Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva er vold?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-15, 18:44   #21
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Jeg synes det er utrolig rart å mene så mye om denne saken uten å vite noe som helst annet enn morens versjon. Det kan jo ha vært ti tusen ting som gjorde at de tok ungen på alvor denne gangen.

Jeg har ikke sagt at jeg mener så mye om denne saken, men den er utgangspunkt for de spørsmål som stilles. Det er åpenbart mors versjon vi har, og derfor stiller jeg de spørsmålene jeg gjør. Men jeg skal innrømme at jeg undres litt og blir kanskje litt bekymret over de vurderinger som er gjort og framgangsmåten, som virker å være langt mer traumatiserende for barna enn selve episoden som førte til dette. Jeg undres også over ressursbruken når man hører om alle de bekymringsmeldingene som ikke blir fulgt opp godt nok.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:48   #22
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er vold?

Men altså; hva som defineres som legemsfornærmelse (som er det juridiske begrepet på handlingen, ikke vold) er jo skrevet mye om i strafferettslitteraturen. Alt mulig rart som fornærmer noens kropp, men som ikke nødvendigvis skader den. Spytte, sprute vann, helle øl over hodet, slikke noen i fjeset, dytte mm.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:59   #23
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.816
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men altså; hva som defineres som legemsfornærmelse (som er det juridiske begrepet på handlingen, ikke vold) er jo skrevet mye om i strafferettslitteraturen. Alt mulig rart som fornærmer noens kropp, men som ikke nødvendigvis skader den. Spytte, sprute vann, helle øl over hodet, slikke noen i fjeset, dytte mm.

Ja, men blir den som har sprutet øl på noen ute på byen hentet på jobben av politiet i skuddsikre vester?

Det er reaksjonen fra myndighetenes side som ikke henger helt på greip her, særlig siden saken til syvende og sist egentlig fislet ut i ingenting.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 19:03   #24
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det er klart alle kan gjøre feil, men her lurer jeg også på vurderingsevnen til barnehagen. De sender vel ikke bekymringmelding de gangene ungen skrøner om noe som skjer i hjemmet, forhåpentligvis. De må vel vurdere litt selv også.

Mitt generelle inntrykk er jo at bv oftere henlegger bekymringer enn at det tar dem videre, så et tyder jo på at barnehager og andre har lav terskel for å melde bekymring. Og der skal de jo ha. Det er ikke barnehagen som skal vurdere om det er grunn til bekymring.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 19:05   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ja, men blir den som har sprutet øl på noen ute på byen hentet på jobben av politiet i skuddsikre vester?

Hvis vedkommende hadde sagt at vedkommende hadde smelt en ølflaske i hodet på ham, og politiet hadde inntrykk av at det var noe som skjedde på jevnlig basis. Det er jo det som er greia her. Politiet vet jo ikke på dette tidspunktet at det ikke dreier seg om alvorlig familievold. Alt de har undersøkt så langt (samtaler med barnevern og barnehage) tyder på det.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 01-06-15 kl 19:11.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 19:07   #26
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men altså; hva som defineres som legemsfornærmelse (som er det juridiske begrepet på handlingen, ikke vold) er jo skrevet mye om i strafferettslitteraturen. Alt mulig rart som fornærmer noens kropp, men som ikke nødvendigvis skader den. Spytte, sprute vann, helle øl over hodet, slikke noen i fjeset, dytte mm.

Ja, og handlingen må jo nødvendigvis oppleves som ubehagelig, uønsket og fornærmende. Her står det at "fornærmende handlinger med beskjeden kraftanstrengelse" kan ansees som vold ved særlige omstendigheter. Det blir gitt et eksempel hvor retten anså det som vold at en soldat slo av lua til vakthavende offiser. Jeg har dessverre ikke tilgang til mer om den saken heller. Det høres jo umiddelbart ganske merkelig ut, men det viktige her er jo at det skal særlige omstendigheter til for at en slik handling skal ansees som vold (med mindre det virkelig var et ganske hardt slag, som jeg fortsatt mener at det kan ha vært). Og det er nødvendigvis disse omstendighetene vi ikke har kjennskap til.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 19:08   #27
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ja, men blir den som har sprutet øl på noen ute på byen hentet på jobben av politiet i skuddsikre vester?

Det er reaksjonen fra myndighetenes side som ikke henger helt på greip her, særlig siden saken til syvende og sist egentlig fislet ut i ingenting.

Det er jeg enig i. Det er helt ok at det etterforskes, det er måten det ble gjort på jeg reagerte på.

Men jeg antar at avhørene av barna ble gjort på barnehuset av kompetente folk og at akkurat den biten er litt overdrevet. Det virker jo heller ikke som om barna ble satt i fosterhjem mens saken ble etterforsket heller. Her er det vel mer uenighet fra foreldrenes side mht hva som bør få konsekvenser - som Floksa spør om: hva er vold? Bør man få flekk på rullebladet for å kaste noe etter barnet sitt eller er det noe en hver frustrert mor/far kunne funnet på å gjøre?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 19:12   #28
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Men vi burde vel heller ha diskutert h ordna bv kunne la være å gripe inn overfor de fem ungene som har reist erstatningssak mot sin hjemkommune etter at bv har henlagt x antall bekymringsmeldinger. Det ER faktisk et større problem at barns om forteller at de blir slått IKKE blir trodd. At bevisbyrden skal være stor før dom, og at en del i både bv og rettsvesenet virker til å tro at en mor ikke er i stand til å slå barna sine.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 19:27   #29
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men har det kanskje gått for langt når man dømmer folk for en engangshendelse, som ikke en gang hadde vold som hensikt?

Hva om denne setningen handlet om et uaktsomt drap? Gjerningsmannen blir jo dømt, selv om det ikke var med vilje.



Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Barnevernet burde vel i begge sakene gjort litt mer for å finne ut hva som lå bak før de kontaktet politiet. Da kunne disse to sakene vært løst mye bedre for alle involverte.

Mnei, det vil ikke politiet at barnevernet gjør. I saker som omhandler vold eller seksuelle overgrep vil politiet være først på banen. Barnevernet går stort sett inn først i sånne saker dersom politiet ikke gjør noe, eller ikke kan gjøre noe før det er gått for lang tid.


Jeg syns det er rart man mener så mye om en sak man egentlig bare kjenner morens versjon av? Skjerpings, folkens.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 19:39   #30
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

...men sånn vil det jo alltid være, at man kun får foreldrene eller barnas versjon. Barnevernet vil jo stort sett alltid hevde taushetsplikt, og til og med i saker der de fritas fra denne, så er det svært sjelden de uttaler seg "om enkeltsaker". Og derfor vil alltid tvilen henge ved den som går til pressen "for det må jo være noe mer", siden bv gikk til aksjon.

Det er helt rett at man ikke kan vite. Men det kan like gjerne være mors sin versjon som er riktig. Jeg tror det for de aller fleste sitter langt inne å gå til pressen med slike saker, fordi det er barn involvert og fordi noen alltid vil tenke "ingen røyk uten ild".

Men ellers er det et godt poeng at kun politiet har kompetanse til å etterforske og at bv kan gjøre mer skade enn godt ved å bedrive egen etterforskning. Et poeng jeg ikke tenkte på selv da jeg skrev de første svarene mine.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 20:35   #31
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.607
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er vold?

I den andre saken aksjonerte politiet på bakgrunn av et rykte. Et barn har sagt til et annet barn at far slår. Mor til barn to sier fra til skolen som velger å sende en bekymringsmelding til barnevernet. Uten at skolen har hørt dette fra det berørte barnet direkte. Burde ikke noe mer ha vært gjort i forkant?

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 20:49   #32
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det er klart alle kan gjøre feil, men her lurer jeg også på vurderingsevnen til barnehagen. De sender vel ikke bekymringmelding de gangene ungen skrøner om noe som skjer i hjemmet, forhåpentligvis. De må vel vurdere litt selv også.

Jeg tenker også at barnehager neppe sender bekymringsmeldinger sånn uten videre og heller vel mer til at det var mye mer alvorlig enn hva mor legger det frem som.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 20:56   #33
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Jeg er i utgangspunktet ikke så interessert i å diskutere fram og til bake om selve saken, for der vet vi lite. Det jeg vil diskutere er hva som er vold. Er det vold å kaste noe i gulvet for å avbryte en krangel? Hvor går grensen? Jeg har uten tvil krenket mine barn. Men da gjerne som mottrekk når de har oppført seg på en slik måte at handling var påkrevet. Å bli spyttet i ansiktet feks. Å bære noen opp på soverommet og brøle til vedkommende er helt klart en krenkelse. Men skal lovverket virkelig kobles inn? Hvor ender vi da?
( det var barnet som spyttet. Bare så ingen tror jeg spytter på barna)

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 21:06   #34
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Jeg tenker at det er naturlig å noen ganger reagere med for mye sinne, men at "det var barnet som oppførte seg på en måte som gjorde at jeg ikke klarte å beholde besinnelsen" er en uheldig vei å gå. Voksne er voksne, barn er barn, og jeg klarer ikke unnskylde å slå, å kaste noe på barna eller egentlig for den del å dra med seg en unge samtidig som man brøler til barnet. Det er en maktdemonstrasjon som det ikke er rom for i min familie, men det er jo ikke alltid hva jeg mener er ok og ikke reflekteres i lovverket.

Å diskutere sak basert på hva den ene parten sier er ganske uinteressant.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 21:08   #35
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er vold?

Intensjonen inkluderes gjerne når man definerer vold. Handlinger som er ment å skade eller skremme er gjerne vold, mens uhell ikke er det, liksom. Det er ellers ekstremt sjelden at noen dømmes for annet enn fysisk vold mot barna sine (dessverre, spør du meg - det er mye emosjonell/psykisk vold som er minst like skadelig).

Dette er en forholdsvis vanlig definisjon i fagmiljøer, utarbeidet av psykolog Per Isdal som har lang fartstid i Alternativ til Vold (ATV):

"Vold er enhver handling rettet mot en annen person som ved at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får den personen til å gjøre noe mot sin vilje eller å slutte å gjøre som den vil


Fagmiljøene i Norge støtter seg i stor grad på ATV sine definisjoner på de ulike voldstypene som forekommer i nære relasjoner. Vold deles ofte inn i følgende kategorier:

Fysisk vold er enhver fysisk handling som skader eller kontrollerer et annet menneske. Det kan for eksempel være slag, spark, dytting, lugging, biting, knivstikking, binding, brennmerking, kvelertak og angrep med ulike gjenstander. All fysisk mishandling inneholder også psykisk mishandling.

Psykisk vold er all bruk av ord, stemme, handling eller mangel på handling som kontrollerer, skader eller krenker en annen. Det kan for eksempel være utskjelling, direkte trusler, indirekte trusler, isolering, gjentatt sårende kritikk, ignorering, ydmykelser, utagerende sjalusi, framsetting av uriktige anklager og forhør.

Seksuell vold utføres for å krenke, ydmyke og kontrollere et annet menneske. Det kan for eksempel være uønsket seksuell berøring, påtvunget seksuell aktivitet, smertefull seksuell aktivitet, voldtekt, sadistiske seksuelle handlinger, påtvunget seksuell aktivitet med andre og påtvunget seksuell aktivitet mens andre ser på. Den seksuelle volden er svært psykologisk nedbrytende fordi den rammer det mest private hos et menneske.

Materiell vold går ut over ting og gjenstander. Dette inkluderer for eksempel å knuse eller ødelegge vinduer og dører, kaste gjenstander (på noen), ødelegge ting andre er glade i/som betyr noe for dem, rive i stykker klær, kaste og rasere inventar. Særlig hvis vedkommende tidligere har utøvd fysisk vold, vil den materielle volden virke skremmende og lammende.

Latent vold er vold som virker i kraft av sin mulighet. I nære relasjoner der det har forekommet vold, kan den latente volden utvikle seg til å bli den dominerende voldsformen. Risiko for ny vold kan styre alt den voldsutsatte gjør uten at det foreligger noen aktiv trussel. Det å ha opplevd vold gjør at en vet at det kan skje igjen."


...så kan man selvfølgelig spikke i fleng på hvorvidt jeg er voldelig når jeg får toåringen til å gjøre ting hun ikke vil. Det gjør jeg en del ganger i timen.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 21:40   #36
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Akkurat i den spesifikke saken er det vanskelig å si noe. Ellers tror jeg man må tåle en del i nære releasjoner, i den forstand at det vil være konflikter. For meg personlig går grensen for dårlig oppførsel når personer forsvarer den dårlige oppføreselen sin. Jeg skjønner godt at både barn og voksne kan oppføre seg uakseptabelt, men så lenge man kan se at man oppførte seg uakseptabelt er det ikke så farlig tenker jeg (unntaket er selvfølgelig at man fysisk skader andre). Virkelig farlig oppførsel er når man forsvarer sin egen dårlige oppførsel. (fordi det eskalerer oppførselen, den vil gjenta seg, offeret blir dehumanitsert)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 22:06   #37
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er i utgangspunktet ikke så interessert i å diskutere fram og til bake om selve saken, for der vet vi lite. Det jeg vil diskutere er hva som er vold. Er det vold å kaste noe i gulvet for å avbryte en krangel?

Selvfølgelig er det vold. Hadde du kastet noe på mannen din, eller et annet voksent menneske, for å avbryte en krangel? Her var det jo ikke snakk om å kaste noe i gulvet, men om å kaste noe i ansiktet på et barn.

Jeg er veldig enig med Maverick her. Jeg kan være den første til å innrømme at jeg har gått over streken, men jeg er helt klar på at det er min egen feil og mitt eget ansvar. Det er irrelevant hva barnet mitt har gjort i forkant, ansvaret ligger helt og holdent hos meg. Å bære med seg barnet og brøle er over grensa for mitt vedkommende, men det har skjedd likevel. Jeg synes det er skummelt når voldshandlinger forsvares med at barna ikke oppfører seg ok.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 22:24   #38
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Jeg følte ubehag da jeg leste artikkelen, for om det skulle være sånn at det kun er den ene håndkle-episoden det hele dreier seg om, så blir det virkelig noe kafkask over det hele. Samtidig var det riktig oppløftende lesning at Follo politidistrikt virker å være veldig på hugget med å ta familievold på alvor og at de agerer så raskt.

"Ingen røyk uten ild" er dog et uttrykk som kan gjøre meg rasende. Det er en holdning som har skapt mye skade for mange mennesker. BV i Ski sier at i ett av ti tilfeller viser det seg at bekymringen er grunnnløs. Det betyr at hver tiende gang de rykker ut, er det røyk uten ild. Hver tiende gang noen blir arrestert foran kolleger og naboer eller BVbanker på, er det røyk uten ild. Det kunne vært deg eller meg. Jeg blir helt kald og kvalm av tanken. Så kan man si et det er en pris samfunn og enkeltindivider må betale og holde ut for å sikre seg at så mange som mulig av de som trenger det får hjelp. Men vi skal vite at det skjer og jeg vil instendig oppfordre folk til å ikke ta som en selvfølge at når Barnevernet eller politi banker på hos noen så er det nødt til å "ligge veldig mye mer bak enn det som kommer fram". For det er det altså ikke.

"Pågripelse i all offentlighet tidlig i prosessen og på tynt bevisgrunnlag kan føre til ikke-reparerbar skade for foreldre som siktes", sier advokat Arild Humlen, leder i Rettssikkerhetsutvalget i Advokatforeningen i artikkelen det lenkes til. "Det er ingen motsetning mellom å ivareta tryggheten og det sosiale omdømmet til foreldrene og å gi barnet god oppfølging. Det ene behøver ikke gå på bekostning av det andre, heller ikke når det gjelder å sikre bevis", sier han videre. Jeg tenker også at det sikkert kan være rom for begge deler.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -

Sist redigert av Pebbles : 01-06-15 kl 22:52.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 22:31   #39
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Selvfølgelig er det vold. Hadde du kastet noe på mannen din, eller et annet voksent menneske, for å avbryte en krangel? Her var det jo ikke snakk om å kaste noe i gulvet, men om å kaste noe i ansiktet på et barn.

Jeg er veldig enig med Maverick her. Jeg kan være den første til å innrømme at jeg har gått over streken, men jeg er helt klar på at det er min egen feil og mitt eget ansvar. Det er irrelevant hva barnet mitt har gjort i forkant, ansvaret ligger helt og holdent hos meg. Å bære med seg barnet og brøle er over grensa for mitt vedkommende, men det har skjedd likevel. Jeg synes det er skummelt når voldshandlinger forsvares med at barna ikke oppfører seg ok.

Jeg er ikke enig i "selvfølgelig", jeg mener det er kontekstavhengig.

Om man jevnt over er truende og oppfarende, brøler og kaster ting, så er det å kaste noe vold. Man trenger ikke gripe til det å fysisk slå noen, man kontrollerer i praksis med den underforståtte trusselen om å slå.

Men om man i en ellers funksjonell relasjon, der man 99,7% av tiden behandler hverandre sivilisert og konstruktivt, er f.eks så utkjørt at man tenner i en situasjon og hiver et badehåndkle rundt seg, eller etter ungene/mannen, så er det ikke vold, man er bare skikkelig, skikkelig dust. De fleste av oss trenger at det er rom for å være skikkelig dust en sjelden gang.

Jeg er forøvrig enig i at det er uakseptabelt å skylde egen dårlig oppførsel på andre.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 22:36   #40
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

De fleste av oss trenger at det er rom for å være skikkelig dust en sjelden gang.

Ja. Det er jeg enig i. Med forbehold om at det er grenser for hvor dust det må være lov til å være. Noen nulltoleransefelt trengs.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no