Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

All inclusive - ja eller nei?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-13, 14:21   #121
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er jo også en heftig misjonær for non-AI-ferie (og for den del non-charterferie), og jeg kan sikkert oppleves arrogant og harselerende. Jeg tror det er noe med at når man brenner for noe, så er det ikke så lett å uttrykke seg veldig pro-con-diplomatisk - som f.eks. når Harriet så gjerne vil fortelle alle at det ER lett å lage mat fra grunnen av, at det er trist når Toro klarer å få en hel generasjon til å tro at man TRENGER posemat for å få hverdagen til å gå rundt.

Det er litt sånn jeg føler det også. Det blir liksom en etablert sannhet at man nesten ikke kan dra på ferie med små barn uten å velge Ving eller Startour. Jeg får så lyst å hoppe opp og ned og si at NEI, man må ikke det, det finnes så utrolig mye mer der ute, og jeg synes helt oppriktig at det er synd at kanskje halvparten av Norges befolkning kun ønsker å plaske i bassenget hver eneste sommer. Selvsagt er det preferanser og personlige valg, og selvsagt har man lov å velge som man vil, men siden JEG synes man går glipp av så veldig mye, så bobler det over innimellom.

De to stedene jeg har kjent dette mest på kroppen, er i Dominkanske republikk, da vi (jada) backpacket med vår 4-mnd-gamle baby. Det var jo ikke det at vi slummet og oppsøkte de mest avsidesliggende krokene, men vi reiste rundt og så mesteparten av øyen, og vi la igjen penger både på vanlige hoteller og mindre pensjonater. Resortklientellet bodde stort sett på helt avsidesliggende områder, og ble skremt i filler mot å reise utenfor. Og der fikk definitivt de ansatte luselønn, alt var store resortkjeder.

Det andre var Cuba; jeg bare synes det er så oppriktig trist at man drar til et av verdens morsomste og mest annerledes steder, også ser man bare noe som er helt likt Gran Canaria. Jeg ønsker så gjerne at at andre skal oppleve de gledene, selv om jeg skjønner at backpacking med barn er litt for de som allerede er ganske vant til den reiseformen, så finnes det så mye, mye mer!

Altså. Jeg er egentlig ganske lik deg jeg. Til vanlig. Men ikke i år. I år høres AI og en solseng og en bok, mens ungene drikker så mye brus og spiser så mye is som de ønsker, ut som Drømmeferien. Ergo kan jeg godt forstå at det er andre også som synes det.

Dessuten er det nå en gang sånn at folk er forskjellige og har forskjellige forutsetninger både for det ene og det andre. Både mht økonomi, språk, interesse for kultur og hva har du. Å mene at personer som ikke tenker likt oss selv er fattigere (i ordets mange betydninger) er i grunnen veldig nedlatende.

Vi valgte AI i Tyrkia fordi det a) var billig b) var lettvindt. c) innebar at vi kunne reise sammen. Vi hadde begge tilgang på hver vår leilighet med to soverom i Spania. Problemet er at disse ikke er store nok for oss alle seks når vi ikke ønsker å leve tett som kjærestepar når vi har ungene. Og de ligger nesten en time fra hverandre, så da blir avstanden for stor igjen. Dessuten kostet bare flybillettene ned nesten 11 000 per pers. Og så videre. Og så videre. Som summerte seg opp til at "i år velger vi AI i Tyrkia, gitt. Det skal bli deilig". I år.

Dette er selvfølgelig bare min grunn og mitt valg. Og sånn sett uinteressant i en prinsipiell diskusjon om ferievalg. På den andre siden er det fryktelig vanskelig å være prinsipiell. Fordi vi ikke aner noe om hva og hvorfor folk velger det de velger. Poenget er jo at dette skal være ferie. Og vi er alle ulike. For noen mennesker er charter Ferien over alle ferier. Og det må jo være helt ok. De fnyser helt sikkert like mye over at noen foretrekker å leie leilighet og lage maten selv når de har ferie.

Jeg håper å komme sterkt tilbake med egenmekka "pakketur" neste år. Ferie litt utenfor turistfella i leid leilighet, med leiebil og i det hele tatt. Men i år, i år har jeg tenkt å ligge på en solseng i turistfella og lese fryktelig lettlest sommerlitteratur. Helt uten dårlig samvittighet, og helt uten å bry meg om at det finnes dem som ikke begriper at det kan kalles ferie.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 14:26   #122
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Jeg har vært på AI en gang, og min familie elsket det. Jeg tror barna våre er født med gjeller, de var ikke å få opp av bassenget på dagtid. Når vi hadde bare 1 uke, så passet det oss bra. To uker hadde blitt for mye. Bare AI hvert år og hele tiden, nei takk. Slik Hovedinnlegger stiller spørsmålet, ville jeg svart JA. Den andre debatten hopper jeg over.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 14:34   #123
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Men Milfrid, jeg sier jo ikke noe på at folk velger whatnot en gang eller to. Jeg har jo selv en beryktet chartertur på samvittigheten.

Det som gjør meg litt ... ja, si trist, da, i mangel av et bedre ord. Eller misjonerende. Det er denne "sannheten" om at det er det ENESTE småbarnsfamilier kan gjøre ALLTID, liksom. Ikke av alle, men av veldig mange. Og jeg får nokså ofte inntrykk av at folk mener at jeg backpacker på Cuba, DR, Brasil og Kapp Verde med barn for å gjøre meg interessant, og at EGENTLIG hadde jeg likt bedre å dra meg på bassengkanten, jeg også. Hvis jeg bare ikke hadde vært for kul for det.

På samme måte som jeg synes det er litt synd hvis det eneste man hører av musikk er det som spilles på P4, så synes jeg det er synd hvis det eneste man ønsker av ferie er lukkede enklaver der man kunne vært absolutt hvor som helst. Gitt at man har helse og friske barn og alt det der, som sagt. Det er så mye mer.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 14:35   #124
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Vi var på AI ferie i fjor.
Og det var utrolig deilig.
Visst savnet jeg å kunne tusle gatelangs å finne de små stedene jeg ville. Men med 3 barn, som er slitne etter en lang dag i solen så var det helt greit.
Vi stod ikke i kø, maten hadde forskjellige tema hver dag(middag), og jeg opplevde at maten så både delikat og frisk ut.
Det var rett og slett deilig å få det servert i en uke. Vi valgte inclusive da. Frokost hver dag og 5 av 7 lunsjer, de dagene spiste vi andre steder. Ungene hadde heller ikke fri tilgang på is og brus, men vi kjøpe klippekort til de.

Vi kommer til å velge det igjen neste år, men etter det så håper jeg vi får til å finne på andre ting.
Det var rett og slett en veldig avslappende ferie for vår del.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 14:38   #125
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Nettopp CD. Jeg holdt på å dra et eksempel at jeg syns det er trist at noen ikke hører på Nick Cave, men da hadde vel arrogansebeskyldningene stått enda høyere.

Selvsagt skal ferie være ferie, og vi velger ulike ting. Jeg kan allikevel ønske meg at fler tenker over hvilke bivirkninger ferien deres kommer med, og at flere ønsker å få med seg litt kulturell ballast på ferien også.

Det er ikke så mange år siden AI ikke fantes som et alternativ, og slik det blir fremlagt nå virker det som småbarnsfamilier ikke hadde mulighet til å reise på ferie og kose seg før dette ble innført.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 14:38   #126
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det som gjør meg litt ... ja, si trist, da, i mangel av et bedre ord. Eller misjonerende. Det er denne "sannheten" om at det er det ENESTE småbarnsfamilier kan gjøre ALLTID, liksom. Ikke av alle, men av veldig mange. Og jeg får nokså ofte inntrykk av at folk mener at jeg backpacker på Cuba, DR, Brasil og Kapp Verde med barn for å gjøre meg interessant, og at EGENTLIG hadde jeg likt bedre å dra meg på bassengkanten, jeg også. Hvis jeg bare ikke hadde vært for kul for det.

Jepp. Det er helt analogt med at jeg synes det er trist at så mange aller helst vil ha veldig billig mat som smaker lite, uten særlig tanke på kvalitet. Både fordi de går glipp av så mye, og fordi det har så sterk innvirkning på hva som tilbys.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 14:41   #127
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jepp. Det er helt analogt med at jeg synes det er trist at så mange aller helst vil ha veldig billig mat som smaker lite, uten særlig tanke på kvalitet. Både fordi de går glipp av så mye, og fordi det har så sterk innvirkning på hva som tilbys.

Ja, det også. Av en eller annen grunn, så virker det helt uoverstigelig for oss å skaffe oss en interessant ferie i Hellas (særlig siden jeg må gjøre all jobben, fordi Captain mener det er umulig). Der ville jeg gjerne hatt en Toffskihellasspesialisten A/S, som kunne gitt meg akkurat det jeg ville ha på en oversiktlig måte.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 14:45   #128
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvsagt skal ferie være ferie, og vi velger ulike ting. Jeg kan allikevel ønske meg at fler tenker over hvilke bivirkninger ferien deres kommer med, og at flere ønsker å få med seg litt kulturell ballast på ferien også.

Jeg tror veldig få tenker over hvilke bivirkninger ferien gir annet enn en tom lommebok når ferien er over .. dessverre.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 14:47   #129
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg tror veldig få tenker over hvilke bivirkninger ferien gir annet enn en tom lommebok når ferien er over .. dessverre.

Og da må det gå an å oppfordre til det. Dessverre syns jeg det er mindre motstand mot AI nå enn for bare 5-10 år siden.

Jeg fant en artikkel om All Inclusive som i grunn dekker hva jeg syns om saken på responsibletravel.com.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 14:56   #130
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Tja, må innrømme at jeg angret litt på at jeg valgte selvhushold i fjor sommer. Gikk tre km hver morgen, startet kl 07 i vel 25 grader. For å fylle en 25L Bergans sekk med dagens lesk, vin, brød og middag. SISA Supermarked, bakeren og grønnsaksboden hver morgen. Jeg hadde lovt mannen min å fikse dette alene, hva gjør ikke jeg for en varm god solferie. Og det er deilig å spise lettkledd på egen veranda. Svart kaffe og søte boller.

I år skal vi på bygda, og da må vi ha bil. .

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 15:00   #131
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Men Lavendel, du fremstiller det som det er det eneste alternativet. Det er jo ikke det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 15:10   #132
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men Lavendel, du fremstiller det som det er det eneste alternativet. Det er jo ikke det.

Nei det er det ikke. Jeg er kresen på hvor jeg handler også. I Spania vil jeg til Mercadonas. Som oftest er det minimarked på hotellet, og alle måltider kan kjøpes på serveringssteder. Men en familie på fire skal ha ganske mye drikke, og det er tungt om man velger de fleste måltidene i leiligheten. Litt innsats krever selvhushold, eller økonomi til å spise på restauranter. En middag koster fort 100 Euro for fire. Og med to sultne småbarn er det ingen hyggestund, ganske masete om maten ikke er på bordet innen 10 min.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 15:15   #133
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men Milfrid, jeg sier jo ikke noe på at folk velger whatnot en gang eller to. Jeg har jo selv en beryktet chartertur på samvittigheten.

Det som gjør meg litt ... ja, si trist, da, i mangel av et bedre ord. Eller misjonerende. Det er denne "sannheten" om at det er det ENESTE småbarnsfamilier kan gjøre ALLTID, liksom. Ikke av alle, men av veldig mange. Og jeg får nokså ofte inntrykk av at folk mener at jeg backpacker på Cuba, DR, Brasil og Kapp Verde med barn for å gjøre meg interessant, og at EGENTLIG hadde jeg likt bedre å dra meg på bassengkanten, jeg også. Hvis jeg bare ikke hadde vært for kul for det.

På samme måte som jeg synes det er litt synd hvis det eneste man hører av musikk er det som spilles på P4, så synes jeg det er synd hvis det eneste man ønsker av ferie er lukkede enklaver der man kunne vært absolutt hvor som helst. Gitt at man har helse og friske barn og alt det der, som sagt. Det er så mye mer.

Nå siterte jeg deg, men hele svaret mitt var ikke et svar (bare) til deg, altså.

Jeg mener virkelig ikke at folk som synes backpacker er ferien over alle ferier gjør det fordi de vil være kule, altså. Jeg tror folk gjør det fordi de har lyst. Og du har helt sikkert rett i at mange velger charter fordi de ikke vet bedre/synes det er for mye stress å organisere/osv.

Men jeg synes liksom at de som bare vil høre på P4 må få lov til det. Selvfølgelig kan man jo fortelle dem at det finnes en verden utenfor P4, og kanskje kan man til og med få dem til å skifte kanal - og like det. Jeg er veldig flink til å misjonere om ting jeg liker selv også. Men jeg tror man bør velge sine argumenter med omhu, og at argumenter som disser deres valg får folk mer i forsvar enn gi dem lyst til å prøve noe nytt.

Mennesker er forskjellige. Og egentlig takk og pris for det. Det hadde jo i grunnen vært kjipt om alle syntes backback var tingen, det er greit at noen foretrekker å ligge stablet langs et basseng, for det bidrar til at man har plasser som ikke er like turistifiserte også.

Jeg synes at respekt for forskjellighet er en fin ting, og igjen - det er i grunnen ikke deg jeg sikter til her, men alle som synes at akkurat det de gjør er bedre enn det andre velger. Om noen ikke kan tenke seg noe bedre enn sol og varme i ferien, og driter i hvor den solen og varmen er. Ja da må de jo få lov til det. Uten at vi som synes man bør bake inn litt lokal kultur og "sightseeing" skal påpeke at de går glipp av noe. For de går jo glipp av noe. Men hva så?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 15:16   #134
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Slik tolker ikke jeg det. Jeg tolker det slik skilpadda gjorde.

Hvis Tally har sagt hvordan hun mente det, hva er så poenget med å fortsette å beklage seg over sin egen feiltolkning, egentlig?

Jeg siterte ikke Tally.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 15:24   #135
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

@ rine:Men da misforsto jeg jo ikke likevel.
Men er uenig.

I hva?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 15:31   #136
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

I hva?

At det ikke er trist, tydeligvis.

Jeg er enig, da. Men mitt hovedankepunkt mot AI er miljømessige (sløsing - det er vanvittig mye som blir kastet fra buffeter) og at jeg synes det er betenkelig at man burer seg inne i egne feriekolonier, slik det ofte er både i Tyrkia, Egypt og på mange av øyene i Karibia. Jeg vil gjerne til Egypt, bare jeg slipper å forholde meg til Egypt, liksom.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 15:41   #137
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

.

Selv synes jeg forøvrig ikke det er trist at jeg velger en ferie som for familien min føles som en faktisk ferie. Jeg hadde syntes det var tristere om mitt ønske om å fremstå veldig kul og PK gjorde at hele familien fikk en ferie som gjorde oss mer slitne enn vi var før vi dro.

Egentlig synes jeg det tristeste er om folk velger en ferieform som ikke unger og de selv trives med bare fordi noe annet er fy-fy. Det være seg dersom valget er AI på en resort eller det motsatte.

Har du inntrykk av at folk flest bruker sine surt opptjente ferieuker på å gjøre ting de ikke liker og synes er slitsomme bare for å være PK? Det synes jeg isåfall kvalifiserer til en diagnose. Hvorfor er det så vanskelig å tro på at noen faktisk ikke synes charter/AI er noe for dem? Jeg synes f.eks jeg har gitt en ganske god begrunnelse av hvorfor jeg ikke velger det i et innlegg tidligere i tråden. Jeg nevnte med vilje ikke miljøaspektet (selv om det er en ekstra bonus for meg ved å ikke velge AI) fordi mye kan sies om hvor miljøvennlig det er å reise dobbelt så langt med fly også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 15:46   #138
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Jeg er ikke helt enig med deg, Milfrid. Ja, altså, jeg mener altså at de skal få lov til å dra på AI. Tross alt. Men jeg mener altså (åpenbart) at det også er lov å si at det er noe som er bedre, objektivt sett, for miljøet og lokalsamfunnet - og til og med at det er bra for Verden(TM) hvis folk så litt mer av hverandres kulturer.

Og sånn av mer egoistiske grunner, så er det jo som Toffskij sier et spørsmål om tilbud og etterspørsel. Hvis det var enklere å finne semipakketurer til Hellas, der belastningen ble spredd til drypp og ikke flodbølger, så hadde det vært lettere for meg å finne en god reise dit som ikke krevde for mye arbeid akkurat der (der er det nettopp det enorme mangfoldet som overvelder meg litt, samtidig som jeg absolutt ikke har lyst på charter).

Og hvis flere hadde hørt på ROX 90.1 i stedet for P4, hadde vi kanskje fått flere kanaler som spiller musikk jeg liker.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 16:36   #139
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Men, helt uvitenhetsspørsmål her. Jeg har aldri i mitt liv reist på charter. Når man reiser på AI, bor man da langt utenfor alt annet i landet? Det synes jeg også virker ganske kjedelig.

Mine stakkars vanskjøttede barn, som ikke får reise til Syden hvert år, de har ikke vært i mange land, men de har hvert fall vært i de landene de har besøkt. De har gått i gater og handlet i butikker og blitt tvunget til å prøve å si noen fraser på språket ogsåvidere. Det er jo noe av gleden med å reise. Jeg har skjønt at basseng og strand hører med, og de får det. Men bare det hadde jeg ikke giddet bruke mye penger på. Det må være noen nye byer og noen skumle bussreiser og minst et akvarium for at det skal være ferie. For meg, og, håper jeg, for mine barn.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 16:41   #140
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Det er helt sikkert ikke bare sånn, men det er i hvert fall omvendt; alle store, avsidesliggende resorter har stort sett kun all-inclusive. Det er ganske vanlig å legge dem et godt stykke unna gammel infrastruktur, rett og slett fordi det er billigere landområder. Som bonus får man hver eneste krone turistene legger igjen; transport til og fra flyplassen, alt som spises og drikkes, alle utflukter, souvenirer (bortsett fra den lokale flasken med brennevin som selges på den spesielle fabrikken/kaféen de har med på sin utflukt, og får prosenter av).

Det er veldig vanlig at man advarer mot å prøve å ordne noe på egenhånd, med referanse til den høye kriminaliteten. På DR møtte vi noen dansker som så ut som de ville ta med seg Sneipen umiddelbart på akutt omsorgsovertakelse, fordi de synes det var vanvidd at vi reiste rundt uten væpnet vakt fra hotellet, liksom.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no