Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er kildesortering overformynderi og propaganda?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-15, 09:49   #21
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kildesortering overformynderi og propaganda?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ser jeg og Kanina har helt forskjellig vinkel når det gjelder effektivitet. Hun tror på belønning og jeg tror på straff. Begge deler bør innføres, men staffer er generelt sett mest effektivt for å få folk til å oppføre seg på en spesiell måte innen kort tid.

Staffer, er da en gjeng med Tor Erling Staff look-alike.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-15, 10:04   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kildesortering overformynderi og propaganda?

Det er greit nok å opplyse folk om hvilke tiltak som monner mest/mint, men dette ble å la det beste bli det godes fiende, altså!

Jeg syns sorteringen er veldig enkel, da, men det er fordi jeg tar rådene om at plast som krever mye vann å vaske ikke skal resirkuleres helt alvorlig, og bare sorterer den "enkle" plasten.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-15, 10:44   #23
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er kildesortering overformynderi og propaganda?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Staffer, er da en gjeng med Tor Erling Staff look-alike.

Ja, hvis Tor Erling Staff påtar seg å gå rundt og skremme folk til å kildesortere blir det nok vei i vellinga!


Jeg tror selvsagt på straff også. Bøter for å kaste søppel i naturen er jeg veldig tilhenger av!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns sorteringen er veldig enkel, da, men det er fordi jeg tar rådene om at plast som krever mye vann å vaske ikke skal resirkuleres helt alvorlig, og bare sorterer den "enkle" plasten.

Ja, jeg savner også informasjon. Jeg har fått helt forskjellige råd om den "vanskelige" plasten. Og hvordan skal de skille mellom "vanskelig" og "lett" plast i restavfallet til folk, når alt likevel er tilgriset?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-15, 12:26   #24
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kildesortering overformynderi og propaganda?

http://www.bir.no/birprivat/Sider/Ki...ngnytter!.aspx

BIR er riktignok ikke noe nøytral side, ettersom det er Bergensområdets interkommunale renovasjonsselskap, men lell. (Og de var kjapt ute med den når uttalelsen fra forskeren kom.)

Vi sorterer ganske mye plast, men kun det som koster meg minst kalorier. Jeg står ikke og vasker opp plastikken, jeg kan strekke meg til å skylle. Likevel setter vi ut 1-2 plastsekker med plast hver gang det er henting. (Vi har gjennomsiktige plastsekker, vanlig størrelse, som skal fylles med plastavfall og som hentes sammen med papir en gang i måneden eller når det er.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-15, 12:39   #25
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er kildesortering overformynderi og propaganda?

Jeg har omtrent dobbelt så mye plastavfall som restavfall, selv om jeg prøver å mose det sammen.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-15, 12:47   #26
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kildesortering overformynderi og propaganda?

Vi kildesorterer uten problem hos oss, og jeg ser frem til å få egen dunk til metall og glass, så jeg slipper å dra ned på returpunktet å tømme der. Vi er flinke til å sortere, men råtten agurk går i restavfallet med plasten på. :et sted går grensen: Har vært flinkere til å kaste agurken før den blir så ille da.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-15, 12:57   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kildesortering overformynderi og propaganda?

Matavfallet har nesten vært mer oppdragende enn plasten. Å kaste mat er virkelig veldig umoralsk, og jeg strever ganske mye for å unngå det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-15, 13:14   #28
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er kildesortering overformynderi og propaganda?

Jeg kildesorterer, men har en kamerat som jobber med søppel. Han ler seg i hjel, og mener sortering kun er for å forbedre hvermannsens samvittighet for samfunnet.
Mye graves ned i samme smørje, og det som transporteres, fraktes på lastebiler over lange avstander og forurenser også mye.
Jeg er usikker!

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no