Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-11, 13:16   #41
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

De konkluderte med det, ja, de synset altså i vei på samme måte du og mange andre gjør. Det er ingenting som støtter denne konklusjonen. Ingen av vitnene på stedet kunne fortelle om rasistiske uttalelser fra ambulansepersonellet.

Jeg tror ikke det er nødvendig for meg å ha denne diskusjonen en gang til. Jeg har min mening, andre får ha sin. Etter å ha lidd meg gjennom lunsjdiskusjonen om hvordan vi sporenstreks skal hive ut asylsøkere som selger hasj, så trenger jeg i grunnen ikke flere rasismediskusjoner i dag.

Som en forklaring på hvorfor jeg ikke imøtegår argumentene til sitatet mitt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:18   #42
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tror ikke det er nødvendig for meg å ha denne diskusjonen en gang til. Jeg har min mening, andre får ha sin. Etter å ha lidd meg gjennom lunsjdiskusjonen om hvordan vi sporenstreks skal hive ut asylsøkere som selger hasj, så trenger jeg i grunnen ikke flere rasismediskusjoner i dag.

Som en forklaring på hvorfor jeg ikke imøtegår argumentene til sitatet mitt.

Er'e noe galt å hive ut asylsøkere som selger narkotika nå da?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:19   #43
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

HVIS jeg husker riktig, så var den ene av de to noe rasistisk, eller mot det, i sine uttalelser i selve ambulansen. Hadde ikke han også en litt grumste forhistorie? Og så ble kollegaen revet med i samme fordømmelsen? Eller husker jeg helt feil?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:20   #44
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Er det greit å kalle folk for gris, egentlig? Særlig muslimer og jøder må da virkelig oppfatte det veldig galt og ikke minst rasistisk?
(Jeg ville ihvertfall ikke likt det.)

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:21   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Njanei, men mange vil kanskje komme på det ordet om de oppfatter at noen pisser på dem med vilje? (Og det var vel det de trodde, feilvurdering eller ikke)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:24   #46
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Å slenge ut gris når man blir pissa på er kanskje ikke sånn eksemplarisk, men på en annen side litt forståelig også. Jeg synes det finnes verre ting å plumpe ut med.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:26   #47
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Det har skjedd litt i etterkant:

"Dagbladet har tapt på alle punkter i tidligere ambulansesjåfør Erik Schjenkens søksmål mot avisen for ærekrenkende påstander, og er i Oslo tingrett dømt til å betale Schjenken èn million kroner i oppreisning, samt saksomkostninger på rundt en million.
I søksmålet gjorde Schjenken gjeldende at Dagbladet drev en tilnærmet hetskampanje, og stemplet ham som rasist ifb med Farah-saken i 2007. Schjenken ble for øvrig frikjent for anklagene om rasisme og krenkende oppførsel av Oslo tingrett og Riksadvokaten. Også Likestillings- og diskrimineringsnemda frifant begge ambulansesjåførene i Farah-saken for rasisme, og rettet sterk kritikk mot Likestillings og diskrimineringsombud (LDO) Beate Gangås som kom til motsatt konklusjon – uten at ambulansesjåførene fikk anledning til å forklare seg i forbindelse med LDOs granskning."


Sist redigert av bønna : 01-06-11 kl 13:34.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:28   #48
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Etter å ha lidd meg gjennom lunsjdiskusjonen om hvordan vi sporenstreks skal hive ut asylsøkere som selger hasj, så trenger jeg i grunnen ikke flere rasismediskusjoner i dag.

Hva har det med rasisme å gjøre?

Å kalle noen for gris trenger vel heller ikke å ha noe med rasisme å gjøre? Det er aldri pent å kalle noen for stygge ting, men det er en annen diskusjon.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:34   #49
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Hva har det med rasisme å gjøre?

Å kalle noen for gris trenger vel heller ikke å ha noe med rasisme å gjøre? Det er aldri pent å kalle noen for stygge ting, men det er en annen diskusjon.

Det er skummelt om vi skal godta at rasisme ikke finnes dersom den ikke uttrykkes eksplisitt.

Og diskusjonen i lunsjen viste mange rasistiske holdninger, men det skal jeg ikke skrive mer om her i åpent forum.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:35   #50
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det greit å kalle folk for gris, egentlig? Særlig muslimer og jøder må da virkelig oppfatte det veldig galt og ikke minst rasistisk?
(Jeg ville ihvertfall ikke likt det.)

Jeg ville nesten helt sikkert ha brukt det ordet - uavhengig av hudfargen og religionen til den som tisset på meg. Det får være grenser for å være nærtagende og tolke alt som rasistisk. Å kalle noen en gris er da relativt vanlig i Norge - nedsettende så klart - men ikke rasistisk.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:36   #51
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Slik jeg forstår dette - korriger meg svært gjerne - så tok ambulansesjåførene det at han sto oppreist og tissa på dem (en av dem?) som et tegn på at fyren var våken, bevisst, noenlunde ok - antagelig ikke edru, rimelig kjip fyr og konkluderte med at oppdraget var ferdig og reiste.

Det de derimot skulle ha skjønt var at fyren hadde mistet kontroll på blæra eller noe i den duren som de skulle forstått at etter slag mot hodet var et symptom på alvorlig skade?

De tok med seg hele situasjonen inn i vurderingen - park full av småfulle folk, fyr som nettopp har vært i voldsepisode som ser ut til å greie seg, men er kranglete nok til å tisse på dem. Det er lett å gjøre, jeg vil si det er menneskelig. Feil - ja. Menneskelig - ja.

Hadde det vært en gutt på åtte år som gjorde det samme eller en dame på førti i nålestripete drakt så hadde de antagelig tatt den tissingen i form av symptom veldig mye raskere. Burde det være sånn? Nei. Er det veldig rart at det skjedde? Jeg tenker at det ikke er det. Det burde ikke være det - men det er ikke noe entydig bevis på at disse ambulansesjåførene er noen rasistiske svin. Om jeg ser en sliten rastamann sitte på en benk langs Akerselva så vil jeg anta lettere at han har fyra seg en rev og slapper av enn at han er i behov av hjelp. Sitter det en dame i nålestripete drakt der og ser bevisstløs ut vil jeg mest sannsynlig ta kontakt og sjekke om alt er vel. Det betyr ikke at jeg er rasist. Det betyr ikke at jeg ikke vil løpe til for å hjelpe den samme rastamannen om jeg ser ham falle ned en trapp. Det betyr bare at jeg vil vurdere situasjonen annerledes - noen ganger vil den vurderingen være feil.

Heldigvis har jeg så langt sluppet å bli utsatt for såpass sterke reaksjoner på denne tilnærmingen likevel.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:39   #52
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er skummelt om vi skal godta at rasisme ikke finnes dersom den ikke uttrykkes eksplisitt.

Og diskusjonen i lunsjen viste mange rasistiske holdninger, men det skal jeg ikke skrive mer om her i åpent forum.

Det er minst like skummelt å stemple enhver person som uttaler noe om en annen person som tilfeldigvis er mørkhudet, som rasist. For da blir det vanskelig å få øye på, og snakke om, de som virkelig er rasister.

Hva som ble sagt i lunsjen vet jeg ingen ting om, men å mene at alle asylsøkere som selger hasj skal sendes ut av landet, er ikke rasistisk.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:43   #53
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Nei, men det har da heller ikke Kasia sagt, ElinM. At en diskusjon om temaet vil avdekke en god del grums rundt et gjennomsnittlig norsk lunsjbord er jeg derimot i liten tvil om.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:44   #54
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det er minst like skummelt å stemple enhver person som uttaler noe om en annen person som tilfeldigvis er mørkhudet, som rasist.

Hva som ble sagt i lunsjen vet jeg ingen ting om, men å mene at alle asylsøkere som selger hasj skal sendes ut av landet, er ikke rasistisk.

Jeg regner meg som en ikke-rasist, men uttrykket "jævla gris" finnes dessverre i mitt vokabular og ligger og lurer bak den dannede fasaden...

Det å definere seg som stakkarer er sjelden en lur ting. Jeg har tenkt på det mange ganger når det gjelder rasisme. Man er så snar til å rope opp om rasisme. Hvis jeg sier at naboen min er en jævla drittsekk som nekter å hugge ned trærne som tar all ettermiddagssola vår - da er det en nabofeide, og de fleste vil trolig være enig med meg om at fyren er en treg og kjip fyr. Hvis jeg forteller at mannen er fra Uganda - da er jeg rasist og bør vise forståelse for hans kultur og forkjærlighet for alt for høye og vindskjeve trær.

Ellers så støtter jeg det Smilefjes sier i innlegget om hvordan man vurderer ulike situasjoner. Det er fullt ut forståelig at situasjonen ble vurdert som den ble. Riktig? Nei. Forståelig? Ja.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:48   #55
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det er minst like skummelt å stemple enhver person som uttaler noe om en annen person som tilfeldigvis er mørkhudet, som rasist. For da blir det vanskelig å få øye på, og snakke om, de som virkelig er rasister.

¨

Jeg er uenig med deg rett og slett, og mener at hverdagsrasismen er mye skumlere enn den eksplisitte rasismen. Og mye, mye mer ødeleggende for et samfunn som i overskuelig fremtid vil være preget av mye forskjellige folk av forskjellig etnisitet. Jeg har registrert at det er trendy å påstå at folk skriker opp om rasisme så fort det kommer "konstruktiv kritikk" av innvandringssituasjonen. Jeg tror ikke det er en positiv trend heller.

Og nå diskuterer jeg likevel, så glem det om lunsjen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:53   #56
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Ellers så støtter jeg det Smilefjes sier i innlegget om hvordan man vurderer ulike situasjoner. Det er fullt ut forståelig at situasjonen ble vurdert som den ble. Riktig? Nei. Forståelig? Ja.

Jepp. Og når Oslo tingrett, likestillingsnemda og riksadvokaten sier at det ikke var rasisme i denne saken så synes at man skal akseptere det.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:54   #57
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jepp. Og når Oslo tingrett, likestillingsnemda og riksadvokaten sier at det ikke var rasisme i denne saken så synes at man skal akseptere det.

Det er jeg enig i. Bortsett fra at likestillingsettellerannet vel sa at det var rasisme her - men uten at de hadde hørt saken fra ambulansefolkenes side?

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:55   #58
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg regner meg som en ikke-rasist, men uttrykket "jævla gris" finnes dessverre i mitt vokabular og ligger og lurer bak den dannede fasaden...

Mange av oss kan nok finne på å si noe slikt eller tilsvarende. Men pass bare på at du kun sier det til lyshudete personer ...

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:56   #59
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

En ting jeg tenker på, og som kanskje blir gjort også, er at det burde være et tilbud om "antirasistisk debriefing" for folk som jobber i Oslos "svartside". For det ER jo sånn at om du er politi i Oslo så er ALLE overfallsvoldtektsofre du treffer voldtatt av en ikke-vestlig innvandrer. Stadig mer av dopomsetningen - ditto. Gjengproblematikk: Mye. Organisert kriminalitet: Mye. De treffer selvsagt mange "hvite nordmenn" også, sikkert flest hvite nordmenn.

MEN: Om de er som meg (40-åring fra bygda, gått på "hvit" utdanning, bosatt i et ganske "hvitt" nabolag) så er det store odds for at et overveldende flertall av de mørkhudede menneskene de treffer er kjeltringer! Fordi de ikke har mange arenaer der de treffer iranske sivilingeniør Mani eller stødig fulltidsarbeide familiefar Ali eller tannlegestudinen Fazah.

Det er veldig, veldig vanskelig for den menneskelige hjernen å avkoble den kategoriseringen den da vil gjøre, og ønsket om å putte familiefar Ali i samme boks som doplanger Mohammad.

Det krever refleksjon, fakta, realitetsorientering og at man er veldig bevisst. Og det håper jeg de får hjelp til.

Fordommer er hjernens måte å sortere og rydde i verden på. Vi har dem alle sammen. For noen av oss er det viktigere å kvitte seg med dem enn for andre.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:56   #60
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er jeg enig i. Bortsett fra at likestillingsettellerannet vel sa at det var rasisme her - men uten at de hadde hørt saken fra ambulansefolkenes side?

Det var likestillingsombudet, ja, som ble overprøvd av likestillingsnemda.
Og ble sterkt kritisert fordi de dømte uten at ambulansefolkene fikk anledning til å bli hørt.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no