Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-11, 21:34   #1
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Jeg hørte et innlag på radioen tidligere i dag.
Jeg fikk ikke med meg alt da.
Men det gikk på at en fra Mensa (tror han drev med IQ-tester) mente at firmaer skulle IQ teste alle som søkte på jobb og at de med høyest IQ var de som ville gjøre den beste jobben.

En fra YS mente at ting det ikke var så enkelt at man kunne ta det som en selvfølge at en med høye IQ ville gjøre den beste jobben.

Jeg må innrømme at jeg nok er mer enig med han fra YS, men jeg er sikkert ikke av de skarpeste knivene i skuffen.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 23:40   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Det sier seg jo selv både at det finnes jobber hvor det vil være en kjempefordel med høyest mulig IQ, men at det for de fleste jobber betyr vesentlig mer at man har riktig erfaring i forhold til den jobben man skal gjøre? Mente han mensa-fyren virkelig alle typer jobber?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 23:47   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Alt annet likt så vil jo åpenbart høy IQ kunne være til en fordel, i en eller annen grad. I tillegg er det vel en viss empiri på at høy IQ også henger sammen med en generelt godt fungerende hjerne.

Jeg mener å ha sett dokumentert at for ledere så er IQ den eneste testen som faktisk kan forutsi med noenlunde nøyaktighet sannsynlighet for suksess.

Det er generelt bedre å være lur enn dum, og det er ikke mange yrker det motsatte gjelder.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 00:31   #4
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Tja, det er jo ikke alt som maales av alminnelige IQ-tester. I noen yrker er empati minst like viktig, og i andre yrker fysisk kompetanse utholdenhet eller sinnsro. For en del repetitive yrker er det ogsaa muligens en fordel aa ikke kjede seg saa lett.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 02:58   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Høy IQ er ikke det samme som høy sosial intelligens. Det sier ikke noe om evnen til å samarbeide i gruppe, evnen til å lede andre - eller arbeidsmoral. Og så finnes det mange forskjellige typer intelligens, og selv om man holder seg til IQ-tester som målemetode kan man score ikke fullt så høyt på enkelte typer oppgaver og så knallhøyt på andre og fortsatt komme ut med en høy IQ - men hva om det er nettopp det man ikke scoret så høyt på som er relevant for den typen jobb man skal gjøre?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 07:24   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Hm som Pollyanna sier, det kommer selvfølgelig an på om man forutsetter alt annet likt eller ikke. Hvis alt annet ikke er likt, vil vel ieq spille inn som en av mange parametre og det kommer an på typen jobb. Men det kan hende at hvis alt annet er likt så vil det i de fleste tilfeller være en fordel med høyest mulig iq.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 07:29   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Jeg har en mistanke om at det ikke er mange med godt under 100 i IQ som har slående god sosial intelligens.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 09:39   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Det finnes selvsagt mange med høy IQ og lav empati, eller høy empati og lav IQ.

Men gitt man bare skal ta EN test, så er IQ den som jevnt over best sier noe om "flinkhet". Høy IQ vil, som oftest, gjøre det lettere å være klok og empatisk også. Fordi du er smart nok til å skjønne det.


Jeg husker jeg så en Magasinet-artikkel en gang som skulle handle om at IQ bare var en av flere viktige ting, og i noen yrker var andre ting, som kreativitet, mye viktigere. Til å illustrere saken hadde de to intervjuobjekter som ble intervjuet om sine tanker rundt IQ, og så ble IQ-en deres målt. De snakket begge om at ulike yrker krevde ulike ting, og den meget suksessfulle skuespilleren mente bestemt at for hans yrke så var var det andre ting som var viktigst.

Så kom resultatene av IQ-testen. Der scoret de ganske likt, men skuespilleren noe høyere enn han med "IQ-jobb".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 09:46   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.119
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Folk har jo ulike sterke sider, og til én spesifikk jobb, om man sammenligner to spesifikke søkere, er det selvsagt ikke gitt at personen med høyest IQ har mest av de sidene som akkurat denne jobben krever. Det er jo nesten aldri mulig å bruke sånne statistiske verktøyer på enkeltpersoner og enkeltsituasjoner. Men statistisk sett, og dersom man, som Polyanna sier, skal bruke bare én test, er det gjerne sånn at høyere IQ gjør en bedre i stand til å gjøre en vilkårlig jobb. (Naturligvis bør man ikke bruke bare én test for å vurdere kandidater, da.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 09:47   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Jeg tror helt sikkert man gjør en bedre jobb i en del yrker om man er litt dum, men de yrkene er gjerne ikke så prestisjefylte.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 09:53   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg tror helt sikkert man gjør en bedre jobb i en del yrker om man er litt dum, men de yrkene er gjerne ikke så prestisjefylte.

Hvilke yrker tenker du på da?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 09:56   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

For det første flåser jeg, og for det andre tenkte jeg på veldig rutinepregede og enkle jobber.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 10:01   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.961
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Jeg tenker at det er jobber hvor jeg hadde satt pris på helt andre kvaliteter enn høy IQ. Hvis jeg skal ansette noen til å gå med bedriftsposten i et stort selskap, foretrekker jeg en som følger instrukser til punkt og prikke fremfor en som skal komme med masse lure innspill hele tiden.

Og da jeg jobbet på gatekjøkken, så jeg at de som ikke hadde så mye større ambisjoner enn akkurat den typen jobb, trivdes mye bedre enn jeg gjorde. Jeg solgte riktignok mer enn dem, men jeg sluttet jo så fort jeg fikk mulighet for en bedre jobb. Opplæringskostnader skal heller ikke ignoereres.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 10:06   #14
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Det kommer vel helt an på hva slags jobb det er. En person med høy IQ vil fort kunne kjede seg i jobben hvis hun føler hun ikke får nok intellektuelle utfordringer, og det er vel ikke noe godt utgangspunkt for å gjøre en god jobb. I tillegg vil en person med høy IQ ofte ha kommet seg lett gjennom skole og utdanning, og har kanskje ikke de arbeidsvaner og selvdisiplin mange jobber krever. En person med høy IQ kan også ha lite forståelse for hva andre "vanlige" mennesker forstår og er f.eks. ikke nødvendigvis den beste pedagogen.

Så min konklusjon er at jeg heller ville ansatt en person med passe høy IQ enn en person med spesielt høy IQ hvis jeg var arbeidsgiver. Jeg kan ikke tenke meg så mange jobber hvor det lille ekstra har avgjørende betydning.

  Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 10:06   #15
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

I noen jobber er det viktig å kunne forholde seg til mye informasjon, se sammenhenger, tilegne seg ny kunnskap raskt og takle stadige endringer. Her er det selvfølgelig en stor fordel å ha høy IQ. I mange andre jobber trengs andre egenskaper, og høy IQ er ikke nødvendigvis den viktigste egenskapen. I jobber som gir lite mentale utfordringer vil det kanskje være en fordel å ikke ha for høy IQ.

Men i de fleste jobber er det vel "personlig egnethet" som er det aller viktigste - og IQ-nivået kan jo være en av de egenskapene som gjør at man er egnet for jobben.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 10:09   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

En person med høy IQ kan også ha lite forståelse for hva andre "vanlige" mennesker forstår og er f.eks. ikke nødvendigvis den beste pedagogen.

Jevnt over vil høyere IQ også gi deg et bedre utgangspunkt til å forstå andre. Det er en av de tingene høy IQ faktisk kan brukes til. Datapunkt: Søstra mi er adskillig smartere enn meg. Hun er også en langt bedre pedagog.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 12:18   #17
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Jeg ble sittende å fundere over hvordan dette ville slått ut i selgerjobber. Selgerne er jo essensielle for de fleste næringer, men min erfaring er at de mest intelligente ikke nødvendigvis selger mest.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 12:24   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Selgere er et unntak.

Min erfaring er faktisk at skikkelig, skikkelig, skikkelig gode selgere er ganske dumme.

Eller, de er ganske ukritiske. De som kan selge sand i Sahara må ha en evne til å se forbi det faktum at sand er et latterlig produkt å selge i Sahara. De må kjøpe salgspitchen med hud og hår for å klare å videreformidle den med den innlevelsen de har.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 14:23   #19
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7834865
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7835115

Fyren fra Mensa mener at alle bør IQ-testes, og spesielt statsministeren.

Sitat:

Ifølge fagansvarling for Mensa Norges IQ-tester har folk lansert relasjonskompetanse som «en slags trøstepremie for mennesker som scorer lavt på IQ-tester».
– Det er veldig lite faktisk forskning som viser at relasjonskompetanse har noe særlig å si. Enten har du det, eller så har du det ikke. Hvor mye du har av denne kompetansen, spiller liten rolle, sier han til NRK-programmet Ukeslutt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 14:25   #20
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Tja. Inspirert av denne tråden googlet jeg iq, fant en side med artikler og en test. Jeg leste litt om de ulike testene, og en diskusjon om forskjellen mellom en standardisert iq-test og det man i dagligtalen kaller klokskap. Så tok jeg en gratis iq-test på sida, med fem ganske enkle logiske oppgaver, som måtte løses på 2 minutter og 30 sekunder. Siden jeg fikk rett på alle oppgavene fikk jeg beskjed om at jeg var superschmart og absolutt burde ta den virkelige, profesjonelle iq-testen så de kunne vurdere om jeg var et geni. Men siden jeg også er ganske klok, tenker jeg at dette nok er salgs-språket som snakker, og at den "profesjonelle" iq-testen koster penger, og lot være. Alt dette har jeg gjort i arbeidstida mi. Så hva sier da iq om min evne som arbeidstaker?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no