Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Niqab i det offentlige rom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-16, 16:47   #21
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi tar forresten med fysisk aktivitet også, så får vi brakt crossfit'erne også til taushet.

Det var en tanke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 16:54   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Jeg syns kommentaren jeg lenket til hadde et par gode poeng: hvorfor ønsker man å forby det på generell basis, hva ønsker man å oppnå med et forbud og hvordan skal det håndheves?

Om niqab er noe som tvinges på en av en mann er det jo mannen som bør straffes. Om man har tatt valget selv er man ikke undertrykket.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 16:56   #23
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Mulig det da hadde vært bedre å forby menn med koner i niqab å gå ut?

For meg er det relativt likegyldig om kvinnen har på niqaben frivillig, det er uansett et plagg som er til hinder for normal omgang med andre mennesker. Jeg hadde ikke likt folk frivillig iført finlandshette, heller.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 17:03   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Det jeg tenker at man kan oppnå med forbud handler om sikkerhetsaspekt i offentlig rom.
Da jeg jobbet i bank var finlandshette sånt som ville bli stanset i døra. Å være aktør i offentlig rom krever også at man er påkledt. Det er også ok.

Forbud mot niqab kan begrunnes godt og det er også et signal å sende til menn som evt krever at kvinnene går med det. Jeg tror ikke kvinnene får det lettere om niqab ikke problematiseres.

I all interaksjon med andre mennesker gir man noe av seg selv. Forholdet blir veldig skjevt om den ene er fullkamuflert. Maktforholdet kan også bli veldig skjevt.
Jeg tenker også at vi kan kreve at menn ikke skal være fullstendig tildekket. Maskerte menn på gata om kveldene er ikke ok.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 17:27   #25
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mitt inntrykk (korriger gjerne) er at det er to grupper som bruker niqab: Det ene er arabiske kvinner fra svært konservative familier og så er det norske konvertitter.

Jeg var i Bosnia nylig, og der er det lengre mellom hijabene enn på Karl Johan, og et relativt nytt fenomen generelt, men det var litt niqab og det stusset jeg veldig over. Forklaringen der er at rike arabere bruker Sarajevo som feriedestinasjon når det er varmt hos dem, siden klimaet er veldig behagelig, og så bygger de egne hoteller, egne restauranter, egne moskeer, etc., og bruker altså niqab på gaten, noe som bosnierne ikke er så overvettes begeistret for.

Njaaa det er en del i Bosnia som bruker niqab. Man har en bølge av ny-religiøse der som mange andre steder. Ikke alle menn med skjegg er arabere heller.

Jeg, som tidligere niqab-bruker, skjønner ikke hvorfor hun ikke bare identifiserte seg og ferdig butikk liksom? Kunne ikke det være en løsning? Det hadde jeg gjort.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 17:28   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Som sagt, jeg syns det er helt ok at man setter fjerning av niqab og annet heldekkende som et krav for å f.eks gå inn i en bank eller liknende steder, med et generelt forbud mener jeg om det er et antrekk det skal være forbudt å iføre seg what so ever. Det er jeg ikke sikker på om jeg syns, akkurat som at jeg ikke syns det skal være et forbud mot finlandshetter på generell basis. La oss si at halvparten av disse som bruker niqab er konvertitter eller andre som har tatt i bruk niqab helt frivillig. Jeg vil tro at veien for å bli radikalisert blir kortere for dem, om de føler seg forfulgt av et slikt forbud. Disse jentene er jo ofte utdannet og har sterke meninger, og bør møtes med argumentasjon.

Om de gjenværende 100 blir tvunget til det mer eller mindre direkte, vil det begrense dem ytterligere, ikke frigjøre dem. Jeg tenker at bedre integreringstiltak må til, men in the end er det alltid noen som vil være ekstremt konservativt religiøse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 17:49   #27
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Det er allerede forbudt å opptre maskert på arrangementer i det offentlige rom.

Man kan også av politiet bli pålagt å ta av maskering ellers dersom det oppfattes truende. Hvor grensen går der vet jeg ikke.

Niqab må vel falle inn i kategorien maskering?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 17:57   #28
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Jeg syns godt maskering kan være ulovlig. Og jeg kjenner det bryr meg lite om det oppleves krenkende for den enkelte niqabbruker. Alle andre religiøse markører - kors, kippa, hijab osv får være en privatsak, men niqab er i en egen klasse. Drit i om det er frivillig eller påtvunget - det er fjollete og uhøflig enten det er en ond og dominant patriark som pålegger en kvinne å bruke det, eller om det er en sjefshellig dame som tar det på av Gud vet hvilken grunn.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 18:15   #29
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Hvilke argumenter har de som bruker det såkalt frivillig?

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 18:17   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Njaaa det er en del i Bosnia som bruker niqab. Man har en bølge av ny-religiøse der som mange andre steder. Ikke alle menn med skjegg er arabere heller.

Jeg, som tidligere niqab-bruker, skjønner ikke hvorfor hun ikke bare identifiserte seg og ferdig butikk liksom? Kunne ikke det være en løsning? Det hadde jeg gjort.

Ja, det er jo det også, og de to fenomenene er ikke uavhengige av hverandre. Araberne har spyttet inn myr penger i moskeer og muslimske kultursentre etter krigen, heller ikke så veldig populært hos de vi møtte.

Hva mener du med å identifisere seg, forresten? Vise id-kort? Er ikke det ganske meningsløst uten at ansikt å sammenligne kortet med?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 18:19   #31
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, det er jo det også, og de to fenomenene er ikke uavhengige av hverandre. Araberne har spyttet inn myr penger i moskeer og muslimske kultursentre etter krigen, heller ikke så veldig populært hos de vi møtte.

Hva mener du med å identifisere seg, forresten? Vise id-kort? Er ikke det ganske meningsløst uten at ansikt å sammenligne kortet med?

Viste da ID, pluss at jeg løftet på niqaben i noen sekunder. Aldri ett problem, hverken i bank, posten eller noe.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 18:21   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Ah, da skjønner jeg. Hadde man gjort det så hadde sikkert mye av det rent sikkerhetsmessige problemet vært løst i akkurat dette tilfellet, uten at jeg syns plagget er mindre av en uting av den grunn.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 18:22   #33
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Hvilke argumenter har de som bruker det såkalt frivillig?

Mitt fremste argument var at det er en handling for å "strekke seg enda lenger" for Gud. Altså at hijab er ok, men at niqab er enda bedre. På samme måte som at det å faste i Ramadan er bra nok, men at det er enda bedre om man faster seks dager måneden etterpå, mandager og torsdager hver uke, de tre dagene midt i måneden, og andre dager det er frivillig å faste.

Andre igjen mener det er påbudt. Mannen min mente det før. En stor del av det som gjorde at han ønsket å bli kjent med meg for å gifte oss, var at jeg bar niqab på den tiden. Jeg sluttet etter en liten stund, men det var også helt i orden.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 18:23   #34
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Njaaa det er en del i Bosnia som bruker niqab. Man har en bølge av ny-religiøse der som mange andre steder. Ikke alle menn med skjegg er arabere heller.

Jeg, som tidligere niqab-bruker, skjønner ikke hvorfor hun ikke bare identifiserte seg og ferdig butikk liksom? Kunne ikke det være en løsning? Det hadde jeg gjort.

Hvorfor begynte du med niquab, og hvorfor sluttet du?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 18:24   #35
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Det minner litt om sånn jenter som var tiltrukket til nonnetilværelsen før i tiden ressonerte.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 18:26   #36
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Hvorfor begynte du med niquab, og hvorfor sluttet du?

Se posten over din om hvorfor jeg begynte, jeg slutta fordi jeg ble gravid og rett og slett ikke klarte å puste inni der. Og etter svangerskapet ble det aldri til at jeg startet igjen, jeg bare klarte ikke. Som jeg sa i en dokumentar på NRK i beste sendetid... "Jeg hadde ikke baller til å bære det". Klarte ikke isolasjonen og trakaseringen.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 18:55   #37
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Hvorfor strekker man seg lengre ved å bære niqab? Og er det for å ikke friste menn?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 18:59   #38
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Mitt fremste argument var at det er en handling for å "strekke seg enda lenger" for Gud. Altså at hijab er ok, men at niqab er enda bedre. På samme måte som at det å faste i Ramadan er bra nok, men at det er enda bedre om man faster seks dager måneden etterpå, mandager og torsdager hver uke, de tre dagene midt i måneden, og andre dager det er frivillig å faste.

Jeg synes det er vanskelig å forstå at man mener slike ytre markører skal være så viktige handlinger for en gud, uavhenig av hvilken tro man bekjenner seg til. At man er enda flinkere til å være troende hvis man tar ting lengre enn alle andre i f.eks. påkledning. Eller ber oftere og lengre enn andre eller faster ekstra lenge. Inntrykket mitt er at hovedbudskapet i både kristendommen, islam og andre trosretninger er å gjøre noe bra for andre og bruke energi på det. Da virker det så rart å legge så mye vekt på egne klær eller utholdenhet i religiøs praksis.

Og for feministen i meg er det vondt å se at man aksepterer at det er ulike "klesregler" for kvinner og menn, der kvinnene ender opp i klær som begrenser deltakelse i samfunnet, fysisk utfoldelse osv. på en helt annen måte en menn.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 19:29   #39
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvorfor strekker man seg lengre ved å bære niqab? Og er det for å ikke friste menn?

For meg hadde det kun med mitt forhold til Gud å gjøre, og mitt ønske om først av alt å bare prøve det ut kun fordi jeg kunne, jeg var nyskilt fra en mann som ikke tolererte at jeg gikk med hijab engang, så jeg ønsket å utforske det, og brukte det ett års tid, nesten to, faktisk.

Som jeg sa, man faster i Ramadan, men strekker seg litt til ved å feks faste seks dager i måneden etter, hver mandag og torsdag, fordi Profeten gjorde det, og han er ett viktig eksempel for oss. Dette er noe av det samme som å bruke niqab. Det var slik de første muslimer ofte gikk, så hvorfor ikke, tenker man kanskje.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 19:31   #40
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Og for feministen i meg er det vondt å se at man aksepterer at det er ulike "klesregler" for kvinner og menn, der kvinnene ender opp i klær som begrenser deltakelse i samfunnet, fysisk utfoldelse osv. på en helt annen måte en menn.

Akkurat det der irriterer meg like mye, dersom kvinnen ikke ønsker det selv. Jeg har en mann som tar dette på alvor, men jeg er ikke ansvarlig for alle andre muslimske menn. Selv nå, når jeg "bare" bruker hijab, og kanskje bare vanlige klær, eller kjole og cardigan med hijab, så føler han seg litt flau om han går med tskjorte og shorts.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no