Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kjøleskapet STINKER av sur melk

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-17, 13:16   #1
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Kjøleskapet STINKER av sur melk

En melkekartong har veltet i reservekjøleskapet vårt, og fått et døgn eller to på seg til at melka har rent inn i krinker og kroker. Nå STINKER det sur melk. Er det noen måte å bli kvitt denne lukta på, eller er det bye-bye kjøleskap+

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 13:19   #2
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Kjøleskapet STINKER av sur melk

sett inn en skål med bakepulver/natron, det skal fjerne lukt. Det skjer ikke umiddelbart da...
Eddik iflg. denne

__________________
03,07, 10

Sist redigert av Anita72 : 19-02-17 kl 13:21. Årsak: la til
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 13:48   #3
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøleskapet STINKER av sur melk

Jeg har opplevd noe av det samme, bare i fryser. Det luktet lik lang vei.

Jeg skrudde av hele skiten, tok ut alt løst, satte inn skåler med eddik og lukket døren. Skrubbet hyllene med salmiakk og Zalo, satt skapet på lufting med døren åpen og vasket innvendig med klut, svamp og tannbørste i kriker og kroker. Drittjobb som tok dagevis, men det gikk. Jeg brukte flere runder med eddik i vannet og flere runder med eddik i skåler da.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 13:50   #4
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøleskapet STINKER av sur melk

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg har opplevd noe av det samme, bare i fryser. Det luktet lik lang vei.

Jeg skrudde av hele skiten, tok ut alt løst, satte inn skåler med eddik og lukket døren. Skrubbet hyllene med salmiakk og Zalo, satt skapet på lufting med døren åpen og vasket innvendig med klut, svamp og tannbørste i kriker og kroker. Drittjobb som tok dagevis, men det gikk. Jeg brukte flere runder med eddik i vannet og flere runder med eddik i skåler da.

Da er jeg på rett spor, håper jeg. Har satt det utendørs nå, men døra åpen, for å lufte. Så bør jeg vaske krinker og kroker med tannbørste etterpå. Salmiakk og zalo, sier du? :noterer:

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 14:01   #5
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøleskapet STINKER av sur melk

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Da er jeg på rett spor, håper jeg. Har satt det utendørs nå, men døra åpen, for å lufte. Så bør jeg vaske krinker og kroker med tannbørste etterpå. Salmiakk og zalo, sier du? :noterer:

Jeg vasket over flere ganger, mener å huske at jeg hadde eddik i et/flere vann også. Og en runde med Klorin. NB, man må ikke blande salmiakk og Klorin!

Det tok evigheter, særlig pga omfattende lufting, men jeg syntes det var for ille å ikke prøve. Tannbørsten brukte jeg i små kroker, spesielt på de gummilistene på døren (dette var et kombiskap).

Lykke til! You can do it!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 15:59   #6
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Kjøleskapet STINKER av sur melk

Men hvorfor klor og salmiakk? Det tar jo ikke lukt, det er det eddik som gjør.

Dersom det lukter "død og fordervelse" i kjøleskapet selv etter vask setter jeg inn eddik og bakepulver, lukker døren og lar tidligere nevnte eddik og bakepulver gjøre jobben.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 16:07   #7
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøleskapet STINKER av sur melk

Eddik tok det den gangen moren min glemte en pakke kjøtt i kjøleskapet i Spania, og det ble stående i to måneder. Uten strøm. Men det tok lang tid, etter to uker og gjentatt vasking stinket det fortsatt. Vi forlot det etter ferien uten annet enn en skål eddik, da vi kom tilbake var eddiken fordampet og lukten vekk.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 16:30   #8
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøleskapet STINKER av sur melk

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Men hvorfor klor og salmiakk? Det tar jo ikke lukt, det er det eddik som gjør.

Dersom det lukter "død og fordervelse" i kjøleskapet selv etter vask setter jeg inn eddik og bakepulver, lukker døren og lar tidligere nevnte eddik og bakepulver gjøre jobben.

Fordi jeg var desperat og ville fremskynde prosessen.

Jeg bruker eddik til alt med lukt, men her ville jeg bare prøve å ta alt av bakterier innimellom. Og det var altså en fryser med kjøtt i som hadde stått åpen noen dager.

Jeg noterer meg bakepulvertrikset til en annen gang!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 16:31   #9
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøleskapet STINKER av sur melk

Jeg har hatt eddik det i et par dager, men jeg brukte kanskje ikke nok? Jeg trodde egentlig det skulle funke men nei. Rart egentlig, for eddik er jo effektivt mot lukt.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 16:33   #10
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøleskapet STINKER av sur melk

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg har hatt eddik det i et par dager, men jeg brukte kanskje ikke nok? Jeg trodde egentlig det skulle funke men nei. Rart egentlig, for eddik er jo effektivt mot lukt.

Det tar lang tid. Bytt ut eddiken og hold ut.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 17:01   #11
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøleskapet STINKER av sur melk

Sjekk sluket/filteret. Selv om man vasker så kan det lekke dit.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no