o.a som absolutt burde vært en del av tilbudet til sosialtjenesten fins i liten grad i de fleste kommuner/bydeler.

Jeg er helt enig i at dette burde vært et tilbud, men sånn er det rett og slett ikke. Man får formelt sett hjelp til å ordne opp i økonomi f.eks, men får man hjelp til å klare det selv i årene fremover? Det blir svært opp til den enkelte økonomiske rådgiver f.eks.

Jeg tror det er så mange av dem som virkelig sliter økonomisk i vårt samfunn som på ingen måte har med seg "vanlig" bagasje fra sin barndom til å takle en del utfordringer, og det er rett og slett ingen til å fylle det tomrommet.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 20:18   #245
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Veldig mange gode poeng, Najade. Spesielt i fht bagasje fra barndommen. Klart det krever mer å få en grei økonomi, hvis man er oppvokst i hjem der regninger ikke ble betalt innen fristen av ulike årsaker. Hvordan skal man lære å forholde seg til eller lage et budsjett, dersom alt man lærte hjemmefra var at vinduskonvolutter var skumle?

Jeg synes at privatøkonomi skulle vært et fag fra barneskolen. Jeg synes også at mat og helse burde få større plass slik at man rett og slett lærte å klare seg selv, uavhengig av hva slags foreldre man vokser opp hos.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 20:40   #246
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.


Jeg synes at privatøkonomi skulle vært et fag fra barneskolen. Jeg synes også at mat og helse burde få større plass slik at man rett og slett lærte å klare seg selv, uavhengig av hva slags foreldre man vokser opp hos.

Kunne ikke vært mer enig! Og at samfunnet faktisk innså at sosialarbeidere trengs for å fylle i hullene som kommer av sykdom, svikt hos foreldre, i skolesystemet, eller i barnevernet.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:15   #247
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Nå er kontonr hans begynte å bli delt ut.. Ser det på fbsiden hans.

Gjør du? Har ventet på det, men kan ikke se noen aktivitet der hvor kontonummeret er lagt ut. Hvis så er tilfelle, håper jeg virkelig at folk tar til vettet og heller yter støtte til en organisasjon hvor hjelpen er satt i system!

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:16   #248
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Nå er kontonr hans begynte å bli delt ut.. Ser det på fbsiden hans.

Er du venn med han? Jeg har også fulgt med litt, men kan ikke se noe.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:19   #249
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Nei, ikke venn men ser at ei som begynner på G spør etter det (på lørdag) : "kan du ikke legge ut ett konto nr på bloggen din ? Jeg har ikke mye, men vil veldig gjerne bidra ♥"
og han svarer for 18t siden: "Hei. Kan dere kontakte xxx hvis dere vil hjelpe? Hun hjelper meg å holde oversikt og har kontonr og adressen min."
Så det ligger ikke ute ute, men folk kan likevel få det.

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:26   #250
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Nei, ikke venn men ser at ei som begynner på G spør etter det (på lørdag) : "kan du ikke legge ut ett konto nr på bloggen din ? Jeg har ikke mye, men vil veldig gjerne bidra ♥"
og han svarer for 18t siden: "Hei. Kan dere kontakte xxx hvis dere vil hjelpe? Hun hjelper meg å holde oversikt og har kontonr og adressen min."
Så det ligger ikke ute ute, men folk kan likevel få det.

Åh, jeg kjenner jeg får så piggene ut. Han får sikkert en annen person til å ta inn pengene på konto, slik at han kan få pengene kontant (og sporløst) til seg.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:32   #251
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Nei, ikke venn men ser at ei som begynner på G spør etter det (på lørdag) : "kan du ikke legge ut ett konto nr på bloggen din ? Jeg har ikke mye, men vil veldig gjerne bidra ♥"
og han svarer for 18t siden: "Hei. Kan dere kontakte xxx hvis dere vil hjelpe? Hun hjelper meg å holde oversikt og har kontonr og adressen min."
Så det ligger ikke ute ute, men folk kan likevel få det.

På FB? Ser ikke dette jeg, men er (selvsagt) ikke venn heller. Sier vel uansett sitt kanskje...

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:32   #252
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

På FB? Ser ikke dette jeg, men er (selvsagt) ikke venn heller. Sier vel uansett sitt kanskje...

Jeg finner heller ingenting på fb.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:34   #253
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Jeg er ikke venn, men jeg ser det..
Ser dere ikke at noen har skrevet til han på lørdag der hun spør etter kontonr?

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:39   #254
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Jeg er ikke venn, men jeg ser det..
Ser dere ikke at noen har skrevet til han på lørdag der hun spør etter kontonr?

Nope

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:40   #255
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Jeg så ikke heller det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:41   #256
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Ok. be meg slette om det ikke er lov.
*slettet*

__________________
2000 og okt. 2010


Sist redigert av -Nj- : 26-11-12 kl 23:10.
-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:45   #257
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Kan man ikke kontakte facebookog evt økokrim?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:49   #258
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Er det ikke en sånn "recent posts by others"-setting på facebook et eller annet sted tro?
Jeg ser hvertfall kun innlegg han har lagt inn selv (og som andre har svart på). Ingen "tråder" som andre har startet.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:50   #259
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.462
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Se der, ja. Den familien får nok både sydentur og julefeiring på andres bekostning. Absolutt lavmål, og det er nok mange som biter på.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:52   #260
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Ser at hun det er referert til er med/driver dette "Hjelp oss å hjelpe" i Haugesund. Hun har uansett ikke kjent han lenger enn noen dager.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no